Gjest Kina for oss Skrevet 2. januar 2006 Skrevet 2. januar 2006 Min beste veninne kom med en kommentar som slo meg helt ut.......Hun sa...." at dere gidder,importere unger til landet på den måten........" Jeg ble bare målløs.... 0 Siter
Gjest togli Skrevet 2. januar 2006 Skrevet 2. januar 2006 Hun høres ikke helt god ut, spør du meg.... 0 Siter
Gjest ekkel_kommentar Skrevet 2. januar 2006 Skrevet 2. januar 2006 helt forkastelig. Men dessverre er det norske politikere sin snillistiske og naive innvandrings og asylpolitikk , massevoldter, drap etc som gjør at folk har problemer med å skille innvandrere fra folk som er adoptert. De fleste nordmenn er ikke rasister. Men det har med at folk med afrikansk utseende eller utseende fra midtøsten , pakistansk etc blir forbundet med religionen islam som enda ligger på steinaldernivå 0 Siter
Gjest en adoptivmamma Skrevet 2. januar 2006 Skrevet 2. januar 2006 Skjønner godt at du blir slått ut når en person som du regner for din beste venninne kommer med en sånn horribel kommentar. Mitt råd kan ikke bli annet enn "gråt ut", snakk med noen om det, og kom videre. Å bli adoptivforeldre er det vakreste og vidunderligst vi har opplevd. Intet annet jeg har opplevd i denne verden er større. Vi har 2 fantastiske jenter fra Kina. Da blir en dårlig venninnes holdninger bare å heve seg over. Hun hadde ikke vært min beste vennine lenger iallefall. Men forhåpentligvis kan du få pratet ut om det med henne senere, og vi får håpe hun angrer og der er rom for tilgivelse siden hun er din beste venninne. 0 Siter
Gjest kina for oss Skrevet 2. januar 2006 Skrevet 2. januar 2006 Skjønner godt at du blir slått ut når en person som du regner for din beste venninne kommer med en sånn horribel kommentar. Mitt råd kan ikke bli annet enn "gråt ut", snakk med noen om det, og kom videre. Å bli adoptivforeldre er det vakreste og vidunderligst vi har opplevd. Intet annet jeg har opplevd i denne verden er større. Vi har 2 fantastiske jenter fra Kina. Da blir en dårlig venninnes holdninger bare å heve seg over. Hun hadde ikke vært min beste vennine lenger iallefall. Men forhåpentligvis kan du få pratet ut om det med henne senere, og vi får håpe hun angrer og der er rom for tilgivelse siden hun er din beste venninne. Jeg kommer ikke til å fortelle henne om vår adopsjon fra nå av.Hun er faktisk fadder til våre " egenfødte" barn, men det blir ikke aktuellt å gjenta... 0 Siter
sølvsjø Skrevet 3. januar 2006 Skrevet 3. januar 2006 helt forkastelig. Men dessverre er det norske politikere sin snillistiske og naive innvandrings og asylpolitikk , massevoldter, drap etc som gjør at folk har problemer med å skille innvandrere fra folk som er adoptert. De fleste nordmenn er ikke rasister. Men det har med at folk med afrikansk utseende eller utseende fra midtøsten , pakistansk etc blir forbundet med religionen islam som enda ligger på steinaldernivå Først til "Kina for oss" - en veldig ubetenksom kommentar fra din venninne som kanskje bunner i rasisme eller fremmedfrykt. Som jeg ser at du skriver, trenger du jo ikke akkurat pleie kontakten med henne vedr. adopsjonsprosessen fremover. Du kan også prøve å tenke litt positivt. Dersom dette er en god venninne av deg, vil hun etter all sannsynlighet bli kjent med deres adoptivbarn når det kommer. Kanskje kan det bidra til andre holdninger hos din venninne etter hvert? Så til "ekkel kommentar" - Det stemmer sikkert som du skriver at det for mange er vanskelig å skille mellom hvem som er adoptert om hvem som er innvandrer i Norge i dag. Men jeg vil oppfordre til en mer nyansert beskrivelse av innvandrerne - som faktisk er svært ulike - og dessuten ta avstand fra din beskrivelse av Islam - som en "religion fra steinaleren". Det er den fundamentalistiske retningen innen islam vi bør reagere på. Og dette gjelder etter min oppfatning fundamentalistiske retninger innen andre religioner også - inkludert kristendommen! (beklager "kina for oss" - dette ble litt på siden) 0 Siter
