Gå til innhold

Inspirert av tråden, skilte foreldre, julaften

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

skorpionfisken

Svarer her også jeg.

Vi feirer kun en julaften vi. Pakkene fra pappa og hans del av familien har fulgt med barna til oss og pakkes opp hos oss, kanskje fordi de reiser bort mange dager før jul.

Min stesønn pakker opp sine julegaver fra den han ikke er hos på julekvelden på formiddagen julaften før han drar til den andre. Ikke noe ekstra julemiddag, bare pakkeåpningen er delt etter hvor han er. Men det skjer på julaften, ikke flere dager i strekk.

I fjor var det to julaftener på mine, men jeg synes ikke det var så stor stas med julaften2 akkurat.

Så jeg håper vi heretter kan feire julen sammen, ellers blir det bare en pakkeåpning og ikke full pakke med stor familiemiddag og sånt senere i romjula.

margerita1365380476

Barna mine har iallefall feiret to fulle "julaftener" i alle år.

Dvs. de julene de ikke er hos meg den 24 iallefall.

Da feiret vi full jul på lille julaften, med middag, dessert, pakker og alt.

Far feirer bare en.

:)

Det er koseligere å feire lille julaften enn 1.dag synes jeg. Spiller det noen rolle for deg hvilken dag det er, eller er jeg vanskelig der?

Hvor er barna 1.og 2. dag?

Annonse

Det er koseligere å feire lille julaften enn 1.dag synes jeg. Spiller det noen rolle for deg hvilken dag det er, eller er jeg vanskelig der?

Hvor er barna 1.og 2. dag?

Det er nok koseligere å feire lille julaften, det er jo liksom en "julaften" det også og så er det kanskje mindre sjangser for telefoner, uventede besøk ol. på den dagen

(vi har gjerne dratt ut telefonen på efta/kvelden for ikke å bli forstyrret)

Kunne nok alikavel hatt feiret første eller annen dag hvis jeg hadde måttet, men har vel for meg at det da hadde vært litt "mindre jul" for å være ærlig.

Men hos oss er det ikke noe problem, vi har alltid praktisert det slik at når de skal til far julaften så blir de hentet julafte kl 12.

Skal de til far i romjul og nyttår så blir de hentet andre dag midt på dagen.

:)

Kjenner til mange eksempler på at den foreldren som ikke har barna julaften feirer som om det var julaften dagen før.

Synes det er en uskikk, det kan jo virke som om det er for å redusere julaften hos den andre. Om jeg selv mot formodning skulle blitt singel ville jeg antakelig at vi skulle inngå en avtale om at det kun var én julaften, og i hvertfall ingen julaften før jul med barna.

margerita1365380476

Kjenner til mange eksempler på at den foreldren som ikke har barna julaften feirer som om det var julaften dagen før.

Synes det er en uskikk, det kan jo virke som om det er for å redusere julaften hos den andre. Om jeg selv mot formodning skulle blitt singel ville jeg antakelig at vi skulle inngå en avtale om at det kun var én julaften, og i hvertfall ingen julaften før jul med barna.

det vet du jo ikke før du selv er i den situasjonen. Klart det er gøy å se ansiktsutrykket på barnet når han åpner en pakke han har ønsket seg lenge. Ville ikke vært foruten den opplevelsen jeg, men vi er jo forskjellige....

Det har du rett i, det vet jeg ikke før jeg har vært i situasjonen!

Men slik det er nå tror jeg at jeg i såfall ville gitt den store gaven første juledag.

det vet du jo ikke før du selv er i den situasjonen. Klart det er gøy å se ansiktsutrykket på barnet når han åpner en pakke han har ønsket seg lenge. Ville ikke vært foruten den opplevelsen jeg, men vi er jo forskjellige....

Kfr. mitt feilplasserte svar over (som skulle vært til deg).

De jeg kjenner - skilte foreldre, altså - har bare èn jul - 24. desember. Ingen ekstra julekveld verken før eller etter.

Eller forresten, når jeg tenker godt etter er det ett par som har 2 julekvelder. Dvs., når mor har barnet på julekvelden er det èn julekveld. Når far har julekvelden, lager mor full pakke vesle julekvelden.

Personlig synes jeg dette med 2 juler er fullstendig idiotisk og ikke rent lite ondskapsfullt. Når den ene parten utløser julespenningen med å arrangere julekveld dagen før dagen, snytes ungene og den andre foreldren for Den Store Opplevelsen.

