Gå til innhold

Skilte foreldre, hvor er barnet julaften?

Anbefalte innlegg

margerita1365380476

Det vanlige er vel at man har barnet annenhver jul. Den som ikke har barnet på julaften, har den barnet på lille julaften da? Det kommer kanskje an på reiseavstand.

Vi har tidligere gjort det slik at den ene har barnet på julaften og den andre på lille julaften, men siden julehelgen er en helg i år blir det annerledes.

Min eks har barnet vårt hver 3.helg sånn ca. Han jobber en helg, så vil han ha fri en helg. Han vil ikke bare jobbe og ha barn sier han. Jeg vil ha han mest mulig, derfor er det greit for meg.

Nå hadde min eks fri forrige helg og vil da ha han julehelgen. Det er hans tur på julaften, den er grei.

Men jeg hadde gledet meg til å feire "julaften" sammen med sønnen min på lille julaften. Nå sier min eks at han vil ha ham denne dagen også.

Jeg vil ikke legge kjepper i hjulene for at han ikke skal se ham, siden han ser ham så sjelden (men det er jo ikke min skyld)

Dessuten skal han jobbe ekstra hele romjulen isteden for at han kunne vært mere sammen med sin sønn.

Spørsmålet blir da, er jeg urimelig om jeg sier at han får ha ham fra julaften morgen?

Da sitter jeg kanskje med dårlig samvittighet for at pappan ikke får sett ham. Jeg har ham jo mye, men lille julaften skulle bli spesiell.

Dette blir andre julaften uten sønnen min som nå er 6 år og jeg har det helt j... om dagen.

Alle gleder seg til julaften, men ikke jeg. Er det bare jeg som er sånn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211222-skilte-foreldre-hvor-er-barnet-julaften/
Del på andre sider

Fortsetter under...

skorpionfisken

Jeg har vært så heldig at min ex har reist til utlandet med sin kone alle julene etter skilsmissen. Det blir for dyrt å ha barna med så de har "måttet" være hos meg hver jul:-). Min ex og kona reiser bort flere dager før jul og blir borte til etter nyttår. Hvert år hittil.

I år antydet han at kanskje de kunne ha barna i jula og ikke reise bort. Det var helt greit for meg, og at vi da lot barna dra fra meg til dem julaftens formiddag. Hans kone likte ikke det. Hun ville reise bort som vanlig. De reiste bort likevel og jeg har dem i år også. Jeg tør ikke håpe på at det blir hver jul nei.

Min samboer har det sånn at de deler jula. Den som har ungen på julaften får ham ca kl 1400 på julaften og har ham til 2. juledag. Den andre har lillejulaften og julaftens formiddag. Sånn hadde jeg håpet vi kunne hatt det også hvis ex kunne holdt seg i landsdelen i jula.

Gjest KariKruskakli

Jeg har vært så heldig at min ex har reist til utlandet med sin kone alle julene etter skilsmissen. Det blir for dyrt å ha barna med så de har "måttet" være hos meg hver jul:-). Min ex og kona reiser bort flere dager før jul og blir borte til etter nyttår. Hvert år hittil.

I år antydet han at kanskje de kunne ha barna i jula og ikke reise bort. Det var helt greit for meg, og at vi da lot barna dra fra meg til dem julaftens formiddag. Hans kone likte ikke det. Hun ville reise bort som vanlig. De reiste bort likevel og jeg har dem i år også. Jeg tør ikke håpe på at det blir hver jul nei.

Min samboer har det sånn at de deler jula. Den som har ungen på julaften får ham ca kl 1400 på julaften og har ham til 2. juledag. Den andre har lillejulaften og julaftens formiddag. Sånn hadde jeg håpet vi kunne hatt det også hvis ex kunne holdt seg i landsdelen i jula.

"Jeg har vært så heldig at min ex har reist til utlandet med sin kone alle julene etter skilsmissen"

"Den andre har lillejulaften og julaftens formiddag. Sånn hadde jeg håpet vi kunne hatt det også hvis ex kunne holdt seg i landsdelen i jula"

Jeg forsto ikke helt hva du synes var best. Om du er heldig eller om du ikke er heldig likevel.

Annonse

Min kjæreste ble skilt for ca. fem år siden, og i år blir det første året da han og eksen ikke er sammen med barna begge to på julaften.

Nå er barna så å si voksne, og er ikke så opptatt av dette lenger. Men det var helt greit for meg å feire julaften uten kjæresten, jeg har stor slekt.

Og jeg har en gammel mor som setter stor pris på å få besøk.

Jeg synes det føles godt å ikke tenke primært på seg selv, men på hva som er best for andre.

