Gjest Venter på nr 2 Skrevet 3. januar 2006 Skrevet 3. januar 2006 Ser at endel skriver at de har hatt, eller tenker å ha med mormor el morfar på hentereise. Har dette vært uproblematisk for far, mtp evt ønske om at hans foreldre fikk være med - og hva syns far om å ha svigermor med på en slik reise?? Min mann har et helt greit forhold til min mor, men ville ikke ønsket at hun deltok på en så spesielt personlig tur. Er ikke som en familieferie, hvor vi gjerne har med besteforeldre. Barnet har jo også best av at voksen kontakten den første tiden kun er med dets nye foreldre. Selv opplevde jeg reisen og henteopplevelsen som så veldig "vår", at jeg syns det var en tur forbeholdt meg og barnets far. Noen synspunkter på dette? 0 Siter
hegemy Skrevet 3. januar 2006 Skrevet 3. januar 2006 Me reiste åleine fyrste gongen, og var nøgde med det. No når me ventar på nr 2, har me invitert alle fire besteforeldra med - om dei har tid, råd og lyst. Det kan godt enda med at berre nokre av dei fire blir med, men det blir opp til dei. Eg ser klart fordelen når me har me oss barn nr 1, nemleg at ho har fleire vaksne som kan gje henne merksemd, slik at kanskje me som foreldre får betre høve til å bli kjend med det nye barnet, og besteforeldra kan ta nummer 1 med på spanande eventyr. Men dette må jo nesten bli opp til kvar enkelt familie og det som kjennest rett der. Lukke til med hentereise nummer to! 0 Siter
Gjest Johoo Skrevet 3. januar 2006 Skrevet 3. januar 2006 Vi kommer til å ha med våre to barn, tante og hennes barn. 0 Siter
Gjest alegre Skrevet 3. januar 2006 Skrevet 3. januar 2006 Kjenner flere familier som har hatt med seg besteforeldre på hentereise, og de har selvfølgelig vært glade for det. Mange grunner til å ta dem med; liten familie dermed flott å dele opplevelsen, la besteforeldre få kjennskap til fødeland, hjelp til eldre søsken etc. Vi vurderte aldri å ta med oss besteforeldre. For oss var det en personlig reise der vi som kjernefamilie skulle bli kjent med hverandre. Det var VÅR reise. Har hatt to fantastiske hentereiser. Tilpassningen har gått over all forventning. Vi har bodd på flotte og gjestfrie steder der vi har møtt andre adoptivfamilier som vi har delt opplevelsen med. I tillegg så har vi hatt varmt og fint klima, så reisene har også vært ferieturer. Avslapping, samtidig som det er ganske krevende.Mange sterke inntrykkog følelser å fordøye. Konklusjonen må vel være at der ikke er noe fasitsvar; det som føles riktig for noen blir helt feil for andre. Mvh 0 Siter
Gjest ja men med forbehold Skrevet 3. januar 2006 Skrevet 3. januar 2006 Hvis vi skulle hatt med besteforeldre eller andre, ville vi avtalt på forhånd at de ikke skulle være med på selve overtakelsen. Det oppleves som veldig privat, jamfør fødestuen. Derimot ellers på reisen, ville det vært bare fint å hatt med litt ekstra avlastning. Man må bare passe på at det nye barnet ikke knytter seg mere til dem enn til foreldrene. 0 Siter
komm Skrevet 3. januar 2006 Skrevet 3. januar 2006 dette blir vår andre hentereise til colombia, første gang reiste vi alene, denne gang skal svigermor være med. Hun skal også få være med på overtakelsen, den føles veldig privat men alikevel var det en så stor opplevelse at vi ønsker andre skal få ta del i den. Hun gleder seg en hel haug. 0 Siter
jonia Skrevet 3. januar 2006 Skrevet 3. januar 2006 Jeg er litt enig med deg i at reisen er vår, og bare vår. Samtidig skjønner jeg ønsket om å ha noen med, særlig hvis det er flere småbarn som er med på reisen. Ikke alle personer egner seg til å ha med på en slik tur, men det må man jo vurdere selv. Jeg lurer også litt på hva adopsjonsforeningene mener om at mange i følget har med flere "ekstra" reisende. Gruppen kan jo bli veldig stor. I tillegg kan det bli flere små reisefølger i gruppa. Min svigermor ytret ønske om å bli med oss, men jeg såg det som helt uaktuelt. 0 Siter