Gjest foreldre igjen 2006... Skrevet 3. januar 2006 Skrevet 3. januar 2006 Jeg syns mest synd på din veninne , hun aner ikke hvilken opplevelse det er å adoptere ... ikke bry deg hva hun sier , du vet jo hva du gjør og det er det viktigste ... Klem... 0 Siter
Gjest Cebuline Skrevet 3. januar 2006 Skrevet 3. januar 2006 Dette er vel neppe en god venninne. Syns synd på henne som er så snever. 0 Siter
colombis Skrevet 3. januar 2006 Skrevet 3. januar 2006 Hei ! Forstår deg så godt. Ikke mye veninne som kan si noe sånt. Det er et barn vi venter på og det er stort.Vi venter ennå på vårt første barn fra Colombia. Men jeg er sikker på at det blir helt fantastisk.Har akkurat samme forventninger og gleder meg like mye som andre gravide gjør. Barnet lever i hjertet vårt.. Hev deg over det, det er hun som har et stort problem ! Lykke til videre 0 Siter
Gjest Flystripa Skrevet 3. januar 2006 Skrevet 3. januar 2006 Hun er nok veldig fremmed for tanken selv. I tillegg til å være korttenkt og snever. 0 Siter
Gjest lykke til! Skrevet 3. januar 2006 Skrevet 3. januar 2006 Det var en tankeløs bemerkning, det er helt sikkert! Hvis det var min gode venninne så ville jeg nok snakket med henne og si at dette var en lite ok ting og høre, og spesiellt fra en som er en venn. Kanskje hun ikke mente det sånn som det ble sagt. 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. januar 2006 Skrevet 3. januar 2006 Jeg regner med at du ikke ser på henne som din beste venninne lengre? Makan til idiotisk kommentar. 0 Siter
komm Skrevet 3. januar 2006 Skrevet 3. januar 2006 Har ikke hørt på makan. Forstår godt du er lei deg, det sårer noe enormt med sånne kommetarer. Kanskje hun ikke vet bedre, det er mange som ikke vet noe om adopsjon. 0 Siter
Gjest Kina for oss Skrevet 3. januar 2006 Skrevet 3. januar 2006 Har ikke hørt på makan. Forstår godt du er lei deg, det sårer noe enormt med sånne kommetarer. Kanskje hun ikke vet bedre, det er mange som ikke vet noe om adopsjon. Jeg er fortsatt i sjokk.Og det værste er at hun nok mente det, 0 Siter
veps1365380824 Skrevet 4. januar 2006 Skrevet 4. januar 2006 helt forkastelig. Men dessverre er det norske politikere sin snillistiske og naive innvandrings og asylpolitikk , massevoldter, drap etc som gjør at folk har problemer med å skille innvandrere fra folk som er adoptert. De fleste nordmenn er ikke rasister. Men det har med at folk med afrikansk utseende eller utseende fra midtøsten , pakistansk etc blir forbundet med religionen islam som enda ligger på steinaldernivå Vil bare opplyse "Ekkel_kommentar" om at islam er den yngste religionen, altså langt ifra steinaldergammel. Det sies at islamen nå er i sin "korstogfase" som kristendommen hadde i middelalderen. Lær deg litt om islam først før du kommer med slike utsagn! 0 Siter
