Gå til innhold

PPT

Gjest holder meg anonym

Anbefalte innlegg

Gjest holder meg anonym

Vårt barn har akkurat fyllt 3 år. Vi fikk i dag et brev fra barnehagen der det stod at de ville at ppt skulle komme inn i bildet. Ungen vår har hatt litt problemer med sosial lek med andre til tider. I brevet står de at de synes han har språkproblemer. Noe vi ikke har bekymret oss for. Han sier setninger, men litt utydelig og gramatikken er ikke alltid riktig. Gutter er i tillegg seinere enn andre.

Han skal snart skifte til storbarnsavdeling. Det er en forholdsvis liten barnehage med 16 barn og 3 voksne.

Det jeg reagerer på er at vi ikke har blitt innkalt til møte og det virker som om barnehageeieren har allerede laget en plan og håper på støtteperson for han. Hun nevnte til og med at det var bra for da kunne han få videreoppfølging i skole når den tid kommer. Dette uten å engang vært i kontakt med ppt. Jeg lurer hva kompetanse hun har til å bedømme hva han trenger i skolegangen når gutten nettopp er fyllt tre år.

Det hadde vært veldig gunstig for henne og den lille barnehagen at han fikk en støtteperson. Nesten for gunstig. Hun har klart å lure seg til mye til denne barnehagen. Det er noe hun har stått og skrøtet av og ledd av. Slik som minibussen hun klarte å skaffe barnehagen. Da hadde hun brukt argumenter som "kultur og miljø". Hun lo da hun sa dette.

Ikke en gang i brevet står det noe om møteinnkalling. Det står bare at vi kan stille spørsmål til kontaktperson eller henne. Selvfølgelig skal vi ha møte!

I tillegg synes jeg det er rart at hun må komme med dette 3 dager før jul. Hele julestemningen har flydd ut vinduet her nå og vi sitter bare igjen med bekymringer fordi vi har fått dette over brev og fra ikke person til person.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hilsen en tidligere ppt-arbeider

Jeg syns dette var en utrolig uprofesjonell og klønete håndtering av styreren i barnehagen. Jeg syns du skal skrive et brev om akkurat dette, og sende til hennes overordnede, med kopi til henne selv. Hun burde få et "rapp på fingeren" over en slik framgangsmåte.

Du har selvsagt krav på at det først holdes møte med dere foreldre, og dere skal skrive under før henvendelsen til ppt sendes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/#findComment-1540048
Del på andre sider

Gjest holder meg anonym

Jeg syns dette var en utrolig uprofesjonell og klønete håndtering av styreren i barnehagen. Jeg syns du skal skrive et brev om akkurat dette, og sende til hennes overordnede, med kopi til henne selv. Hun burde få et "rapp på fingeren" over en slik framgangsmåte.

Du har selvsagt krav på at det først holdes møte med dere foreldre, og dere skal skrive under før henvendelsen til ppt sendes.

Hun har ikke sendt noe til ppt. Vet ikke om jeg har forklart meg riktig. Det jeg reagerer på er at hun kun har skrevet brev til oss, uten å innkalle til møte. Det står til og med ikke noen møteinnkallelse i brevet. Hun legger vekt på dette med språket. Jeg har ikke bekymret meg for dette i det hele tatt. Jeg leste om ppt at det var vanligst å gi støtte når det var sråk, sanse eller motorikk problemer i barnehagen. Kan det være derfor hun legger slik vekt på språket?

Hva som egentlig skal til for at de skal få et støtteperson til gutten min? Dette har skapt store reaksjoner blant alle som kjenner gutten i det private livet. De synes han er en aktiv gutt, men langt langt fra et problembarn.

Og er det normalt å nevne tiltak i skolen når gutten nettopp har fyllt 3 år? Hvilken komptetanse har hun til det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/#findComment-1540105
Del på andre sider

ringerikskringla

Hun har ikke sendt noe til ppt. Vet ikke om jeg har forklart meg riktig. Det jeg reagerer på er at hun kun har skrevet brev til oss, uten å innkalle til møte. Det står til og med ikke noen møteinnkallelse i brevet. Hun legger vekt på dette med språket. Jeg har ikke bekymret meg for dette i det hele tatt. Jeg leste om ppt at det var vanligst å gi støtte når det var sråk, sanse eller motorikk problemer i barnehagen. Kan det være derfor hun legger slik vekt på språket?

Hva som egentlig skal til for at de skal få et støtteperson til gutten min? Dette har skapt store reaksjoner blant alle som kjenner gutten i det private livet. De synes han er en aktiv gutt, men langt langt fra et problembarn.

