Gå til innhold

Hvor ofte skifter dere klær på 4-åringen?

Anbefalte innlegg

Jeg reagerer litt når jeg oppdager at 4-åringen min som er på nyttårsferie hos far, går i samme klærne som da h*n dro dit på tirsdag.

Overreagerer jeg? Hvis vi går ut fra at klærne var rene på tirsdag (hvilket de jo var, men det kan jo ikke han vite) så er det fjerde dagen nå.

Fortsetter under...

De er ikke vasket i mellomtiden da?

Snuppa mi (5 år) må bytte genser minst en gang om dagen... Poden på 7 år kan ha den samme genseren i dagesvis uten flekker, men jeg setter grensa på to dager selv om de er flekkfrie.

De er ikke vasket i mellomtiden da?

Snuppa mi (5 år) må bytte genser minst en gang om dagen... Poden på 7 år kan ha den samme genseren i dagesvis uten flekker, men jeg setter grensa på to dager selv om de er flekkfrie.

Det kan forsåvidt godt hende. Det er jo ikke første gang det skjer, og jeg har tenkt det samme før.

I så fall er de noen racere til å skifte, denne gangen lå det tre klesskift i kofferten, til vanlig helgesamvær sender jeg med ett fullt skift.

4-åringen min er jente, og bytter hver 2. eller 3. dag hvis klærne ikke er tilsølt av noe. Ulltøy skiftes sjeldnere.

6-åringen tvangsskifter jeg på en gang i uka, under hyl og skrik og protester. Han er blitt utrolig sær og konservativ!

De dør jo ikke akkurat av halvmøkkete klær, og ikke lukter unger heller, så med mindre klærne har tydelige spor av middagen fra i forrigårs hadde jeg ikke giddet å si noe. (bortsett fra undertøy og sokker, dah)

4-åringen min er jente, og bytter hver 2. eller 3. dag hvis klærne ikke er tilsølt av noe. Ulltøy skiftes sjeldnere.

6-åringen tvangsskifter jeg på en gang i uka, under hyl og skrik og protester. Han er blitt utrolig sær og konservativ!

De dør jo ikke akkurat av halvmøkkete klær, og ikke lukter unger heller, så med mindre klærne har tydelige spor av middagen fra i forrigårs hadde jeg ikke giddet å si noe. (bortsett fra undertøy og sokker, dah)

Jeg har forlengst oppdaget at det ikke nytter å si noe - og jeg HAR prøvd!!!

Men jeg må innrømme jeg syns det er trist når hun kommer hjem og trusa er gul- og brunspettet fra forrest til bakerst.

Men jeg må innrømme jeg syns det er trist når hun kommer hjem og trusa er gul- og brunspettet fra forrest til bakerst.

Truser skiftes hver dag! Spør ham hvor ofte han selv skifter truse?!

Annonse

Gjest mirakel*2?

æsj!

vår treåring får reine klær ca annenhver dag. Truse hver dag da selvfølgelig.

Truser skiftes hver dag! Spør ham hvor ofte han selv skifter truse?!

Å sørge for egen velvære er for enkelte noe HELT annet enn å holde ungene noenlunde reine.

Jeg har opplevd å få hjem en unge som LUKTER....da hun var mindre, hadde hun ofte rusk og skittansamlinger i gropen mellom fingrene. Og DET får man ikke dersom pappa går over med en vsakeklut en gang eller tre pr dag.

Truse og sokker daglig, resten når det ser skittent ut.

Kjenner problemet, ja. Niåringen kom hjem fra 14 dagers ferie med faren i sommer - i det samme tøyet han dro i. Han sier selv at han hadde gått i det hele tiden.

Fireåringen hadde vel brukt 3-4 skift på 14 dager.

esj, truse må man jo skifte...

Du får dressere 4-åringen til å automatisk skifte truse sjøl da kanskje? Hvis det ikke virker på pappaen mener jeg?

esj, truse må man jo skifte...

Du får dressere 4-åringen til å automatisk skifte truse sjøl da kanskje? Hvis det ikke virker på pappaen mener jeg?

Hun har en storesøster som hjelper henne hvis jeg ber henne om det.

Men jeg syns det er ille at seksåringen skal måtte gjøre farens jobb.

Undertøy (truser, undertrøyer, bodyer, strømper og strømpebukser) skiftes hver dag på begge (2 1/2 år og 4 1/2 år). Truser skiftes ibland også på kvelden (etter bading)hvis hun vil ha på under pysjen/nattkjolen.

Andre klær etter behov, men gensere må for det meste tas ny hver dag. Bukser og skjørt/kjoler kan brukes en dag ekstra, men da går de i vasken. Føler at de er skittne tross at det ikke alltid er flekker ettersom de ligger på gulvet etc. På sommeren er det minst et skift om dagen, ofte mer, da det erjord, leire og gjerne lek med vann.

Mine to har fått veldig gode vane allerede at hvis det ikke er bading/dusjing på kvelden skal det vaskes med klut i ansikt og tiss/rumpe i forbindelse med at det skiftes til pysj. Minste bruker bleie fortsatt så hun blir jo vasket hver gang det skiftes, men hun "hjelper til" med vaskingen.

Jeg tror (og håper) at de tar med seg de gode vanene med god hygiene hvis de lær seg tidlig. jeg hadde aldrig tatt på meg flekkete klær, så det skal ikke heller ungene - da vasker jeg heller en ekstra runde med maskinen.

De skifter stort sett hver dag fordi de er flinke til å grise seg til. Om det hadde vært opp til dem hadde de helst skftet flere ganger om dagen. De finner automatisk frem klær til neste dag selv og jeg trenger ikke minne dem på at de må skifte truse. Mine jenter er 4 og 6. kanskje du kan minne 4 åringen på det selv at truse skal skiftes hver dag og få hun/ham til å hente det frem selv, slik at det går automatisk?

Og jeg skjønner godt at du ikke syns dette er spesielt koselig. Dusjer de heller aldri når de er på besøk his faren sin?

Annonse

Sokker og truse skiftet hver dag. Ulltrøye og ullongs kan de bruke lenge - kanskje 3-5 dager uten å vaske dem. Vanlig strømpebukse skifter jeg hver 2. eller 3. dag. Gensere som ikke har flekker kan de godt gå med i tre dager, men som regel kommer det flekker før det.

Hadde mine fått lov, ville de gjerne ha skiftet truse tre ganger om dagen!

De skifter stort sett hver dag fordi de er flinke til å grise seg til. Om det hadde vært opp til dem hadde de helst skftet flere ganger om dagen. De finner automatisk frem klær til neste dag selv og jeg trenger ikke minne dem på at de må skifte truse. Mine jenter er 4 og 6. kanskje du kan minne 4 åringen på det selv at truse skal skiftes hver dag og få hun/ham til å hente det frem selv, slik at det går automatisk?

Og jeg skjønner godt at du ikke syns dette er spesielt koselig. Dusjer de heller aldri når de er på besøk his faren sin?

De får bade fra tid til annen. men langt fra hver gang.

Mine jenter er 4,5 og 6 år gamle. De skifter underbukse hver dag. Trøye, strømpebukse og genser brukes gjerne i et par dager. Genseren lengre hvis den er ren - noe den sjelden er...

Bukser skiftes når de blir møkkete. Det samme gjelder skjørt og kjoler.

Ja, jeg synes du overreagerer om du synes det er veldig galt at fireåringen har samme bukse og genser fire dager.

Mine kan godt ha genser og bukse like lenge, om de ikke er særlig skitne. Men det er de jo som oftest, må av denne grunn skifte nesten hver dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...