Gå til innhold

Anbefalte innlegg

...hva med barnehagen til min mann (30 år siden, da...) som gav ham en skive med syltetøy og satte ham i vogna under et tre? Vips masse vepser, vepsestikk i halsen, svigermor fannt ham da hun kom for å hente ham, og ingen voksne tilstede. Rett inn på sykehus, såvidt han overlevde

Det var tider.

Godt det gikk bra til slutt.

Ble han hyperallergisk mot vepsestikk.

mvh

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

16

• nanna

5

• Lillemus

3

• Gemini

2

Mest aktive i denne tråden

"Det står at foreldrene ikke bærer nag til barnehagen, men det tror jeg nok jeg hadde gjort.... "

Bare så det er sagt - jeg er enig i alt du skriver.

Men, hva hjelper det egentlig? Jeg hadde nok laget rabalder der og da - jeg hadde gjort det om det var min bhg også, men ikke mitt barn. Men bærer nag over tid? Man skal jo fortsette et samarbeid over tid, og de ansatte har vel antagelig fått passet sitt påskrevet vil jeg tro.

Men dette ville vært grunn til skriftlig advarsel om oppsigelse hos meg...

Før man bestemmer seg for hvem man skal henge:

For det første. Hvilke rutiner og hvilken ansvarsfordeling har barnehagen? Er de holdbare? Dårlige rutiner og konsekvensene av dette er et ledelsesansvar, helt og holdent.

For det andre. Om rutinene er gode nok, har alle medarbeidere fått god nok informasjon og opplæring. Innkludert begrunnelse for rutinene. Med opplæring mener jeg ikke et 15 minutters kræsjkurs før man har fått av seg jakken første arbeidsdag.

Om man kan svare ja på både punkt en og to må man spørre seg om dette ville kunne skjedd om rutinene hadde blitt fulgt. Ja, på første punkt indikerer nei på tredie punkt og motsatt.

Har rutiner ikke blitt fulgt er jeg enig i at en skriftlig advarsel er på sin plass.

Rart å tenke på, men hadde noe av tilsvarende alvorlighetsgrad og slurvegrad skjedd på et sykehus, ville de helt sikkert klart å pulverisere ansvaret. Enda det ville dreid seg om folk som kanskje hadde 2-3 ganger så lang uttdanning og 5-6 ganger så høy lønn...

mvh

Jeg er enig i det du skriver - men det hjelper svært lite.

Du kan ikke kreve oppsigelse, og det er dessverre heller ikke oppsigelsesgrunn å gjøre sånne ting.

Det verste som kan gjøres med den ansatte er å gi en skriftlig advarsel.

Det er nettopp dette som provoserer meg sånn - konsekvensene av en feil som dette kan så altfor fort bli enorme, det skal så lite til! Og da synes jeg det er helt utrolig at man skal være beskyttet av en lov (arbeidsniljøloven) som egentlig bare stadfester at man aldri kan bli sagt opp.

Dernest; det vil jo alltid være mennesker man liker bra eller dårlig - og det er mye lettere å akseptere at et menneske man har tillit til og er fornøyd med på andre områder har gjort en slik feil. Det mennesket vil jo også antagelig være helt knust, beklage alt hundre ganger og være helt ydmyk i forhold til feilen.

Jeg vet hvertfall at jeg aldri hadde tilgitt meg selv om jeg hadde gjort en slik feil!

Det er noe med de små tingene, man står i togdøren mens barna går av/på, ikke utenfor eller inne på toget. Man teller alle hele tiden, man leier i hånden, holder i tau, ser lenger frem enn det første barnet i tilfelle det kommer potensielle farer, etc.

Alle mennesker har ikke den evnen. De fleste foreldre har den - men kanskje ikke når det gjelder å holde øye med flere?

Og man kjenner sine barn og deres bevegelser bedre enn andres barn, så da kommer ting bråere på.

Men episoder som dette skal ikke forekomme - og jeg er helt enig i at bhg må legge seg helt flat i dette tilfellet, uansett årsak til hendelsen.

Lurer på om jeg skal bli politiker - og kjempe for at vi får uansvarlige mennesker ut av barnehagene... Og sykehusene! Det skrives jo mye ille om dem også for tiden...

