Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Barnehagen skal ha "barn fra ulike land" som tema nå i januar. De har et fadderbarn i India, og to burmesiske flyktniger er utplassert i barnehagen, så en del av temaet skal knyttes opp mot dette.

I dag spurte styreren meg om jegsynes det var greit at de også tok opp at sønnen min er fra Korea m.m. Jeg ble spurt om å komme og fortelle på en samling i barnehagen, og det sa jeg selvfølgelig ja til. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal legge det opp.

Sønnen min er 3,5 år, aktiv og "frampå".Han er veldig stolt av Korea, av at han er født der, og at vi kom og hentet han med fly. Han vet godt at han ikke lå i min mage, men i magen til "mammaen i Korea". Men han har ennå ikke spurt om hvorfor han ikke er hos henne, og da har ikke vi tatt den biten ennå.

Jeg vl gjerne ha gode tips til hvordan jeg skal legge opp dette. Synes det er veldig viktig med åpenhet rundt adopsjon, men er litt redd for at de eldre ungene skal stille de spørsmålene sønnen min ennå ikke har kommet på...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212626-bes%C3%B8k-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da vi skulle hente lillesøster i Kina, hadde vi bstemt at jeg skulle komme i bhg. til storesøster, for å fortelle litt om den forestående begivenheten.

Imidlertidig ble det ikke noe av det, da det brøt ut vannkopper i bhg. - og vi valgte å holde storesøster hjemme.

Det jeg imildertid hadde tenkt var følgende:

- Det er vanskelig å holde på ungers oppmerksomhet, så det må ikke være for mye/lang

- Vise hvor landet ligger på globus ... i forhold til Norge

- Vise fram flagget og noen andre småting vi hadde kjøpt sa vi hentet storesøster.

- Fortelle på en enkel måte hva adopsjon er. Ikke problematisere noe rundt dette - og svare enkelt på spørsmålene deres.

- Vise noen bilder fra hentereisen til storesøster (alt. video)

- Vise bilder av lillesøster

- Ungene får fargelegge hvert sitt kinesiske flagg (kjør ut fra nettet ufargende versjoner)

Jeg tror dette ville ha blitt mer enn nok for bhg.barn i alderen 3-5 år!

Lykke til!

fra

Hva med å ha sønnen din med på presentasjonen...? Og for eksempel bruke "adopsjonsboken" dersom dere har en slik og fortelle samtidig som dere viser bildene..? Og dette er jo sønnen din kjent med og klarer å si litt selv også..

Alternativt kan du ta noen få bilder fra hentereisen og lime opp på kartong (eller overhead), og fortelle ut i fra disse. Små barn liker at det er konkret...

Lillegutt sin barnehage hadde også samme tema. Jeg spurte om de ønsket besøk av meg en av dagene for å fortelle om Colombia...noe som ble svært godt motatt.

Det jeg gjorde var å ta utg. punkt i ting som små barn skjønner....Snakket litt om at vi hentet lillegutt i Colombia...at vi fløy langt langt avsted....om de hadde lyst til å være med på en flytur de også. Gjett om de ville. Alle fikk flybillett og vi landet trygt i et varmt og annerledes land. Her var det alltid sommer....vi fablet litt rundt alt vi kan sjøre når det er varmt og sommer. Hadde med litt utvalg lekedyr...så på firfisler og øgler...krokodiller og fisker i fine farger...slike finnes nemlig i Colombia....gjett om de var imponerte!

VIste noen bilder av ulike ting....bilder de kjørte der, frukt som vokste på trærne osv....gjett om de syntes det var flott med mandariner og bananer på trærne i hagen!

Flagg og kart viste jeg...og tilslutt danset vi til latinomusikk....og spiste deilige frukter som vi hadde plukket mens vi var på tur.....

Junior sankket litt spansk....det vil si ca. tre ord som han kan....og alle i barnehagen prøvde å si dette....morro!

Glemte å ta flyet hjem igjen...noe som ble kommentert.....så de er der enda!!!!!

Junior syntes dette var kjempestort! Han var så kry og i farta.....veldig morro!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...