Gjest mamma'n hans Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Jeg blir like overrasket hver gang, og vil gjerne ha dere andres mening om saken: Min sønn har adhd, det innebærer jo at han f.eks. prater i timene, ikke sant? Det kan man si er en side av sykdommen, ikke sant? Nå fikk han karakterboka i dag med kommentaren - "noe prat i timene" - hvordan forholder jeg meg til det? Skal jeg igjen, for 7dagerx52ukerx8 1/2 års skolegang igjen formane ham: "Ikke snakk i timen uten å rekke opp hånda først!" Tro om det endelig synker inn slik at han holder opp da? Også om jeg ikke sitter ved siden av ham i klasserommet? Jeg ser på adhd som en funksjonshemming - på linje med diabetes eller CP. I hvilken grad skal karakterboke gjenspeile de problemene barnet har i forhold til de fagene som rammes av sykdommen? MÅ et barn med adhd ha dårlig karakter i alle fag fordi det prater og vandrer i timene, kommer opp i diskusjoner og krangel med lærere, banner, ikke klarer vise det de kan på heldagsprøver og har svingende prestasjoner, ikke oppfatter alle beskjeder og derfor ikke gjør alle lekser, ikke har tidsbegrep og derfor kommer for seint. Og - hvor mye av oppfølgingen faller på foreldre, hvor mye på skolen - må jeg "gjete" både barnets og skolens innsats hele tida - eller burde jeg kunne stole på at skolen er sitt ansvar bevisst? Jeg synes jeg igjen og igjen og igjen må minne skolen på at det er adhd det er snakk om. Men det virker ikke som at det synker inn, at de hele og fulle konsekvensene av det er gått opp for dem? Og hva gjør man da? Gode råd mottas med takk. Og - om det er jeg som ikke har skjønt hvordan karaktergiving skjer, si fra til meg er dere snille! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
skorpionfisken Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Hvis eneste problemet er "noe prat i timene" hadde jeg oversett det glatt og avskrevet det som lærermas. Jeg har ikke noen diagnose. Men i min karakterbok som barn sto det alltid: Prater for mye i timene og krever for mye oppmerksomhet". Det gikk over tror jeg. Jeg er ikke sånn som voksen. Prater ikke så mye, og krever kun oppmerksomhet fra min kjære. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/#findComment-1539170 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Jeg skjønner godt at du er fortvilet og jeg forstår det dithen at barnet får dårlige karakterer i fagene fordi han ikke klarer å konsentrere seg på prøver/tentamener og fordi en del av karakteren i mange fag er faglig innsats i timene. Karakterene skal gjenspeile hva gutten deres kan og innsats og da er det ikke lett for læreren å sette en annen karakter enn det h*n ser. Det viktigste er kanskje at sønnen deres for hjelp til å finne en utdanning og et arbeid som han etterhvert kan klare om som ikke trenger all verdens av konsentrasjon over tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/#findComment-1539182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KariKruskakli Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 "Jeg synes jeg igjen og igjen og igjen må minne skolen på at det er adhd det er snakk om. Men det virker ikke som at det synker inn, at de hele og fulle konsekvensene av det er gått opp for dem? Og hva gjør man da?" Mener du at de burde la være å skrive dette i karakterboka? Og mener du at de burde gitt han bedre karakterer fordi han har en diagnose? Jeg forstår ikke helt problemstillingen her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/#findComment-1539187 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 "Jeg synes jeg igjen og igjen og igjen må minne skolen på at det er adhd det er snakk om. Men det virker ikke som at det synker inn, at de hele og fulle konsekvensene av det er gått opp for dem? Og hva gjør man da?" Mener du at de burde la være å skrive dette i karakterboka? Og mener du at de burde gitt han bedre karakterer fordi han har en diagnose? Jeg forstår ikke helt problemstillingen her. Jeg synes også dette var en vanskelig problemstilling. Her er det snakk om et barn med funksjonsnedsettelse å det gjør at barnet ikke fungerer i skolefagene på samme måte som andre elever. Lurer litt på hva som blir skrevet i karakterboka til en med cp feks? Jeg synes lærer bør skrive karakterer etter hva som forventes av hver