Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi skal også bli kontantstøttemottagere f.o.m januar. Har sittet og fylt ut søknad og lest alle skjemaer som finnes for å beregne størrelsen på kontantstøtte.

Fram til høsten er alt greit for da skal vi ikke ha noen barnehage og full kontantstøtte. Vurderer å la han få to dager barnehage fra høsten av. Barnehagen har oppe ni timer hver dag. Vår lillegutt skal ikke ha så lange dager heldigvis. Men ser at bergningen av kontantstøtte er ganske så finurlig utformet. For en avtalt oppholdstid i barnehagen på over 16 timer gir bare 40% kontantstøtte. Er det barnehagens opningstid som her legges til grunn så vil han jo få 18 timer, selv om han i realiteten blir der mye kortere. Likevel står det at det er en "avtalt oppholdstid" som gjelder. Og en avtalt oppholdstid er jo ikke nødvendigvis det samme som reell åpningstid.

Så kommer titusenkronersspørsmålet: Jeg vet at det normale er at åpningstiden i barnehagen blir lagt til grunn når det gjelder beregning av kontantstøtte. Men er det noen som har fått med seg barnehage og trygdekontor på at det faktisk er den reelle oppholdstiden til barnet som bør legges til grunn?? Hadde vært spennende å høre før jeg gir meg utpå en diskusjon med trygdekontor...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211918-kontantst%C3%B8tte-her-ogs%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får du barnehagen til å dokumentere skriftlig at avtalt oppholdstid er X timer, tror jeg nok trygdekontoret godtar det. De mottar informasjon fra barnehagene og sammenlikner din søknad med den.

Det forekommer at man avtaler et helt bestemt antall timer i uka, f.eks. hvis to barn deler en plass.

Men ved "vanlig deltidsplass" er sannsynligheten for at bhg må holde seg til åpningstiden, svært stor. De får jo ikke solgt den tiden barnet ikke bruker plassen, til noen andre.

Tror neppe du får trygdekontoret med på dette. Selv om du ikke benytter hele dagene, fyller dere jo en hel plass de dagene dere er der. Det er vel liten sannsynlighet for at det resterende av plassen blir fylt opp av et annet barn de dagene (en time morgen og ettermiddag, kanskje?)?

De fleste av oss er glade for fleksibiliten som lange åpningstider gir - selv om man ikke benytter seg av barnehagen 9 timer pr. dag.

Hei

Jeg kjenner noen som anket avslaget på kontantstøtte. De fikk barnehagen til å bekrefte den reelle tiden barnet var i barnehagen, barnet ble levert sent og hentet tidlig. Det ble allikevel ikke innvilget. Det er barnehagens åpningstid som teller.

De hadde 50% plass, dvs 2 dager ene uka og 3 dager andre uka. Men det er jo mulig at det er annerledes dersom man har barnehage hver dag med halv dag og deler med et annet barn. Men det er vel kanskje mer uvanlig og det var vel uansett ikke det du tenkte deg?

Nix.

Idiotisk opplegg. Jeg hadde 60% barnehageplass og 20% kontantstøtte. Hvor de resterende 20% ble av veit ikke jeg. Seinere hadde jeg 80% barnehage (4 dagers uke) og 0 kontantstøtte. men de som bruker 100% dagmamma, de får full kontantstøtte!!!

Departementet kan ikke prosentregning, ikke trygdekontoret heller.

Hele ordningen provoserer meg...

Annonse

Tror ikke du får medhold på dette. Men jeg fant en måte å få litt mer penger ut av kontantstøtten - men det forutsetter fleksible arbeidsplasser for foreldrene da:

Jenta mi begynte i august med 60% barnehageplass (tre dager i uka) - og dermed bare 20% kontantstøtte. Jeg regnet på det, og fant ut at hvis hun var der én dag mindre i måneden, ble det 55% barnehageplass, og da kom vi akkurat innenfor 40% kontantstøtte :-) I tillegg betaler vi jo litt mindre i barnehageutgift i måneden, men det er jo lite.

Mannen min avspaserer dermed den ene dagen i måneden og er hjemme med minstemor. Passet greit for oss, og er helt lovlig (selv om jeg måtte ta noen teleforne med styrer i barnehagen, barneagekontoret og trygdekontoret) :-)

Tror ikke du får medhold på dette. Men jeg fant en måte å få litt mer penger ut av kontantstøtten - men det forutsetter fleksible arbeidsplasser for foreldrene da:

Jenta mi begynte i august med 60% barnehageplass (tre dager i uka) - og dermed bare 20% kontantstøtte. Jeg regnet på det, og fant ut at hvis hun var der én dag mindre i måneden, ble det 55% barnehageplass, og da kom vi akkurat innenfor 40% kontantstøtte :-) I tillegg betaler vi jo litt mindre i barnehageutgift i måneden, men det er jo lite.

Mannen min avspaserer dermed den ene dagen i måneden og er hjemme med minstemor. Passet greit for oss, og er helt lovlig (selv om jeg måtte ta noen teleforne med styrer i barnehagen, barneagekontoret og trygdekontoret) :-)

Ja dette var jo en ny måte å gjøre det på:-) Har ikke hørt om noen som har gjort det på denne måten før. Men bare grunner litt på at barnehagen gikk med på dette opplegget. For det var vel temmelig vanskelig for dem å fylle den ene dagen med et annet barn? Fikk du 40% støtte selv om de ikke fikk fylt opp den dagen?

Ja dette var jo en ny måte å gjøre det på:-) Har ikke hørt om noen som har gjort det på denne måten før. Men bare grunner litt på at barnehagen gikk med på dette opplegget. For det var vel temmelig vanskelig for dem å fylle den ene dagen med et annet barn? Fikk du 40% støtte selv om de ikke fikk fylt opp den dagen?

Jeg måtte ordne det slik at den ene dagen i måneden ble fyllt opp av et annet barn. Kjente tilfeldigvis ei som gjerne ville ha en dag ekstra. Uten det, hadde det nok ikke gått.

Styrer var ikke så voldsomt poitiv, og mente at det blir SÅ vanskelig å fakturere oss for 55% plass og ikke 60%. Da jeg snakket med økonomiansvarlig i barnehageetaten i kommunen, sa vedkommende at det ikke var noe problem i det hele tatt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...