Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hmmm... Et koldtbord som selv jeg kunne spist masse på! Jeg synes nemlig koldtbord er kjedelig vanligvis, men det er mulig jeg har vært uheldig med flere av de koldtbordene jeg hr vært på...

Jeg elsker koldtbord - i alle fall de jeg selv har en finger med i spillet på :-) Det var jeg som kom med forslagene på det meste her - og min søster var helt med! Vi hadde det slik i de to siste barnedåpene + i min 30-årsdag + muligens i mannens 30-årsdag + kanskje flere ganger. Deilig mat!!!!

Og altså: min potetsalat, min waldorfsalat og mammas aspik m/ hjemmelaget dressing til - det er det aller beste :-)

Fortsetter under...

Gjest blomsterløk

-det rare er at hverken jeg eller noen av gjestene syntes det var drøyt i det hele tatt.

Bare fremmede mennesker på DOL som syntes det var rart.

Kanskje vi bare er vanvittig gode på å ha dugnad for hverandre? De som bidro var jo i nær slekt med meg, mamma, mine tre søstre, svigermor og tante. Vi pleier å stille opp for hverandre ved store anledninger.

Kjempefint at man kan hjelpe hverandre ved slike anledninger da!

Slikt må man vel bare reagere positivt på,

synes iallefall

Jeg elsker koldtbord - i alle fall de jeg selv har en finger med i spillet på :-) Det var jeg som kom med forslagene på det meste her - og min søster var helt med! Vi hadde det slik i de to siste barnedåpene + i min 30-årsdag + muligens i mannens 30-årsdag + kanskje flere ganger. Deilig mat!!!!

Og altså: min potetsalat, min waldorfsalat og mammas aspik m/ hjemmelaget dressing til - det er det aller beste :-)

*Hehe* De tre siste du never der hadde definitivt fått stå i fred for meg... Rømme, majones og "salt gele" kan jeg styre min begeistring for. :o)

Vi ba familiemedlemmer om å lage sine "spesialiteter" og ta med til koldtbordet i dåpen. Det var en veldig fin løsning for oss, og vi gjorde det i barnedåpen til begge barna. Noen eksempler:

kald, kokt laks

Gravet ørret med svigermors spesial-saus

roastbiff

Kylling i biter

Hardkokte egg delt i to med svart kaviar på

Leverpostei

Cabaret

karbonader

Salami/spekepølse/skinke

Eggerøre

Waldorfsalat

Potetsalat

No' vegetar-greier fra søstra mi

+ masse brød og loff

Noen stilte også med kaker til kaffen.

-har fortalt om det før på DOL, og mange syntes dette var fryktelig smålig, men alle våre gjester (i hovedsak familie) syntes det var stas å bidra med noe de likte å lage til.

Jeg hadde syntes det var kjempegøy om jeg skulle lage noe. Elsker å lage mat.

Vi som vertskap sto for litt under halvparten av rettene tror jeg.

I tillegg sto vi for dekking av bord, pynting og oppvask! -noe av det fikk vi faktisk også hjelp til.

-og det var ikke _pålagt_ -alle tilbød seg å hjelpe til. Ingen som pleier å sette seg rett ned på en stol og forlange å bli vartet opp selvom de er i barnedåp i min familie (kanskje bortsett fra oldefar på 92 år! -oldemor på 89 hjalp til...)

Gjør de det i din familie? Altså forventer full oppvarting i familieselskap og dåp? Det må da være stusslig! Halve moroa er jo å jobbe sammen en hel gjeng for å få det koselig sammen etterpå!

Det blir jo så super variasjon også når man gjør det slik, så hele serveringsbiten blir jo mer spennende.

Og det er jo ikke én person som har stått for masse dyr mat OG gaver, men man har stått for litt hver - og fått mye mer i servering enn man kom med.

Herlig, spør du meg.

Annonse

Klart man kan ha pai på koldtbord!

Til førstemann hadde vi pasta-buffet vi, som vi lagde selv. Mye kunne gjøres i stand dagen i forveien. Vi kokte flere slags pasta, og hadde forskjellige tilbehør: vanlig bolognese, kyllingfileter og pesto, spansk sterk pølse, laks, wokede grønnsaker, hvitløksbrød og salat+dressinger. Det fallt i smak hos alle. Med andremann ville vi gjøre det mer lettvint, og leide en restaurant som ellers er stengt på søndager ( kjente kokken der, så vi slapp å betale en blodpris...).

Søsteren min skal ha barnedåp om to uker, og vi snakket om menyen i går. De skal ha koldtbord med følgende retter:

Grillet kyllinglår (kjøpes ferdig)

Karbonader (lages selv) m løk

Roastbiff m/ stekt løk

Skinke m/ asparges

SVinesteik m/ svisker

Aspik m/ hjemmelaget dressing (lages selv)

Waldorfsalat (lages selv)

Potetsalat (lages selv)

Laks m/ eggerøre (lages selv)

Grønn salat (lages selv)

Det hjemmelagede fordeles mellom bestemødre og tantene i tillegg til mor selv da.

Gleder meg! Har ikke fått kjøpt presang ennå. Skal kjøpe noe annet enn smykke - men hva????

Lillebror ble døpt på søndag. Han fikk:

Gravert sølvkrus x 2

Gravert smykkeskrin i tinn.

"Min første tann"-beholder

Barnebibel

Snorre i praktutgave

600,-

Sølvkjede

Sølvramme og sølvrangle

Gravert sølvskje og sølvgaffel i Dragemønster

Lengdemåler med dekorasjoner i tinn - gravert.

Ellers kan man kjøpe:

Barneservice

Barnebestikk i sølv eller stål.

Lommekniv

Sølje

Armbånd

Jada, pai er et godt innslag på koldtbordet.

Ellers kan du ha det du lyster :-)

Vi hadde spekematkoldtbord, med forskjellige potetsalater som vi laget selv, foccaccia brød og annet brød, oliven, fetaoster, egg, eggerøre og mange grønne salater.

Og når du har mye tilbehør, går det mindre kjøtt :-)

Lykke til med dåpsdagen!!

Vi som vertskap sto for litt under halvparten av rettene tror jeg.

I tillegg sto vi for dekking av bord, pynting og oppvask! -noe av det fikk vi faktisk også hjelp til.

-og det var ikke _pålagt_ -alle tilbød seg å hjelpe til. Ingen som pleier å sette seg rett ned på en stol og forlange å bli vartet opp selvom de er i barnedåp i min familie (kanskje bortsett fra oldefar på 92 år! -oldemor på 89 hjalp til...)

Gjør de det i din familie? Altså forventer full oppvarting i familieselskap og dåp? Det må da være stusslig! Halve moroa er jo å jobbe sammen en hel gjeng for å få det koselig sammen etterpå!

Sånn er det i vår familie også, veldig deilig at det er uformelt på den måten. Og jeg er glad for å ha fått den lærdommen inn helt naturlig, at vi stiller opp for hverandre og hjelper der det trengs. Svigerfamilien er det på samme måte, men der er det litt mer pes fordi alle vil bestemme alt uansett hvem det gjelder ;) Men det går som regel bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...