Evnen til å holde oversikt over mange objekter i bevegelse på en gang, f.eks. barn, er svært varierende uavhengig av ansvarsfølelse.

En person kan være en utmerket medarbeider i en barnehage, men likevel ha problemer med å holde oversikten f.eks. på teater. En fornuftig leder løser dette ved å tre på barna iøyefallende like klær. En klok medarbeider vet å be om et slikt hjelpemiddel ved behov.

mvh

Gjest Persille

Noen av mine forsvant på nøyaktig dra-kortet-og-slå-inn-koden. Når jeg kom til kassa hadde jeg tre valg:

La ungen være i handelvogna og risikere at skapningen stupte med hodet først i betongen. Ta ungen ut av vogna å håpe at h*n ikke kom seg så langt. Eller la være å betale og bli anholdt for butikktyveri.

Det ble noen leteaksjoner og sure pass-bedre-på-ungene-blikk-og-kommentarer. Men som regel var jeg kjapp nok...

Slike ting som i denne barnehagen skjer som regel fordi tre voksne mennesker ikke helt har klart å forestille seg hvordan de skal lykkes i å miste et av ni barn. Det er egentlig ganske enkelt om man ikke har tenkt gjennom hvor liten missforståelse som skal til.

Har ingen anelse om hvordan jeg hadde reagert om det var et av mine barn som hadde blitt stående alene ved en traffikert vei, tre år gammel.

mvh

"Har ingen anelse om hvordan jeg hadde reagert om det var et av mine barn som hadde blitt stående alene ved en traffikert vei, tre år gammel."

Heldigvis får man si!

Du hadde vel reagert som oss andre, blitt redd, sint, fortvilet - og til slutt glad for at det tross alt gikk bra.

Gjest Persille

Evnen til å holde oversikt over mange objekter i bevegelse på en gang, f.eks. barn, er svært varierende uavhengig av ansvarsfølelse.

En person kan være en utmerket medarbeider i en barnehage, men likevel ha problemer med å holde oversikten f.eks. på teater. En fornuftig leder løser dette ved å tre på barna iøyefallende like klær. En klok medarbeider vet å be om et slikt hjelpemiddel ved behov.

mvh

Vi har refleksvester på alle våre.

Men det er likevel ikke så lett å _se_ forskjell på åtte eller ni refleksbarn ved første øyekast - man må likevel telle.

Uansett; mange tiltak man kan sette i verk i forkant og håpe på at de ansatte klarer å få med seg alle barna hele hjem - det var egentlig mer ment som et svar til hva man gjør når ulykken først er ute, så rent konsekvensmessig.

Gjest Persille

Før man bestemmer seg for hvem man skal henge:

For det første. Hvilke rutiner og hvilken ansvarsfordeling har barnehagen? Er de holdbare? Dårlige rutiner og konsekvensene av dette er et ledelsesansvar, helt og holdent.

For det andre. Om rutinene er gode nok, har alle medarbeidere fått god nok informasjon og opplæring. Innkludert begrunnelse for rutinene. Med opplæring mener jeg ikke et 15 minutters kræsjkurs før man har fått av seg jakken første arbeidsdag.

Om man kan svare ja på både punkt en og to må man spørre seg om dette ville kunne skjedd om rutinene hadde blitt fulgt. Ja, på første punkt indikerer nei på tredie punkt og motsatt.

Har rutiner ikke blitt fulgt er jeg enig i at en skriftlig advarsel er på sin plass.

Rart å tenke på, men hadde noe av tilsvarende alvorlighetsgrad og slurvegrad skjedd på et sykehus, ville de helt sikkert klart å pulverisere ansvaret. Enda det ville dreid seg om folk som kanskje hadde 2-3 ganger så lang uttdanning og 5-6 ganger så høy lønn...

mvh

Jeg er helt enig i alt dette - men selv om det er rutiner og alt har blitt fulgt etc, så kan menneskelige feil skje.

Det skal ikke mer til enn at et barn flytter seg og blir telt to ganger før man er "fulltallige".

Uansett er det på sin plass med en advarsel mener jeg - fordi man da får lagt vekt på alvorlig dette tross alt er.

