Gå til innhold

Det var da tidlig....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk vite i går at en nær slektning er gravid. Det fant hun ut et par dager før julaften. Det er da svært tidlig å fortelle hele sulamitten av ei slekt at en er gravid?

I tillegg skal hun nå informere arbeidsgiver og bestilt legetime.

I mine beregninger må hun være ca 4-5 uker på vei

Hva vil alderen ha å si for et svangerskap? hun er 43 år. (første barn)

Skrevet

Tja, det finnes jo ingen regler for når man skal fortelle "hele verden" om en graviditet.

Mange velger å vente til de er rimelig sikre på at det går bra, ettersom det tross alt er en del som spontanaborterer.

Men om man er komfortabel med å fortelle alle om at det evt gikk galt, er det jo heller ingen problemer med å fortelle at man er gravid så fort man får vite det selv.

Skrevet

Noen synes det er greit å fortelle så tidlig, grunnen til at mange venter er jo faren for spontanabort bl.a.

Jeg var veldig glad for at min nærmeste familie visste om at jeg var gravid da jeg aborterte for 5 år siden. -og jeg måtte jo fortelle det på jobben også etterpå...

Skrevet

Skjønner jo at du stusser, og synes dette er i tidligste laget. Men jeg følte at jeg _måtte_ fortelle det på jobben veldig tidlig, pga. at jeg spydde som en gris, og detkom helt ukontrollert og i ett sett. Jeg syntes det var bedre at kollegaene mine visste hva som "feilte" meg, enn at de gikk og hvisket seg i mellom, og på den måten lagde rykter.

Iom at jobben fikk vite det tidlig, fikk også den nærmeste slekta vite det tidlig.

Dette skjedde 3 ganger, og ingen reagerte negativt på å få vite det!;-) Men det ble noen veldig lange svangerskap....;-)

Skrevet

Hvilke problemer kan man støte på ved å fortelle det for tidlig?

Skrevet

Du virker irritert fordi hun fortalte det tidlig?

Det må da være opp til henne når hun vil fortelle det vel?

:-)

Skrevet

Folk er forskjellig, noen må dele gleden med hele verden, andre liker å ha den store begivenheten hemmelig en stund. Det finnes ikke noe fasit for hva som er rett og galt i sånne tilfeller, vi har heldigvis fritt valg.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Det må da være opp til den enkelte om når man vil fortelle at man er gravid?

Skulle det mot formodning gå galt kan det være en stor trøst at noen vet, slik at du lettere kan få støtte når du trenger det.

Gjest noen grunner
Skrevet

Hvilke problemer kan man støte på ved å fortelle det for tidlig?

Jeg vet hvorfor jeg valgte å vente litt med å fortelle det, både fordi jeg vet at gravide damer på jobben får mindre spennende prosjekter (fordi det kan tenkes at de blir sykemeldte, og fordi de skal ut i permisjon), fordi dette ville vært situasjonen om jeg mistet også, for da ville ledelsen tenkt at hun blir snart gravid igjen allikevel,så vi setter ikke henne på de mest spennende prosjektene / mest ansvarskrevende oppgavene..

Og fordi det kan være vanskelig å gi beskjed til alle som har fått høre (gjennom andre) at man er gravid, at man mistet tidlig, og så får man mange spørsmål om når barnet kommer osv av fjernere personer som det bare er vanskelig å fortelle om aborten til. (dette kan jo skje uansett, men sjansen for å miste er jo veldig mye større før 12. uke)

Men det kommer jo valdig an på hvilken arbeisd- og livssituasjon man er i, så jeg forstår ikke "å fortelle"s indignasjon over at noen forteller det tidlig. Alle må få fortelle når de vil. Men du spurte etter ulemper ved å fortelle tidlig, og derfor skrev jeg dette.

Skrevet

Det må være lov å gjøre som man lyster i forhold til dette. La andre få lov å velge motsatt av deg, uten at du henger deg opp i det, eller tenker kritisk om det!

Noen ønsker å vente med å fortelle det rett og slett fordi de vil ha tankene og følelsene for seg selv en stund før alle kommer å blander seg.

