Gå til innhold

Hentereise og parforhold

Anbefalte innlegg

Gjest litt anonym i dag

Hei - jeg lurer på om noen vil dele sine erfaringer under hentereiser av relativt lang varighet (3-6/8 uker).

Min mann og jeg gruer oss til hentereiser som kommer. Selvsagt gleder vi oss kjempemye til tildeling, overtakelse og det å bli foreldre, men vi synes det virker veldig slitsomt å være på hotell i så mange uker.

Vi ser for oss at det kan bli lettere "klaustrofobisk" - spesielt om kveldene, da jeg regner med vi blir inne sammen for det meste - mens barnet sover.

Vi har et godt forhold her hjemme, men kan godt bli "sprø" av hverandre hvis vi f.eks bare sitter inne en hel helg - vi trenger litt luft begge to - både i praksis og mentalt. Er redde for at det blir mye irritasjon og krangling - og det er jo ikke bra!

Er det noen som kjenner seg igjen? Håper dere vil dele erfaringer fra parforholdet - hvordan opplevde dere dette på deres hentereise?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212443-hentereise-og-parforhold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, vi var på hentereise i 4-5 uker(Colombia). Det gikk bra! Vi var ikke de eneste på hotellet som var på hentereise, noen kvelder var vi begge inne, vi var nokså slitne, både vi og barnet. Det var faktisk godt å legge seg tidlig, det var full fart fra morgen til kveld for vår del. Vi fikk en ett-åring og det krevde at vi var i aktivitet. Noen kvelder gikk mannen min ned og snakket med andre adoptivforeldre som var våken eller han satte seg ned på internett og sendte meldinger hjem. Jeg er mer kveldstrøtt.., men det hendte at vi byttet på å være inne med barnet. Vi benyttet også sjansen til å dra til San Andres på ferie mens vi var i Colombia. Det var en skikkelig sydentur der vi møtte 5-6 andre par fra Norge. Vi fant på ting sammen med dem, og der kunne vi jo gå ut og spise om kvelden og rusle rundt i gatene. Så hvis dere kan reise litt i landet så gjør det! Jeg tror ikke at dere vil bli lei av hverandre. Det er så mye nytt å sette seg inn i og dagene går fort! Nyt heller tiden der og bli kjent med hjembyen og hjemlandet til barnet! Vi håper at vi får dra tilbake til Colombia i løpet av året, og da vil vi nok gjøre det på samme viset, bare at vi skal nyte tiden enda mer denne gangen! Lykke til, det går nok bra for dere også!

Jeg er veldig ""klaustrofobisk av meg så jeg skjønner veldig godt hva dere tenker og gruer dere til, men som Flora sier er det som regel andre på hentereise samme sted og mye og ta seg til. Noe annet som jeg har opplevd er at det er så mye som skjer når et nytt familiemedlem kommer inn at det egentlig ikke er tid til å sitte å stirre i taket eller å irriterere seg over kjærsten sin. Jeg synes både ved adopsjon og ved fødsel at tiden nesten ikke strekker til og at hvert minutt er nytt og spennende. Kanskje det blir slik for dere også, tror at dere kan glede dere til de mest fantastiske ukene i livet selv om plassen er trang !

Et lite megatips fra meg er å ta med diskman / walkman! Vi delte på å sitte på rommet om kveldene, stappet opp i senga..., i halvmørke - slik at småen skulle sovne ;-). Jeg velsignet alle cd`ene jeg hadde lånt fra biblioteket mang en gang. Vanskelig å lese i mørke, og etter en lang dag er man for trøtt til å konstentrere seg stort. Lukke øynene til en koselig høytlesning er midt i blinken da! En og annen kveld tok vi oss hver vår alenetur bare for å rusle litt og få litt fred fra hverandre og tettheten, situasjonen er jo ny og krevende på mange plan. Ellers må jeg si at vi begge var såpass oppslukt av vår nye skatt at krefter til å tenke "par" ble det mindre fokus på, noe mange vel også opplever en stund etter hjemkomst. God tur til dere!

hjertebarnet

Det er ingen ting i veien for at dere kan bytte på å passe barnet om kvelden, mens den andre går ned til baren/cafeen på hotellet. Det gjorde de hele tiden på vår hentereise til Kina, hver kveld satt en gruppe og pratet utover kvelden på barens fellesterrasse, og så byttet de på hvem som satt der.

Gjest girasol

Jeg tror jeg snakker for både meg og min mann når jeg sier at hentereisen er den tida da vi har blitt knyttet aller nærmest sammen! Vi liker også litt luft under vingene, men for oss var det sånn at jeg stupte i seng kl.9 hver kveld ;-) Og mannen min satt seg i hagen til pensjonatet og tok seg en øl og nøt den varme colombianske luften og lyden av sirissene som spilte i papegøyeblomstene :-) Jeg nøt heller fuglekvitringen om mårran ;-)

Samtidig som vi elsket å oppleve hverandre som foreldre, var vi så matte av alle de nye opplevelsene at vi slettes ikke alltid hadde behov for noe annet enn å synke sammen i vårt eget selskap om kveldene. Dette gjaldt særlig de to første ukene. Siste uka i Colombia var vi blitt mere vant, og opplevde at vi hadde mer energi om kveldene. Men noe stort behov for å gå ut på egenhånd opplevde vi ikke.

M.v.h.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...