Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Av en eller annen merkelig grunn klarer poden (2. klasse) å holde det forholdsvis ryddig på plassen sin i garderoben på skolen. De andre tre guttene på benken også, men de deler også benk med en jente og jeg har ikke sett på maken!

Jeg tviler på at foreldrene hennes noen gang kan ha vært innom og sett hvordan det ser ut! _Alt_ av klær (dress, jakke, innetøy og skiftetøy) ligger slengt utover golvet, hun slipper tydeligvis tøyet rett ned der hun står og lar det ligge. Og alle vet jo hvordan golvet i en slik garderobe ser ut på slutten av dagen...

Guttene klager på at hun er så rotete, helt umotivert altså. Når jeg henter poden og prøver å grave frem plassen hans i hennes rot så kommer de bort til meg og forteller meg hvor mye de synes hun alltid roter.

Er det vanlig at en 7-åring er såååå rotete? Jeg skal ikke skryte på meg at min er spesielt ryddig, men han har da fått med seg at jakken skal henges opp, genser, lue og votter skal i hylla over benken og at utebuksa skal henges opp. Joda, akkurat det har han lært hjemme! :o)

Hadde jeg bare fått ham til å ha på seg sandalene inne på skolen så skulle jeg ikke klaget... :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212547-rot-i-garderoben-p%C3%A5-sfo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det med sandalene ordner seg etter første brannøvelsen på skolen, da poden må ut, uten sko, i minus 20...

Da først skjønner de hvorfor det er nødvendig at alle har innesko.

Brannalarmen gikk like før jul, men dessverre tok en av ansatte på sfo tak i ham trødde på ham et par "blåsokker" utenpå ullsokkene så han ble ikke våt. Jeg sa at det skulle han ikke gjort og han var i grunnen enig i det...

Men i dag hadde han sandalene på! *Kryss i taket*

Snuppa mi sin plass ser som regel ganske strøken ut. *stolt* ;-)

Hun henger jakken opp, setter cherroxene på hylla og legger lue evt. i hylla over. Skiftetøy ligger også pent. Og så har hun leker i sekken sin eller i hylla.

:-)

(skryte skryte, hehe)

Annonse

Det med sandalene ordner seg etter første brannøvelsen på skolen, da poden må ut, uten sko, i minus 20...

hehe her er det aldri minus 20.

Det verste som skjer er vel at hun blir våt på sokkene. Da har hun sokkeskift ,-)

Flisen har det også ryddig på plassen sin, men hun liker å ha full kontroll på alle tingene sine uansett hva det er så det er sikkert derfor. Hun bruker sandalene sine inne også :)

Men når hun minste skal på skolen om et par år så kan jeg sannsynligvis ikke skryte av det samme, hun er et rotehue and proud of it :) eller noe sånt.

Brannalarmen gikk like før jul, men dessverre tok en av ansatte på sfo tak i ham trødde på ham et par "blåsokker" utenpå ullsokkene så han ble ikke våt. Jeg sa at det skulle han ikke gjort og han var i grunnen enig i det...

Men i dag hadde han sandalene på! *Kryss i taket*

Jeg har vært på skoler der de ikke benytter innesko. Barna er konstant kalde og ofte våte på beina. Det trekkes inn, ikke sant, og så går de oppi det.

Mine bruker alltid innesko på skolen og SFO - det er fast rutine.

Hvor er lærerne?

Da en av mine gikk i første observerte jeg en gang læreren tolmodig bruke 20 minutter på å roe klassen og få alle klær og luer på riktig knagg, ikke ved å gjøre det for barna. (De har doble timer.) Hun slapp ikke barna inn i klasserommet før det var orden på både klærne og ungene.

I andre klasse hadde alle fattet poenget.

mvh

Jeg har vært på skoler der de ikke benytter innesko. Barna er konstant kalde og ofte våte på beina. Det trekkes inn, ikke sant, og så går de oppi det.

Mine bruker alltid innesko på skolen og SFO - det er fast rutine.

Nå på vinteren bruker poden alltid Trysil-sokker (ullblanding) eller andre ullblandingssokker så han holder seg god og varm selv om han blir fuktig.

Hvor er lærerne?

Da en av mine gikk i første observerte jeg en gang læreren tolmodig bruke 20 minutter på å roe klassen og få alle klær og luer på riktig knagg, ikke ved å gjøre det for barna. (De har doble timer.) Hun slapp ikke barna inn i klasserommet før det var orden på både klærne og ungene.

I andre klasse hadde alle fattet poenget.

mvh

Jeg er fornøyd med aktivitetene på SFO, de gjør masse fint, men jeg er definitivt ikke fornøyd med garderobesituasjonen nei. På grunn av kaos i garderoben om morgenen åpner ikke 2. trinns garderobe før kl. 8 om morgenen, så fra 7:30-8:00 må ungene være på 1. trinns SFO, også med sekkene og yttertøyet for så å slepe det med seg inn i sin egen garderobe etterpå. Det burde gått an å ha en voksen i garderoben den halvtimen synes jeg. Det koster jo 2000,- om ikke mer for full plass jo!