Jeg vet også om flere skilte med små barn som er sammen på julaften, med eller uten nye partnere.

skorpionfisken

"Jeg har vært så heldig at min ex har reist til utlandet med sin kone alle julene etter skilsmissen"

"Den andre har lillejulaften og julaftens formiddag. Sånn hadde jeg håpet vi kunne hatt det også hvis ex kunne holdt seg i landsdelen i jula"

Jeg forsto ikke helt hva du synes var best. Om du er heldig eller om du ikke er heldig likevel.

For min del er det best at jeg har barna hele jula. Derfor er det jeg som er så heldig at han reiser bort.

For barnas del er det fint å ha begge foreldrene og best å få være litt hos hver av oss derfor er ikke de heldige som har en pappa som reiser bort.

For min del måtte gjerne exen dra til månen i jula. For barnas del ville jeg gjerne hatt den delinga som min samboer har med sin ekskone. Jula er jo barnas høytid, og man setter gjerne sine (mine) egne egoistiske ønsker til side for barnas del.

Gjest KariKruskakli

For min del er det best at jeg har barna hele jula. Derfor er det jeg som er så heldig at han reiser bort.

For barnas del er det fint å ha begge foreldrene og best å få være litt hos hver av oss derfor er ikke de heldige som har en pappa som reiser bort.

For min del måtte gjerne exen dra til månen i jula. For barnas del ville jeg gjerne hatt den delinga som min samboer har med sin ekskone. Jula er jo barnas høytid, og man setter gjerne sine (mine) egne egoistiske ønsker til side for barnas del.

Å ja, da forstår jeg hva du mente.

Vi har for enkelthets skyld delt jula mellom oss på denne måten:

23/12 - 28/12 og 28/12 - 2/1. Så slipper vi noen diskusjoner om den ene vil noe som ikke passer den andre. Det står i samværsavtalen som vi begge har lest, godkjent og underskrevet så det er ikke noe problem.

Men når det skal sies så er vi ganske så smidige begge to på endringer altså, så i år blir det en julaften på ungene og ikke to - og de storgleder seg til at vi alle skal være sammen.

margerita1365380476

Kan dere ikke ha den samme "feireingen" som du hadde tenkt 1. elelr 2. juledag? Men nå det er sagt syntes jeg pappaen er rar, som vil ha fri en helg, jobbe en helg og ha barnet en helg. Kan man VELGE sånt.???

Jeg kan ikke tvinge ham til å ha sønnen sin annenhver helg når han ikke vil. Jeg skrev om han tidligere om at han ikke ønsker å betale barnebidrag heller.

margerita1365380476

Vi har for enkelthets skyld delt jula mellom oss på denne måten:

23/12 - 28/12 og 28/12 - 2/1. Så slipper vi noen diskusjoner om den ene vil noe som ikke passer den andre. Det står i samværsavtalen som vi begge har lest, godkjent og underskrevet så det er ikke noe problem.

Men når det skal sies så er vi ganske så smidige begge to på endringer altså, så i år blir det en julaften på ungene og ikke to - og de storgleder seg til at vi alle skal være sammen.

Det er jo fint at dere er venner og kan feire julaften sammen, men det er ikke alle som er det.

Selv for ungenes skyld klarer jeg ikke bite tenna sammen og feire sammen med min eks.

Annonse

Hos oss har vi praktisert det slik i alle år, med helt flott resultat:

De år barna er hos meg drar de til far nyttårshelgen og feirer nyttår der.(skal han ha dem i romjula så blir de hentet andre juledag ca midt på dagen)

De år de skal til far til jul blir de hentet julemorgen ca 12.

Da har vi feiret full jul på lille julaften, med avstengt telefon, full middag, dessert, pakker og alt.

Jeg synes ikke du er urimelig om du ber om å få beholde lille julaften. Det kan vel se ut til at far er litt bortskjemt med samværstider hos dere siden alt går etter hans timeplan.

Flott det for barnet, men det er jo viktig at også dere voksne er fornøyde i den grad det lar seg gjøre.

Håper det ordner seg til det beste for dere.

margerita1365380476

Hos oss har vi praktisert det slik i alle år, med helt flott resultat:

De år barna er hos meg drar de til far nyttårshelgen og feirer nyttår der.(skal han ha dem i romjula så blir de hentet andre juledag ca midt på dagen)

De år de skal til far til jul blir de hentet julemorgen ca 12.

Da har vi feiret full jul på lille julaften, med avstengt telefon, full middag, dessert, pakker og alt.

Jeg synes ikke du er urimelig om du ber om å få beholde lille julaften. Det kan vel se ut til at far er litt bortskjemt med samværstider hos dere siden alt går etter hans timeplan.

Flott det for barnet, men det er jo viktig at også dere voksne er fornøyde i den grad det lar seg gjøre.