Og er det normalt å nevne tiltak i skolen når gutten nettopp har fyllt 3 år? Hvilken komptetanse har hun til det?

da barnehagen ville att ppt skulle se på den eldste datteren vår så ble vi inkalt på møte først.men vi skrev ikke under på noe men sa det var greit att de tittet på henne.

problemet hos oss er att datteren vår har litt maur i rompa og har litt problemer med og sitte rolig med en ting av gangen.

så de vil bare se om det er noe barnehagen kan gjøre for att hun skal bli bedre på det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/#findComment-1540137
Del på andre sider

Gjest holder meg anonym

da barnehagen ville att ppt skulle se på den eldste datteren vår så ble vi inkalt på møte først.men vi skrev ikke under på noe men sa det var greit att de tittet på henne.

problemet hos oss er att datteren vår har litt maur i rompa og har litt problemer med og sitte rolig med en ting av gangen.

så de vil bare se om det er noe barnehagen kan gjøre for att hun skal bli bedre på det.

Det er ikke det at ppt skal inn i bildet. Jeg har egentlig ikke noen problemer med det. Det er det at barnehageeieren har laget en plan om at han trenger støtteperson og snakker om tiltak i skolen. Hvordan i alle dager kan hun gjøre noe sånt? Ikke en eneste fra ppt har vært inne i bildet og sett på ungen. Den uproffe måten hun gjør dette på gjør at jeg har lyst å bytte barnehage. Det er en ansatt vi var ekstremt fornøyd med. Hun reagerte på et par ting de gjorde med vår sønn, da hun begynte. Uheldigvis har hun sluttet, men hun jobber nå i en barnehage som er nærmere vårt hjem.

Hun er veldig flink til å utnytte det som er å utnytte. Hun skaffet minibuss til barnehagen, og hadde skrevet inn om at det var en del av prosjekt "kultur og miljø" eller noe lignende. I sommer sluttet det en annen person i avdelingen som var støtteperson for en med handicap siden ungen sluttet. Det får meg til å tvile på hvor nødvendig det egentlig er med støtteperson til gutten min, eller om det er en del av hennes plan om å skaffe en ny ansatt i barnehagen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/#findComment-1540173
Del på andre sider

Annonse

Mitt råd til dere er,ta det helt med ro.

Det er deres barn og det er dere som kjenner han best.

Selv om bestyreren av barnehagen virker som hun overstyrer dere,har hun ingen rett til det.

Veldig ugjennomtenkt å sende et slikt brev før jul også.

Hun er vel en person som liker å styre på å lage litt oppstyr tydeligvis,men ta det med ro.

De på ppt er ofte ganske ok,de pleier ikke lage oppstyr av ingenting,så da er det barnehagen som tabber seg ut i tilfelle.

Alle unger er jo ulike og utvikler seg i sitt eget tempo.Å planlegge opplegg bak deres rygg ang skole osv,det har de ikke lov til.

Foresatte skal innformeres om sånt.

Det som er viktig er at du sier ifra om dette,at du vil vite alt som foregår og vil ha innsyn i alt som blir skrevet.

Ta det med ro!!!

Håper du og familien din får en fin jul.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/#findComment-1540176
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

Synes det er litt rart å spekulere på språket så tidlig når han nettopp er blitt 3 år.

Det er jo ennå bortimot 3 år til skolestart!

Man vet jo allikevel hva som er "normalt" for en treåring å kunne.

Det er vel bedre at ungen får hjelp i tidlig alder, enn at den skal slite unødvendig? =)

Styrerens oppførsel er forøvrig et kapittel for seg selv..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/#findComment-1540177
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

Mitt råd til dere er,ta det helt med ro.

Det er deres barn og det er dere som kjenner han best.

Selv om bestyreren av barnehagen virker som hun overstyrer dere,har hun ingen rett til det.

Veldig ugjennomtenkt å sende et slikt brev før jul også.

Hun er vel en person som liker å styre på å lage litt oppstyr tydeligvis,men ta det med ro.

De på ppt er ofte ganske ok,de pleier ikke lage oppstyr av ingenting,så da er det barnehagen som tabber seg ut i tilfelle.

Alle unger er jo ulike og utvikler seg i sitt eget tempo.Å planlegge opplegg bak deres rygg ang skole osv,det har de ikke lov til.

Foresatte skal innformeres om sånt.

Det som er viktig er at du sier ifra om dette,at du vil vite alt som foregår og vil ha innsyn i alt som blir skrevet.

Ta det med ro!!!

Håper du og familien din får en fin jul.