Klarer man ikke å feire julen sammen, tror jeg faktisk man må avstå fra å se sitt barns øyne idet det åpner gaven. Slik er det bare, det er endel av prisen man betaler for å være skilt.

Annonse

margerita1365380476

De jeg kjenner - skilte foreldre, altså - har bare èn jul - 24. desember. Ingen ekstra julekveld verken før eller etter.

Eller forresten, når jeg tenker godt etter er det ett par som har 2 julekvelder. Dvs., når mor har barnet på julekvelden er det èn julekveld. Når far har julekvelden, lager mor full pakke vesle julekvelden.

Personlig synes jeg dette med 2 juler er fullstendig idiotisk og ikke rent lite ondskapsfullt. Når den ene parten utløser julespenningen med å arrangere julekveld dagen før dagen, snytes ungene og den andre foreldren for Den Store Opplevelsen.

Klarer man ikke å feire julen sammen, tror jeg faktisk man må avstå fra å se sitt barns øyne idet det åpner gaven. Slik er det bare, det er endel av prisen man betaler for å være skilt.

Endel av prisen man betaler for å være skilt?

Så når mannen flytter fra kone og barn for en annen, så må mamman betale prisen for å ikke se barna pakke opp pakker. Du har tydeligvis ikke barn, siden du ikke forstår det!

Endel av prisen man betaler for å være skilt?

Så når mannen flytter fra kone og barn for en annen, så må mamman betale prisen for å ikke se barna pakke opp pakker. Du har tydeligvis ikke barn, siden du ikke forstår det!

Ah, så det er et aldri så lite hevnmotiv som ligger bak dine handlinger...

Selvfølgelig har jeg barn, men jeg er ikke skilt. Og det er faktisk ikke verdens undergang å ikke få se sitt barn feire jul hvert andre år.

margerita1365380476

Ah, så det er et aldri så lite hevnmotiv som ligger bak dine handlinger...

Selvfølgelig har jeg barn, men jeg er ikke skilt. Og det er faktisk ikke verdens undergang å ikke få se sitt barn feire jul hvert andre år.

Hvordan kan du si det ikke er ille å feire jul uten barna når du ikke har opplevd det?

Det er ikke snakk om hevnmotiv, men om gleden ved å se barna pakke opp gaver de har ønsket seg i lang tid.

Så da mener du jeg skal bli straffet, selv om jeg ikke ønsket å bli skilt?

Helt enig, og akkurat slik er det hos nær familie av meg (antatt hevn fra mor, som føler seg snytt for julaften annenhvert år), kfr. mitt innlegg under.

Hvordan kan du si det ikke er ille å feire jul uten barna når du ikke har opplevd det?

Det er ikke snakk om hevnmotiv, men om gleden ved å se barna pakke opp gaver de har ønsket seg i lang tid.

Man kan ha meninger om ting uten å ha egne opplevelser å bygge meningene på.

Jeg synes du høres bitter ut, og at du hevner deg på barnas far ved å ta fra han gleden ved å lage jul for dem. Uansett om det er hans tur eller ikke, så kommer du i forkjøpet med din jul - under påskudd av at du vil se barnas øyne når de får noe de ønsker seg. Det synes JEG er stygt gjort.

Pleier faren å lage jul vesle julekvelden de årene du har barna? Eller åpner barna farens julegaver hos deg de årene du har dem?

margerita1365380476

Man kan ha meninger om ting uten å ha egne opplevelser å bygge meningene på.

Jeg synes du høres bitter ut, og at du hevner deg på barnas far ved å ta fra han gleden ved å lage jul for dem. Uansett om det er hans tur eller ikke, så kommer du i forkjøpet med din jul - under påskudd av at du vil se barnas øyne når de får noe de ønsker seg. Det synes JEG er stygt gjort.

Pleier faren å lage jul vesle julekvelden de årene du har barna? Eller åpner barna farens julegaver hos deg de årene du har dem?

De fleste jeg vet om som er skilt gjør det som jeg, så da er det mange bitre mennesker rundt omkring. De som ikke har barna feirer julaften på lille julaften. Det er ikke snakk om noe hevn eller snyte den andre for julaften. Barn er like glad for å åpne pakker to dager som en dag!

Hvis formålet kun er å overvære at de mottar gaven, behøver du vel ikke nødvendigvis arrangere "full julaften" av den grunn?

Hva ville du sagt om din eksmann gjorde det samme de årene du har barna julaften?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...