Gå til innhold

Stikkpille...hvilken vei egentlig...?

Anbefalte innlegg

Gjest jobber på sykehjem

Jeg mener også at det er den butte enden først, men forklaringen jeg fikk på medikamentkurset hadde ikke noe med utstøtningsrefleks å gjøre. Virkningsstoffet er mer konsentert i den spisse enden. Endetarmen og tarmen som sådan er full av kapillærer, og derfor egner den seg svært godt som applikasjonssted (der en setter medisinen). Virkningen skjer dermed raskt, med andre ord.

Det er aller flest kapillærer helt i enden av endtarmen, og den spisse enden passer akkurat inn der, som nhd sier, den irriterer mindre når den ligger sånn på innsiden. Om det er vondere å få den inn er en helt annen sak. Dersom det virkelig haster å få virkningseffekt av stikkpillen, så skal altså den butte enden inn først, for da blir absorberingen enda raskere, fordi tarmen med sine mange kapillærer omslutter tett den delen av stikkpillen som har mest virkestoff.

Sånn! Det var dagens orakelsvar.

Jeg fikk vite at den flate enden skulle inn først. Men om det er hemorider bør den andre enden inn først. Ellers kunne det bli et vakum (?) så det var helst den flate enden inn.

Fortsetter under...

Gjest Calóni

Jeg mener også at det er den butte enden først, men forklaringen jeg fikk på medikamentkurset hadde ikke noe med utstøtningsrefleks å gjøre. Virkningsstoffet er mer konsentert i den spisse enden. Endetarmen og tarmen som sådan er full av kapillærer, og derfor egner den seg svært godt som applikasjonssted (der en setter medisinen). Virkningen skjer dermed raskt, med andre ord.

Det er aller flest kapillærer helt i enden av endtarmen, og den spisse enden passer akkurat inn der, som nhd sier, den irriterer mindre når den ligger sånn på innsiden. Om det er vondere å få den inn er en helt annen sak. Dersom det virkelig haster å få virkningseffekt av stikkpillen, så skal altså den butte enden inn først, for da blir absorberingen enda raskere, fordi tarmen med sine mange kapillærer omslutter tett den delen av stikkpillen som har mest virkestoff.

Jeg var også på medikamentkurs, og fikk vite at ekspertene strides :) Akkurat som i denne tråden her, så er det delte meninger om hva som er best. Om virkestoffet er mest konsentrert i den spisse enden, så kan det jo virke som den skal inn først, men på den annen side så bør man jo klare å få den langt nok opp til at alt blir absorbert noenlunde likt.

Hm, så pilla skal faktisk absorberes gjennom endetarmen? Trodde tarmperistaltikken skulle føre den et stykke oppover, nettopp derfor den butte enden først - så bevegelsene ikke førte til at den ble presset ut.

Fikk dette forklart av en sykepleier jeg. En mannlig, sådan :-)

Jeg var også på medikamentkurs, og fikk vite at ekspertene strides :) Akkurat som i denne tråden her, så er det delte meninger om hva som er best. Om virkestoffet er mest konsentrert i den spisse enden, så kan det jo virke som den skal inn først, men på den annen side så bør man jo klare å få den langt nok opp til at alt blir absorbert noenlunde likt.

Poenget var visstnok at det er flere kapillærer helt ytterst i tarmen, derfor skal spissen peke utover, hehe.

Hm, så pilla skal faktisk absorberes gjennom endetarmen? Trodde tarmperistaltikken skulle føre den et stykke oppover, nettopp derfor den butte enden først - så bevegelsene ikke førte til at den ble presset ut.

Fikk dette forklart av en sykepleier jeg. En mannlig, sådan :-)

Hehe, egentlig så aner jeg ikke, jeg vet bare det jeg fikk høre på det berømte medikamentkurst. Det var på hele 24 timer, så litt har jeg da lært ;-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...