Det er et stort problem er at folk går å fisker når man ønsker å ha det for seg selv. Slikt er frekt og ufint. Man hva skulle problemet med at noen av fri vilje velger å fortelle det tidlig være?

Om hun har ventet i 43 år på å kunne fortelle en slik nyhet er det kanskje ikke så rart at hun ikke utsetter det nevneverdig nå når hun endelig har sjansen. ;-)

Det kan også hende at hun er mer enn 4-6 uker på vei. Ikke alle går å kjøper dyre tester hver gang mensen er 3 dager forsinket. Noen har så uregelmessig mens at de ikke tenker over slikt. En jeg kjenner var 3-4 mndr på vei før hun merket at hun var gravid fordi en bukse ble for trang. Det var med nummer 5.... ;-)

Et førstegangs svangerskap er som regel tøffere for kroppen jo eldre man er. Det er også en viss økning i risikoen for missdannelser og skader på fosteret. Men faren for dette er i utgangspunktet svært liten så som regel går det helt bra.

mvh

Skrevet

Du virker irritert fordi hun fortalte det tidlig?

Det må da være opp til henne når hun vil fortelle det vel?

:-)

Eh, nei, jeg er overhodet ikke irritert nei. Men jeg synes det var veldig tidlig. Å fortelle at en er gravid få dager etter at hun finner det ut.

Skrevet

Det må være lov å gjøre som man lyster i forhold til dette. La andre få lov å velge motsatt av deg, uten at du henger deg opp i det, eller tenker kritisk om det!

Noen ønsker å vente med å fortelle det rett og slett fordi de vil ha tankene og følelsene for seg selv en stund før alle kommer å blander seg.

Det er et stort problem er at folk går å fisker når man ønsker å ha det for seg selv. Slikt er frekt og ufint. Man hva skulle problemet med at noen av fri vilje velger å fortelle det tidlig være?

Om hun har ventet i 43 år på å kunne fortelle en slik nyhet er det kanskje ikke så rart at hun ikke utsetter det nevneverdig nå når hun endelig har sjansen. ;-)

Det kan også hende at hun er mer enn 4-6 uker på vei. Ikke alle går å kjøper dyre tester hver gang mensen er 3 dager forsinket. Noen har så uregelmessig mens at de ikke tenker over slikt. En jeg kjenner var 3-4 mndr på vei før hun merket at hun var gravid fordi en bukse ble for trang. Det var med nummer 5.... ;-)

Et førstegangs svangerskap er som regel tøffere for kroppen jo eldre man er. Det er også en viss økning i risikoen for missdannelser og skader på fosteret. Men faren for dette er i utgangspunktet svært liten så som regel går det helt bra.

mvh

du får ha meg virkelig unnskyld da om du tolket innlegget slik. makan til ... sier jeg bare

Skrevet

Eh, nei, jeg er overhodet ikke irritert nei. Men jeg synes det var veldig tidlig. Å fortelle at en er gravid få dager etter at hun finner det ut.

Jeg fortalte det til nærmeste familie da jeg var 5 uker på vei og jeg hadde da visst det lengre enn "noen få dager"! Merket de første tegnene 2-3 dager etter befruktningen (!), men var jo ikke helt sikker før den dagen mensen hadde uteblitt og jeg testet positivt. Så da jeg fortalte det hadde det gått 3 uker etter positiv test alt.

Synes ikke det er noe du skal bry deg med i det hele tatt, det er vel en avgjørelse hun og barnefaren har tatt i fellesskap. Kanskje har de prøvd lenge å bli gravide og da er det jo ikke noe rart at de vil fortelle det med en gang. :o)

Skrevet

Jeg vet hvorfor jeg valgte å vente litt med å fortelle det, både fordi jeg vet at gravide damer på jobben får mindre spennende prosjekter (fordi det kan tenkes at de blir sykemeldte, og fordi de skal ut i permisjon), fordi dette ville vært situasjonen om jeg mistet også, for da ville ledelsen tenkt at hun blir snart gravid igjen allikevel,så vi setter ikke henne på de mest spennende prosjektene / mest ansvarskrevende oppgavene..