veps1365380824 Skrevet 4. januar 2006 Skrevet 4. januar 2006 Du kunne jo spurt henne om hun syntes det var bedre at foreldreløse barn verden over ble der de var - i barnehjem og på gatene. Ja, det er mange som ikke vet om adopsjon. Kanskje et utgangspunkt for en diskusjon? Jeg ville ikke vært så radikal å droppe henne som venninne som flere her foreslo. Det finnes ingen fasit om hvilken mening som er den rette eller hvem som har rett, og hun ser kanskje bare for seg et stakkars barn fra en annen kultur som kommer til å ha de vondt her og savne sitt hjemland. Det er nå en gang sånn at det ikke er bare bare å løsrive sånne små fra sine kulterer og "importere" de til Norge. Og utgangspunktet er ofte ens eget ønske om barn som kanskje ikke lar seg oppfylle på en annen måte, altså i grunnen et egoistisk ønske. Dette kan absolutt være grobunn for en postitiv og engasjert diskusjon mellom dere to. Spørr henne om hvorfor hun sier sånt, hva hun mener med det og så forteller du hva slags tanker dere har gjort dere rundt temaet - for det har dere helt sikkert snakket om. Så lærer du og vinninna deg enda bedre å kjenne. 0 Siter
Xiao Tao :-D Skrevet 4. januar 2006 Skrevet 4. januar 2006 Du kunne jo spurt henne om hun syntes det var bedre at foreldreløse barn verden over ble der de var - i barnehjem og på gatene. Ja, det er mange som ikke vet om adopsjon. Kanskje et utgangspunkt for en diskusjon? Jeg ville ikke vært så radikal å droppe henne som venninne som flere her foreslo. Det finnes ingen fasit om hvilken mening som er den rette eller hvem som har rett, og hun ser kanskje bare for seg et stakkars barn fra en annen kultur som kommer til å ha de vondt her og savne sitt hjemland. Det er nå en gang sånn at det ikke er bare bare å løsrive sånne små fra sine kulterer og "importere" de til Norge. Og utgangspunktet er ofte ens eget ønske om barn som kanskje ikke lar seg oppfylle på en annen måte, altså i grunnen et egoistisk ønske. Dette kan absolutt være grobunn for en postitiv og engasjert diskusjon mellom dere to. Spørr henne om hvorfor hun sier sånt, hva hun mener med det og så forteller du hva slags tanker dere har gjort dere rundt temaet - for det har dere helt sikkert snakket om. Så lærer du og vinninna deg enda bedre å kjenne. Greit, men uansett hva man måte mene om adopsjon så er det måten man sier det på som er avgjørende. Bruker man ordene "importere" osv. som denne "venninnen" gjorde, så gir det ikke gode assosiasjoner eller følelser hos mottaker (heller kritikk), og det gir ikke rom for en god atmosfære og en fruktbar diskusjon mellom to venninner. Slik hun fremlegger det kan det jo ikke annet enn å såre. Og hva oppnår man ved det. 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 4. januar 2006 Skrevet 4. januar 2006 ...og dermed er hun ikke din beste venninne lengre... I beste DOL-ånd: Dropp henne! 0 Siter
veps1365380824 Skrevet 4. januar 2006 Skrevet 4. januar 2006 Greit, men uansett hva man måte mene om adopsjon så er det måten man sier det på som er avgjørende. Bruker man ordene "importere" osv. som denne "venninnen" gjorde, så gir det ikke gode assosiasjoner eller følelser hos mottaker (heller kritikk), og det gir ikke rom for en god atmosfære og en fruktbar diskusjon mellom to venninner. Slik hun fremlegger det kan det jo ikke annet enn å såre. Og hva oppnår man ved det. Jeg har selv i andre sammenheng dummet meg skikkelig ut fordi jeg valgte uheldige ord og var litt for ivrig. Så jeg ville sagt det kan skje de aller fleste at man uttrykker seg uheldig. Så jeg bare sier at en bør være åpen for en samtale. Hvis hun virkelig var en så god venninne som du vil ha det til, ville jeg sagt at da bør en samtale under fire øyne til, for et slikt vennskap bør ikke avslutte slik. Hvis hun ikke var det, har du jo ikke mistet så mye heller akkurat... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.