Gjest holder meg anonym Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 hvis dere ønsker å bytte til den barnehagen der den som dere var så fornøyd med jobber kan dere jo bruke PPT til å få dette til. En bekjent av meg byttet barnehage til sin ADHD-sønn, og han fikk det mye bedre i den nye barnehagen pga bedre personale. Kan vi bruke ppt til det? Jeg kjenner en barnevernspedagog som har ungen sin i barnehagen der, og hun er veldig fornøyd med barnehagen. Vi har lurt på om vi skal ringe og høre om vi kan komme og se litt i barnehagen og snakke med dem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/page/2/#findComment-1540223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Jeg tror en 3-åring skal være temmelig språkløs, gjerne også ha en del tilleggsproblemer, for at han skal få en egen støtteperson på seg i barnehagen. Noen timer kanskje, dersom språket er et _reelt_ problem, men neppe noe mer. Det er selvsagt ikke "tilstrekkelig" at han ikke snakker grammatisk korrekt når han nettopp har fylt 3! Det finnes 3-åringer som nesten ikke prater i det hele tatt, uten at det er noe i veien med dem av den grunn. Hvis han bruker språket sitt aktivt, forstår hva som blir sagt til ham og ikke f.eks. har atferdsproblemer / raserianfall fordi han ikke blir forstått, vil jeg tro det er gode sjanser for at PPT bare vil velge å se det hele an. De har sett 3-åringer før, og vet at de skal gjennom en rivende utvikling både mht. språk og andre ting, før skolestart. Det er selvfølgelig ingen som kan si noe idag om hvordan gutten vil være sammenliknet med jevnaldrende, når han begynner på skolen. Ikke PPT, ikke barnehagestyreren og antakelig ikke dere (og i hvert fall ikke vi på DOL). Det er ikke _så_ lett å få definert elever til å ha spesielle behov, så jeg tviler på at du har noe å "frykte". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/page/2/#findComment-1540224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest holder meg anonym Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Ja, krev å få kopi av alt. De har ikke lov å gjøre noe iht ppt uten din tilatelse! Lykke til! =) Tusen takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/page/2/#findComment-1540225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bb71 Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Tusen takk for beroligende svar. Det hjelper på. Ppt aleine er jeg ikke redd for. Det jeg er redd for er hvordan eieren legger fram for dem hvordan vår sønn er. Det er ikke lenge siden vi diskuterte hjemme hvor snill og flink han var. Jeg kan ikke skjønne at det kan være så forskjellig i barnehagen Tja, kan si noe om barnehagen dersom de sliter der... Uansett så tror jeg du kan stole på at de som vurderer behovet i barnehagen. Kanskje barnehagen får seg en realitetsorientering? Dersom gutten trenger hjelp, er det jo kjempefint om han kan få det nå. Dette er ikke noe som bør ødelegge julestemningen, men jeg synes barnehagen var usedvanlig klønete ja! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/page/2/#findComment-1540252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
den opprinnelige m&m Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Kan vi bruke ppt til det? Jeg kjenner en barnevernspedagog som har ungen sin i barnehagen der, og hun er veldig fornøyd med barnehagen. Vi har lurt på om vi skal ringe og høre om vi kan komme og se litt i barnehagen og snakke med dem Når dere treffer PPT kan dere jo si at dere er misfornøyde med ditt og datt i barnehagen, og at NN var veldig flink til å takle sønnen din, og at han hadde positiv utvikling da hun jobbet der. Og spørre rett ut om det finnes saklig grunn til å få byttet barnehage, og om PPT i så fall kan hjelpe med det. (Men ta kanskje en telefon til vedkommende og hør om hun har tenkt å bli i barnehagen en stund fremover, så dere ikke risikerer at hun skifter jobb igjen om et halvt år) (Det måtte jo bli et sjokk for barnehagen - hvis de først fikk innvilget støtte til din sønn - og så opplevde av støttepersonen fulgte sønnen din ut av barnehagen.. .) