Gå til innhold

hvor kan man gifte seg..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kirken har laget en liste over steder utenfor kirkerommet hvor det kan foretaes vielser. De har måttet snevre det inn pga stor pågang av mange par med gode ideer til hvor vielsen skal/ kan foretaes. Kan hende dere kan få disp utenom listen hvis dere selv finner en prest som er villig til å gå med på det. Sjekk f.eks via www.kirken.no

Ja med litt innsats kan det være mulig! Vi giftet oss på landstedet vårt for noen sommere siden.Vi fikk faktisk prest til å vie oss ute i hagen. Fantastisk bryllup! Alt skjedde utendørs. Men det var et mareritt å finne prest. For den gang nektet mange prester å vie utendørs, da mange brudepar ville vies i lufta, under vann osv. Så vielser skulle ikke skje utenfor "Guds hus". Men så lenge vi ordnet prest selv, var det ikke noe problem. vel, vi hadde problem med å finne prest, ja. Men for et bryllup vi hadde! Ja det gikk det rykter om i lang tid. Sist det hadde vært utevielse i den kommunen ble det filmet av Dagsrevyen... en noget streng kommune dette.

vet ikke hvor du bor i landet, men tror det varierer sterkt fra sted til sted mht å vie utenfor kirken.

Ta kontakt med kirken du sokner til, du. Det er mulig å få til, men kan kreve litt egeninnsats. Det er verdt det!

Ja, om dere finner en prest som vil gjøre det.

Har dere mer barokke steder, som i en luftballong e.l. kan det bli problemmatisk. Ikke alle prester er stuntmenn eller -kvinner. Dessuten har vel mange prester den oppfatning at det går en grense for stæsj og ville ideer, før fokuse fra en vielse i Guds åsyn smuldrer fullstendig vekk.

De fleste prester / pastorer ser altså etter en vielse der inngåelsen av ekteskapet står i sentrum, ikke luftballongen rundt. ;-)

Det er flott å giftes seg. En av de gladeste dagene jeg har opplevd. ;-)

Lykke til!!

Gjest LucySky

Det gjør det, dersom du finner en prest som er villig til det.

Jeg kan ikke forstå hvorfor man ikke vil bruke det innviede kirkerommet når man altså nå likevel er kristen?

For om man ikke er kristen, trenger man selfølgelig ikke prest. Da blir man borgerlig viet, og får andre å gjøre med.

Syns man "stemningen" er så fin alle andre steder, spørs det vel åssen det står til med Gudstroen.

Sier jeg, som aldri går i kirken og giftet meg borgerlig, m.a.o tar konsekvensen av at jeg ikke er "prestereligiøs" selv om jeg iblant snakker med Gud.

Annonse

Gjest en prest, kvinnelig sådan og doler:-)

Som mange svarer her så er det til en viss grad opp til prestene. Noen prostier har satt regler som gjelder for alle prestene i området når det gjelder vielser utenfor kirkerom. Her hvor jeg hører til så har vi laget en liste over steder som egner seg, samt at jeg tror de fleste her ville sagt ja til en "hage vielse" så sant det ikke var alt for langt utenfor allfarvei.

Jeg anbefaler at du tar kontakt med den lokale presten og hører hva slags regler de har for dette i området der du bor.

Ellers er det jo også fullt mulig å gifte seg på prestekontoret med bare forlovere/ to vitner tilstede

om det er et enkelt bryllup dere ønsker.

Lykke til !

Som mange svarer her så er det til en viss grad opp til prestene. Noen prostier har satt regler som gjelder for alle prestene i området når det gjelder vielser utenfor kirkerom. Her hvor jeg hører til så har vi laget en liste over steder som egner seg, samt at jeg tror de fleste her ville sagt ja til en "hage vielse" så sant det ikke var alt for langt utenfor allfarvei.

Jeg anbefaler at du tar kontakt med den lokale presten og hører hva slags regler de har for dette i området der du bor.

Ellers er det jo også fullt mulig å gifte seg på prestekontoret med bare forlovere/ to vitner tilstede

om det er et enkelt bryllup dere ønsker.

Lykke til !

En bekjent giftet seg i kirken en "vanlig" kveld, uten gudstjeneste, dvs med kun ektemake, prest og forlovere til stede. Det er annen variant enn prestekontoret om man ønsker en enkel vielse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...