jonia Skrevet 3. januar 2006 Skrevet 3. januar 2006 Jeg er litt enig med deg i at reisen er vår, og bare vår. Samtidig skjønner jeg ønsket om å ha noen med, særlig hvis det er flere småbarn som er med på reisen. Ikke alle personer egner seg til å ha med på en slik tur, men det må man jo vurdere selv. Jeg lurer også litt på hva adopsjonsforeningene mener om at mange i følget har med flere "ekstra" reisende. Gruppen kan jo bli veldig stor. I tillegg kan det bli flere små reisefølger i gruppa. Min svigermor ytret ønske om å bli med oss, men jeg såg det som helt uaktuelt. Jeg ser at jeg er litt "Kina i hodet". Synes nok det er litt forskjell på hvordan reiseoppleggene er i de ulike landene; f eks om man reiser alene eller om man reiser i (ganske) store grupper, som til Kina. Reiser man i gruppe, bør man ta hensyn til gruppa også. Reiser man som eneste par (enslig) til for å hente, synes jeg det er litt anderledes. Kanskje det da er godt å ha noen nære personer rundt seg i det store utland, særlig hvis man skal være der i flere uker. 0 Siter
carla1365380461 Skrevet 3. januar 2006 Skrevet 3. januar 2006 Hei Jeg er en av de som har nevnt at mormor skal med på turen ;-) Vi skal hente barn nr. 3, og de to storesøsknene er hhv 6 og 3. Og for å si det sånn: Det kunne ikke ramla meg inn å ha min mor med på fødestuen med førstemann. Det var heller ikke aktuelt en plass å ha henne med til Kina første gang. Det ble rett og slett for privat. Når vi nå skal hente nr. 3 og allerede har vært i Kina en gang, så er det nokså annerledes, og denne gangen gleder vi oss veldig til å ha henne med! Og jeg håper det kommer til å gå greit! Når det gjelder mannen, så var det vel helst hans ide. Vi har bedt med hans foreldre og, men det passer ikke (til min manns lettelse ;-) Hilsen fra 0 Siter
Gjest sofie35 Skrevet 3. januar 2006 Skrevet 3. januar 2006 Vi hadde med svigermor på siste hentereise. Både fordi vi syntes det var greit å ha en ekstra voksen med siden vi hadde med storesøster på hentereisa. Da hadde vi noen som kunne ta seg litt ekstra av henne hvis det skulle være behov for det. Vår første hentereise var ganske tøff med sykdom og flere turer til sykehuset så vi syntes det var tryggest å ha med en ekstra hvis noe sånt skulle skje igjen. Og, fordi svigerfar døde i fjor sommer og vi syntes at en slik tur kunne gi svigermor noe "å se fram mot". Det gikk greit, vi hadde klart oss uten en ekstra voksen fordi alt gikk så greit denne gangen men svigermor hadde stor glede av turen. For oss ble det litt problematisk ifh. til det at lillesøster ville ha "bare pappa" og avviste meg ganske kontant. Hun henvendte seg heller til svigermor enn meg og det ble ganske tøft for meg og også fordi vi følte det var viktig at hun knyttet seg til mamma og pappa først. På vår første reise var det helt uaktuelt å ha med noen andre. Det var "vår" opplevelse og den ville vi ha for oss selv. 0 Siter
Noraførr Skrevet 4. januar 2006 Skrevet 4. januar 2006 Da vi skulle til Kina for å hente storesøster var det en helt uaktuell tanke at noen andre skulle få være med på turen. Denne reisen var bare VÅR - og alt for privat til å ville dele den med noen. Da vi gikk i gang med adopsjonen av lillesøster, var vi 100% sikre på at storesøster skulle få være med. Jeg gikk og kjente litt på tanken om å ta med mormor på reisa - for å ha en ekstra voksenressurs med oss. Noraførrmannen var imidlertid helt klar på at vi ikke skulle ha med noen andre. Dette skulle vi klare selv! Hentereisen til Kina gikk over all forventning - og i ettertid er vi glade for at også reise nr. 2 ble reise for bare oss. For oss føltes dette rett - mens for andre vil det nok søles mer rett å la familiemedlemmer få ta del i hentereisen. ----- Da vi hentet lillesøster var det en familie hvor storesøster, mamma og mormor hentet barnet - og vi stusset over at mormor tok så stor del av ansvaret for det nye barnet. Mormor reiste sågar på sightseeingturer med det nye barnet, mens mamma/storesøster var igjen på hotellet. For oss blir slike tilfeller litt i overkant! fra 0 Siter
AAA Skrevet 4. januar 2006 Skrevet 4. januar 2006 Som de fleste andre her inne har sagt: På første tur var det helt uaktuelt å ha med noen familiemedlemmer på turen. Men da vi skulle hente lillesøster i sommer syns vi saken var annerledes. For å ha back-up i tilfelle sykdom valgte vi da å ta med søsteren min, da til ved behov å ha hovedansvar for eldstejenta. Nå viste det seg at det gikk fint, og vi hadde selvsagt klart turen uten tante også, men det var likevel en udelt glede å ha henne med. Men: Jeg ville ikke hatt med hvem som helst. For det første ville jeg aldri tatt med noen som enten var for unge/gamle eller uerfarne til å klare en sånn reise uten