Gå til innhold

Er dyslektikere vanskeligere å diskutere med en andre?

Anbefalte innlegg

Gjest Har noen peiling på det jeg spør om?

jeg har en fetter som er hardt rammet av dysleksi. Til tross for dysleksien så har han fått seg en jobb og er rimelig oppdatert på det meste og husker veldig bra.

Det jeg stusser litt over ved han er at han er så vanskelig å samtale med. Han er veldig påståelig og synes ikke å ha noen ydmykhet for at andre kan mene noe annet en han. Det kan synes som om nyansene i språket hans mangler.

det samme ser jeg hos en bekjent som har dysleksi. Hun er veldig rett på sak, og synes sjeldent å ta signaler om at hun iblant går for langt i det hun sier. Ofte blir folk veldig såret av det hun sier, noe hun ikke synes å ta innover seg.

disse tingene har jeg også sett hos en del andre dyslektikere.

Så der jeg lurer på er om det er tilfeldigheter? Kan det være en mestringsstrategi pga den dårlige selvtilliten som følger med å ha dysleksi?

Eller kan det være en direkte følge av å ha en språkvanske?

Fortsetter under...

Gjest en mamma i nord

Har aldri hørt at dette kan være et problem for de som har dysleksi. men mange med dysleksi har i tillegg språkvansker, og dette kan i så tilfelle være årsaken (der er ikke alle som har fått utredet denne språkvansken)

Dette kan kanskje også være et resultat av andre udiagnostiserte tilleggsvansker.

Noen andre som vet mer om dette?

Gjest Har noen peiling på det jeg spør om?

Dette har jeg ikke peiling på, og burde kanskje heller holdt kjeft, men jeg har lagt merke til det samme i min omgangskrets, og gjort meg de samme tankene om saken.

ja jeg regner med at jeg sikkert kommer til å få pepper for det jeg sier nå men jeg har møtt så mange ufordragelige dyslektikere, at jeg lurer på om detkanvære mer en tilfeldigheter.

Annonse

Gjest mamma'n hans

Har aldri hørt at dette kan være et problem for de som har dysleksi. men mange med dysleksi har i tillegg språkvansker, og dette kan i så tilfelle være årsaken (der er ikke alle som har fått utredet denne språkvansken)

Dette kan kanskje også være et resultat av andre udiagnostiserte tilleggsvansker.

Noen andre som vet mer om dette?

Gillberg er spesialist på adhd og asperger. Han er inne på at dysleksi er så vanlig ved adhd - og omvendt - at om man har det ene, bør man rutinemessig vurderes for muligheten for at man har begge deler. (Ett barn i hver klasse heter boka dette står i).

Dersom dette stemmer, vet vi jo at endel med adhd kan være temmelig påståelige...

Personlig tror jeg dette både kan handle om at man har ODD - altså er i opposisjon - men mest, tror jeg personlig, handler det nok om en mestringsteknikk, blandet med at man ikke får med seg alt på grunn av adhd.

Så jo - jeg tror man skal tenke over om det kan være mer - altså tilleggslidelser - til noens dysleksi. Merk - ikke alle - men noen.

Dyslektikere er ulike som alle andre. De personene jeg kjenner som er mest påstålige er ikke dyslektikere.

Dysleksi finnes i flere grader, lesing eller skriving, eller begge deler. Mange som sliter med skriving oppnår gode resultater muntlig og kan ha meget godt ordforråd.

Noen personer har personlighet som gjør at de er mer påstålige enn andre. Andre kompenserer trolig når de blir usikre. Alle er heller ikke så opptatt om nyansene når de snakker om enkelte tema. Tema som en kan veldig godt(f.eks yrkesfaglige), er de fleste mer nøyaktige med nyansene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...