Gjest printa Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Trist og oppsiktsvekkende lesning. http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/02/453561.html 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212306-2006-barnebeskyttelsens-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Er i utgangspunktet enig i at en ikke skal slå barn. De seks prosentene rommer jo likevel alt fra ordentlig juling til en dask på hånda en gang i året eller to på en vrælende og trassig fireåring.... Ja, det har hendt noen få ganger at jeg har gitt en liten klaps. Sist gang var en gang her i desember. Jeg var på badet med de to eldste (4 og 6). 4-åringen satt på do mens eldstemann satt på golvet og kledte av seg. Hun minste satt og sparket borti ham med vilje, igjen og igjen. Jeg sa flere ganger bestemt at hun skulle slutte. Hun fortsatt. Da klapset jeg til beinet hennes, og sa for siste gang at hun skulle slutte. AKkurat det har hun ikke gjort igjen.... Poenget mitt er at av de 6 prosentene er det kanskje under en tredel som virkelig lider av at foreldrene "slår eller klapser". Og de barna er det virkelig synd på! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212306-2006-barnebeskyttelsens-%C3%A5r/#findComment-1549230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest printa Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Er i utgangspunktet enig i at en ikke skal slå barn. De seks prosentene rommer jo likevel alt fra ordentlig juling til en dask på hånda en gang i året eller to på en vrælende og trassig fireåring.... Ja, det har hendt noen få ganger at jeg har gitt en liten klaps. Sist gang var en gang her i desember. Jeg var på badet med de to eldste (4 og 6). 4-åringen satt på do mens eldstemann satt på golvet og kledte av seg. Hun minste satt og sparket borti ham med vilje, igjen og igjen. Jeg sa flere ganger bestemt at hun skulle slutte. Hun fortsatt. Da klapset jeg til beinet hennes, og sa for siste gang at hun skulle slutte. AKkurat det har hun ikke gjort igjen.... Poenget mitt er at av de 6 prosentene er det kanskje under en tredel som virkelig lider av at foreldrene "slår eller klapser". Og de barna er det virkelig synd på! Jeg er også helt enig i at fysisk avstraffelser av barn, er uhensiktsmessig. Og fysisk avstraffelse, vil være et definisjons spørsmål. Hva menes med det? Menes det små dask, klyp, lugging el... Jeg hadde ønsket en nærmere utdyping av hva "fysisk avstraffelse" innebærer. For meg kan det være så mangt. Da datteren min var to år, var hun fæl til å klype meg i ansiktet. Det gjorde forferdelig vondt. Uansett hvor mange ganger jeg ba henne slutte, hjalp det lite. Det ble slutt på problemet da jeg engang kløp tilbake. Hva er hensiktsmessig å gjøre når et barn slår et annet barn i hodet med noe hardt da, og ikke stopper på kommando? Skal det bare få fortsette til det finner ut at det selv skal stoppe, eller skal en forsøke å avverge skaden med å ta barnet bort ved voksenmakt? "- Skulle jeg gå rundt og daske mine ansatte på handa hver gang jeg var uenig med dem? Det er helt uakseptabelt at barn skal ha et dårligere vern om sin fysiske integritet enn voksne, tordner Hjermann." Jeg håper for all del det ikke er vanlig at foreldre dasker sine barn på hånda, "hver gang" de er uenig med dem. I såfall har de et stort problem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212306-2006-barnebeskyttelsens-%C3%A5r/#findComment-1549246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Selvsagt er det ikke bra at barn blir slått, men jeg synes de dramatiserer det litt. At 6 prosent har svart at de noen gang har dasket eller slått barnet sitt/barna sine betyr ikke at det er noe som skjer til vanlig. Jeg har selv dasket storesøster på hånda 2 ganger, og jeg har ikke dårlig samvittighet en gang. JEg bruker absolutt ikke dasking som straff til vanlig. Dette skjedde da hun var 1,5 år gammel og syntes det var kjempespennende med den glovarme parafinovnen vår. Fremfor at hun skulle brenne seg til brannsår - for så varm var den - dasket jeg til henne. Det var ikke så vondt at hun begynte å gråte, men hun skvatt til. I den undersøkelsen de viste til i artikkelen hadde jeg måttet svare ja på spørsmålet. Men jeg vil likevel ikke si at jeg slår barna mine. Jeg har siden fått 2 barn til, og klarer utmerket godt å holde dem i sjakk uten å slå dem. Men, det er ikke rett at barn skal bli slått. Og det finnes de som bruker det som en vanlig avstraffelse. Dette bør ikke skje. Søkelyset bør definitivt settes på dette (litt som i Danmark der de har en kampanje gående). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212306-2006-barnebeskyttelsens-%C3%A5r/#findComment-1549255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Jeg er også helt enig i at fysisk avstraffelser av barn, er uhensiktsmessig. Og fysisk avstraffelse, vil være et definisjons spørsmål. Hva menes med det? Menes det små dask, klyp, lugging el... Jeg hadde ønsket en nærmere utdyping av hva "fysisk avstraffelse" innebærer. For meg kan det være så mangt. Da datteren min var to år, var hun fæl til å klype meg i ansiktet. Det gjorde forferdelig vondt. Uansett hvor mange ganger jeg ba henne slutte, hjalp det lite. Det ble slutt på problemet da jeg engang kløp tilbake. Hva er hensiktsmessig å gjøre når et barn slår et annet barn i hodet med noe hardt da, og ikke stopper på kommando? Skal det bare få fortsette til det finner ut at det selv skal stoppe, eller skal en forsøke å avverge skaden med å ta barnet bort ved voksenmakt? "- Skulle jeg gå rundt og daske mine ansatte på handa hver gang jeg var uenig med dem? Det er helt uakseptabelt at barn skal ha et dårligere vern om sin fysiske integritet enn voksne, tordner Hjermann." Jeg håper for all del det ikke er vanlig at foreldre dasker sine barn på hånda, "hver gang" de er uenig med dem. I såfall har de et stort problem. Veldig enig med deg. Hvis et barn kommer til å skade seg hvis ikke du gjør noe, er det jo en selvfølge, synes jeg at en tar tak i barnet - selv om det kanskje blir litt hardt og brått - for å hindre det i å skade seg. Også når det er fæle med andre, må en kunne ta tak i barnet, mest for å markere at det ikke er lov, mer enn for at barnet skal få vondt. Jeg tar ofte 4-åringen min bestemt i overarmene og holder henne fast hvis hun ikke hører når jeg snakker. Hvis hun da vrir på seg og spreller, vil det jo da gjøre vondt. Hvis hun skriker og brøler, hender det at jeg holder min hånd over munnen hennes for å dempe lyden og for å markere at hun ikke får lov til å vræle på denne måten. Dette er selvfølgelig ikke hvis hun har slått seg eller er lei seg, bare når hun trasser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212306-2006-barnebeskyttelsens-%C3%A5r/#findComment-1549266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.