Gå til innhold

Stikkpille...hvilken vei egentlig...?

Anbefalte innlegg

Gjest enotia

Av en eller annen grunn (mener jeg har lest det eller hørt at det er det som er "riktig"), setter jeg den flate enden på stikkpillen i rompa først. Altså den runde enden stikker ut på en måte... Men det er vel helt feil, hva er da vitsen med at den er rund, hvis det ikke skal være for at det skal være enklere å sette den inn...?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212722-stikkpillehvilken-vei-egentlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har flere ganger lest at den butte enden skal inn først, men de to gangene jeg har gitt tuppa mi stikkpille har jeg for det første ikke funnet ut hvilken vei som er den butte, og når jeg har funnet det ut, så klarer jeg ikke å få den inn sånn som den skal, så jeg setter den opp ned.

Det står ikke noe om det i bruksanvisningen, så jeg går ut fra at det ikke er SÅ farlig. Jeg har iallefall ikke lest det, men jeg kan jo ha blingsa.

Det har å gjøre med at tarmen lettere skyver den oppover hvis spissen peker nedover tror jeg... eller noe.

Gjest enotia

Jeg har flere ganger lest at den butte enden skal inn først, men de to gangene jeg har gitt tuppa mi stikkpille har jeg for det første ikke funnet ut hvilken vei som er den butte, og når jeg har funnet det ut, så klarer jeg ikke å få den inn sånn som den skal, så jeg setter den opp ned.

Det står ikke noe om det i bruksanvisningen, så jeg går ut fra at det ikke er SÅ farlig. Jeg har iallefall ikke lest det, men jeg kan jo ha blingsa.

Det har å gjøre med at tarmen lettere skyver den oppover hvis spissen peker nedover tror jeg... eller noe.

Skjønner ikke ordet butt altså. Betyr det ikke rund...??

Dytter du den spisse enden inn, kan det være lettere for stikkpilla å komme ut igjen enn om du dytter den butte enden inn først... var iallefall det jeg lærte på skolen... men hva som er best for barnet, er vel å dytte den spisse enden inn først!?

Legemiddelet blir jo tatt opp i tarmen uansett, bare man passer på at den ikke sklir ut igjen,

Annonse

Den flate enden inn først.

Når den er inne, vil den avrundede enden ligge mot ringmuskelen. Den irriterer mindre.

Men uansett er det ingen viktig sak. Det går bra uansett :-)

Har du prøvd det der i praksis? Jeg har - og pilla gled bare rett ut igjen, selv om jeg "klemte igjen".

Med den spisse enden inn først, er det aldri noe problem.

Dessuten - det gjør VONDT å få den flate enden inn først! Det har jeg prøvd på meg sjøl også, i tillegg til at jeg har sett ungens reaksjon.

Kanskje stikkpiller burde være spisse i begge ender?

Har du prøvd det der i praksis? Jeg har - og pilla gled bare rett ut igjen, selv om jeg "klemte igjen".

Dessuten - det gjør VONDT å få den flate enden inn først! Det har jeg prøvd på meg sjøl også, i tillegg til at jeg har sett ungens reaksjon.

Jeg hadde en foreleser på sykepleien som hadde haemorroider, og han sa at ingen skulle få sette en stikkpille på han med den butte enden inn først! Han jobbet i et legemiddelfirma som solgte stikkpiller.... Men det viktigste er vel at pilla får gjøre nytta si, samme hvilken vei den blir satt! hehe

Jeg vet at det er den flate enden først.

Men gutten min er så stor at i de ytterst få tilfellene han fremdeles får stikkpiller (ved halsvondt og etter mandeloperasjon) så insisterte han på å sette den spisse enden først. Han tok dem faktisk selv, og det var helt greit!

Annonse

Enig med deg!!

Jeg stikker den alltid inn med spissen først. Ungene får jo vondt når den settes inn andre veien :-/

Samme her, det må da være vondt å få den inn med den flate enden først?! Og ikke kan jeg skjønne at tarmen lettere skal holde på pillen om den har spissen vendene mot anus når den er vel inne?! Det har ikke hendt mer enn en eller to ganger at pillen har kommet ut igjen og da er det fordi jeg ikke har fått den langt nok inn (innenfor ringmuskelen) og jeg har satt noen stikkpiller etter tilsammen 12 småbarnsår! (+ noen på meg selv)

Du har fått svar - må bare bekrefte at det er den butte enden inn først. Det er fordi endetarmen har en refleks om å dytte ting ut (merkelig nok :-), og denne effekten motvirkes hvis stikkpillen settes med den butte enden først.

Når det er sagt - de få gangene jeg har måttet gjøre det selv har jeg ikke engang vurdert å gjøre det på den "riktige" måten.. Gjør det ikke på sønnen min heller. Merker at stikkpilla da gjerne vil poppe ut igjen, men ved å presse fingeren mot hullet så forsvinner den ganske snart. :-)

Du har fått svar - må bare bekrefte at det er den butte enden inn først. Det er fordi endetarmen har en refleks om å dytte ting ut (merkelig nok :-), og denne effekten motvirkes hvis stikkpillen settes med den butte enden først.

Når det er sagt - de få gangene jeg har måttet gjøre det selv har jeg ikke engang vurdert å gjøre det på den "riktige" måten.. Gjør det ikke på sønnen min heller. Merker at stikkpilla da gjerne vil poppe ut igjen, men ved å presse fingeren mot hullet så forsvinner den ganske snart. :-)

Jeg mener også at det er den butte enden først, men forklaringen jeg fikk på medikamentkurset hadde ikke noe med utstøtningsrefleks å gjøre. Virkningsstoffet er mer konsentert i den spisse enden. Endetarmen og tarmen som sådan er full av kapillærer, og derfor egner den seg svært godt som applikasjonssted (der en setter medisinen). Virkningen skjer dermed raskt, med andre ord.

Det er aller flest kapillærer helt i enden av endtarmen, og den spisse enden passer akkurat inn der, som nhd sier, den irriterer mindre når den ligger sånn på innsiden. Om det er vondere å få den inn er en helt annen sak. Dersom det virkelig haster å få virkningseffekt av stikkpillen, så skal altså den butte enden inn først, for da blir absorberingen enda raskere, fordi tarmen med sine mange kapillærer omslutter tett den delen av stikkpillen som har mest virkestoff.

Sånn! Det var dagens orakelsvar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...