Gå til innhold

Nødrop fra en "perfekt" mor på feil spor?

Anbefalte innlegg

Gjest er det julestria eller?

Vi har det travelt til vanlig med fulle jobber, 2 barn og levering i barnehager.. Nye jobber har vi også begge to. (Vi jobber ikke mye overtid).

3 åringen er det mye konflikter med og jeg har virkelig problemer med å takle at hun feks. ikke VIL ha bukse på seg når det er 10 minusgrader ute.

Det skjer mye ekstra i desember og jeg er stresset. Selv om jeg prøver å nyte førjulstida osv. Jeg baker julekaker og arrangerer barneselskap - drar på familiebesøk. Og skuldra er oppover ørene. Nei, jeg har IKKE rundvasket huset - har tom vaskehjelp. Likevel sitter jeg her og er sykmeldt pga. at jeg fikk kink i nakken. Stress sier kiropraktoren.

Trøsta fra far og svigermor er "det er ikke hvordan du har det - men hvordan du TAR det!". Altså - jeg burde ha taklet alt og ikke klage.

Så hvordan kan jeg endre min personlighet til å ikke være så stresset? Jeg vil ha et noenlunde ryddig hus - der går grensa. Og jeg MÅ jo oppdra ungene - vil ikke la dem gå på selvstyr. Samtidig så MÅ jeg prioritere mi ega helse og finne en måte å ikke bli så SINT på. For ungene har det ikke kjekt når mor er sint på alt og alle. Men jeg er ikke tålmodig nok.

Tidligere hadde jeg jogging - da koblet jeg av fikk avreagert. Men har kneproblemer så jeg kan ikke jogge. Så jeg sykler litt - men kjenner det i knærne da også. Og kjenner at det ikke er så godt for nakken. Men jeg savner å trene! Men jeg kan ikke prioritere tid til det før etter leggetid syns jeg når jeg jobber fullt.

Selvfølgelig savner jeg mye av det jeg drev med før. Livet er en evig runddans av plikter og jeg føler meg fanget. Men når jeg sier det så føler jeg meg så egoistisk! Det er bare det at jeg ikke føler jeg strekker til! Uansett så er det ikke godt nok!

Hva skal jeg gjøre? Hvordan takler dere andre småbarnsmødre alt?

Fortsetter under...

Jeg stresser litt selv før jul, men prøver å roe meg med å tenke på hva som skjer hvis jeg IKKE rekker ditt og datt. Det ender opp med at det er SVÆRT få ting som ville stoppe jula hvis man ikke rakk det...

Og ikke glem at det er kjempeviktig for ungene at mor er frisk og fornøyd. Derfor syns jeg absolutt at du kan holde av 1-2 ettermiddager i uken til trening (noe som knærne tåler, da). Det er også bedre å trene litt tidligere enn rett før leggetid. Det er helt OK om far må legge ungene alene en gang i blant.

Generelt: Sett av en kveld i uka til trening, hvis du finner noe som passer for deg, eller noe annet som er avstressende. Det trenger ikke være noe organisert, men det må være såpass fast at det ikke droppes ved første anledning. F.eks. at du drar i svømmehallen med en venninne, eller en annen hobbyaktivitet. Tilby mannen din en fast kveld også. Ha dette like fast som om det var et kurs dere hadde betalt for. Den andre part må da være hjemme, evt. skaffe barnevakt hvis det kolliderer med noe.

Julen: Det går helt fint an å gjøre enkelte "førjulsting" _etter_ julaften. F.eks. barneselskapet du arrangerte - neste år kan det kanskje foregå mellom jul og nyttår. Eller organiser en aketur i januar i stedet, nvor dere tar med julekakerestene og spiser dem opp.

La barnehagen stå for noe av pliktløpet, og finn et nivå på egne forberedelser som du kan leve med. Små barn trenger ikke all verdens aktiviteter for å glede seg til jul.

Jeg er såpass gammel at jeg husker den gangen jula _begynte_ ca. lille julaften, nå er den på en måte _slutt_ når juleferien starter. Det er helt meningsløst at man skal gjøre så mye utenfor heimen akkurat i desember. Det kjøret blir bare verre når barna begynner på skolen, så forsøk å få til noen faste tradisjoner som dere gjør hjemme med bare deres egne barn, og som er hyggelig, ikke bare noe du tror alle "må" gjøre.

Gjest KariKruskakli

Å, som jeg kjenner meg igjen fra noen år tilbake.

For meg ble det bedre da jeg reduserte stillingen og sluttet i korpsstyret.Jeg kjenner julestresset enda, men mye bedre tross alt.

Hvorfor bake julekaker forresten?

I går fikk jeg fylt opp alle kakeboksene med tørre julekaker. Kjøpt på Ica.

