Glimtipper Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Jeg lurer på i hvilket tempo et fortidligfødt barn burde utvikle seg. Babyen det er snakk om er ni måneder, men ble født i uke 25 av svangerskapet. Det er ikke påvist noen tydelige skader i den forbindelse, men jeg er bekymret, da babyen er langt bak sønnen min, som er fem måneder. Er dette normalt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212378-fortidligf%C3%B8dte-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke så rart Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Du kan ganske lenge regne alderen henner fra termindato, i stedet for fødselsdato. Dvs at hun er nesten fire mnd yngre enn fødselsdatoen skulle tilsi. Gjelder selvsagt ikke alle, og på alle områder, men kan gi en pekepinn om hva en kan forvente.. Fysisk (bl.a vektøkning) går utviklingen fortere i magen enn utenfor magen, mens de selvsagt får mer intellektuell stimuli ute i verden enn inne i magen. Jeg skulle tro at en som var såpass mye for tidlig født fikk god oppfølging av legen, hvis de ikke får det, bør du be dem etterlyse oppfølging. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212378-fortidligf%C3%B8dte-barn/#findComment-1549927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 Du kan ganske lenge regne alderen henner fra termindato, i stedet for fødselsdato. Dvs at hun er nesten fire mnd yngre enn fødselsdatoen skulle tilsi. Gjelder selvsagt ikke alle, og på alle områder, men kan gi en pekepinn om hva en kan forvente.. Fysisk (bl.a vektøkning) går utviklingen fortere i magen enn utenfor magen, mens de selvsagt får mer intellektuell stimuli ute i verden enn inne i magen. Jeg skulle tro at en som var såpass mye for tidlig født fikk god oppfølging av legen, hvis de ikke får det, bør du be dem etterlyse oppfølging. De får oppfølging fra sykehuset og foreldrene virker ikke selv bekymret, så alt er vel greit. Men legene har en veldig vente-og-se holdning, får jeg inntrykk av. Det som er mest bekymringsverdig er at babyen er så langt etter mitt barn. Han oppfører seg ikke på en måte som babyen min gjorde ved tre/fire måneder en gang. Den jeg spør for (som er i familie med barnet), sier hun ikke får ordentlig kontakt med han. Han kan smile og blir glad ved oppmerksomhet, men han virker fremdeles ganske "borte" i blikket. Kan det være den fortidligfødte har dårlig syn? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212378-fortidligf%C3%B8dte-barn/#findComment-1549934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 De får oppfølging fra sykehuset og foreldrene virker ikke selv bekymret, så alt er vel greit. Men legene har en veldig vente-og-se holdning, får jeg inntrykk av. Det som er mest bekymringsverdig er at babyen er så langt etter mitt barn. Han oppfører seg ikke på en måte som babyen min gjorde ved tre/fire måneder en gang. Den jeg spør for (som er i familie med barnet), sier hun ikke får ordentlig kontakt med han. Han kan smile og blir glad ved oppmerksomhet, men han virker fremdeles ganske "borte" i blikket. Kan det være den fortidligfødte har dårlig syn? Gutten min ble ikke født fullt så tidlig som dette barnet, men vi fikk beskjed om at vi måtte regne med at han ville bruke hele det første leveåret til å ta igjen de fullbårne barna. Det kan godt være at barnet har dårlig syn. Det er ikke uvanlig at svært premature barn får problemer med synet. De var ekstra obs på det på alle kontrollene vi var på hos barnelege, og det vil de nok være med barnet du forteller om også. Jeg tror jeg ville ventet med å fortvile i dette tilfellet. Et sånt bitteknøtt trenger tid på seg. Det går bare ikke an å sammeligne med utviklingen til et fullbårent barn:-) Gutten vår er forresten en skikkelig friskus i dag. Alt har gått helt strålende, selv om det så litt mørkt ut til å begynne med:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212378-fortidligf%C3%B8dte-barn/#findComment-1549957 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 Gutten min ble ikke født fullt så tidlig som dette barnet, men vi fikk beskjed om at vi måtte regne med at han ville bruke hele det første leveåret til å ta igjen de fullbårne barna. Det kan godt være at barnet har dårlig syn. Det er ikke uvanlig at svært premature barn får problemer med synet. De var ekstra obs på det på alle kontrollene vi var på hos barnelege, og det vil de nok være med barnet du forteller om også. Jeg tror jeg ville ventet med å fortvile i dette tilfellet. Et sånt bitteknøtt trenger tid på seg. Det går bare ikke an å sammeligne med utviklingen til et fullbårent barn:-) Gutten vår er forresten en skikkelig friskus i dag. Alt har gått helt strålende, selv om det så litt mørkt ut til å begynne med:-) Det var godt å høre, takk for svar Synet må man vel bare vente og se med. Kan jo være en sen utvikling av synssansen som fremdeles er innenfor normalen. Og manglende syn kan forhindre annen utvikling, antar jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212378-fortidligf%C3%B8dte-barn/#findComment-1550014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.