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/page/2/#findComment-1540282 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest holder meg anonym Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Tja, kan si noe om barnehagen dersom de sliter der... Uansett så tror jeg du kan stole på at de som vurderer behovet i barnehagen. Kanskje barnehagen får seg en realitetsorientering? Dersom gutten trenger hjelp, er det jo kjempefint om han kan få det nå. Dette er ikke noe som bør ødelegge julestemningen, men jeg synes barnehagen var usedvanlig klønete ja! Jeg synes det er rart at de ikke nevnte noe på foreldresamtalen for litt siden. De sa riktignok at han hadde litt problemer med det sosiale, det varierer fra dag til dag, og det jobbet de med. Og så sa hun: "det er ikke noe galt, vi må bare plukke av han den negative atferden" Det jeg ikke skjønner er hvorfor de da skal ha støtteperson til han. Og hvis det er en negativ atferd de vil ha støtteperson til, hvorfor i alle dager nevner de da språkproblemene? Da jeg i tillegg leste på ppt sine sider at de i barnehager vanligvis fikk støtte i de tilfeller det var språk, sanse og motorikkproblemer, fikk jeg en stygg følelse at hun skal spille på det med språket. Selv om jeg aldri har vært bekymret for det. Hvis det er det sosiale de er bekymret for må de jo legge vekt på det. Hvis han virkelig trenger hjelp så er jo det kjempeflott at han får det, men jeg føler at eieren trekker konklusjoner før ppt har i det hele tatt sett på saken 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/page/2/#findComment-1540288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest holder meg anonym Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Når dere treffer PPT kan dere jo si at dere er misfornøyde med ditt og datt i barnehagen, og at NN var veldig flink til å takle sønnen din, og at han hadde positiv utvikling da hun jobbet der. Og spørre rett ut om det finnes saklig grunn til å få byttet barnehage, og om PPT i så fall kan hjelpe med det. (Men ta kanskje en telefon til vedkommende og hør om hun har tenkt å bli i barnehagen en stund fremover, så dere ikke risikerer at hun skifter jobb igjen om et halvt år) (Det måtte jo bli et sjokk for barnehagen - hvis de først fikk innvilget støtte til din sønn - og så opplevde av støttepersonen fulgte sønnen din ut av barnehagen.. .) Svigermor kjenner en barnehagestyrer som bruker slike tilfeller for å få støtte til barnehagen. Det er forkastelig synes jeg. Hvis derimot ungen faktisk trenger hjelp, er jo det bra. Jeg kan bare ikke skjønne at han skiller seg slik ut fra hvordan han er hjemme. Hvis jeg f.eks leker med en ting som han vil ha, spør han om å få låne den. Hvis jeg sier nei, finner han en annen leke og spør om jeg vil låne den og så kan han låne min. Så hjemme leker han helt fint. Hvordan han er i lek med andre barn i barnehagen kan jo selvfølgelig være en helt annen sak, men så lenge han har de egenskapene hjemme at han kan leke ordentlig, kan jeg ikke skjønne at det er et barn som trenger støtteperson. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/page/2/#findComment-1540303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
delphina1365380402 Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Er enig i at hun burde luftet dette med dere på en foreldresamtale, men utover det synes jeg du skal være glad for at barnehagen setter fokus på mulige behov hos gutten. Det er altfor ofte det motsatte som er tilfelle. Barnehagene har mye erfaring og ser veldig ofte tidlige tegn på både språkvansker og andre vansker som det er viktig å få kartlagt og eventuelt hjelp til å arbeide med. Kom dere ut av skyttergraven, be om et oppklarende møte og si ja takk til en vurdering av PPT! De tildeler ikke ekstra midler/bemanning unødvendig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/page/2/#findComment-1540429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Men dessverre er det slik at hvis vår sønn får støtteperson, så vil han bli satt i bås. Både av andre barn, foreldre og videre på skolen, hvis dette følger han. Jeg kan absolutt ikke se at han er et problembarn. Jeg vet at han til tider har litt problemer i sosial lek, men ikke så galt at han trenger en støtteperson Jeg har jobbet med barn i barnehage, barn som har ulike behov. Mye har gått på språk. Jeg kan ikke si noe om ditt abrn trenger eller ikke trenger en ekstra person. Men. Det er riktig at en ekstra person er en fordel for hele barnehagen. Det betyr en ekstra person som alle har glede av, for man går ikke og fotfølger barnet hele tiden.