Kardemomme Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Gutten vår er 5,5 år veier ca 17 kg og er ca 105 cm. Han er allergisk mot egg, nøtter og pollen. Om sommeren er han litt plaget med astma og allergi og med eksem hele året. Dette følges opp av barnelege to ganger i året. Han er ellers aktiv og frisk.Noen storspiser har han aldri vært og det å tygge kjøtt har han aldri likt. For et års tid siden begynte han i tillegg å bli opptatt av hvor kjøttet kommer fra - og han likte ikke svaret. Etter dette har han begynt å spise stadig mindre kjøtt. Jeg har ikke gjort noe vesen av dette, da jeg regnet med at det ville gå over. Dessverre ser det imidlertid ut til å bli verre, han får nå i seg svært lite kjøtt. Han spiser poteter, saus og grønnsaker, brød og ulike typer pålegg. Han spiser noe leverpostei og skinke på ferdigpizzaer... Han er heldigvis glad i brokkoli og paprika, så vi prøver å gi ham mye av det. Han spiser noe fisk, men heller ikke dette er han særlig glad i.Han er en småspist gutt og jeg er bekymret for om han får i seg alle de næringsstoffene kroppen trenger for å vokse. Er det mulig å si noe om hvor mye kjøtt han ideelt sett bør spise og evt. muligheter for kosttilskudd som kan bøte på et så lavt kjøttinntak? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212411-gutt-55-%C3%A5r-vil-ikke-spise-kj%C3%B8tt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Det går an å komponree en tilfredsstillende kost uten kjøtt, men kjøtt er verdifullt som protein og jernkilde. Men protein kan du få fra blant annet fisk og melkeprodukter. Du kan, slik du beskriver, "lure kjøtt " inn i forskjellige produkter med oppmalt kjøtt, som pålegg. Noen barn er " småspiste" i denne alderen, og det vekker bekymring hos foreldrene, ofte unødig. Det er ikke mulig å angi et viss mengde kjøtt som nødvendig, slik du ønsker. Jeg synes du skal sette opp en diettliste over hva han spiser daglig, matsorter og mengde. Så kan du ta det med til dietetiker/ ernæringsfysiolog på barneavdelingen du tilhører og få en kommentar på denne listen, evt. forslag til endringer/ korrigeringer. Følg vekt og lengdeutviklingen, er du engstelig kan evt. en enkel blodprøve hos legen gi informasjon om kosten er tilfredsstillende mht for eksempel jern. Jeg synes ikke du skal starte med noe kosttilskudd,før kosten hans er vurdert av faglig kompetent person. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212411-gutt-55-%C3%A5r-vil-ikke-spise-kj%C3%B8tt/#findComment-1550465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bringrid Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Han kan helt sikkert klare seg uten kjøtt, vegetarianer-barn vokser opp og blir store og sterke. Synes vel ikke at han er så veldig liten heller. Har du prøvd med det som mine barn kalte gul fisk dvs fiskepinner, det er også en av favoritt-rettene til mine barnebarn. Høres veldig bra ut at han spiser poteter, saus og grønnsaker. Det er mer bekymringsfullt at så mange barn ikke spiser grønnsaker og bare vil spise kjøtt. Tror du har en fin gutt med god smak, ros ham masse for at han spiser grønnsaker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212411-gutt-55-%C3%A5r-vil-ikke-spise-kj%C3%B8tt/#findComment-1607139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.