Pepperkakehus er det eneste vi lager sammen.

Og så triller vi marsipan.

En ting som kan hjelpe er å lage en liste over gjøremål og ting som skal handles inn. Så stryker du ut etterhvert som det er gjort.

Jo mindre kaos i hodet, jo mindre stresset vil du føle deg.

Gjest Persille

Takler og takler... Vel, jeg er blitt flinkere til å si nei, flinkere til å ikke hjelpe til med alt, og flinkere til å ikke arrangere alt mulig.

Når tre-åringen sier hun vil kose på sofaen, så gjør vi det - så får det heller være litt rotete da...

Jeg har rett og slett blitt flinkere til å ikke skulle rekke alt mulig, og heller bruke tiden på det som er viktig for meg.

In the end så tenker du ikke så mye på hvor mange familier du besøkte før jul - du tenker på alle de koselige stundene med barna dine i adventstiden :)

Annonse

Det aller, aller viktigste er arbeidsfordeling/ansvarsfordeling i heimen! Hvor er mannen din oppi alt dette?

Det med trening: Prøv vannjogg. Lån/lei en spesiell flytevest hos fysioterpeut, og ta joggeturen i vann. Da blir ikke knærne belastet, men jeg skal love deg at du blir sliten! Sett av to kvelder i uke; det tar jo ikke hele kvelden heller, da, og nå når du er sykemeldt kan du ta det på dagtid (forutsetter at du bor et sted der det er basseng).

Når det gjelder det alle kaller "julestri", så må man i grunnen finne et nivå man trives med. Personlig er jeg strengt imot å vaske tak og vegger i den mørkeste tiden på året, så det dropper jeg. Det blir en skikkelig helgevask (litt mer, liksom) lille julaften, det er det. Rundvask tas på våren/høsten, når det er lysere ute.

Her i huset er man glad i kaker, så vi baker endel. Det er kjempekos, og oppleves ikke som stress i det heletatt. Julegaver ble innkjøpt i november i hovedsak, julekortene var ferdig omtrent på samme tiden. Og julekortene skrives på kveldstid etter bakingen er over. Heller ikke stress.

Hvis du ikke liker å bake, så kjøp det du mener dere trenger.

Også gjentar jeg gjerne første setning: Det er superviktig at gubben også deltar! Hos oss har han sine ansvarsområdet, og det legger ikke jeg meg borti i det heletatt. Han er jo oppgående og gjør sine ting.

Kutt ut og kutt ned, gjør de tingene du har lyst til, ikke nødvendigvis hva (du tror) omgivelsene krever. For ungene er jo jula julepynt, juletre og pakker, så prioriteringslisten må bli slik.

Ta vare på deg selv, det er ingen som takker deg den dagen du ikke orker mer...!

Kutt ut vaskingen, og sop over gulvene. Jeg lover deg, ingen bryr seg om det, bortsett fra du.

Kutt ut bakingen, kjøp i butikken.

Kutt ut arrangementer større enn kaffe og kaker.

Lag liste og send din mann på julehandel.

Takk, men: Må bake selv pga. allergier. Mannen min har det like travelt som meg.. Og Storesøster hadde nok blitt veldig skuffet om det ikke ble barneselskap.

Enig i at trening er en god ide, men hvis JEG skal ha 2 ganger pr. uke så må jo mannen min også "få" det. Og da blir det lite tid til annet eller å være sammen hele familien...

Poenget mitt er: Hvordan kan jeg endre MEG til å TAKLE alt?

Å, som jeg kjenner meg igjen fra noen år tilbake.

For meg ble det bedre da jeg reduserte stillingen og sluttet i korpsstyret.Jeg kjenner julestresset enda, men mye bedre tross alt.

Hvorfor bake julekaker forresten?

I går fikk jeg fylt opp alle kakeboksene med tørre julekaker. Kjøpt på Ica.

Pepperkakehus er det eneste vi lager sammen.

Og så triller vi marsipan.

En ting som kan hjelpe er å lage en liste over gjøremål og ting som skal handles inn. Så stryker du ut etterhvert som det er gjort.

Jo mindre kaos i hodet, jo mindre stresset vil du føle deg.

Glemte å skrive at jeg MÅ bake julekaker - pga. allergier. Det er ikke å få kjøpt særlig mye...

Takler og takler... Vel, jeg er blitt flinkere til å si nei, flinkere til å ikke hjelpe til med alt, og flinkere til å ikke arrangere alt mulig.

Når tre-åringen sier hun vil kose på sofaen, så gjør vi det - så får det heller være litt rotete da...

Jeg har rett og slett blitt flinkere til å ikke skulle rekke alt mulig, og heller bruke tiden på det som er viktig for meg.

