Gå til innhold

Familie med på hentereise

Anbefalte innlegg

Ved førstemann var det ikke aktuelt å ha med noen familie, men da vi reiste for å hente lillebror ga vi tilbudet til alle fire besteforeldre. Mormor var den som ble med.I forkant forklarte vi nøye hvilke roller vi hadde tenkt at mormor skulle fylle, og hun var helt innforstått med at hun skulle fungere som vår forlengede arm, og da spesielt i forhold til storebror. Lillebror skulle knytte seg til oss først og mormor skulle holde seg i bakgrunnen. Vi fant det naturlig at mormor også ble med på overtagelsen, slik at hun kunne ha fullstendig fokus på storebror som var en aktiv og sensitiv treåring på den tiden. Mormor fylte sin rolle fullt ut, og min mann og jeg syns det var deilig at hun var med og bidro med sin positive energi, omsorg og gode humør. Hun opptrådte ydmykt, tilbaktrukkent og oppmerksom i forhold til oss. Hun sier i ettertid at dette ble en fantastisk opplevelse hun ikke ville vært foruten, og det var ikke nei i hennes munn da vi spurte om hun ville være med å hente nr. tre også

Jeg tror det er avgjørendeat familiemedlemmer forstår hvilken rolle de har på en slik tur, og dominerende og innvaderende besteforeldre bør kanskje vurderes nøye før de får et slikt tilbud.Like viktig er det at du og din mann er enige i hvem som skal få være med.Det skal jo være til hjelp for dere begge.

Vi er heldige med vår mormor, og ytterst takknemlige for hennes bidrag.

klem fra

Fortsetter under...

Da vi hentet førstemann i 2000 var det ikke aktuelt å ha med noen på hentereisen, den ville vi ha helt for oss selv.

Denne gangen har vi spurt både min mor og svigerforeldre om de har lyst til å være med, og alle har svart at det vil de gjerne, så sant det passer mht jobb.

De kommer ikke til å være med under hele oppholdet, som kan ta 3-4 uker, sannsynligvis blir de med i 1-2 uker.

Vi kommer heller ikke til å ha dem med på overrekkelsen, det øyeblikket ønsker vi å ha for oss selv. I motsetning til i Kina får man i Colombia barnet alene, og det blir et ganske privat øyeblikk.

Vi har også forberedt besteforeldrene på at det er for storesøster sin skyld, og for å få oppleve våre barns fødeland de er med, og at det er viktig at vårt nye barn først lærer å knytte seg til oss som foreldre (og til storesøster, selvfølgelig). De har fått lese det danske "besteforeldre"-heftet (kan bestilles via danske AC), og er 100% inneforstått med at de må regne med å være i bakgrunnen.

For oss er det to ting som var viktige mht om vi skulle ta med noen eller ei. For det første at det kan være bra for storesøster å ha andre enn oss i begynnelsen, for det andre at de vi har med er 100% i stand til å klare seg selv, dvs at de er reisevante og innstilte på at vi ikke skal underholde dem på turen.

Jeg gleder meg til å ha dem med :-)

Beste hilsen fra

Vi har tenkt il å ha med min svigermor, og dette heftet høres veldig OK ut - men hva er AC?

Ikke kommet så langt med prosessen ennå, og har ikke så god kunnskap om alle forkortelser og slikt ennå :-)

Vi har tenkt il å ha med min svigermor, og dette heftet høres veldig OK ut - men hva er AC?

Ikke kommet så langt med prosessen ennå, og har ikke så god kunnskap om alle forkortelser og slikt ennå :-)

Hei,

AC er en dansk adopsjonsforening, og hjemmesiden deres finner du her:

http://www.a-c.dk/front.htm

Hvis du går inn under "adoption" og så "slægt og venner", så finner du link til presentasjon av heftet, og hvordan du bestiller det.

Beste hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...