Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Innesko på skolen? Er det vanlig? Det var ikke vanlig da jeg gikk på barneskolen (80-tallet). Da gikk vi med utesko hele dagen.

På SFO skjønner jeg det, men på skolen..?

Innesko er bedre for føttene, for inneklimaet og for hygiene / renhold.

Iblant går verden framover.

;-)

mvh

Fortsetter under...

Sønnen min går på en av landets største skoler, og det er over 300 barn på SFO. De deler ikke garderobegang alle sammen, men det er _mange_ første- og annenklassinger på inngangsplanet der junior går (dvs. der nesten alle kommer inn i bygningen, rister av seg snø og begynner å hive votter etc. veggimellom). De har også veldig liten plass til hver, hylla er så smal at det nesten er umulig å få plassert vinterutstyr som votter og lue der.

Jeg har vært i den garderobegangen noen ettermiddager etter stengetid for å lete opp bortkomne hansker, luer osv., og spesielt i perioder med vått vær ser det helt ubeskrivelig ut. Hos oss er det nok guttene som er verst, men det er generelt forferdelig mye rot.

Han har mistet et rumpeakebrett og en lue i løpet av første semester han gikk der, det andre har kommet til rette såvidt jeg kan huske.

Sandalene er foreløpig ikke blitt borte, men heller ikke så mye i bruk, tror jeg.

Sønnen min går på en av landets største skoler, og det er over 300 barn på SFO. De deler ikke garderobegang alle sammen, men det er _mange_ første- og annenklassinger på inngangsplanet der junior går (dvs. der nesten alle kommer inn i bygningen, rister av seg snø og begynner å hive votter etc. veggimellom). De har også veldig liten plass til hver, hylla er så smal at det nesten er umulig å få plassert vinterutstyr som votter og lue der.

Jeg har vært i den garderobegangen noen ettermiddager etter stengetid for å lete opp bortkomne hansker, luer osv., og spesielt i perioder med vått vær ser det helt ubeskrivelig ut. Hos oss er det nok guttene som er verst, men det er generelt forferdelig mye rot.

Han har mistet et rumpeakebrett og en lue i løpet av første semester han gikk der, det andre har kommet til rette såvidt jeg kan huske.

Sandalene er foreløpig ikke blitt borte, men heller ikke så mye i bruk, tror jeg.

"Hos oss er det nok guttene som er verst, men det er generelt forferdelig mye rot."

Det var det jeg trodde også, men akkurat på benken til poden, de er 5 stykker på den benken, men den er liten!, så står jenta i en særklasse når det gjelder rot... Og de 4 guttene holder det faktisk ganske så ordentlig og ryddig ser jeg.

Klassearealet er åpent, ikke sånn som det var da vi gikk på skolen. :o) Og skulle alle trampe inn der med utesko ville det blitt gruelig skittent overalt.

Fra 5. trinn regner jeg med at de bruker uteskoene hele dagen, da er det jo ikke noe sfo lengre.

Ok. :o)

"Hos oss er det nok guttene som er verst, men det er generelt forferdelig mye rot."

Det var det jeg trodde også, men akkurat på benken til poden, de er 5 stykker på den benken, men den er liten!, så står jenta i en særklasse når det gjelder rot... Og de 4 guttene holder det faktisk ganske så ordentlig og ryddig ser jeg.

Det finnes nok unntak begge veier.

Jeg skulle gjerne overbevist junior om at rot er jentete - det at noe er for jenter, er i hans øyne et kronargument for å la være å gjøre det.

Annonse

Det finnes nok unntak begge veier.

Jeg skulle gjerne overbevist junior om at rot er jentete - det at noe er for jenter, er i hans øyne et kronargument for å la være å gjøre det.

Ettersom jeg har en av hvert kan jeg ikke komme med slike argumneter da det ville ta helt knekken på det utsatte kjønn... :o)

hei Lillemus,

Noen barn er mer rotete enn andre, sånn er det bare. tipper hun er en utfordring hjemme når det gjelder å rydde der. Hun ligner kanskje litt på 6 åringen min, som også er jente. Hun roter veldig godt (!), særlig når hun leker. Rydde er hun ikke så glad i, nei, men allikevel ser ikke hennes garderobeplass så alt for ille ut. Det er mange barn som roter fælt på vår sfo, jakker ligger utover, en vott er tråkket ned i sæla på gulvet etc.

Jeg mener dette er en utfordring som personalet på sfo må ta seg tid til å ta, sånn at klær ikke går i stykker og blir borte.

Det har i grunnen hele tiden vært sånn at 2. trinn har hatt garderobe-tilgang, men ikke sfo-tilgang på sitt eget trinn om morgenen, men har vært inne hos 1. trinn etter at de har satt fra seg sekken og hengt av seg yttertøyet i sin egen garderobe. Greit nok, det er i samme bygg så det er ikke mange metrene å gå mellom.

Så før jul ble det plutselig slutt, jeg antar det er på grunn av kaos i garderoben om morgenen, det er noen av guttene (jeg unnskylder ikke min egen selv om han er en rolig fyr vanligvis) som er fullstendig propell!

Ergo må 2. trinnet dra med seg sekk og yttertøy inn på 1. trinns base, tasse rundt der uten inneskoene (og bli våte på beina fra morgenen av!) og så ta med seg sekk, yttertøy og utesko og gå tilbake til sin egen garderobe (fremdeles i samme bygg) med klærne før de går inni klassearealet.

Jeg føler at vi i praksis ikke har sfo før kl. 8 etter at det ble slik og det utgjør jo faktisk 10 timer i mnd omtrent for de som bruker plassen fra kl. 7:30. Nå er vi så heldige at vi ikke trenger å være på plass før 2. trinns garderobe åpner kl. 8, men jeg synes alikevel at ordningen er alt annet enn tilfredsstillende.

For et system!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...