fresh air Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Etter å ha lest en del her, forstår jeg at det er mange Colombia-adoptanter som venter lenge. Stemmer det ikke at noen hadde ventet i 3.5 år, tro? Selv ventet jeg henholdsvis 1.5 og 2 år (fra kontakt med barnevernet til vi var hjemme igjen) - og jeg syntes det var lenge nok! Det er jo kjempeslitsomt å vente!! - Så jeg må bare si at jeg føler med dere... Hvordan er prosessen i Colombia, og hva er grunnen til at ventetida blir så lang? Får dere en ca-tid å forholde dere til, eller er det helt uforutsigbart? Er det en slags "kø"? Jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig. Vil ellers ønske dere lykke til i 2006! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212776-lang-ventetid-i-colombia/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Hei :-) Vi har ventet lenge, men det er ikke bare Colombia sin skyld. Vi startet prosessen i juli 02, da ringte vi sosialkontoret. Ble godkjent i februar 03. Vi ønsket å sende papirene til FANA, som vårt første barn er fra. Det ble på det tidspunktet ikke sendt flere søknader dit, da norske myndigheter vurderte formidlingstillatelsen. AF mente imidlertid at det bare var et tidsspørsmål før nye fikk sende papirer ned. Og vi hadde god tid, og ville vente. På det tidspunktet var ventetiden på private barnehjem generelt sett kortere enn for ICBF. Men ting endrer seg... I desember 03 fikk vi klarsignal for å sende papirer. Det året var det kommet 6 (eller var det 7 barn fra FANA). I april 04 var det enda ikke kommet barn fra FANA til noen nordmenn, og vi fikk plutselig beskjed fra FANA om at papirene våre ville bli returnert til AF i Bogota, da de for tiden hadde for mange søkere... Så da kastet vi oss rundt, og papirene våre gikk til ICBF 19 mai 04. Et drøyt år etter at vi var godkjent i BUFA, nesten to år etter at vi startet prosessen.... Da vi sendte papirene til ICBF i mai var ventetiden +/-1 år. Nå har vi ventet i 19 mnd +..... ventetiden har gått siiiinsykt i været (den er langt fra bedre på FANA heller). Så vi har rett og slett vært uheldige, og tapte over et år på at vi var så dumme at vi ventet på å få sende til FANA. Nå i ettertid skulle jeg virkelig ønske at AF hadde sagt "hør nå her, send til ICBF!", i stedet for "formidlingstillaltelsen går nok snart i orden". Men både vi og de trodde nok at det var formidlingstllatelsen som var problemet. Men det viste seg jo at det var ICBF sin omorganisering med hele adopsjonssystemet i Colombia, som var det virkelige problemet.... Vel, det er alt for lett å være etterpåklok :-( Og jeg trøster meg enda med at vi vil forstå alt så mye bedre når bare Telefonen ringer og vi får barnet som vi venter så intenst på :-)) Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212776-lang-ventetid-i-colombia/#findComment-1554380 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.