Men; det forutsetter som du sier at man har blitt opplært i hvordan man drar på tur :)

Annonse

"Har ingen anelse om hvordan jeg hadde reagert om det var et av mine barn som hadde blitt stående alene ved en traffikert vei, tre år gammel."

Heldigvis får man si!

Du hadde vel reagert som oss andre, blitt redd, sint, fortvilet - og til slutt glad for at det tross alt gikk bra.

Jo, det er en hel del erfaringer jeg lever meget lykkelig uten.

;-)

Snart D-dag?

mvh

Jeg er helt enig i alt dette - men selv om det er rutiner og alt har blitt fulgt etc, så kan menneskelige feil skje.

Det skal ikke mer til enn at et barn flytter seg og blir telt to ganger før man er "fulltallige".

Uansett er det på sin plass med en advarsel mener jeg - fordi man da får lagt vekt på alvorlig dette tross alt er.

Men; det forutsetter som du sier at man har blitt opplært i hvordan man drar på tur :)

Det er en situasjon jeg aldri har sett for meg før jeg leste om den.

Det første som slo meg er at tre voksne med ansvar for ni barn fint kan rote bort et av dem. Men at tre voksne med ansvar for 3 navngitte barn hver, skal være ganske innesnødde for å miste et. Og at det er slike ting ledelse og fagpersoner skal tenke på på forhånd. (Om de har gjort det her vet vi jo ingen ting om.)

Og om ingen har tenkt på det før, både her og der i landet, er det nok mange som tenker på det nå. Slikt er jo enhver voksen som omgås med barn's mareritt. Barnehage eller ikke.

Det er særdeles menneskelig og feile. Selv er jeg sterk tilhenger av sanksjonene skal skille på ansvarsløshet og glipp. Jeg mener også det er et sterkt missforhold mellom hva en bussjåfør eller barnehageassisten med en årslønn rundt 200.000,- risikerer ved en glipp. Og en lege som kan tjene det tidobbelte risikerer ved direkte uansvarlig opptreden.

Har det med at risikoen ved en medisinsk behandling er mer akseptert, en risikoen for en trafikkulykke eller ulykke når barn får utfolde seg.

Men nå er jeg et stykke fra temaet.

Ha en fin dag!

mvh

Vi har refleksvester på alle våre.

Men det er likevel ikke så lett å _se_ forskjell på åtte eller ni refleksbarn ved første øyekast - man må likevel telle.

Uansett; mange tiltak man kan sette i verk i forkant og håpe på at de ansatte klarer å få med seg alle barna hele hjem - det var egentlig mer ment som et svar til hva man gjør når ulykken først er ute, så rent konsekvensmessig.

Som tenåring var jeg en del leirleder. En av oppgavene jeg iblant hadde var å sammen med en annen passe på mens ungene badet.

I dag hadde jeg aldri våget å påta meg et slikt ansvar på det stedet... Ikke på villkår.

mvh

Gjest Persille

Som tenåring var jeg en del leirleder. En av oppgavene jeg iblant hadde var å sammen med en annen passe på mens ungene badet.

I dag hadde jeg aldri våget å påta meg et slikt ansvar på det stedet... Ikke på villkår.

mvh

Nei, nå vet vi bedre :)

Gjest trinar

"Det står at foreldrene ikke bærer nag til barnehagen, men det tror jeg nok jeg hadde gjort.... "

Bare så det er sagt - jeg er enig i alt du skriver.

Men, hva hjelper det egentlig? Jeg hadde nok laget rabalder der og da - jeg hadde gjort det om det var min bhg også, men ikke mitt barn. Men bærer nag over tid? Man skal jo fortsette et samarbeid over tid, og de ansatte har vel antagelig fått passet sitt påskrevet vil jeg tro.

Men dette ville vært grunn til skriftlig advarsel om oppsigelse hos meg...

"Man skal jo fortsette et samarbeid over tid, og de ansatte har vel antagelig fått passet sitt påskrevet vil jeg Hadde du virkelig vågd å sende barna dine i en slik barnehage? Jeg hadde i såfall funnet en ny. Det hadde sikkert ikke skjedd igje men jeg hadde aldri våget å stolt på slikt personell hverken når det gjaldt pedagogikk eller annet. Skulle nesten tro de var rusa.