støtte av oss. Vi ønsket ikke et tredje "barn" å ta oss av. :-) For det andre var det viktig at den som skulle være med visste å forholde seg til dette med nytt barn, og det nye barnets behov i forhold til tilknytning osv. Men jeg må innrømme at jeg flirer litt av de som sier her nede at det er uaktuelt å ha med familiemedlem når overleveringen av barnet skal skje. Tante hos oss var med - hun var kamerasjef. Uansett, det var overhodet ikke et privat sekund da vi fikk lillesøster. Det skjedde i et overfyllt rom med minst 150 mennesker i - det fullkomne kaos. I sånne tilfeller (som ikke er så uvanlige i Kina) er det fullstendig likegyldig for både barn og tilknytning og foreldre (vil jeg påstå) om det er en ekstra person til stede. Senere derimot, er det mye tilknytning og "bli kjent med" som skal skje. Da er det noe helt annet. Syns jeg. MVH 0 Siter
thuva1365380402 Skrevet 4. januar 2006 Skrevet 4. januar 2006 På vår første hentereise til Korea i 2003, hadde vi med min søster. Dette var fordi vi følte det var greit å ha med en person som var vant til barn og har hatt små barn. Hennes barn er nå voksne. I Korea så får vi ikke barnet (i de fleste tilfeller) før avreisedagen, og rett etter overlevering så er det rett i taxien og til flyplassen. Så første bleieskift blir jo da enten på flyplassen eller på et trangt flytoalett for første gang. Vi syntes det var en trygghet å ha med en person. Og min søster synes det var veldig spennende og få lov til å være med. Ved neste reise har vi lyst til å ha med noen (par), men vet ikke om det er noen som vil være med. Da skal vi også ha med sønnen vår på den reisen også. Er jo litt fram i tid ennå, ettersom vi akkurat har sendt papirene til Region Sør. 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 4. januar 2006 Skrevet 4. januar 2006 Slik flere andre har skrevet her var det helt uaktuellt for oss å ha med andre folk på vår første hentereise. Men vi reiste sammen med en familie som hadde med mormora, og det opplevdes veldig positivt, for alle parter. Vi har spurt farmora til knærten om ho vil være med når vi skal tilbake til Colombia, og venter vel på at ho skal bestemme seg. For hvis ho bestemmer seg for å ikke ville det, har vi tenkt å spørre søstra mi. Det er vel overveid hvem det er vi spør. Vi ville ikke hatt med oss hvemsomhelst på en slik intim kjernefamilietur :-) M.v.h. 0 Siter
Gjest snart mamma til to Skrevet 4. januar 2006 Skrevet 4. januar 2006 Me reiste åleine fyrste gongen, og var nøgde med det. No når me ventar på nr 2, har me invitert alle fire besteforeldra med - om dei har tid, råd og lyst. Det kan godt enda med at berre nokre av dei fire blir med, men det blir opp til dei. Eg ser klart fordelen når me har me oss barn nr 1, nemleg at ho har fleire vaksne som kan gje henne merksemd, slik at kanskje me som foreldre får betre høve til å bli kjend med det nye barnet, og besteforeldra kan ta nummer 1 med på spanande eventyr. Men dette må jo nesten bli opp til kvar enkelt familie og det som kjennest rett der. Lukke til med hentereise nummer to! Vi kommer til å ha med mormor og morfar til Kina, men skal vi ut i distriktet for å hente er de igjen i beijing.Det er viktig at storebror skal presantere sin lille søster/bror for dem. ikke at de møter barnet samtidlig som han. Men jeg tror at det kan være godt for storebror å ha dem med, for da trenger han ikke å være sammen med oss hele tiden. 0 Siter
snø Skrevet 4. januar 2006 Skrevet 4. januar 2006 Da vi hentet førstemann i 2000 var det ikke aktuelt å ha med noen på hentereisen, den ville vi ha helt for oss selv. Denne gangen har vi spurt både min mor og svigerforeldre om de har lyst til å være med, og alle har svart at det vil de gjerne, så sant det passer mht jobb. De kommer ikke til å være med under hele oppholdet, som kan ta 3-4 uker, sannsynligvis blir de med i 1-2 uker. Vi kommer heller ikke til å ha dem med på overrekkelsen, det øyeblikket ønsker vi å ha for oss selv. I motsetning til i Kina får man i Colombia barnet alene, og det blir et ganske privat øyeblikk. Vi har også forberedt besteforeldrene på at det er for storesøster sin skyld, og for å få oppleve våre barns fødeland de er med, og at det er viktig at vårt nye barn først lærer å knytte seg til oss som foreldre (og til storesøster, selvfølgelig). De har fått lese det danske "besteforeldre"-heftet (kan bestilles via danske AC), og er 100% inneforstått med at de må regne med å være i bakgrunnen. For oss er det to ting som var viktige mht om vi skulle ta med noen eller ei. For det første at det kan være bra for storesøster å ha andre enn oss i begynnelsen, for det andre at de vi har med er 100% i stand til å klare seg selv, dvs at de er reisevante og innstilte på at vi ikke skal underholde dem på turen. Jeg gleder meg til å ha dem med :-) Beste hilsen fra 0 Siter