enkelt elev og ikke ut fra hva alle skal kunne. Jeg tror kanskje jeg også hadde blitt frustrert hvis min adhd unge hadde fått kommentaren urolig hver eneste gang i karakterboka når det faktisk er en "sykdom" som gjør at han er urolig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/#findComment-1539238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KariKruskakli Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Jeg synes også dette var en vanskelig problemstilling. Her er det snakk om et barn med funksjonsnedsettelse å det gjør at barnet ikke fungerer i skolefagene på samme måte som andre elever. Lurer litt på hva som blir skrevet i karakterboka til en med cp feks? Jeg synes lærer bør skrive karakterer etter hva som forventes av hver enkelt elev og ikke ut fra hva alle skal kunne. Jeg tror kanskje jeg også hadde blitt frustrert hvis min adhd unge hadde fått kommentaren urolig hver eneste gang i karakterboka når det faktisk er en "sykdom" som gjør at han er urolig. Det siste kan jeg være enig med deg i. "Jeg synes lærer bør skrive karakterer etter hva som forventes av hver enkelt elev og ikke ut fra hva alle skal kunne" Mener du det? Da blir jo karaktersynsemet helt uten mening. Karakterene skal jo brukes til å komme videre inn på diverse studier. Hvordan skal man da greie å skille de faglige flinke fra de mindre faglige flinke? Det blir ikke lett om en faglig flink elev og en mindre faglig flink elev får samme karakter, bare at den ene har man vært snill med. Om dette skal skjules i karakterboka også, blir det helt meningsløst. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/#findComment-1539267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Jeg synes også dette var en vanskelig problemstilling. Her er det snakk om et barn med funksjonsnedsettelse å det gjør at barnet ikke fungerer i skolefagene på samme måte som andre elever. Lurer litt på hva som blir skrevet i karakterboka til en med cp feks? Jeg synes lærer bør skrive karakterer etter hva som forventes av hver enkelt elev og ikke ut fra hva alle skal kunne. Jeg tror kanskje jeg også hadde blitt frustrert hvis min adhd unge hadde fått kommentaren urolig hver eneste gang i karakterboka når det faktisk er en "sykdom" som gjør at han er urolig. "Jeg synes lærer bør skrive karakterer etter hva som forventes av hver enkelt elev og ikke ut fra hva alle skal kunne" Dette kan du vel ikke mene? Da er det rett og slett om å gjøre å få en diagnose slik at man kan få gode karakterer da jo. Hva skal arbeidsgiver sammenligne med da? Eller skal barn med diagnoser ha førsterett på valg av utdannelse? Min sønn har ganske store problemer i språkfagene og det har han hatt siden han var liten, han snakker også vanvittig mye feil. Han burde derfor hatt bedre karakterer fordi hans forutsetninger kanskje ikke var der en del av hans klassekamerater var eller? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/#findComment-1539280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Det siste kan jeg være enig med deg i. "Jeg synes lærer bør skrive karakterer etter hva som forventes av hver enkelt elev og ikke ut fra hva alle skal kunne" Mener du det? Da blir jo karaktersynsemet helt uten mening. Karakterene skal jo brukes til å komme videre inn på diverse studier. Hvordan skal man da greie å skille de faglige flinke fra de mindre faglige flinke? Det blir ikke lett om en faglig flink elev og en mindre faglig flink elev får samme karakter, bare at den ene har man vært snill med. Om dette skal skjules i karakterboka også, blir det helt meningsløst. Enig med deg, dette var jammen meg ikke lett. gruer meg til guttungen blir stor og skal få karakterbok. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/#findComment-1539354 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 "Jeg synes lærer bør skrive karakterer etter hva som forventes av hver enkelt elev og ikke ut fra hva alle skal kunne" Dette kan du vel ikke mene? Da er det rett og slett om å gjøre å få en diagnose slik at man kan få gode karakterer da jo. Hva skal arbeidsgiver sammenligne med da? Eller skal barn med diagnoser ha førsterett på valg av utdannelse? Min sønn har ganske store problemer i språkfagene og det har han hatt siden han var liten, han snakker også vanvittig mye feil. Han burde derfor hatt bedre karakterer fordi hans forutsetninger kanskje ikke var der en del av hans klassekamerater var eller? Nei jeg vet ikke helt å synes det er kjempevanskelig, det skal jo ikke være noen fordel å ha en diagnose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/#findComment-1539358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Nei jeg vet ikke helt å synes det er kjempevanskelig, det skal jo ikke være noen fordel å ha en diagnose. Nei, det er faktisk ikke lett. Men det viktigste er selvfølgelig at lærerne vet hvorfor han oppfører seg og hvorfor han har de problemene han har og at de skjønner at det ikke er av vondt vilje. Karakteren må jo nødvendigvis speile det som er den reelle situasjonen, men så er det viktig at vi som foreldre klarer å se gjennom disse karakterene og se om dette er et resultat av at han ikke har giddi eller et resultat av at han ikke har klart. Noen ganger må vi prøve å få barnet til å være fornøyd med toeren eller treeren selvom de andre fikk fire og fem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/#findComment-1539385 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma'n hans Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Jeg skjønner godt at du er fortvilet og jeg forstår det dithen at barnet får dårlige karakterer i fagene fordi han ikke klarer å konsentrere seg på prøver/tentamener og fordi en del av karakteren i mange fag er faglig innsats i timene. Karakterene skal gjenspeile hva gutten deres kan og innsats og da er det ikke lett for læreren å sette en annen karakter enn det h*n ser. Det viktigste er kanskje at sønnen deres for hjelp til å finne en utdanning og et arbeid som han etterhvert kan klare om som ikke trenger all verdens av konsentrasjon over tid. Problemet er vel at jeg er er begynt å lure på hva som er hva når karakterer settes: Hva er trynefaktor - og hva er faktisk mangel/bestittelse av kunnskap hos eleven, hva er irritasjon over sider ved mitt barn som skyldes lidelsen hans - og hva er hans faglige prestasjoner? Om han hadde hatt et synlig handicap, ville det ha avspeilet seg i karakterer og kommentarer om atferden da også? Eller om han hadde hatt mer veltalende, innflytelsesrike personer til foreldre, ville læreren ha tatt atferden hans mer i "beste mening" da? Nei, det jeg reagerer på, er vel en gutt som hele høsten har strevd med handicapet sitt - gjort så godt han kunne - og så fikk han bare dårlige karakterer...faktisk enda dårligere enn i fjor. Og naturligvis er han ikke dummere enn at han lurer på om det er noen vits...eller for å være ærlig - det er vel jeg som tenker på om det er noen vits... Og enda mer lurer jeg på hva som er dummest - bare la det hele passere - eller ta kontakt med skolen og snakke med dem. For - om jeg prater med dem - vil de da la det gå ut over mitt barn? Eller - vil de da hjelpe mitt barn mer enn de gjør i dag? Vil det med andre ord irritere eller inspirere dem om jeg tar det opp med dem og ikke bare her drøfter det her inne på DOL? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/#findComment-1539466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KariKruskakli Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Enig med deg, dette var jammen meg ikke lett. gruer meg til guttungen blir stor og skal få karakterbok. Jeg forstår at det ikke er lett, men slik er livet. Selv har jeg en faglig sterk datter og en sønn som er faglig midt på treet. Han har ikke ADHD, men han har immunsvikt som gjør at han har vært mye slapp og syk. Som følge av det og nedsatt hørsel har han også hatt periodevis store vansker med å konsentrere seg. Du aner ikke hvor mye jeg har sittet med han om kveldene. Men han kan gjøre det veldig bra om vi jobber hardt med han.Det har jeg sett. Men han må pushes og pushes. Ingenting kommer av seg selv som det gjør hos søsteren, enda jeg anser ikke han for å være noe dummere enn henne av den grunn. Urettferdig ja, men jeg kan ikke se at det systemet vi har i dag, kunne vært gjort på noen annen måte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/#findComment-1539486 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Problemet er vel at jeg er er begynt å lure på hva som er hva når karakterer settes: Hva er trynefaktor - og hva er faktisk mangel/bestittelse av kunnskap