Håper det ordner seg til det beste for dere.

Takk for svar.

For meg var dette med feiring på lille julaften viktig. Jeg hadde regnet med at jeg skulle ha ham denne dagen siden pappan skal ha ham på julaften.

Men han hadde regnet med å ham ham fra fredag av. Vi snakker ikke så mye sammen, han bare sender meg en mld den torsdagen føre han skal ha ham på helgen. Jeg kan aldri planlegge noe, for jeg vet jo aldri når han ønsker å ha ham. Slik har vi nå hatt det i 3 år og jeg ønsker ikke å krangle.

Men når jeg nå vil ha ham på lille julaften sttter han seg på bakbeina! Det er takken for at han alltid får viljen sin.

Men siden jeg skal ha ham hele romjulen kan jeg kanskje ikke klage? Nåttårsaften er egentlig hans tur, men han kan ikke svare meg enda om han skal ha ham. (kanskje det dukker opp en fest) Er jeg urimelig om jeg sier at jeg skal ha ham siden jeg ikke får noe svar?

Er jeg uten barn på nyttårsaften drar jeg på fest, er sønnen min hjemme ønsker jeg å be folk hjem. Man må jo planlegge litt da.

Takk for svar.

For meg var dette med feiring på lille julaften viktig. Jeg hadde regnet med at jeg skulle ha ham denne dagen siden pappan skal ha ham på julaften.

Men han hadde regnet med å ham ham fra fredag av. Vi snakker ikke så mye sammen, han bare sender meg en mld den torsdagen føre han skal ha ham på helgen. Jeg kan aldri planlegge noe, for jeg vet jo aldri når han ønsker å ha ham. Slik har vi nå hatt det i 3 år og jeg ønsker ikke å krangle.

Men når jeg nå vil ha ham på lille julaften sttter han seg på bakbeina! Det er takken for at han alltid får viljen sin.

Men siden jeg skal ha ham hele romjulen kan jeg kanskje ikke klage? Nåttårsaften er egentlig hans tur, men han kan ikke svare meg enda om han skal ha ham. (kanskje det dukker opp en fest) Er jeg urimelig om jeg sier at jeg skal ha ham siden jeg ikke får noe svar?

Er jeg uten barn på nyttårsaften drar jeg på fest, er sønnen min hjemme ønsker jeg å be folk hjem. Man må jo planlegge litt da.

Du er ikke sær, og av hva jeg leser av innlegget ditt så er det på høy tid at du setter litt krav til mer regelmessig og forutsigbare samværstider.

Slike dager som jul og nyttår, sommerferier og andre ferier mm. skal man vite om god tid i forvegen, slik at alle får planlagt sitt i god tid.

Har du vært så "snill" i tre år så kan jo jammen godt forlange faste tider, så får dere heller bytte om/forandre hvis noe uventet dukker opp.

Så ja, jeg synes godt du kan si til ham at hvis du ikke får svar i løpet av rimelig kort tid så forventer du at du skal ha barnet og vil lagge opp planer for den dagen etter det.

margerita1365380476

Du er ikke sær, og av hva jeg leser av innlegget ditt så er det på høy tid at du setter litt krav til mer regelmessig og forutsigbare samværstider.

Slike dager som jul og nyttår, sommerferier og andre ferier mm. skal man vite om god tid i forvegen, slik at alle får planlagt sitt i god tid.

Har du vært så "snill" i tre år så kan jo jammen godt forlange faste tider, så får dere heller bytte om/forandre hvis noe uventet dukker opp.

Så ja, jeg synes godt du kan si til ham at hvis du ikke får svar i løpet av rimelig kort tid så forventer du at du skal ha barnet og vil lagge opp planer for den dagen etter det.

Så når vi hadde planlagt full julefeiring lille jualften med god mat og pakker, og fikk greie på i går at han vil ha ham den dagen. Er det rart jeg blir skuffet?

Jeg er gravid og ekstra sår om dagen, gråter over å ikke få vært sammen med sønnen min på julaften. Nå må jeg gå glipp av lille julaften også.

Hadde ønsket jeg kunne tenkt på meg selv istedenfor den tufs av en eks jeg har....

Blir vel jul i år også, selv om den ikke blir like fin uten barn...

Gjest Persille

Noe sier meg at eksens kone dominerer litt?

Hva synes han om å aldri feire jul med barna sine da? Fordi KONA vil reise bort...

margerita1365380476

Noe sier meg at eksens kone dominerer litt?

Hva synes han om å aldri feire jul med barna sine da? Fordi KONA vil reise bort...

Hadde han villet feire jul med barna hadde han vel gjort det. Han synes kanskje det er greit selv å reise bort?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...