In the end så tenker du ikke så mye på hvor mange familier du besøkte før jul - du tenker på alle de koselige stundene med barna dine i adventstiden :)

Nei, men MÅ besøke "plikta". Har ihvertfall fått det fra overnatting en hel helg til dagstur. (Kolliderte med barneselskapet).

Er det mulig å redusere stillingen din noe? feks. begynne et par timer senere en eller to dager i uken? trene på morgenen er topeprs!

Kan dere avtale en fast dag å trene sammen du og gubben, og ha en fast dag med barnepass på dette tidspunktet?

Ta med dere barna ut på ettermiddagen og gå tur, elelr ake. Bare det å bevege seg i frisk luft gjør noe med sjelen.

Det er ikke så mye som skal til før man føler at tiden strekker bedre til.

Handle en gang i uken. feks. lørdag så gubben kan bli med å bære.

Det aller, aller viktigste er arbeidsfordeling/ansvarsfordeling i heimen! Hvor er mannen din oppi alt dette?

Det med trening: Prøv vannjogg. Lån/lei en spesiell flytevest hos fysioterpeut, og ta joggeturen i vann. Da blir ikke knærne belastet, men jeg skal love deg at du blir sliten! Sett av to kvelder i uke; det tar jo ikke hele kvelden heller, da, og nå når du er sykemeldt kan du ta det på dagtid (forutsetter at du bor et sted der det er basseng).

Når det gjelder det alle kaller "julestri", så må man i grunnen finne et nivå man trives med. Personlig er jeg strengt imot å vaske tak og vegger i den mørkeste tiden på året, så det dropper jeg. Det blir en skikkelig helgevask (litt mer, liksom) lille julaften, det er det. Rundvask tas på våren/høsten, når det er lysere ute.

Her i huset er man glad i kaker, så vi baker endel. Det er kjempekos, og oppleves ikke som stress i det heletatt. Julegaver ble innkjøpt i november i hovedsak, julekortene var ferdig omtrent på samme tiden. Og julekortene skrives på kveldstid etter bakingen er over. Heller ikke stress.

Hvis du ikke liker å bake, så kjøp det du mener dere trenger.

Også gjentar jeg gjerne første setning: Det er superviktig at gubben også deltar! Hos oss har han sine ansvarsområdet, og det legger ikke jeg meg borti i det heletatt. Han er jo oppgående og gjør sine ting.

Kutt ut og kutt ned, gjør de tingene du har lyst til, ikke nødvendigvis hva (du tror) omgivelsene krever. For ungene er jo jula julepynt, juletre og pakker, så prioriteringslisten må bli slik.

Ta vare på deg selv, det er ingen som takker deg den dagen du ikke orker mer...!

Takk skal du ha. Skal på jobb igjen i morgen - er sykmeldt ut uken - men kunne gå på jobb om jeg ble bra nok. Og det blir jeg sikkert når jeg bare får en behandling til.

Er jo i ny jobb - og det passet IKKE å bli borte nå!

Jeg liker å bake - så bakinga i seg selv stresser meg ikke. (Men det tar jo av tida allikevel).

Begynte også tidlig med alt i år.

Føler jeg GJØR det meste "riktig" altså, men blir stresset alikevel!

Blir så lei meg og føler meg mislykket når jeg opplever at kroppen sier stopp og jeg ikke klarer å la være å heise skuldrene.

Har merket at jeg stresser meg opp og blir anspent bare 3 åringen skriker. Bare jeg kunne taklet DE situasjonene bedre så hadde hele situasjonen vært bedre tror jeg. Nå går jeg rundt med dårlig samvittighet hele tiden fordi vi ikke klarer å ha en "god tone" i huset.

Mannen min er sikkert blandt de bedre. Dessuten har vi som sagt vaskehjelp. Men jeg ser jo at når jeg ikke kan gjøre noe så flyter liksom hele huset av en eller annen grunn? Han har nok med å passe ungene etter barnehagen.

Er det mulig å redusere stillingen din noe? feks. begynne et par timer senere en eller to dager i uken? trene på morgenen er topeprs!

Kan dere avtale en fast dag å trene sammen du og gubben, og ha en fast dag med barnepass på dette tidspunktet?

Ta med dere barna ut på ettermiddagen og gå tur, elelr ake. Bare det å bevege seg i frisk luft gjør noe med sjelen.

Det er ikke så mye som skal til før man føler at tiden strekker bedre til.

Handle en gang i uken. feks. lørdag så gubben kan bli med å bære.

Vi har jo vurdert å arbeide mindre - men da måtte det blitt mannen min for jeg tjener mye bedre enn han. Uansett så passer det ikke så godt økonomisk siden vi er ganske nyetablerte.

Men klarer vi ikke å få til et liv hvor vi alle trives så er det klart vi MÅ gjøre noe - og da er kanskje den eneste muligheten å arbeide mindre.