Dette var et godt og fint svar! =)

PPT er jo dessuten bare til for å hjelpe. ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/#findComment-1540179
Del på andre sider

Gjest holder meg anonym

Synes det er litt rart å spekulere på språket så tidlig når han nettopp er blitt 3 år.

Det er jo ennå bortimot 3 år til skolestart!

Takk! Jeg har aldri tenkt at han har spesielle språproblemer, men jeg får mine mistanker om hensikten hennes når jeg leser på ppt sine sider at det gis som oftest støtte i barnehager i de tilfeller det gjelder språk, sanse og motorikkproblemer

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/#findComment-1540187
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

Det er ikke det at ppt skal inn i bildet. Jeg har egentlig ikke noen problemer med det. Det er det at barnehageeieren har laget en plan om at han trenger støtteperson og snakker om tiltak i skolen. Hvordan i alle dager kan hun gjøre noe sånt? Ikke en eneste fra ppt har vært inne i bildet og sett på ungen. Den uproffe måten hun gjør dette på gjør at jeg har lyst å bytte barnehage. Det er en ansatt vi var ekstremt fornøyd med. Hun reagerte på et par ting de gjorde med vår sønn, da hun begynte. Uheldigvis har hun sluttet, men hun jobber nå i en barnehage som er nærmere vårt hjem.

Hun er veldig flink til å utnytte det som er å utnytte. Hun skaffet minibuss til barnehagen, og hadde skrevet inn om at det var en del av prosjekt "kultur og miljø" eller noe lignende. I sommer sluttet det en annen person i avdelingen som var støtteperson for en med handicap siden ungen sluttet. Det får meg til å tvile på hvor nødvendig det egentlig er med støtteperson til gutten min, eller om det er en del av hennes plan om å skaffe en ny ansatt i barnehagen

Hun virker veldig spes. hun dama der.

Men uansett, nå har jeg ikke såå god erfaring med dette, men tror det skal mye til for å få en støtteperson til dette.

Der jeg jobber nå feks, er det en som har veldig prob med språket. Han får timer hos ppt så og så mange ganger i mnd. Tror det skal mye til for å få en egen støtteperson i barnehagen...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/#findComment-1540192
Del på andre sider

Gjest holder meg anonym

Dette var et godt og fint svar! =)

PPT er jo dessuten bare til for å hjelpe. ;)

Men dessverre er det slik at hvis vår sønn får støtteperson, så vil han bli satt i bås. Både av andre barn, foreldre og videre på skolen, hvis dette følger han. Jeg kan absolutt ikke se at han er et problembarn. Jeg vet at han til tider har litt problemer i sosial lek, men ikke så galt at han trenger en støtteperson

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/#findComment-1540197
Del på andre sider

Gjest holder meg anonym

Hun virker veldig spes. hun dama der.

Men uansett, nå har jeg ikke såå god erfaring med dette, men tror det skal mye til for å få en støtteperson til dette.

Der jeg jobber nå feks, er det en som har veldig prob med språket. Han får timer hos ppt så og så mange ganger i mnd. Tror det skal mye til for å få en egen støtteperson i barnehagen...

Det som bekymrer meg er at eieren som oftest får det akkurat som hun vil. Hun er en liten sluing som vet å lure til seg. Jeg skal ihvertfall ha alle kopier av alt som blir sendt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/#findComment-1540205
Del på andre sider

Annonse

Gjest spørreren

En må da være bra egoistisk, benektende og sneversynt om en avviser et slik forslag.

Hva kan barnet tape?

Viser utredningen at noe er galt, vil barnet få tidlig og nødvendig hjelp.

Viser utredningen at alt er ok, oppnår en i det minste visshet om det.

Ville du reagert like negativt om en mistenkte en somatisk sykdom?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/#findComment-1540206
Del på andre sider

Gjest holder meg anonym

En må da være bra egoistisk, benektende og sneversynt om en avviser et slik forslag.

Hva kan barnet tape?

Viser utredningen at noe er galt, vil barnet få tidlig og nødvendig hjelp.

Viser utredningen at alt er ok, oppnår en i det minste visshet om det.

Ville du reagert like negativt om en mistenkte en somatisk sykdom?