( selv om man har ett spesielt ansvar for barnet). De andre foreldrene veit ikke hvem som har fått ekstraressurs, De andre barna bryr seg lite. Det siste barnet jeg jobbet med mistet ikke venner og status av at jeg var der, kanskje tvert imot. Av og til tok jeg ut han sammen med et par andre barn og gjorde noe ekstra ( det for at barnet skal leke i mindre grupper). Av og til jobbet jeg med hele barnegruppa (språktrening er en fordel for alle) og av og til var barnet alene med meg. I perioder bare observerte jeg og gikk bare inn i situasjoner der barnet trengte støtte. Å sette inn hjelp tidlig er ofte avgjørende. For noen år siden jobbet jegmed et abrn fra han var 4 til han begynte på skolen. Da hadde han "tatt igjen" de andre og har ikke hatt behov for noe ekstra på skolen. Tvert imot, han har blomstret opp til en utadvendt, populær og ikke minst verbal fyr som leser dikt og spiller skulespill med den største selvfølgelighet. Men som treåring var han upop og manglet språk. Tidlig hjelp og støtte kan hindre problemer senere. PPT vil jo ikke ta noen avgjørelse kun basert på hva bhg sier. De vil jo observere han både i bhg og trolig også ta noen tester. Og av og til ser andre det som foreldrene ikke ser, sånn er det bare. Slapp av, og dersom det skulle bli slik at barnet ditt får en ekstra ressurs så prøv å se det positive i det. Barnet ditt får en egen person et par timer i uken som det kan knytte seg til og som vil hjelpe barnet både sosialt og med språk. Det trenger absolutt ikke være negativt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/page/2/#findComment-1540440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Jeg har svart deg lenger nede.\ også. Men styreren er her veldig uproffensjonell. Men siden hun er så slu, sørg for at ditt svar også blir skriftlig og at dere stiller dere åpne til PPT, der dere skriver om deres oppfatning av gutten osv. Be om at det legges ved papirene. Men ikke vær negativ til PPT, det kan hun jo bruke mot dere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/page/2/#findComment-1540442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest holder meg anonym Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Jeg har svart deg lenger nede.\ også. Men styreren er her veldig uproffensjonell. Men siden hun er så slu, sørg for at ditt svar også blir skriftlig og at dere stiller dere åpne til PPT, der dere skriver om deres oppfatning av gutten osv. Be om at det legges ved papirene. Men ikke vær negativ til PPT, det kan hun jo bruke mot dere. Jeg er ikke negativ til ppt. Det jeg er negativ til er måten dette er gjort på. Hun skriver mye positivt i brevet, men det er det at hun har laget konklusjoner før ppt en gang har sett på gutten som gjør meg sint. Og måten vi fikk vite det på. Tre dager før jul og i et brev. Nå rett før han skal ut i ferie. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/page/2/#findComment-1540463 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ørkenvandreren Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Jeg ville nok reagert på fremgangsmåten til barnehagen jeg også, men ville ikke hatt noen motforestillinger mot at mitt barn ble evaluert av PPT. PPT er en støtte/venn, ikke en fiende. Ta gjerne en samtale med dem på tomannshånd, og nevn hva du antar er den undeliggende motivasjonen til barnehagen. Hvis det skulle være slik at barnet har visse utfordringer, er det en klar fordel å avdekke jo tidligere jo bedre. Ingen grunn til å la julen bli ødelagt i mine øyne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/page/2/#findComment-1540465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest holder meg anonym Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Jeg har jobbet med barn i barnehage, barn som har ulike behov. Mye har gått på språk. Jeg kan ikke si noe om ditt abrn trenger eller ikke trenger en ekstra person. Men. Det er riktig at en ekstra person er en fordel for hele barnehagen. Det betyr en ekstra person som alle har glede av, for man går ikke og fotfølger barnet hele tiden.