Gjest KariKruskakli Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Det enkleste og beste og mest forsømte er å gi lærere, assistenter og skoleledere opplæring i hva de ulike diagnosene innebærer. Jeg er selv lærer og vet inderlig godt hvilken forskjell det gjør at jeg kan mye. Eneste grunnen til at jeg fikk reise på kurs i høst var at trygdekontoret dekket lønna - fordi jeg også er mor til adhd-barn. Jeg tenkte på dette med karaktersetting jeg da. Hvordan skal det gjøres? Er det riktig at en som ikke kan konsentrere seg og av den grunn har vansker med å lære, skal ha spesialbehandling i forhold til karakterer? - Ja han har jo ADHD og det kan han ikke noe for, så da gir vi han like godt en femmer, selv om resulatetet tilsvarer en toer. Jeg skjønner bare ikke hvordan du mener dette skal gjøres? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/page/2/#findComment-1541883 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cuti Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Jeg tenkte på dette med karaktersetting jeg da. Hvordan skal det gjøres? Er det riktig at en som ikke kan konsentrere seg og av den grunn har vansker med å lære, skal ha spesialbehandling i forhold til karakterer? - Ja han har jo ADHD og det kan han ikke noe for, så da gir vi han like godt en femmer, selv om resulatetet tilsvarer en toer. Jeg skjønner bare ikke hvordan du mener dette skal gjøres? Har vel snarere inntrykk av at det er motsatt her - han får dårligere karakterer enn resultatene tilsier, fordi han snakker og beveger seg i timene? Reglene er greie, det skal gis karakterer etter resultater. At det ikke er mulig å gjøre rettferdig viser bare at hele karaktersystemet er for svakt. Mennesker er for kompliserte til å graderes i seks nivåer. Når vi nå har karakterer, så mener jeg ikke at funksjonshemmede skal få bedre karakterer enn de har prestasjoner til. Men jeg mener at i dette tilfellet er det for en stor del skolens ansvar at resultatene blir dårlige, og det ansvaret må de ta, ikke sende hjem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/page/2/#findComment-1541887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Det enkleste og beste og mest forsømte er å gi lærere, assistenter og skoleledere opplæring i hva de ulike diagnosene innebærer. Jeg er selv lærer og vet inderlig godt hvilken forskjell det gjør at jeg kan mye. Eneste grunnen til at jeg fikk reise på kurs i høst var at trygdekontoret dekket lønna - fordi jeg også er mor til adhd-barn. Jeg er helt enig i at vi som lærere bør kunne mye om forskjellige diagnoser og at vi bør få dekket utgifter og vikarer så vi kan gå på kurs. Jeg er enig i at det er viktig å kunne forskjellige metoder som er til gagn for ADHD barn også. Jeg er enig i at ADHD barn har krav på spesialtiltak/undervisning. Men jeg er ikke enig i at de skal bedømmes annerledes enn andre unger når det gjelder karakterer. Karakterene er til for at ungene skal få hjelp til å velge hvilken utdanning som passer for dem og for at arbeidsgiver skal kunne velge en arbeidstaker som passer for dem. Det er veldig mange barn som sliter og som aldri får noen diagnose også, hva med dem? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/page/2/#findComment-1541888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KariKruskakli Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Har vel snarere inntrykk av at det er motsatt her - han får dårligere karakterer enn resultatene tilsier, fordi han snakker og beveger seg i timene? Reglene er greie, det skal gis karakterer etter resultater. At det ikke er mulig å gjøre rettferdig viser bare at hele karaktersystemet er for svakt. Mennesker er for kompliserte til å graderes i seks nivåer. Når vi nå har karakterer, så mener jeg ikke at funksjonshemmede skal få bedre karakterer enn de har prestasjoner til. Men jeg mener at i dette tilfellet er det for en stor del skolens ansvar at resultatene blir dårlige, og det ansvaret må de ta, ikke sende hjem. Mener du at de straffer han ved å gi han dårlige karakterer fordi han er urolig? I så fall er det ganske alvorlig. Men du ser vel hvordan han gjør det på prøver? Mener du at karakterene hans på prøver har vært bedre enn karakterene han har fått i karakterboka? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/page/2/#findComment-1541902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cuti Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Mener du at de straffer han ved å gi han dårlige karakterer fordi han er urolig? I så fall er det ganske alvorlig. Men du ser vel hvordan han gjør det på prøver? Mener du at karakterene hans på prøver har vært bedre enn karakterene han har fått i karakterboka? Jeg vet ikke mer om denne konkrete saken enn det som står i hovedinnlegget. Sitat: "MÅ et barn med adhd ha dårlig karakter i alle fag fordi det prater og vandrer i timene, kommer opp i diskusjoner og krangel med lærere, banner, ikke klarer vise det de kan på heldagsprøver og har svingende prestasjoner, ikke oppfatter alle beskjeder og derfor ikke gjør alle lekser, ikke har tidsbegrep og derfor kommer for seint." Det meste av dette er faktiske vansker med adhd, og burde vært satt inn hjelp for. Det bør skolen vite, og de bør vite hva de skal gjøre. Nettopp derfor mener jeg at det er alvorlig når "mamma'n hans" beskriver et forhold til skolen som hun gjør, der gutten bare får krav og ikke hjelp. Det er å be ham skjerpe seg med funksjonshemmingen sin og derfor helt uholdbart. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/page/2/#findComment-1541982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cuti Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Jeg er helt enig i at vi som lærere bør kunne mye om forskjellige diagnoser og at vi bør få dekket utgifter og vikarer så vi kan gå på kurs. Jeg er enig i at det er viktig å kunne forskjellige metoder som er til gagn for ADHD barn også. Jeg er enig i at ADHD barn har krav på spesialtiltak/undervisning. Men jeg er ikke enig i at de skal bedømmes annerledes enn andre unger når det gjelder karakterer. Karakterene er til for at ungene skal få hjelp til å velge hvilken utdanning som passer for dem og for at arbeidsgiver skal kunne velge en arbeidstaker som passer for dem. Det er veldig mange barn som sliter og som aldri får noen diagnose også, hva med dem? Nei, enig i det. Karakteren skal - så dumt det enn er - avspeile elevens oppnådde nivå. Men vi pleier nå å undervise etter beste evne, og sette inn de tiltak vi rår over. Når vi har hjulpet så godt vi kunne, da kan vi sette karakter. Det er utrolig lite profesjonelt å sende den meldingen hjem som de gjør her, å bare be gutten ta seg sammen. Det er jo akkurat det han ikke kan - ellers hadde han ikke hatt adhd-diagnose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/page/2/#findComment-1541984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KariKruskakli Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Jeg vet ikke mer om denne konkrete saken enn det som står i hovedinnlegget. Sitat: "MÅ et barn med adhd ha dårlig karakter i alle fag fordi det prater og vandrer i timene, kommer opp i diskusjoner og krangel med lærere, banner, ikke klarer vise det de kan på heldagsprøver og har svingende prestasjoner, ikke oppfatter alle beskjeder og derfor ikke gjør alle lekser, ikke har tidsbegrep og derfor kommer for seint." Det meste av dette er faktiske vansker med adhd, og burde vært satt inn hjelp for. Det bør skolen vite, og de bør vite hva de skal gjøre. Nettopp derfor mener jeg at det er alvorlig når "mamma'n hans" beskriver et forhold til skolen som hun gjør, der gutten bare får krav og ikke hjelp. Det er å be ham skjerpe seg med funksjonshemmingen sin og derfor helt uholdbart. Jeg er enig i alt det du skriver. Men du diskuterer visst noe annet meg. Vi diskuterer karakterer her.Ikke om han trenger hjelp eller ikke. Det var ikke det det handlet om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/page/2/#findComment-1542164 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma'n hans Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Se svaret mitt lenger ned. Problemet er vel at mange lærere vet like lite om adhd som mange av de som svarer deg. Selvsagt har skolen ansvar for tilrettelegging for adhd-barn i like stor grad som for andre funksjonshemmede. Det skjer bare ikke. Den viktigste veien mot forståelse er kunnskap. Og den viktigste veien mot kunnskap er å erkjenne at den mangler. Jeg vet ikke hvor skoen trykker på deres skole, men ikke gi opp å sende kursinvitasjoner, brosjyrer mm. Spør om de har ADDES-permen, der står det søkk og kav av konkrete måter å arbeide med problemene. Gjør de ikke det må du få andre instanser på banen. (Det bør du nok uansett.) Hva sier PPT? Ta ferie nå, og samle krefter. Be om et møte i januar. Og ja, du skal si det igjen og igjen og igjen og igjen. Takk - var du i denne lenka, også! Jeg har lest gjennom hele lenka som har kommet ut av mitt innlegg - og innser at du faktisk har skjønt saker og ting bedre enn jeg selv har. For det er nemlig slik for min sønn at mer tilrettelegging ville ha hatt mye å si for alt slags utbytte av skolegangen - han ville ha lært mer, blitt bedre sosialisert, og sikkert fått bedre karakterer. Du har også helt rett i at skolen hele tida sender hjem de problemene de selv skulle ha tatt fatt i og gjort noe i forhold til. Jeg så også at det var Trygdekontoret og ikke skolen som betalte kurset du dro på - akkurat samme "politikken" på skolen min gutt går på - så en lærer der som gjerne ville reise og selv betale kurs, fikk avslag fra rektor. Ironisk også at skolen og undervisningsetaten insisterer på at adhd og kunnskap omkring dette er et av satsningsområdene deres... Men - hvis rektor signaliserer oppover at "Nu går alt så meget bedre" - vet vel ikke rektors overordnede bedre? Så takk - det blir ferie her - og så ønsker jeg deg og dine god ferie! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/page/2/#findComment-1542429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en mamma i nord Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 Jeg er helt enig i at vi som lærere bør kunne mye om forskjellige diagnoser og at vi bør få dekket utgifter og vikarer så vi kan gå på kurs. Jeg er enig i at det er viktig å kunne forskjellige metoder som er til gagn for ADHD barn også. Jeg er enig i at ADHD barn har krav på spesialtiltak/undervisning. Men jeg er ikke enig i at de skal bedømmes annerledes enn andre unger når det gjelder karakterer. Karakterene er til for at ungene skal få hjelp til å velge hvilken utdanning som passer for dem og for at arbeidsgiver skal kunne velge en arbeidstaker som passer for dem. Det er veldig mange barn som sliter og som aldri får noen diagnose også, hva med dem? Når det gjelder barn som sliter og ikke har en diagnose, så er det slik st de har og krav på tilrettelagt eller spesialundervisning om de har behov for det. Det er ikke diagnosen som skal avgjøre om de får dette, men de faktiske problemer som barnet har....... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/page/2/#findComment-1546702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
UndrendePåDetMeste Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Karakterer og kommentarer skal gjenspeile innsats og kunnskap. slik de faktisk er. Det er viktig at de stemmer overens med sannheten, for senere karakterbøker vil jo bli sett på av arb.givere. tror ikke det er mer enn det som er ment, rett og slett. Trenger heller ikke være negativt, det er bare en kommentar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/page/2/#findComment-1581172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
UndrendePåDetMeste Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Hvorfor skal det bare gjelde kroppsøving? I Norge har vi valgt å ha en skole som skal integrere alle, uansett forutsetninger. Funksjonshemminger av ulike slag skal presses inn i og presses ut av skolen også i de tilfeller der det er den verste løsningen for barnet. Hvorfor skal fysiske funksjonshemminger tas hensyn til, og ikke psykiske? Eller mener du det så bokstavelig at døve skal få dårlig i musikk fordi de ikke kan høre? Eller at noen med CP skal få dårlig i norsk fordi de ikke kan skrive pent? Dersom en med adhd snakker så mye i timen at det går ut over de andre, så trenger h*n hjelp. Det er mulig å tilrettelegge og å trene for at det skal bli bedre. Det eneste som aldri nytter er å be barnet skjerpe seg. Det er der funksjonshemmingen er ved adhd. Jeg ser ikke den moralske forskjellen på å skrive det som sto i denne karakterboka, eller å skrive til en som er hørselshemmet at han fortsatt hører for dårlig. Hva har det i en karakterbok å gjøre? Musikk kan forøvrig vurderes på kunnskap, og gym skal det gå på innsats og kunnskap. Latså trenger man hverken kunne høre eller løpe:) Om en som prater for mye er forstyrrende, så må det gå ann å si ifra om dette. På lik linje med å si ifra at en som er døv kanskje kan bli flinkere til å følge med om barnet har lett for å miste konsentrasjon o.l. Mener nå jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/page/2/#findComment-1581178 Del på andre sider Flere delingsvalg…
UndrendePåDetMeste Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Problemet er vel at jeg er er begynt å lure på hva som er hva når karakterer settes: Hva er trynefaktor - og hva er faktisk mangel/bestittelse av kunnskap hos eleven, hva er irritasjon over sider ved mitt barn som skyldes lidelsen hans - og hva er hans faglige prestasjoner? Om han hadde hatt et synlig handicap, ville det ha avspeilet seg i karakterer og kommentarer om atferden da også? Eller om han hadde hatt mer veltalende, innflytelsesrike personer til foreldre, ville læreren ha tatt atferden hans mer i "beste mening" da? Nei, det jeg reagerer på, er vel en gutt som hele høsten har strevd med handicapet sitt - gjort så godt han kunne - og så fikk han bare dårlige karakterer...faktisk enda dårligere enn i fjor. Og naturligvis er han ikke dummere enn at han lurer på om det er noen vits...eller for å være ærlig - det er vel jeg som tenker på om det er noen vits... Og enda mer lurer jeg på hva som er dummest - bare la det hele passere - eller ta kontakt med skolen og snakke med dem. For - om jeg prater med dem - vil de da la det gå ut over mitt barn? Eller - vil de da hjelpe mitt barn mer enn de gjør i dag? Vil det med andre ord irritere eller inspirere dem om jeg tar det opp med dem og ikke bare her drøfter det her inne på DOL? Ta kontakt med lærerne, spør om dere sammen kan gjøre noe med det? Kanskje han får dårligere karakterer fordi vurderingsformene er feil? Stebroren min vant mye p å ha muntlig prøve i eget rom samtidig med at de andre fikk skriftlig, rett og slett fordi han ikke fikk samlet tankene til å skrive alt han kunne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/page/2/#findComment-1581184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
UndrendePåDetMeste Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Ta kontakt med lærerne, spør om dere sammen kan gjøre noe med det? Kanskje han får dårligere karakterer fordi vurderingsformene er feil? Stebroren min vant mye p å ha muntlig prøve i eget rom samtidig med at de andre fikk skriftlig, rett og slett fordi han ikke fikk samlet tankene til å skrive alt han kunne. Har da to stebrødre som har adhd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211223-karakterboka-kom-i-dag/page/2/#findComment-1581187 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.