Annonse

Gjest Persille

"Man skal jo fortsette et samarbeid over tid, og de ansatte har vel antagelig fått passet sitt påskrevet vil jeg Hadde du virkelig vågd å sende barna dine i en slik barnehage? Jeg hadde i såfall funnet en ny. Det hadde sikkert ikke skjedd igje men jeg hadde aldri våget å stolt på slikt personell hverken når det gjaldt pedagogikk eller annet. Skulle nesten tro de var rusa.

"Hadde du virkelig vågd å sende barna dine i en slik barnehage? Jeg hadde i såfall funnet en ny."

Nå er det faktisk ikke sånn at barnehageplasser vokser på trær i Norge, så lykke til med å finne en ny.

Dernest - uhell kan skje oss alle, vi vet ikke hva det skyldes i denne episoden, men å bære nag til hele barnehagen til evig tid for noe muligens bare en person kan lastes for, det synes jeg er unødvendig.

"Det hadde sikkert ikke skjedd igje men jeg hadde aldri våget å stolt på slikt personell hverken når det gjaldt pedagogikk eller annet. Skulle nesten tro de var rusa. "

Du har ikke så mye med små barn å gjøre skjønner jeg?

Gjest trinar

"Hadde du virkelig vågd å sende barna dine i en slik barnehage? Jeg hadde i såfall funnet en ny."

Nå er det faktisk ikke sånn at barnehageplasser vokser på trær i Norge, så lykke til med å finne en ny.

Dernest - uhell kan skje oss alle, vi vet ikke hva det skyldes i denne episoden, men å bære nag til hele barnehagen til evig tid for noe muligens bare en person kan lastes for, det synes jeg er unødvendig.

"Det hadde sikkert ikke skjedd igje men jeg hadde aldri våget å stolt på slikt personell hverken når det gjaldt pedagogikk eller annet. Skulle nesten tro de var rusa. "

Du har ikke så mye med små barn å gjøre skjønner jeg?

Slike uhell kan ikke skje med ansvarsbevisst personale. Helt umulig.

Mrs. Wallace

Og min SÆRDELES :-) oppegående sønn ble spurt av en gammel tante da han var tre: "Hva heter du da, lille venn?" Med grav alvorlig stemme og ansikt svarte han: "Marit" (navnet på bestevenninnen)

Du kan tro vi har ledd av det i ettertid, ikke har han noensinne greid å forklare oss hvorfor han svarte som han gjorde, heller!

mvh

*LOL*

Da min sønn var litt yngre enn som så, ble han spurt av en gammeltante om han kunne snakke.

"Nei, det kan jeg ikke", kom det kontant fra guttungen.

Gjest Persille

Slike uhell kan ikke skje med ansvarsbevisst personale. Helt umulig.

Neida - det er det ikke.

Foreldre mister også barna sine rett som det er, besteforeldre også - det er fortere gjort enn du aner.

Jeg mener ikke at vi skal bagatellisere det - men uhell kan skje alle.

Gjest trinar

Neida - det er det ikke.

Foreldre mister også barna sine rett som det er, besteforeldre også - det er fortere gjort enn du aner.

Jeg mener ikke at vi skal bagatellisere det - men uhell kan skje alle.

Mener du virtkelig at dette kan forsvares med et uhell? Et uhell skjer mens man er uskyldig. Dette er uforsvarlig påpassing og intet annet.

Gjest Persille

Mener du virtkelig at dette kan forsvares med et uhell? Et uhell skjer mens man er uskyldig. Dette er uforsvarlig påpassing og intet annet.

Som sagt - jeg forsvarer ingenting.

Men; jeg synes heller ikke det har noen hensikt å bære nag til noen over tid, slik jeg skrev i første innlegg.

Vi får stole på at dette skyldes en svikt i et eller annet ledd, at de har tatt det til etterretning, og at det ikke skjer igjen.

Det er faktisk ikke så mye annet å gjøre - og å bruke krefter på å hate noen for noe som kunne ha skjedd blir bare en ekstra byrde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...