Gå til innhold

Hvor kaldt skal det være før man ikke går ut?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ringerikskringla

skal nå være litt mer en 11 minus før mine ikke er ute.i dag har mine 2 små vært ute med pappan lenge i dag mens jeg var på jobb.det var ca 10 minus her i dag.

og når de er i barnehagen er de ute uansett,men er det veldig kaldt så er de ikke ute så lenge om gangen.

Kommer vel an på hvor man bor (kyst kontra innlandsklima), samt vindfaktor m.m. Jeg har vokst opp på innlandet og der var det sånn at skiløperne som trente aktivt, ikke trente når det var kaldere enn 18 minus-grader. Husker at mamma og pappa vurderte om vi skulle være ute når det var kaldere enn 25 minusgrader. Kaldere enn 20 grader: ble smurt inn med vaselin i ansiktet når vi gikk ut for å leke.

Poden må sove inne når det er kaldere enn minus 5-6 grader.

Men han sover i fire timer sammenhengende,og det synes jeg blir for lenge.

Han har vært forkjøla to ganger og begge gangene som et resultat av lang lur ute og kaldt temp.

Men han er kanskje mindre "herda" enn en 3 åring ettersom han blir så lett forkjøla...

Annonse

Vi går ut utansett. Har vært ute med småbarn og lekt i snøen helt ned til -20. Det blir ikke lange turen, men da vi voksne er med ser vi det jo an.

Men om barna er forkjølet hadde jeg nok holdt dem inne om det er så kaldt.

Her hvor vi bor hadde det ikke blitt mye utelek i løpet av vinteren hvis vi skulle satt en grense ved minus 10-11 grader. Vi går ut selv om det er minus 20, men da er det selvsagt ikke lange stunden vi er ute. Med kuldekrem i ansiktet og ulltøy under dressen går det helt fint. Jeg pleier å holde gutten min inne når han er forkjøla, i alle fall de første par dagene.

Jeg hadde sendt ut mine (5 og 7 år) hadde det vært bare 11 minus i dag. Men der vi var i morrest var det -18 så jeg lot dem ikke gå ut, det blir for kaldt synes jeg.

Jeg hadde glatt sendt ut småttiser i -11, men vært veldig nøye med påkledningen og sjekket ofte om de var varme og tilfredse. Bare en halvtimes tid ute etter flere dager inne gjør underverker for humøret. :o)

1. juledag er første og eneste dagen vi ikke har latt lillesøster på 2 år være ute. Da var det minus 16-17 grader! 4-åringen vår var derimot ute og storkoset seg ....

Som andre skriver så kommer det an på luftfuktighet og vind hvor kaldt vær man skal akseptere... og jeg ville også ha vurdert hvor aktiv ungen er når den er ute.

fra

Jeg går ikke ut med knærten på snart 2 hvis det er noe særlig under 10 minusgrader... i går var det på grensen, da var det 10 minus, men vi tok 1/2 times akebrettur, bl.a.til postkassa fordet, ikledd ull fra innerst til ytterst, med dress over og to luer :-) Men jeg er usikker på om det var så lurt, for han er potteforkjøla i dag med astmahoste. Det virker faktisk som han reagerer litt i lungene på kulde... men det er sånt som man må finne ut av ved erfaring. Er ungene aldri ute når det er kaldt finner man det ihvertfal ikke ut.

M.v.h.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...