Gå til innhold

Delt omsorg som hovedregel

Anbefalte innlegg

Bekkemellem går inn for delt omsorg som en hovedregel for barn ved skilsmisser.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=111434

Jeg er grunnleggende skeptisk til å sende barna frem og tilbake hver uke. Innser at det får greit for noen barn, men tror de fleste vil slite unødig. Hva synes dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211327-delt-omsorg-som-hovedregel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hørt om flere tilfeller hvor flytting mellom hjemmene har gått bra, men da har foreldrene bodd helt nære hverandre.

Min personlige mening er at det virker masete, "å, nå er jeg her og så ligger den tingen der". ol.

Jeg var helt klar på at barna skulle med meg da vi brøt opp, og dette har fungert helt topp for alle parter.

Så får heller barna flytte til pappa om de lyster det sånn etterhvert :)

Jeg tror på å finne de løsninger som passer den enkelte familie best, at det ikke er noe fasitsvar på hvordan ting bør eller skal være.

Noen naboer der vi bodde før, bestemte seg for å flytte fra hverandre. De beholdt leiligheten og barna bodde der permanent, mens foreldra var de som flytta på seg fra uke til uke. Jeg synes en slik løsning vitner om at barna står i fokus og får beholde trygge rammer, og var imponert over at de klarte å la være å fokusere på seg sjøl. Men det forutsetter selvsagt et godt samarbeid foreldra imellom. :)

Gjest oddnyhaugen

Trodde slike løsninger var ut fra komfortable hensyn fra foreldrene - 2.hver uke totalt barnefri... Det kan være det beste for mange foreldre - men det beste for barn er å ha ett bosted. Ville vi ha likt å bodd 1 uke her og en uke der? Nei, jeg tror ikke det.

Annonse

Har hørt om flere tilfeller hvor flytting mellom hjemmene har gått bra, men da har foreldrene bodd helt nære hverandre.

Min personlige mening er at det virker masete, "å, nå er jeg her og så ligger den tingen der". ol.

Jeg var helt klar på at barna skulle med meg da vi brøt opp, og dette har fungert helt topp for alle parter.

Ja, men er det virkelig sånn at det er mødrene som skal bestemme hvor barna skal bo?! Der mener jeg at begge foreldrene skal ha like stor rett til å avjøre det!

Men - om faren til dine barn var enig med deg, så er det selvfølgelig helt i orden!

Ja, men er det virkelig sånn at det er mødrene som skal bestemme hvor barna skal bo?! Der mener jeg at begge foreldrene skal ha like stor rett til å avjøre det!

Men - om faren til dine barn var enig med deg, så er det selvfølgelig helt i orden!

Sånn er det jo idag også. Trenger ingen lovendring for det.

Muligens trengs det endring av rettspraksis, men loven er kjønnsnøytral.

Trodde slike løsninger var ut fra komfortable hensyn fra foreldrene - 2.hver uke totalt barnefri... Det kan være det beste for mange foreldre - men det beste for barn er å ha ett bosted. Ville vi ha likt å bodd 1 uke her og en uke der? Nei, jeg tror ikke det.

Tror ikke du kan uttale deg så kategorisk - for mange barn er det faktisk den beste løsningen (sier ikke dermed at det bestandig er det).

Jeg ble alene med en på tre og et halvt år og en ammende på tre og en halv måned.

Det var en selvfølge at de ble hos meg.

Gjest kreisten

Ja,se hvem som snakker.

Fordi politikere(kvinner) ikke selv har tid til å ta seg av sine barn,prøver de å forsvare sine valg med slike lover.

Jeg vet selv hvor mye jobb den politsik aktive legger på sin partner.

Selvfølgelig kan det i enkelte tilfeller være flott med delt omsorg,men ikke alltid.

I et eksempel der mor( eller far )har tatt seg av barn og hjem alene,og et brudd finner sted,vil jeg tro at barnet får det best av å bo fast med den av foreldrene som faktisk har vært til stede og ikke reist land og strand rundt for å forkynne sin politikk

Jeg ble alene med en på tre og et halvt år og en ammende på tre og en halv måned.

Det var en selvfølge at de ble hos meg.

kan ha vært et selvfølge i ditt tilfelle, det vet selvfølgelig ikke jeg noe om :) Men at det er en selvfølge generellt, det er ikke sikkert! Min samboer har gjort det helt klart at om vi skulle gått fra hverandre, så hadde det blitt delt, og det er jeg helt enig i! Men man må jo selvfølgelig gjøre seg ferdig med amme-perioden :)

Annonse

kan ha vært et selvfølge i ditt tilfelle, det vet selvfølgelig ikke jeg noe om :) Men at det er en selvfølge generellt, det er ikke sikkert! Min samboer har gjort det helt klart at om vi skulle gått fra hverandre, så hadde det blitt delt, og det er jeg helt enig i! Men man må jo selvfølgelig gjøre seg ferdig med amme-perioden :)

Vel, jeg vet ikke jeg.

