Gå til innhold

Aldersgrense på Ronja Røverdatter

Anbefalte innlegg

Hvilken aldersgrense var det egentlig på Ronja røverdatter?

Filmen gikk jo på TV i jula, og jeg foreslo at vi skulle følge med på den, hele familien. Husker jeg så den på kino og den er jo knallbra!

Nå er ungene våre 4,5 og 6,5 og de er vant til å se mye tegnefilmer, men ikke så veldig mye vanlig film.

Dette var litt nifst for dem, og hun minste har ikke turd å ligge alene om kvelden, for hun er redd for elg og rev... SÅ de har ligget i samme seng i et par uker nå. Det er jo forsåvidt greit, men når hun ikke tør å være ute å leke for at kanskje en elg kommer, så er det jo litt dumt.

Mannen min syntes denne filmen slett ikke passet for våre barn. Han på seks likte den, men det var nok litt vel spennende for ham og.

Hvordan reagerte deres 4-5-6-7 åringer på Ronja?

Fortsetter under...

Bella, 5,5 år syntes den var kjempespennende! Første kvelden våknet hun og hadde drømt om "åfferdådådende", som hun kaller dem. Men de påfølgende kveldene gikk det helt fint å se den. Hun pratet masse om den, og gledet seg hver kveld. Vi satt alltid noen voksne og så den sammen med henne.

Jeg var faktisk akkurat og kjøpte Ronja Røverdatter som lydbok, tenkte hun skulle få ha dem med seg når vi skal fly til Colombia, om forhåpentligvis ikke så alt for lenge :-)

Bella, 5,5 år syntes den var kjempespennende! Første kvelden våknet hun og hadde drømt om "åfferdådådende", som hun kaller dem. Men de påfølgende kveldene gikk det helt fint å se den. Hun pratet masse om den, og gledet seg hver kveld. Vi satt alltid noen voksne og så den sammen med henne.

Jeg var faktisk akkurat og kjøpte Ronja Røverdatter som lydbok, tenkte hun skulle få ha dem med seg når vi skal fly til Colombia, om forhåpentligvis ikke så alt for lenge :-)

Mi jente på 4,5 hadde også sansen for disse "varfor dådå". Jeg fortalte dem hele tiden hvem som var snille og hvem som var slemme. Jeg lot ogs¨være å fortelle alt de sa. De fikk ikke med seg alt som ble sagt pga svensken.

Jeg fokuserte veldig på sangen og naturen og at Birk og Ronja var venner.

Har fulgt med litt på adopsjonsforum. Håper du snart får telefonen du venter på :-)

Annonse

Mine var 4 og 6 da de så stykket på teateret og de elsket det!

Jeg har vist dem filmen, men ettersom den ikke var dubbet (og de ikke leser teksten) så syntes de den var kjedelig. Den har forøvrig 5-årsgrense.

Mine har også problemer med å forstå svensken, så jeg dubbet det viktigste for dem.

Tenkte grensen var på 7 år, men den var 5, ja. Skal si det til mannen min - han syntes den var litt for nifs for dem. Jeg synes den er fantastisk, med naturen og den flotte musikken!

fireåringen min gråt hver gang den startet fordi hun syntes den var så skummel.

Vi så vel på en hel episode, men måtte skru eller gå i et annet rom med henne, slik at broren på 8 kunne få se, for han syntes det var kult!

Huff da. Godt dere tok henne ut da :-) Vi burde kanskje gjort det med hun minste, men det var så koselig å se den sammen, og hun gråt ikke noe, men det har altså kommet litt reasjoner etterpå.

Jeg ble i alle fall livredd og hadde mareritt i lange tider etter jeg så Ronja Røverdatter som 5-6 åring :-p

Uff...

Mitt fæleste tv-serieminne er Malstrøm, en påskekrim som gikk en gang på 80 tallet. Grøss og gru. Husker fremdeles den ekle melodien!