fresh air Skrevet 4. januar 2006 Skrevet 4. januar 2006 Vi var bare mannen min og meg på begge hentereisene, og det syntes vi var deilig! Vi ønsket at dette skulle være VÅRE turer, og det ble det! Eldstemann var hos besteforeldrene da vi hentet lillebror - fordi vi syntes han var i minste laget til å bli med (tre år). Men - Korea er ganske annerledes enn flere andre land. Vi er der bare i ei uke, og vi overtar barnet først på avreisedagen. Dermed er det bare å komme seg hjem! Vi hadde nok kanskje ønsket å ha med oss noen hvis vi skulle vært borte i lengre tid og hatt med storebror... Men som sagt - vi koste oss bare oss! 0 Siter
bao bao Skrevet 4. januar 2006 Skrevet 4. januar 2006 Da vi hentet storesøster var det helt uaktuelt å ha med noen på hentereisa - selv om svigers sa de hadde lyst. Da vi hentet lillesøster hadde vi på forhånd bestemt at storesøster skulle være med - hun var nesten 3 1/2 år. Uaktuelt å reise uten henne syntes vi. Må forresten nevne at våre 2 prinsesser er født i Kina. Vi valgte denne gangen å invitere med begge sett besteforeldre, men klarla på forhånd at de først og fremst var med for å oppleve våre barns fødeland og være der for storesøster hvis hun ønsket det. Ikke som barnevakt for henne. Vi kunne heller ikke "ta oss av dem". Besteforeldrene er friske og raske og ganske reisevante + at de trives sammen. De tok mange turer ut både i Beijing og Hefei. Ble også litt "besteforeldre" for de andre storesøstrene i gruppa - jentene kunne besøke dem på rommet... De var med på selve overtagelsen - den er jo ikke direkte personlig i Kina. Ordnet kaos i et konferanserom med foreldre, barn, barnehagepersonle.... Veldig kjekt med kamerahjelp, både for oss og noen andre.. De to også noen storesøstre med i parken den formiddagen vi ordnet papirarbeidet - flott for oss og storesøstrene! det var en super lsning for oss Vi hadde klart oss fint uten, men de var en stor ressurs. 0 Siter
Xiao Tao :-D Skrevet 4. januar 2006 Skrevet 4. januar 2006 Jeg er litt enig med deg i at reisen er vår, og bare vår. Samtidig skjønner jeg ønsket om å ha noen med, særlig hvis det er flere småbarn som er med på reisen. Ikke alle personer egner seg til å ha med på en slik tur, men det må man jo vurdere selv. Jeg lurer også litt på hva adopsjonsforeningene mener om at mange i følget har med flere "ekstra" reisende. Gruppen kan jo bli veldig stor. I tillegg kan det bli flere små reisefølger i gruppa. Min svigermor ytret ønske om å bli med oss, men jeg såg det som helt uaktuelt. en kommentar til dette med foreningene: for dem spiller det ingen rolle. På vår adopsjonsreise nr. 1 var det min mann og meg som var på hentereise samt 16 andre familier , og der var der med tante, en kamerat, 2 sett besteforeldre; ..... Vi var tilsammen 55 personer med smått og stort som skulle inn og ut av bussen hver gang...NO problem Og vi ble en sammensveiset gjeng. For meg ble dette med å besteforeldre med på hentereise veldig postivit etter å ha sett hvor fint det var for denne familien å ha med to sett besteforeldre for å hente førstemann. Da fikk vi lyst til å invitere mine foredre på hentereise nr. 2, men de sa nei. Kan godt forstå dette med å være alene under overrekkelsen, men som mange nevner her: en overrekkelse i Kina er ikke noe privat - fult kaos er vel mer regelen enn unntaket, men alikevel utrolig flott - en ubeskrivelig opplevelse, som det ikke gjør noe å la familien få være med på - der er alikevel en helt haug med folk rundt en - både kjente og fremmede, så en bestemor eller søster går nok også bra. 0 Siter
Gjest Cebuline Skrevet 4. januar 2006 Skrevet 4. januar 2006 Begge våre mødre fikk tilbud om å være med på hentereise nr to. Mormor og tante takket ja.Anbefales på det varmeste. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.