Tror nok at i mange tilfeller så er den ordningen grei for alle parter.

Men jeg tror også at i mange tilfeller så blir den ordningen lagt pga. foreldrene og at det ikke nødvendigvis er det rette for barna.

Det er helt sikkert mange barn som synes det er urolig med en uke på hver plass.

Når en ser sånn på det så har liksom mor og far hvert sitt "ordentlige" hjem mens barna liksom flagrer mellom to.

Er ikke helt sikker på at det nødvendigvis er det beste jeg da.

Gjest Snowqueen

Du fikk det som du ville ja - men hva med far da.... Hva om han ville hatt de hos seg, og du kun sett de annenhver helg. Da tror jeg pipa hadde fått en anenn låt.

Du fikk det som du ville ja - men hva med far da.... Hva om han ville hatt de hos seg, og du kun sett de annenhver helg. Da tror jeg pipa hadde fått en anenn låt.

Han var for opptatt med sin nye og hennes to barn...og sa i alle år at "jammen er det hektisk med fire barn" etter hver helg han har hatt dem.

Selv om slike ordninger passe dere - eller du later som om det gjør det - så er det ikke dermed sakt at det bør passe alle.

Det passet ikke oss, så får den forbannede pipa de blåse så mye den vil.

Gjest anonym i skrivende stund

Vel, jeg vet ikke jeg.

Tror nok at i mange tilfeller så er den ordningen grei for alle parter.

Men jeg tror også at i mange tilfeller så blir den ordningen lagt pga. foreldrene og at det ikke nødvendigvis er det rette for barna.

Det er helt sikkert mange barn som synes det er urolig med en uke på hver plass.

Når en ser sånn på det så har liksom mor og far hvert sitt "ordentlige" hjem mens barna liksom flagrer mellom to.

Er ikke helt sikker på at det nødvendigvis er det beste jeg da.

Fra gammelt av var det jo kvinnen som tok seg av barna. Og i dyreverden er det kvinnen som tar seg av barna.. hehe ;) Jeg synes det er mest naturlig at barna bor hos mamma, og heller besøker pappa når de har lyst til det Mener selvsagt ikke at de ikke skal ha kontakt med pappa sin. Men å flytte frem og tilbake med en uke her og en uke der synes jeg virker stresende. Har ikke prøvd det selv, men kunne ikke tenke meg det heller.

Dette er bare mine tanker, jeg er ikke skilt fra pappaen til barnet mitt, så jeg har ikke egne erfaringer i en slik sak.

Fra gammelt av var det jo kvinnen som tok seg av barna. Og i dyreverden er det kvinnen som tar seg av barna.. hehe ;) Jeg synes det er mest naturlig at barna bor hos mamma, og heller besøker pappa når de har lyst til det Mener selvsagt ikke at de ikke skal ha kontakt med pappa sin. Men å flytte frem og tilbake med en uke her og en uke der synes jeg virker stresende. Har ikke prøvd det selv, men kunne ikke tenke meg det heller.

Dette er bare mine tanker, jeg er ikke skilt fra pappaen til barnet mitt, så jeg har ikke egne erfaringer i en slik sak.

Det er nok mange som har samme tankegang som oss, og det bør vi få lov til å ha.

Det er som du sier en sterkt tilknytning mellom mor og barn, ikke dermed sagt at barna ikke kan ha det helt alright hos pappa men jeg føler vel også at det mest "normale" er å være med mor de aller første årene iallefall.

Jeg vet iallefall hva som var beste for våre barn og oss, og alt har fungert bra i mange, mange år, så å sette en "regel" på dette her som skal passe alle blir for blåøyd spør du meg.

Dette er jo en svært komplisert sak, der det ikke er mulig å gjøre alle fornøyde.

For de med oppegående barnemor/barnefar så er det vel lett å svare .. Ja .. vil ha delt omsorg for alle.

For de som har barnemor som ikke tar sin rolle som foreldre på alvor og som får hovedomsorgen for barna, så vil fedrene selvfølgelig oppleve dette som svært urettferdig.

For de som har barnefar som kansje aldri har stillt opp og ikke involvert seg noe i barnets liv. (gjelder barnemor også;)) de kommer til å reagere sterkt på å måtte sende barnet 50% til en uskikket person.

Så hva med barnet da ? Hvis man ser på saken utifra barnets ståsted.. Ikke alle barn er like, noen tilpasser seg delt omsorg svært bra. Imens andre greier ikke denne overgangen og flyttingen imellom hjem hele tiden.

Husk at dette har svært mange nyanser å ta hensyn til.

Er ikke helt sikker på hva jeg selv mener...

Men hva med barn som har foreldre som ikke bor i samme område ? Blir jo problematiskt å skulle pendle imellom hjemmene da.. Ikke kan de tvinge folk til å bo på samme plassen i opptil 18 år heller. De færreste gjør det selv i gifte forhold.

Som sakt... vanskelig sak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...