Jeg er ikke kritisk til ppt. Jeg er kritisk til eieren. Den uproffe måten hun har behandlet dette på og at hun, allerede før hun har snakket med ppt, legger konklusjoner om at han trenger støtteperson. Jeg har selv jobbet i barnehage og det er ikke alle som nettopp har blitt tre år som er flink å snakke. Bestekameraten til sønnen vår er nøyaktig like gammel og de er på lik niva når det gjelder språket.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/#findComment-1540208
Del på andre sider

Gjest Jeg har god erfaring med PPT, de skiller klinten fra hveten

Vi opplevde noe av det samme da sønnen vår ble henvist til PPT fra en idiot av en lærer... (mener vi iallefall) Vi ble kalt inn til møte på skolen og fikk overlevert en rapport om sønnen vår. Vi sa at vi ikke var enig i alt som sto der, men at vi ikke ville nekte PPT å vurdere ham. På møte med PPT ble vi møtte med respekt fra komeptente folk som ga et veldig positivt inntrykk. De var tydelig skeptiske til en del av det som sto i rapporten, uten at de kritiserte skolen direkte. De ovserverte ham en dag på skolen, og dette ble gjort helt profesjonelt - uten at gutten vår merket at det var han som ble obeservert. PPT-kontakten ringte dagen etterpå og sa at hun ville snakke med lærer og at hun mente sønnen vår var helt OK, og at lærer måtte møte ham positivt.Rapporten hun skrev etterpå stemte helt med vårt inntrykk av ham.

Så min erfaring var positiv. Hvis barnehagen vil trekke inn PPT, så la dem gjøre det, og si til PPT hva dere mener om barnehagen, f.eks. at dere mener de bare er ute etter gratis areidskraft fra PPT. Ikke la dette ødelegge jula!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/#findComment-1540210
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

Det som bekymrer meg er at eieren som oftest får det akkurat som hun vil. Hun er en liten sluing som vet å lure til seg. Jeg skal ihvertfall ha alle kopier av alt som blir sendt.

Ja, krev å få kopi av alt.

De har ikke lov å gjøre noe iht ppt uten din tilatelse!

Lykke til! =)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/#findComment-1540212
Del på andre sider

den opprinnelige m&m

hvis dere ønsker å bytte til den barnehagen der den som dere var så fornøyd med jobber kan dere jo bruke PPT til å få dette til. En bekjent av meg byttet barnehage til sin ADHD-sønn, og han fikk det mye bedre i den nye barnehagen pga bedre personale.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/#findComment-1540216
Del på andre sider

Gjest holder meg anonym

Vi opplevde noe av det samme da sønnen vår ble henvist til PPT fra en idiot av en lærer... (mener vi iallefall) Vi ble kalt inn til møte på skolen og fikk overlevert en rapport om sønnen vår. Vi sa at vi ikke var enig i alt som sto der, men at vi ikke ville nekte PPT å vurdere ham. På møte med PPT ble vi møtte med respekt fra komeptente folk som ga et veldig positivt inntrykk. De var tydelig skeptiske til en del av det som sto i rapporten, uten at de kritiserte skolen direkte. De ovserverte ham en dag på skolen, og dette ble gjort helt profesjonelt - uten at gutten vår merket at det var han som ble obeservert. PPT-kontakten ringte dagen etterpå og sa at hun ville snakke med lærer og at hun mente sønnen vår var helt OK, og at lærer måtte møte ham positivt.Rapporten hun skrev etterpå stemte helt med vårt inntrykk av ham.

Så min erfaring var positiv. Hvis barnehagen vil trekke inn PPT, så la dem gjøre det, og si til PPT hva dere mener om barnehagen, f.eks. at dere mener de bare er ute etter gratis areidskraft fra PPT. Ikke la dette ødelegge jula!

Tusen takk for beroligende svar. Det hjelper på. Ppt aleine er jeg ikke redd for. Det jeg er redd for er hvordan eieren legger fram for dem hvordan vår sønn er. Det er ikke lenge siden vi diskuterte hjemme hvor snill og flink han var. Jeg kan ikke skjønne at det kan være så forskjellig i barnehagen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/#findComment-1540218
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

Men dessverre er det slik at hvis vår sønn får støtteperson, så vil han bli satt i bås. Både av andre barn, foreldre og videre på skolen, hvis dette følger han. Jeg kan absolutt ikke se at han er et problembarn. Jeg vet at han til tider har litt problemer i sosial lek, men ikke så galt at han trenger en støtteperson

Han får nok neppe en støtteperson i barnehagen.

MEN; hvis det skulle være tilfelle, jeg vet om da flere som får hjelp av PPT. To stk har en støtteperson som kommer i barnhagen, tar de ut på eget rom, et par ganger i uken (?)

De andre barna støter på ingen måte disse ut av leken(sosialt sett. Tvertimot, de blir heller sett på som heldige som får være med hun dama helt alene og spille spill =)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/#findComment-1540221
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...