Annonse

Jeg er fornøyd med aktivitetene på SFO, de gjør masse fint, men jeg er definitivt ikke fornøyd med garderobesituasjonen nei. På grunn av kaos i garderoben om morgenen åpner ikke 2. trinns garderobe før kl. 8 om morgenen, så fra 7:30-8:00 må ungene være på 1. trinns SFO, også med sekkene og yttertøyet for så å slepe det med seg inn i sin egen garderobe etterpå. Det burde gått an å ha en voksen i garderoben den halvtimen synes jeg. Det koster jo 2000,- om ikke mer for full plass jo!

Så garderoben er et stykke unna SFO?

Jeg synes absolutt at barna skal lære seg å holde orden. Ingen bør få rote slik at de skaper problemer for andre.

Slikt er en hestekur i starten. Men så snart ungene skjønner at det skjer ingen ting før alt tøy og andre saker er der det skal være, bedrer det seg raskt.

For 2000,- i måndeden kan man forvente at de tar tak i noe slikt, ja.

mvh

Så garderoben er et stykke unna SFO?

Jeg synes absolutt at barna skal lære seg å holde orden. Ingen bør få rote slik at de skaper problemer for andre.

Slikt er en hestekur i starten. Men så snart ungene skjønner at det skjer ingen ting før alt tøy og andre saker er der det skal være, bedrer det seg raskt.

For 2000,- i måndeden kan man forvente at de tar tak i noe slikt, ja.

mvh

Det har i grunnen hele tiden vært sånn at 2. trinn har hatt garderobe-tilgang, men ikke sfo-tilgang på sitt eget trinn om morgenen, men har vært inne hos 1. trinn etter at de har satt fra seg sekken og hengt av seg yttertøyet i sin egen garderobe. Greit nok, det er i samme bygg så det er ikke mange metrene å gå mellom.

Så før jul ble det plutselig slutt, jeg antar det er på grunn av kaos i garderoben om morgenen, det er noen av guttene (jeg unnskylder ikke min egen selv om han er en rolig fyr vanligvis) som er fullstendig propell!

Ergo må 2. trinnet dra med seg sekk og yttertøy inn på 1. trinns base, tasse rundt der uten inneskoene (og bli våte på beina fra morgenen av!) og så ta med seg sekk, yttertøy og utesko og gå tilbake til sin egen garderobe (fremdeles i samme bygg) med klærne før de går inni klassearealet.

Jeg føler at vi i praksis ikke har sfo før kl. 8 etter at det ble slik og det utgjør jo faktisk 10 timer i mnd omtrent for de som bruker plassen fra kl. 7:30. Nå er vi så heldige at vi ikke trenger å være på plass før 2. trinns garderobe åpner kl. 8, men jeg synes alikevel at ordningen er alt annet enn tilfredsstillende.

Det har i grunnen hele tiden vært sånn at 2. trinn har hatt garderobe-tilgang, men ikke sfo-tilgang på sitt eget trinn om morgenen, men har vært inne hos 1. trinn etter at de har satt fra seg sekken og hengt av seg yttertøyet i sin egen garderobe. Greit nok, det er i samme bygg så det er ikke mange metrene å gå mellom.

Så før jul ble det plutselig slutt, jeg antar det er på grunn av kaos i garderoben om morgenen, det er noen av guttene (jeg unnskylder ikke min egen selv om han er en rolig fyr vanligvis) som er fullstendig propell!

Ergo må 2. trinnet dra med seg sekk og yttertøy inn på 1. trinns base, tasse rundt der uten inneskoene (og bli våte på beina fra morgenen av!) og så ta med seg sekk, yttertøy og utesko og gå tilbake til sin egen garderobe (fremdeles i samme bygg) med klærne før de går inni klassearealet.

Jeg føler at vi i praksis ikke har sfo før kl. 8 etter at det ble slik og det utgjør jo faktisk 10 timer i mnd omtrent for de som bruker plassen fra kl. 7:30. Nå er vi så heldige at vi ikke trenger å være på plass før 2. trinns garderobe åpner kl. 8, men jeg synes alikevel at ordningen er alt annet enn tilfredsstillende.

Jeg vet ikke helt om jeg greier å forestille meg det, men det er sikkert fullt mulig å gjøre det enda mer krøkkete.

Hva er det som gjør at det blir mindre kaos kl 8.00 med enda flere barn enn 7.30?

Ikke lett å forstå meningen med alt her i verden.

mvh

Jeg vet ikke helt om jeg greier å forestille meg det, men det er sikkert fullt mulig å gjøre det enda mer krøkkete.

Hva er det som gjør at det blir mindre kaos kl 8.00 med enda flere barn enn 7.30?

Ikke lett å forstå meningen med alt her i verden.

mvh

Aner ikke. Skolen begynner 8:15 og det kommer en haug unger med buss kl. 8, antagelig er det derfor den åpens kl. 8? Eller kanskje det kommer en voksen på vakt da?

Innesko på skolen? Er det vanlig? Det var ikke vanlig da jeg gikk på barneskolen (80-tallet). Da gikk vi med utesko hele dagen.

På SFO skjønner jeg det, men på skolen..?

Innesko på skolen? Er det vanlig? Det var ikke vanlig da jeg gikk på barneskolen (80-tallet). Da gikk vi med utesko hele dagen.

På SFO skjønner jeg det, men på skolen..?

Klassearealet er åpent, ikke sånn som det var da vi gikk på skolen. :o) Og skulle alle trampe inn der med utesko ville det blitt gruelig skittent overalt.

Fra 5. trinn regner jeg med at de bruker uteskoene hele dagen, da er det jo ikke noe sfo lengre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...