Gå til innhold

Hvor mye tjene skattefritt?

Anbefalte innlegg

Jeg har dette året ulønnet velferdspermisjon og mottar full kontantstøtte for et barn. I tillegg kommer selvsagt barnetrygden (for tre barn). Jeg har blitt tilbudt en liten jobb over en kveld pr. uke og har bestemt meg for å takke ja til den. Lønna jeg får for denne jobben trenger jeg vel ikke skatte for selv om jeg mottar kontantstøtte og barnetrygd?

Hvor mye kan jeg evt. tjene før jeg må melde fra til ligningsmyndighetene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212391-hvor-mye-tjene-skattefritt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1000,- (evt 2000,- fra organisasjon) fra hver arbeidsgiver trenger ikke å oppgis.

Ok, men dette er en jobb jeg antagelig vil tjene ca 7000 kr på i løpet av 12 uker. Jeg må da oppgi at jeg har denne jobben, men må jeg betale skatt av den?

Det er lenge siden dette var aktuelt for meg og da mener jeg å huske at man kunne tjene opp mot 20 000 kr pr år skattefritt? Men dette gjelder kanskje ikke hvis man mottar kontantstøtte og barnetrygd?

Kontantstøtte og barnetrygd regnes ikke som lønn og blir ikke tatt med som inntekt.

Mener det er en grense på ca 30.000 før du trenger å betale skatt. Spør på ligningskontoret så vil du få eksakt beløp.

Ok, det var omtrent det jeg tenkte. Skal kontakte trygdeetaten og høre :-)

Annonse

Ok, men dette er en jobb jeg antagelig vil tjene ca 7000 kr på i løpet av 12 uker. Jeg må da oppgi at jeg har denne jobben, men må jeg betale skatt av den?

Det er lenge siden dette var aktuelt for meg og da mener jeg å huske at man kunne tjene opp mot 20 000 kr pr år skattefritt? Men dette gjelder kanskje ikke hvis man mottar kontantstøtte og barnetrygd?

Frikort mener du?

Spørs om du ikke kommer over grensa.

Spørre på ligningskontoret?

Annonse

Ja, så de andre svarene du har fått, kan du bare glemme.

Du skal betale den skatteprosenten som står på hans skattekort, den som hans eventuelle biarbeidsgiver skal bruke. Og du skal betale det fra første krone...

Huff og huff... kanskje vi skulle skilles? ;-)

Huff og huff... kanskje vi skulle skilles? ;-)

God idé. Som kjent velter vi alenemødre oss i stønader.

Fra spøk til revolver: Ligningskontoret skal velge den måten å skatte dere på som lønner seg for dere. Hvis du tjener lite, lønner det seg at din inntekt kommer på toppen av hans, fordi klasse 2 gir lavere samlet skatt. Vet ikke helt hvor grensen går, men det vet altså ligningskontoret.

God idé. Som kjent velter vi alenemødre oss i stønader.

Fra spøk til revolver: Ligningskontoret skal velge den måten å skatte dere på som lønner seg for dere. Hvis du tjener lite, lønner det seg at din inntekt kommer på toppen av hans, fordi klasse 2 gir lavere samlet skatt. Vet ikke helt hvor grensen går, men det vet altså ligningskontoret.

Jeg hadde tross alt ikke tenkt å bli alenemor da. Gubben kunne fått lov til å bo her selv om vi hadde skrevet under på skilsmissepapirene ;-)

Takk for info. Skal ta kontakt med tr.kontoret slik at saker og ting blir korrekt gjort :-)

Du får ikke frikort i din situasjon. Da tror jeg man må være ugift og student. Grensen for deg går nok ved kr. 1000 slik GA skriver. Barnetrygd osv. regnes ikke som inntekt, men det gjør evt. feriepenger du får til sommeren (altså, de går av den 1000-kronerskvoten).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...