Gjest Godt NyttÅr Skrevet 31. desember 2005 Skrevet 31. desember 2005 Når klokken er det vanlig å bagynne å gå? 0 Siter
Bris1365380442 Skrevet 31. desember 2005 Skrevet 31. desember 2005 Er det noe som heter nyttårsbukk også??? 0 Siter
Gjest Godt NyttÅr Skrevet 31. desember 2005 Skrevet 31. desember 2005 Er det noe som heter nyttårsbukk også??? Jepp her er det.. Er vel samme som julebukk, men har fått inntrykk at julebukkene går hele romjulen? Mens nyttårsbukkene går nyttårsaften.. Her på vestlandet er det ihvertfall ikke vanlig å gå i romjulen.. 0 Siter
Gjest pekka :) Skrevet 31. desember 2005 Skrevet 31. desember 2005 snodig. enda et nytt fenomen... 0 Siter
Lula Skrevet 31. desember 2005 Skrevet 31. desember 2005 Jeg er vant til, fra jeg var liten, å starte å gå rundt fem. Så den tradisjonen fortsetter vi med. Det som irriterer meg er at denne feiringen er på vei til å forsvinne helt, og bli overkjørt av halloween. Guttungen skulle ha seg kostyme i går, og lekebutikkene, som ved halloween overlesses av kostymer, er nå tomme. De ser dumt på meg når jeg spør etter klær til å gå nyttårsbukk i. Fant heldigvis til slutt, så han er nå en fornøyd cowboy, og minsten blir hvert øyeblikk nå forvandlet til en nissejente. De har øvd på julesanger i hele dag, og jeg har prøvd å få dem til å synge noen korte så de stakkarene som må høre på slipper unna med bare en kort sang 0 Siter
Lula Skrevet 31. desember 2005 Skrevet 31. desember 2005 snodig. enda et nytt fenomen... Her har vi alltid gått bukk nyttårsaften. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 31. desember 2005 Skrevet 31. desember 2005 Jepp her er det.. Er vel samme som julebukk, men har fått inntrykk at julebukkene går hele romjulen? Mens nyttårsbukkene går nyttårsaften.. Her på vestlandet er det ihvertfall ikke vanlig å gå i romjulen.. Nja, noen deler av vestlandet går julebukk i romjulen, Hardanger bl.a. Men i Bergen går de nyttårsbukk. Kanskje det er nyttårsbukk jeg skal gå i kveld......Med sugerør ;-) He he. Godt nytt år! ) 0 Siter
puttelull Skrevet 31. desember 2005 Skrevet 31. desember 2005 Må bare informere om at jeg og gubben + et vennepar gikk julebukk her i grenda 3.dagskvelden.... Og vi hadde med sugerør! vi var litt slitne småbarnsforeldre dagen derpå, kan man si.. Men det er forferdelig synd at denne tradisjonen er iferd med å dø ut! På det siste stedet vi kom, hadde vertene hatt selskap hele dagen, og var på en snurr. Vi ble bedt på rakfisk og akevitt, og på det tidspunktet var det så varmt og klamt inni maska, at vi avmaskerte oss, og hadde en durabelig fest hos naboene! Kjempemorsomt!;-) P.S. Ungene var godt forvart hos besteforeldra denne natta! D.S. 0 Siter
Gjest pekka Skrevet 31. desember 2005 Skrevet 31. desember 2005 Jepp her er det.. Er vel samme som julebukk, men har fått inntrykk at julebukkene går hele romjulen? Mens nyttårsbukkene går nyttårsaften.. Her på vestlandet er det ihvertfall ikke vanlig å gå i romjulen.. ok, julebukk altså. Ja det har jeg selv vært med på, morsomt det Men jeg forstår ikke helt at man skal gå i romjula... Da vi gikk julebukk, var det for å feie ut jula, altså få rester av julebakst,rundt 13dag jul. Mens nå så skal bukkene ha av nyinnkjøpt godteri. Får ikke helt dette til å rime jeg... Skikken er kanskje modernisert ? 0 Siter
skygge Skrevet 31. desember 2005 Skrevet 31. desember 2005 Siden jeg har aldri hørt om nyttårsbukk så lurer jeg på om noen gidder å forklare hva denne tradisjonen innebærer ? Nyttårshilsen fra 0 Siter