Og fordi det kan være vanskelig å gi beskjed til alle som har fått høre (gjennom andre) at man er gravid, at man mistet tidlig, og så får man mange spørsmål om når barnet kommer osv av fjernere personer som det bare er vanskelig å fortelle om aborten til. (dette kan jo skje uansett, men sjansen for å miste er jo veldig mye større før 12. uke)

Men det kommer jo valdig an på hvilken arbeisd- og livssituasjon man er i, så jeg forstår ikke "å fortelle"s indignasjon over at noen forteller det tidlig. Alle må få fortelle når de vil. Men du spurte etter ulemper ved å fortelle tidlig, og derfor skrev jeg dette.

Jeg skjønner at det finnes grunner for ikke å fortelle det tidlig og du har jo listet opp noen.

Det jeg reagerte på var vel egentlig at andre skal bry seg med _når_ det er moralsk forsvarlig å fortelle at man er gravid. Men det skjønte du :-)

Skrevet

Jeg fortalte det til nærmeste familie da jeg var 5 uker på vei og jeg hadde da visst det lengre enn "noen få dager"! Merket de første tegnene 2-3 dager etter befruktningen (!), men var jo ikke helt sikker før den dagen mensen hadde uteblitt og jeg testet positivt. Så da jeg fortalte det hadde det gått 3 uker etter positiv test alt.

Synes ikke det er noe du skal bry deg med i det hele tatt, det er vel en avgjørelse hun og barnefaren har tatt i fellesskap. Kanskje har de prøvd lenge å bli gravide og da er det jo ikke noe rart at de vil fortelle det med en gang. :o)

Prøvd kan hende de har gjort, men de har bare kjent hverandre noen få mnd. Syntes bare det var litt tidlig jeg da.. i motsetning til andre jeg kjenner som ventet noe lengre.

Skrevet

Jeg skjønner at det finnes grunner for ikke å fortelle det tidlig og du har jo listet opp noen.

Det jeg reagerte på var vel egentlig at andre skal bry seg med _når_ det er moralsk forsvarlig å fortelle at man er gravid. Men det skjønte du :-)

jeg har ikke brydd meg med når det er "forsvarlig" å fortelle.

Skrevet

jeg har ikke brydd meg med når det er "forsvarlig" å fortelle.

"Det er da svært tidlig å fortelle hele sulamitten av ei slekt at en er gravid?"

Jeg oppfatter dette som en konstatering, men ser nå at det er en formildende omstendighet at du har slengt på et spørsmålstegn tilslutt ;-)

Skrevet

Folk er forskjellige. Jeg har selv ikke gjort det på hennes måte, men jeg vet om mange gravide som også har gått tidlig ut med nyheten.

Risikoen for at hun spontanaborterer er høyere enn om hun hadde vært (atskillig) yngre. Det samme er risikoen for kromosomfeil og enkelte andre utviklingsavvik hos fosteret. Men vi snakker om små tall som "mangedobles", altså f.eks. en økning fra 1 pr. 200 "unge" gravide til 1 pr. 50 "eldre". Det går fortsatt bra med de aller fleste.

Hun vil få fostervannsprøve dersom hun er interessert.

Mange i den alderen er redde for at sjansene er små for at de i det hele tatt kan bli gravide. Det har de grunn til - fruktbarheten er på ingen måte den helt store når man er i 40-årene.

Skrevet

du får ha meg virkelig unnskyld da om du tolket innlegget slik. makan til ... sier jeg bare

Forsto hvordan da????

mvh

Skrevet

Som de andre sier: Det må være helt opptil en selv når en forteller om graviditeten. For noen er det best å la alle vite tidlig, uansett hvordan det går.

Selv ville jeg valgt å vente, men jeg er heller ikke en veldig åpen person som ønsker å dele det meste med de fleste. Likte derfor å vite at det gikk høyst sannsynlig gikk bra før jeg fortalte omverdenen om graviditeten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...