hos eleven, hva er irritasjon over sider ved mitt barn som skyldes lidelsen hans - og hva er hans faglige prestasjoner? Om han hadde hatt et synlig handicap, ville det ha avspeilet seg i karakterer og kommentarer om atferden da også? Eller om han hadde hatt mer veltalende, innflytelsesrike personer til foreldre, ville læreren ha tatt atferden hans mer i "beste mening" da? Nei, det jeg reagerer på, er vel en gutt som hele høsten har strevd med handicapet sitt - gjort så godt han kunne - og så fikk han bare dårlige karakterer...faktisk enda dårligere enn i fjor. Og naturligvis er han ikke dummere enn at han lurer på om det er noen vits...eller for å være ærlig - det er vel jeg som tenker på om det er noen vits... Og enda mer lurer jeg på hva som er dummest - bare la det hele passere - eller ta kontakt med skolen og snakke med dem. For - om jeg prater med dem - vil de da la det gå ut over mitt barn? Eller - vil de da hjelpe mitt barn mer enn de gjør i dag? Vil det med andre ord irritere eller inspirere dem om jeg tar det opp med dem og ikke bare her drøfter det her inne på DOL? Hvis du føler det sånn at oppførselen hans gjør at han får dårligere karakterer enn det han fortjener så er det selvfølgelig en annen sak, oppførsel er det en annen karakter for. Lærere skal selvfølgelig ikke la det gå utover din sønn hvis du tar opp det du går og lurer på. Er de fullt klar over din sønns diagnose, kanskje du skal ta en prat med dem, kanskje sønnen din burde ha krav på noe undervisning i mindre gruppe for å få konsentrasjon som han kanskje trenger. De aller fleste lærere er glade for tilbakemelding og at man tar opp vanskeligheter, men ikke gå på et møte med den oppfatning av at du og sønnen din har rett og lærerne har feil. Jeg ville heller ha fortalt at min sønn har litt problemer, jeg vet at han kan klare å få bedre karakterer, men han trenger noe hjelp, hva kan skolen gjøre med det før han mister all interesse for skolen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/#findComment-1539490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pås Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Jeg synes også dette var en vanskelig problemstilling. Her er det snakk om et barn med funksjonsnedsettelse å det gjør at barnet ikke fungerer i skolefagene på samme måte som andre elever. Lurer litt på hva som blir skrevet i karakterboka til en med cp feks? Jeg synes lærer bør skrive karakterer etter hva som forventes av hver enkelt elev og ikke ut fra hva alle skal kunne. Jeg tror kanskje jeg også hadde blitt frustrert hvis min adhd unge hadde fått kommentaren urolig hver eneste gang i karakterboka når det faktisk er en "sykdom" som gjør at han er urolig. Gymnastikk er det eneste faget på skolen hvor elevens egne forutsetninger ligger til grunn for karakter-givning. Så når du skriver "Lurer litt på hva som blir skrevet i karakterboka til en med cp feks?" - så kan jeg fortelle at på skolen der gutten min går, er det EN gutt som har 6 i kroppsøving, og han har CP.. Han fikk 6 pga. enestående innsats! Jeg ble så glad da jeg hørte det at jeg nesten gråt! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/#findComment-1540803 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KariKruskakli Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Gymnastikk er det eneste faget på skolen hvor elevens egne forutsetninger ligger til grunn for karakter-givning. Så når du skriver "Lurer litt på hva som blir skrevet i karakterboka til en med cp feks?" - så kan jeg fortelle at på skolen der gutten min går, er det EN gutt som har 6 i kroppsøving, og han har CP.. Han fikk 6 pga. enestående innsats! Jeg ble så glad da jeg hørte det at jeg nesten gråt! mvh I et slik fag, så skulle det bare mangle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/#findComment-1541122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meg selv og mitt Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Er det noe å tilte for da? De skriver jo sannheten - han prater i timene (= han forstyrrer undervisningen). Hva med alle klassekameratene som lider pga tilsvarende bråkebøtter? De lærer midre faglig pga at de har uromomenter i klassen. Du er hårsår. Løft blikket. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/#findComment-1541150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cuti Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 I et slik fag, så skulle det bare mangle. Hvorfor skal det bare gjelde kroppsøving? I Norge har vi valgt å ha en skole som skal integrere alle, uansett forutsetninger. Funksjonshemminger av ulike slag skal presses inn i og presses ut av skolen også i de tilfeller der det er den verste løsningen for barnet. Hvorfor skal fysiske funksjonshemminger tas hensyn til, og ikke psykiske? Eller mener du det så bokstavelig at døve skal få dårlig i musikk fordi de ikke kan høre? Eller at noen med CP skal få dårlig i norsk fordi de ikke kan skrive pent? Dersom en med adhd snakker så mye i timen at det går ut over de andre, så trenger h*n hjelp. Det er mulig å tilrettelegge og å trene for at det skal bli bedre. Det eneste som aldri nytter er å be barnet skjerpe seg. Det er der funksjonshemmingen er ved adhd. Jeg ser ikke den moralske forskjellen på å skrive det som sto i denne karakterboka, eller å skrive til en som er hørselshemmet at han fortsatt hører for dårlig. Hva har det i en karakterbok å gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/#findComment-1541688 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cuti Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Se svaret mitt lenger ned. Problemet er vel at mange lærere vet like lite om adhd som mange av de som svarer deg. Selvsagt har skolen ansvar for tilrettelegging for adhd-barn i like stor grad som for andre funksjonshemmede. Det skjer bare ikke. Den viktigste veien mot forståelse er kunnskap. Og den viktigste veien mot kunnskap er å erkjenne at den mangler. Jeg vet ikke hvor skoen trykker på deres skole, men ikke gi opp å sende kursinvitasjoner, brosjyrer mm. Spør om de har ADDES-permen, der står det søkk og kav av konkrete måter å arbeide med problemene. Gjør de ikke det må du få andre instanser på banen. (Det bør du nok uansett.) Hva sier PPT? Ta ferie nå, og samle krefter. Be om et møte i januar. Og ja, du skal si det igjen og igjen og igjen og igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/#findComment-1541693 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KariKruskakli Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Hvorfor skal det bare gjelde kroppsøving? I Norge har vi valgt å ha en skole som skal integrere alle, uansett forutsetninger. Funksjonshemminger av ulike slag skal presses inn i og presses ut av skolen også i de tilfeller der det er den verste løsningen for barnet. Hvorfor skal fysiske funksjonshemminger tas hensyn til, og ikke psykiske? Eller mener du det så bokstavelig at døve skal få dårlig i musikk fordi de ikke kan høre? Eller at noen med CP skal få dårlig i norsk fordi de ikke kan skrive pent? Dersom en med adhd snakker så mye i timen at det går ut over de andre, så trenger h*n hjelp. Det er mulig å tilrettelegge og å trene for at det skal bli bedre. Det eneste som aldri nytter er å be barnet skjerpe seg. Det er der funksjonshemmingen er ved adhd. Jeg ser ikke den moralske forskjellen på å skrive det som sto i denne karakterboka, eller å skrive til en som er hørselshemmet at han fortsatt hører for dårlig. Hva har det i en karakterbok å gjøre? Jeg ser poenget ditt. Men jeg ser ikke hvordan det skulle ha vært gjort annerledes. Hvordan finne de riktige menneskene til de riktige jobbene, om det ikke skal gjøres som i dag. Jeg vil gjerne ha en oppskrift takk;) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/#findComment-1541790 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cuti Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Jeg ser poenget ditt. Men jeg ser ikke hvordan det skulle ha vært gjort annerledes. Hvordan finne de riktige menneskene til de riktige jobbene, om det ikke skal gjøres som i dag. Jeg vil gjerne ha en oppskrift takk;) Det enkleste og beste og mest forsømte er å gi lærere, assistenter og skoleledere opplæring i hva de ulike diagnosene innebærer. Jeg er selv lærer og vet inderlig godt hvilken forskjell det gjør at jeg kan mye. Eneste grunnen til at jeg fikk reise på kurs i høst var at trygdekontoret dekket lønna - fordi jeg også er mor til adhd-barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/#findComment-1541871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.