Har bare alltid hatt innebygget at man BØR klare å jobbe fullt!

Annonse

Vi har jo vurdert å arbeide mindre - men da måtte det blitt mannen min for jeg tjener mye bedre enn han. Uansett så passer det ikke så godt økonomisk siden vi er ganske nyetablerte.

Men klarer vi ikke å få til et liv hvor vi alle trives så er det klart vi MÅ gjøre noe - og da er kanskje den eneste muligheten å arbeide mindre.

Har bare alltid hatt innebygget at man BØR klare å jobbe fullt!

Nei!!! Man MÅ ikke jobbe fullt. Redusere til 80 % kan faktisk ha ganske mye å si.

Selv reduserte jeg til 80 % for ett års tid siden, og er strålende fornøyd.

Gjest Persille

Nei, men MÅ besøke "plikta". Har ihvertfall fått det fra overnatting en hel helg til dagstur. (Kolliderte med barneselskapet).

Neida, man må ikke det.

De kan komme til deg hele gjengen - ta alle til samme kveld, så har du gjort unna alle pliktene på én kveld :)

Har ingen spesielle råd, ville bare si at jeg kjente meg veldig igjen i innlegget ditt. Til tross for vaskehjelp og lave "husmor"-ambisjoner, strekker ikke tiden til. Det blir en kamp mot klokka hver eneste dag, hvor tid med barna dessverre litt for ofte blir salderingsposten (har kortere frister på jobben..).

Hadde det vært et alternativ å jobbe redusert ville antakelig både mannen min og jeg valgt det. Men det er ikke alle jobber som kan reduseres, da må man i så fall finne på noe helt annet. Og jobben betyr faktisk også mye. Det er ikke i alle jobber man kan "hoppe av" for et år eller to, og så komme tilbake og fortsette der man slapp.

Har ingen spesielle råd, ville bare si at jeg kjente meg veldig igjen i innlegget ditt. Til tross for vaskehjelp og lave "husmor"-ambisjoner, strekker ikke tiden til. Det blir en kamp mot klokka hver eneste dag, hvor tid med barna dessverre litt for ofte blir salderingsposten (har kortere frister på jobben..).

Hadde det vært et alternativ å jobbe redusert ville antakelig både mannen min og jeg valgt det. Men det er ikke alle jobber som kan reduseres, da må man i så fall finne på noe helt annet. Og jobben betyr faktisk også mye. Det er ikke i alle jobber man kan "hoppe av" for et år eller to, og så komme tilbake og fortsette der man slapp.

*skriver under*

Jeg har lenge tenkt på om jeg ikke kunne redusere til 80 % stilling, men har kommet fram til at jeg ville sansynligvis endt opp med å jobbe 100 % for 80 % lønn, noe som er uaktuelt. Jeg jobber 120 % stilling i praksis i dag...

Har kommet fram til at jeg heller vil prioritere å skaffe vaskehjelp en gang i uka på nyåret...

Takk, men: Må bake selv pga. allergier. Mannen min har det like travelt som meg.. Og Storesøster hadde nok blitt veldig skuffet om det ikke ble barneselskap.

Enig i at trening er en god ide, men hvis JEG skal ha 2 ganger pr. uke så må jo mannen min også "få" det. Og da blir det lite tid til annet eller å være sammen hele familien...

Poenget mitt er: Hvordan kan jeg endre MEG til å TAKLE alt?

Bare kom på noe: Det er jo ikke slik at mannen din må få 2 kvelder om du får det. Dere kan jo kjøpe barnevakt og trene samtidig. Det gjorde vi for et par år siden, èn kveld i uka. Da var vi borte samtidig i drøyt 2 timer, og hun som var barnevakt tjente seg noen kroner.

Og forøvrig er det ikke slik at man alltid må ha de samme timene utenfor hjemmet. I perioder KAN mor ha større behov enn far, og omvendt. Slik har det periodevis vært her, jeg trener mye mer enn far og er dermed ute mer. Men det kunne da ikke ramle han inn å kreve tilsvarende timer "fri".

Jeg takler ikke alt. Denne jula gidder jeg ikke bake til jul. Vaske skal vi gjøre i kveld når ungene har lagt seg. Så noen stor rundvask blir det ikke.

5 åringen skal til faren sin i jula. Hadde han vært hjemme skulle jeg gjort mer ut av det. De minste forstår likevel ikke noe av det. Så jeg slapper av med god samvittighet. Jula skal være kos, ikke stress.

Forøvrig går all min tid til ungene (bortsett fra noen minutter på dataen for å få litt fri fra ungemas). Det er full rulle hele dagen (har fødselspermisjon).

Hvis dere har råd til å jobbe litt mindre burde dere gjøre det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...