Lula Skrevet 31. desember 2005 Skrevet 31. desember 2005 Siden jeg har aldri hørt om nyttårsbukk så lurer jeg på om noen gidder å forklare hva denne tradisjonen innebærer ? Nyttårshilsen fra Små barn i koselige kostymer. De må synge julesanger for å få en liten dæsj godteri. Bare kos og ingen rampestreker 0 Siter
grot Skrevet 1. januar 2006 Skrevet 1. januar 2006 Her er det bare julbukk som gjelder. Går en eller annen gang sent i romjula 0 Siter
Gjest sandex Skrevet 1. januar 2006 Skrevet 1. januar 2006 Jepp her er det.. Er vel samme som julebukk, men har fått inntrykk at julebukkene går hele romjulen? Mens nyttårsbukkene går nyttårsaften.. Her på vestlandet er det ihvertfall ikke vanlig å gå i romjulen.. Ehhh.. jo, her på vestlandet er det vanlig å gå julebukk (i romjulen) Men nyttårsbukk derimot er noe nytt, på linje m Halloween! 0 Siter
Gjest Godt NyttÅr Skrevet 1. januar 2006 Skrevet 1. januar 2006 Ehhh.. jo, her på vestlandet er det vanlig å gå julebukk (i romjulen) Men nyttårsbukk derimot er noe nytt, på linje m Halloween! Tydligvis forskjellig rundt på veslandet da. Bergen og rundt der er det ihvertfall nyttårsbukk ( blir ofte kalt julebukk også ) men da går man på nyttårsaften.. Aldri skjønt det m å gjøre denne hele romjulen jeg.. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 1. januar 2006 Skrevet 1. januar 2006 Må bare informere om at jeg og gubben + et vennepar gikk julebukk her i grenda 3.dagskvelden.... Og vi hadde med sugerør! vi var litt slitne småbarnsforeldre dagen derpå, kan man si.. Men det er forferdelig synd at denne tradisjonen er iferd med å dø ut! På det siste stedet vi kom, hadde vertene hatt selskap hele dagen, og var på en snurr. Vi ble bedt på rakfisk og akevitt, og på det tidspunktet var det så varmt og klamt inni maska, at vi avmaskerte oss, og hadde en durabelig fest hos naboene! Kjempemorsomt!;-) P.S. Ungene var godt forvart hos besteforeldra denne natta! D.S. Høres morsomt ut!!! 0 Siter
amber sun Skrevet 1. januar 2006 Skrevet 1. januar 2006 Jepp her er det.. Er vel samme som julebukk, men har fått inntrykk at julebukkene går hele romjulen? Mens nyttårsbukkene går nyttårsaften.. Her på vestlandet er det ihvertfall ikke vanlig å gå i romjulen.. Her på vestlandet er det vanlig å gå julebukk i romjulen. Har aldri hørt om nyttårsbukk. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 1. januar 2006 Skrevet 1. januar 2006 Ehhh.. jo, her på vestlandet er det vanlig å gå julebukk (i romjulen) Men nyttårsbukk derimot er noe nytt, på linje m Halloween! Det er slett ikke noen ny skikk å gå på nyttårsaften. I Bergen er det det som er vanlig, og det har det vært så lenge jeg kan huske.. dvs i alle fall de siste tredve åra. Jeg synes forsåvidt ikke det er noe galt med Halloween heller jeg. Men nyttårsbukk er altså IKKE en ny skikk, bare stedsavhengig. 0 Siter
Gjest sandex Skrevet 2. januar 2006 Skrevet 2. januar 2006 Det er slett ikke noen ny skikk å gå på nyttårsaften. I Bergen er det det som er vanlig, og det har det vært så lenge jeg kan huske.. dvs i alle fall de siste tredve åra. Jeg synes forsåvidt ikke det er noe galt med Halloween heller jeg. Men nyttårsbukk er altså IKKE en ny skikk, bare stedsavhengig. Ny tradisjon hos oss iallefall - det var det jeg mente 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 2. januar 2006 Skrevet 2. januar 2006 Har aldri hørt om nyttårsbukk. Men noen går vel julebukk helt til nyttår. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.