Gå til innhold

vet dere hvordan reglene er for adopsjon av fosterbarn?

Anbefalte innlegg

Gjest lurer litt på reglene i dette tilfellet

mitt søskenbarn har et fosterbarn på 8-9 år som har bodd hos dem siden han var 3 år, foreldrene er narkomane og har i tilegg HIV. De regner med at foreldrene ikke lever til han blir 18.

Foreldrene har hele tiden kjempet med nebb og klør for å få han tilbake.

Hvis foreldrene skulle falle fra, kan søskenbarnet mitt og mannen hennes adoptere barnet da, eller kreves det ytterligere godkjennelse fra flere av guttens familiemedlemmer som besteforeldre, tante etc

og må de bilogiske foreldrene ha stilt seg positive til dette før de faller fra?

kanskje dumme spørsmål, men jeg har ikke peiling på adopsjonsregler

Fortsetter under...

Hvis det skulle bli tilfelle at barna ble foreldreløse så vil barneværnet i første omgang vurdere om adopsjon vil være til det beste for barna.Det ville nok blitt en veldig lang saksgang i å med barna da vil være arvinger etter sine besteforeldre ,en ev, adopsjon vil jo da frata dem den arveretten.

Gjest men nå må jeg ta kvelden

Hvis det skulle bli tilfelle at barna ble foreldreløse så vil barneværnet i første omgang vurdere om adopsjon vil være til det beste for barna.Det ville nok blitt en veldig lang saksgang i å med barna da vil være arvinger etter sine besteforeldre ,en ev, adopsjon vil jo da frata dem den arveretten.

Hvis adopsjonen skjer etter at en eller begge av foreldrene er døde, vil jo barnet ha mottatt arv allerede. Hvis ikke, mister barnet arveretten. Det er likevel ingenting i veien for at feks besteforeldrene kan testamentere penger/eiendom til barnet hvis de vil.

Er det besteforeldre i bildet som har noen synspunkter?

For øvrig syns jeg innlederen stiller en godt og interessant spørsmål. Tror jeg vil råde fosterforeldrene til å ta en telefon til Departementet ved BufEtat og spørre, tror at det er de som har om alt med adopsjon å gjøre.

Gjest lurer litt på reglene i dette tilfellet

Hvis adopsjonen skjer etter at en eller begge av foreldrene er døde, vil jo barnet ha mottatt arv allerede. Hvis ikke, mister barnet arveretten. Det er likevel ingenting i veien for at feks besteforeldrene kan testamentere penger/eiendom til barnet hvis de vil.

Er det besteforeldre i bildet som har noen synspunkter?

For øvrig syns jeg innlederen stiller en godt og interessant spørsmål. Tror jeg vil råde fosterforeldrene til å ta en telefon til Departementet ved BufEtat og spørre, tror at det er de som har om alt med adopsjon å gjøre.

i dette tilfellet så tror jeg ikke det er snakk om så mye arv. Heller ikke at det er av betydning. Han har ingen tilknytning til noen av sine biologiske slektninger og ingen av dem er egnede omsorgspersoner (høres voldsomt ut dette men slik er det)

Så det er vel heller snakk om at han vil føle seg mere trygg og føle sterkere tilhørighet hvis han blir adoptert. Men det regner jeg med at han må samtykke til selv når den dagen skjer at biologiske foreldre er døde. Innen den tid kan jo reglene for adopsjon bli forandret.

Gjest forståsegpåer

i dette tilfellet så tror jeg ikke det er snakk om så mye arv. Heller ikke at det er av betydning. Han har ingen tilknytning til noen av sine biologiske slektninger og ingen av dem er egnede omsorgspersoner (høres voldsomt ut dette men slik er det)

Så det er vel heller snakk om at han vil føle seg mere trygg og føle sterkere tilhørighet hvis han blir adoptert. Men det regner jeg med at han må samtykke til selv når den dagen skjer at biologiske foreldre er døde. Innen den tid kan jo reglene for adopsjon bli forandret.

Barneverntjenesten kan ogsaa fremme forslag til Fylkesnemnda om fratagelse av foreldreansvar fra biologiske foreldre, og adopsjon av barnet selv om foreldrene lever.

Det stemmer det "forståsegpåer" skriver, om at barneverntjenesten kan alt nå legge frem sak til tingretten om fratak av foreldreansvar, med mål at fosterforeldrene kan adoptere gutten. For at retten skal innvilge dette må det være vurdert til guttens beste, samt at det er ingen sannsynlighet for at foreldrene noengang vil kunne ha omsorgen for gutten. Dersom de fratas foreldreansvaret, kan fosterforeldrene søke BUF etat om å adoptere gutten (vil evt. bli gjort i samarbeid med barneverntjenesten). Det gjøres med samme prosedyrer som annen innlandsadopsjon. Slik adopsjonsloven i Norge praktiseres i dag, er det sjelden man åpner for adopsjon av fosterbarn/stebarn under 12 år, da man mener barnet må være såpass stort for å kunne uttale seg/vite hva det innebærer. Adopsjon er ikke reversibelt.

Øvrig biologisk familie har ikke mer rett på gutten enn fosterforeldrene. Når foreldreansvar er fratatt, eller foreldrene er døde, kan "hvem som måtte ønske det" søke om å adoptere barnet. alternativt kan man også søke tingretten om foreldreandvar/omsorgsansvar for barnet. Da har man nesten alle rettigheter/ansvar som vanlige foreldre, men ikke arveplikt/barnet mister ikke arverett til øvrig biologisk familie. Hvem som evt hadde fått adoptere/fått foreldreansvar, dersom flere søkte, ville blitt vurdert ut i fra tilknytning til barnet og dets beste. Og fosterforeldrene vil nok stille sterkest her.

En annen ting man faktisk bør tenke gjennom, er at for fosterfamilien vil en adopsjon/søknad om foreldreansvar ha en økonomisk konsekvens. I de fleste tilfeller vil de da miste fosterforeldre godtgjørelsen og utgiftsdekningen de pt. får fra barneverntjenesten. Dette kan være en betydelig sum for mange, ca 10 000 kr pr mnd...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...