( selv om man har ett spesielt ansvar for barnet). De andre foreldrene veit ikke hvem som har fått ekstraressurs, De andre barna bryr seg lite. Det siste barnet jeg jobbet med mistet ikke venner og status av at jeg var der, kanskje tvert imot. Av og til tok jeg ut han sammen med et par andre barn og gjorde noe ekstra ( det for at barnet skal leke i mindre grupper). Av og til jobbet jeg med hele barnegruppa (språktrening er en fordel for alle) og av og til var barnet alene med meg. I perioder bare observerte jeg og gikk bare inn i situasjoner der barnet trengte støtte. Å sette inn hjelp tidlig er ofte avgjørende. For noen år siden jobbet jegmed et abrn fra han var 4 til han begynte på skolen. Da hadde han "tatt igjen" de andre og har ikke hatt behov for noe ekstra på skolen. Tvert imot, han har blomstret opp til en utadvendt, populær og ikke minst verbal fyr som leser dikt og spiller skulespill med den største selvfølgelighet. Men som treåring var han upop og manglet språk. Tidlig hjelp og støtte kan hindre problemer senere. PPT vil jo ikke ta noen avgjørelse kun basert på hva bhg sier. De vil jo observere han både i bhg og trolig også ta noen tester. Og av og til ser andre det som foreldrene ikke ser, sånn er det bare. Slapp av, og dersom det skulle bli slik at barnet ditt får en ekstra ressurs så prøv å se det positive i det. Barnet ditt får en egen person et par timer i uken som det kan knytte seg til og som vil hjelpe barnet både sosialt og med språk. Det trenger absolutt ikke være negativt! Jeg er helt enig. Hvis det er så galt at han trenger en støtteperson så er jo vi kjempeheldig som får det så tidlig. Eieren skrev selv i brevet at han var i grenseland for hva man kontaktet ppt for. Det får meg til å lure på hva som har vært det avgjørende. Dessverre har jeg en liten mistanke om at det i tillegg er for hele barnehagen sin skyld. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/page/2/#findComment-1540468 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest holder meg anonym Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Jeg ville nok reagert på fremgangsmåten til barnehagen jeg også, men ville ikke hatt noen motforestillinger mot at mitt barn ble evaluert av PPT. PPT er en støtte/venn, ikke en fiende. Ta gjerne en samtale med dem på tomannshånd, og nevn hva du antar er den undeliggende motivasjonen til barnehagen. Hvis det skulle være slik at barnet har visse utfordringer, er det en klar fordel å avdekke jo tidligere jo bedre. Ingen grunn til å la julen bli ødelagt i mine øyne. Det som har fått julen min ødelagt er måten eieren har gjort dette på. Skrevet det i et brev uten noen møteinnkallelse nå rett før han skal ut i juleferie. Vi har jo tusen spørsmål og synspunkter. Det er klart at vi kommer til å gå og tenke på dette i julen. Ppt aleine skremmer meg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/page/2/#findComment-1540473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Jeg er ikke negativ til ppt. Det jeg er negativ til er måten dette er gjort på. Hun skriver mye positivt i brevet, men det er det at hun har laget konklusjoner før ppt en gang har sett på gutten som gjør meg sint. Og måten vi fikk vite det på. Tre dager før jul og i et brev. Nå rett før han skal ut i ferie. Du skal iallefall få en juleklem, både du og gutten din.! MVh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/page/2/#findComment-1540639 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma til en gutt i systemet. Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Våres gutt er nå ferdig i PPT og er nå under BUPAs vinger for utredning av AD/HD. De gikk ikke riktig frem hos dere. Først skal jo styrer, ped.leder og assistent ha møte med dere foreldre for å snakke om gutten deres, lufte bekymringer og positive, og finne ut sammen om det er noe dere som foreldre kan stille opp med, og om barnehagen har noe å stille opp med. Når barnehagen og foreldre har samarbeidet men til ingen/liten nytte så er det jo styrer/ped.leder sin jobb å plukke opp signaler som de mener er tegn på adferds vansker (dette er noe de har lært under sin utdannelse/kurs etc) De skal da ta en nytt møte med dere foreldre for å fortelle hva de mener og spør da om LOV å henvise gutten til PPT. De må jo gi ppt en begrunnelse til henvisningen, derfor må de og ha kompetanse til å plukke opp signaler. Da får dere med dere søknaden med hjem hvor dere skal skrive om dere gutt og deres oppfattelse av gutten, og barnehage sender sin beskrivelse + at dere må besvare noen spm i skjemaet. Sier dere nei, så har hun ikke lov, (mener de det er omsorgsvikt å ikke henvise så kan de si ifra til barnevernet, de har makt til å bestemme dette over foreldrene i enkelte tilfeller) Vi samarbeidet lenge med barnehagen om ¨vår gutt, han trenger tydelig mer hjelp enn det vi fikk til sammen. Og styrer og ped mente at det var viktig å ta dette fort, så han skulle få den hjelpen han trenger også på skolen, hvis det skulle være nødvendig...og det var det og hjelp får han nå på skolen. MEN, her hos dere høres det merkelig ut,ingen samarbeid etc i forkant, ingen tiltak i barnehagen, ingenting? Bare sånn helt plutselig fikk brev virker en smule drastisk. Her ville jeg stilt mange spørsmål, gjerne ta gutten til lege/helsestasjon for å teste språk etc.... Han er jo bare 3 år, ser jo på min lillemann som blir 3 i juli, han snakker nesten ikke i det hele tatt, men verken vi eller helsestasjoene er bekymret for dette ennå.... Sråk forståelsen er det man først må fokusere på, og den er i tipp topp stand her i gården. Men man skal jo holde et øye med dem. Dette ble rotete, men jeg ville tatt for meg denne styreren, og ville krevd møte med ped.leder og en assistent og ville hatt hver deres oppfattning av barnet i barnehage hverdagen. Har dere samme erfaring som barnehagen? Dere er vel sammen med andre barn utenom barnehagen. Mange barn som henger litt etter i å utrykke seg (språk) blir ofte litt frustrerte og kan sa havne i konflikter med andre barn. Men så fort språket løsner så forsvinner konfliktene og. Hold øynene åpne og krev møte. Dere som foreldre bestemmer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/page/2/#findComment-1543222 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anaise Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Vi opplevde noe av det samme da sønnen vår ble henvist til PPT fra en idiot av en lærer... (mener vi iallefall) Vi ble kalt inn til møte på skolen og fikk overlevert en rapport om sønnen vår. Vi sa at vi ikke var enig i alt som sto der, men at vi ikke ville nekte PPT å vurdere ham. På møte med PPT ble vi møtte med respekt fra komeptente folk som ga et veldig positivt inntrykk. De var tydelig skeptiske til en del av det som sto i rapporten, uten at de kritiserte skolen direkte. De ovserverte ham en dag på skolen, og dette ble gjort helt profesjonelt - uten at gutten vår merket at det var han som ble obeservert. PPT-kontakten ringte dagen etterpå og sa at hun ville snakke med lærer og at hun mente sønnen vår var helt OK, og at lærer måtte møte ham positivt.Rapporten hun skrev etterpå stemte helt med vårt inntrykk av ham. Så min erfaring var positiv. Hvis barnehagen vil trekke inn PPT, så la dem gjøre det, og si til PPT hva dere mener om barnehagen, f.eks. at dere mener de bare er ute etter gratis areidskraft fra PPT. Ikke la dette ødelegge jula! Merkelig at han bare ble observert 1 dag???? Her ble våres gutt obeservert 3 ganger og testet 1 gang sammen med andre barn så han ikke skulle merke at det var søkelys på akkuratt han. 1 og 2 dagen kom ppt på gode dager, han hadde en god periode og var ikke noe å si på. Barnehagen hadde og en mye "verre" beskrivelse enn slik vi opplevde han hjemme, og vi opplevde ting som ikke barnehagen har sett. ppt sa at det er ikke uvanelig med gode dager og at det ikke er nok med en dag... (Flott for dere at det ikke var noe.....men har vært borti tilfeller der barn ikke er blitt plukket opp i tide pga "gode perioder" og at skolen/foreldre ikke ser samme signaler og dårlig observering fra ppt.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211292-ppt/page/2/#findComment-1543224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.