Gå til innhold

Volumgrense på bussen?

Anbefalte innlegg

Gjest Mrs. Muscle

Hvor mye kan unger på 3 år bråke på bussen?

Er det ok å dunke i vinduene? Ok å hylskrike (uten skjellig grunn)?

La oss si at du skal ta bussen fra Narvik til Tromsø, altså et par-tre timer. Er det da ok at 3-åringene klatrer i setene, småsloss og vandrer _litt_ mellom setene hvor øvrig familie sitter?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212552-volumgrense-p%C3%A5-bussen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mange barn gitt

Tja, småklatre litt i setene hvor øvrig familie sitter og vandre rundt omkring synes jeg er én ting.Helt ok. Barn er barn. Hyle, skrike å gaule uten skjellig grunn er en annen.

Og Ja, jeg har barn, 3 av dem i skrikealder, men slik får de ikke oppføre seg uten min inngripen.

Og ja vi har reist på flerkollektiv langreise.:0)

Gjest not easy

Er det OK å hylskrike bare for å gråte? - nei (men ikke alltid like lett å kontrollere...- bør ikke gjenta seg flere ganger, i så fall er tiltaket for dårlig).

Er det OK å dunke på vinduene? NEI

Er det ok å klatre på setene? Ja og nei. Ikke på setene hvor andre mennesker sitter i umiddelbar nærhet til, og hvis det skal klatres- uten sko.

Kan de få vandre frem og tilbake i midtgangen? - Hvis det skal være forbudt, vil det være umulig for foreldre til (de fleste vanlige) 3-åringer å reise på 2-3-timers buss/togreiser. Vandring i midtgangen (uten å trenge seg på andre passasjerer uønsket), kan forhindre småslossing, klatring i setene, banking på rutene og høylytt skriking uten skjellig grunn.....

Nå har jeg riktignok hatt en rolig treåring (nå fem), som lot seg roe med bøker etter bøker etter bøker, men jeg har en 1,5-åring som jeg er redd vil bli en større utfordring. Håper på forståelse når den tid kommer, og så skal jeg være så streng og formanende som lovlig er, for jeg vil at barna mine skal lære å ta hensyn til andre. Men læring tar tid.

Og tro meg: Jeg forstår deg godt!!!

Gjest Mrs. Muscle

Tja, småklatre litt i setene hvor øvrig familie sitter og vandre rundt omkring synes jeg er én ting.Helt ok. Barn er barn. Hyle, skrike å gaule uten skjellig grunn er en annen.

Og Ja, jeg har barn, 3 av dem i skrikealder, men slik får de ikke oppføre seg uten min inngripen.

Og ja vi har reist på flerkollektiv langreise.:0)

Vdr klatring og spasering tenker jeg på sikkerheten. Tror ikke jeg ville turt å la mine barn klatre/gå i buss i fart.

Er det vanlig å tørre å la barna gjøre det, eller er det bare jeg som er veldig hønemor?

Vdr klatring og spasering tenker jeg på sikkerheten. Tror ikke jeg ville turt å la mine barn klatre/gå i buss i fart.

Er det vanlig å tørre å la barna gjøre det, eller er det bare jeg som er veldig hønemor?

Nå har vi aldri tatt buseen lengre enn - tja - en halvtime? Og det er _ikke_ aktuellt å gå omkring i bussen under fart, klatre i setene eller hoie og hyle.

Dvs. gråt for smerte er noe annet... Snuppa fikk øresting på kino en gang og gråt hele bussturen hjem, ca. en halvtimes tid... En velmenende dame så på henne og sa (håpefullt og)trøstende:"Stakkars deg, det er ikke så langt igjen nå!" Jeg så bare på henne og sa tørt:"Jo, vi skal helt til XXX..." Hun ble litt flat ja... :o)

Annonse

Klatring og vandring rundt i en buss er jo ikke lov, på slike turer bruker de jo busser med seler og de er da påbudt å bruke.

Min yngste på fire er en plage å ha med seg på sånne turer fordi hun hater å kjøre bil eller buss i utgangspunktet, så derfor gjør jeg ikke det med henne. Hun ville garantert laget et helvete for meg og alle andre på bussen for at vi skulle skjønne hvor ille det er for henne ;)

Altså, når man har barn som man vet ikke fikser sånne stillesittende greier lar man det være så godt man kan.

Gjest Persille

Nei, det er ikke akseptabelt at barna gråter.

De skal sitte i ro på setet sitt.

De skal selvsagt ikke dunke i vinduet.

De skal ikke vandre i midtgangen.

Barna alle andre steder enn i skandinavia klarer dette.

Og det er kjempeflott at foreldrene dine instruerte deg i å gjøre det når du var liten, du kan takke dem for folkeskikken du innehar i dag!

Det samme med dine barn - fantastisk!!

Og, jeg håper du deler villig vekk av gode råd og metoder for å gjennomføre dette opplegget til oss som ikke eier folkeskikk?

Nei, det er ikke akseptabelt at barna gråter.

De skal sitte i ro på setet sitt.

De skal selvsagt ikke dunke i vinduet.

De skal ikke vandre i midtgangen.

Barna alle andre steder enn i skandinavia klarer dette.

Jeg tror ikke det er lurt å akseptere at man slår ungene bare fordi noen syns barn kan støye på bussen.

For jeg tror rett og slett det er det som er grunnen.

kakki1365380609

Nå har vi aldri tatt buseen lengre enn - tja - en halvtime? Og det er _ikke_ aktuellt å gå omkring i bussen under fart, klatre i setene eller hoie og hyle.

Dvs. gråt for smerte er noe annet... Snuppa fikk øresting på kino en gang og gråt hele bussturen hjem, ca. en halvtimes tid... En velmenende dame så på henne og sa (håpefullt og)trøstende:"Stakkars deg, det er ikke så langt igjen nå!" Jeg så bare på henne og sa tørt:"Jo, vi skal helt til XXX..." Hun ble litt flat ja... :o)

huffda, stakkars liten......men du...hva er øresting?

Annonse

Nei, ved normale tilfeller er dette ikke ok. Men ungen kan være syk, være utrolig trøtt uten å klare å sove på bussen eller ha ulike problemer som ikke synes utenpå (atferdsvansker e.l.). Hadde det vært ungen min som oppførte seg sånn som du beskriver, hadde jeg blitt rimelig svett....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...