Gå til innhold

Jul og gavetull

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det der er en helt vamlig måte å gjøre det på i skilte familier.

Huff, begynner å tro at jeg reagerer urasjonelt, og siden jeg bare prøver å gjøre endringene for barna så små som mulig, kanskje jeg bare lever i fornektelse? hmmm...

Skrevet

Huff, begynner å tro at jeg reagerer urasjonelt, og siden jeg bare prøver å gjøre endringene for barna så små som mulig, kanskje jeg bare lever i fornektelse? hmmm...

Sendte litt for fort: Jeg synes personlig ikke noe særlig om det, men jeg kan kanskje ikke uttale meg siden jeg og min ex absolutt er på talefot og feirer høytider sammen med den største selvfølgelighet. Kan man ikke det, er nest beste alternativ å dele julaften i to (f.eks. hos far til kl 14, deretter til mor resten av dagen, bytte annethvert år). Dette er selvsagt bare aktuelt dersom foreldrene bor i nærheten av hverandre.

En annen ting er at det er veldig mange som reise til slekta i jula, og da er det mange som har en "før-julaften" hjemme før de drar. Dette for å unngå å drasse med seg alt frem og tilbake på fly etc. Det med to julaftener er altså relativt vanlig, og er slett ingen katastrofe. Unger venner seg til det meste, men dere burde kanskje nevne det for dem på forhånd (i en veldig positiv tone!)

Skrevet

Hei!

Jeg synes virkelig at gavene skal følge barna. Min manns eks begynte å feire julaften på lille julaften! Da vi hentet barna på kvelden, var de så oppspilt at de ikke hadde noen forventninger til selve julaften!!

Gavene ville hun absolutt ikke sende til oss. Det ble til at vi gjorde det samme et år. Eksen hans har liten familie, med andre ord, det var noen meget skuffede barn som feiret jul hos mor! For de fikk jo nesten ingen gaver!

Året etter det, så begynte vi å sende julegavene med barna. Da var de rundt 9 år, og ytret ønske om å få lov til å feire jul bare en gang i året! For dette orket de ikke lenger!!!

Nå er barna så store (15), at de bestemmer selv hvor de vil feire jul.Det fungerer kjempefint! Ungene er kjempefornøyde :o)

Ørkenvandreren
Skrevet

Vi har to gaveåpninger, som regel en på lille julaften og en på julaften, som da alternerer mellom mor og far. Det kommer vesentlig mer gaver fra den ene siden enn den andre, og det har vært kommentert såvidt av barna - men siden begge parter ønsker på en måte å feire jul med barna, har ordningen blitt opprettholdt.

Skrevet

Det er nokså vanlig. Vi har til dels også gjort det sånn; men uten noen stor julaften nummer to, bare med gaveåpning når barna kommer.

Og jeg synes det er galt å bruke lille julaften. Julaften er julaften, og skal ikke "ødelegges" i forveien. Den som ikke har barna på julaften, har dem som regel i romjulen, og bør vente til da, mener jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...