Mi jente på 4,5 hadde også sansen for disse "varfor dådå". Jeg fortalte dem hele tiden hvem som var snille og hvem som var slemme. Jeg lot ogs¨være å fortelle alt de sa. De fikk ikke med seg alt som ble sagt pga svensken.

Jeg fokuserte veldig på sangen og naturen og at Birk og Ronja var venner.

Har fulgt med litt på adopsjonsforum. Håper du snart får telefonen du venter på :-)

Tusen takk, jeg håper også vi får det snart :-)

Vi forklarte også at disse "åfferdådene" var snille, men det hjalp ikke, hun syntes likevel at de var det nifseste med hele Ronja Røverdatter. Men hun elsket historien, og vi har hatt mange koselige samtaler om serien i julen :-)

Når det gjelder hva de sa, så tror jeg hun er helt herdet etter å ha hørt på disse folkeeventyr-cd'ene som selges på posten. Hjelpe meg for noen blodige historier!! De variantene jeg fikk som liten må ha vært sterkt sensurert ;-)

Uff...

Mitt fæleste tv-serieminne er Malstrøm, en påskekrim som gikk en gang på 80 tallet. Grøss og gru. Husker fremdeles den ekle melodien!

Ja huff, påskekrim var også skumle saker. Men jeg var (og er) litt lettskremt, da :-p

Det var forresten villvettene i Ronja Røverdatter som var verst, syns jeg. Også de småtussene med lysende øyne.

Vi leste boka først (i fjor). Så leide vi filmen på DVD, hvor man kan sette på norsk tale (ikke undertekst). Junior på 6 syntes ikke den var skummel.

Han så den omigjen nå, med svensk tale, men var ikke spesielt interessert. Men det er ikke alle filmer han gidder å se mange ganger.

Annonse

Huff da. Godt dere tok henne ut da :-) Vi burde kanskje gjort det med hun minste, men det var så koselig å se den sammen, og hun gråt ikke noe, men det har altså kommet litt reasjoner etterpå.

Ja, jeg ville jo gjerne se den!! Men da jeg så hvor redd hun ble så måtte vi ta ett grep. Men hun er jo redd for Heffalumpene i Ole Brum også da!

Tror filmen hadde 7-årsgrense da den kom på kino for mange år siden. Jeg så den som voksen og da den kom som serie på barne-tv tok jeg rett og slett avgjørelsen for jenta mi på 5 år. Hun fikk ikke se den. Hun lever seg så voldsomt inn i filmene hun ser og jeg kjenner henne såpass at hun hadde blitt livredd av de grusomme vettene. Nå har jeg alltid elsket Astrid Lindgren , men Ronja Røverdatter er ingenting for min 5-åring.

Tror filmen hadde 7-årsgrense da den kom på kino for mange år siden. Jeg så den som voksen og da den kom som serie på barne-tv tok jeg rett og slett avgjørelsen for jenta mi på 5 år. Hun fikk ikke se den. Hun lever seg så voldsomt inn i filmene hun ser og jeg kjenner henne såpass at hun hadde blitt livredd av de grusomme vettene. Nå har jeg alltid elsket Astrid Lindgren , men Ronja Røverdatter er ingenting for min 5-åring.

HUff, etter å ha lest svarene her, innser jeg at jeg kanskje gjorde det mest for min egen skyld... Eller nei, jeg ønsket jo at barna skulle få den opplevelsen jeg hadde selv da jeg så filmen. Men jeg var kasnkje 12-13 år....

Den episoden da Mattis raste rundt og brølte fordi han hadde kastet Ronja ut, var voldsom. Da skrudde vi av lyden.

Skulle kanskje hørt på mannen min. Men jeg tenkte at de ser så enormt mye tegnefilm (bl.a. på Cartoon) at det ikke gjør så stort inntrykk med film. Men virkelig film med virkelige mennesker er nok noe annet enn tegnefilm ja...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...