Gjest Antisugar Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Jeg har en jente på 4,5 år med adhd. Hun har diverse utfall, blant annet raseri. I tillegg er hun ekstremt følsom på føtter og hender, blant annet er det kul umulig å få strømper til å "bli rett" som hun sier. Hun tømmer skoene sine X antall ganger før hun tar de på, det er alltid "sand" i skoene. I tillegg sier hun at hun klør umiddelbart etter at hun får sko/støvler/støvletter på seg. Vi kan bruke opptil 2 timer i morgenstellet nå som det er kaldt og mye klær som skal på. Ikke tale om hun skal ha på seg votter eller hansker, hun ønsker selv å ha på dette, men det føles tydeligvis så feil for henne at hun river det av seg og er skikkelig fortvilet. Hun prøver gang på gang, men det ender ofte med at hun blir rasende, så kjempetrøtt og hele turen ut må avlyses. Jeg er på jakt etter evt. andre som har barn med lignende utfall eller noen som vet om litteratur eller linker innen dette temaet. På forhånd takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bundi Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Det ligner jo på den hypersensibiliteten som barn med FAS ofte har, da, og den er det ikke så mye å gjøre med. Det kan også være en form for "tics" eller tvang, noe som ikke er ukjent ved ADHD, og spesielt hvis det er Tourette's. Din datter er så liten at en eventuell Tourette ikke er synlig ennå (tics), men du bør kanskje være oppmerksom på dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en mamma i nord Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Hypersensibilitet er ganske vanlig ved ADHD, og også ved andre bokstavdiagnoser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
adoptivmor1365380938 Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Jeg kjente meg så godt igjen i det du fortalte, at jeg fikk lyst til å sende deg noen ord. Vår jente på 9 år har ADHD og Tourette.Men vi har ikke merket tics siden hun fikk diagnosen for et halvt år siden.Jenta vår er også ekstremt følsom på føttene.Det er en kamp. Hun klager over at det er en søm i sokkene som irriterer, og drar de av seg i fullt sinne. Også stillongsen kan irritere. I dag fikk vi den opp. Hun var ikke helt fornøyd og dro den av seg igjen, istedetfor at vi kunne prøve å justere, mens den var oppe. Hun "klikker" helt. Krever fremdeles hjelp til påkledning, men det blir aldri bra nok. I dag kunne hun ikke ha på en ny genser, fordi ulltrøya under ble synlig i halsen. Så fikk hun en annen utenpå, der var også den under like synlig, men da reagerte hun ikke. Det er ikke alltid logikk. Hun vil også bare ha gensere med rund hals. Knappestolpe foran og v-hals går ikke.Hun ligger også ofte og spreller som en liten unge, når klærne skal på. Jeg har strevd med dette i flere år og har ikke noen råd til deg. Jenta mi er jo så gammel at jeg burde jo bare legge klærne til henne sånn at hun kunne ordne seg selv, hvis ikke får hun bli hjemme. Hun bruker også Ritalin. Hun burde nok få tabletten før klærne skal på. Jeg vet ikke om jenta di bruker Ritalin eller lignende. Det kan kanskje hjelpe. Selv er jeg skeptisk til medisinbruken, men skoledagen hennes ble bedre. Jeg synes det høres helt utrolig ut at du holder på med jenta di i 2 timer. Jeg vet hvor frustrerende det kan være. Jeg har også en annen utviklingshemmet jente med FAS og ADHD. Hun er mye enklere å ha med og gjøre på morgenen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hva venter oss? Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Jeg kjente meg så godt igjen i det du fortalte, at jeg fikk lyst til å sende deg noen ord. Vår jente på 9 år har ADHD og Tourette.Men vi har ikke merket tics siden hun fikk diagnosen for et halvt år siden.Jenta vår er også ekstremt følsom på føttene.Det er en kamp. Hun klager over at det er en søm i sokkene som irriterer, og drar de av seg i fullt sinne. Også stillongsen kan irritere. I dag fikk vi den opp. Hun var ikke helt fornøyd og dro den av seg igjen, istedetfor at vi kunne prøve å justere, mens den var oppe. Hun "klikker" helt. Krever fremdeles hjelp til påkledning, men det blir aldri bra nok. I dag kunne hun ikke ha på en ny genser, fordi ulltrøya under ble synlig i halsen. Så fikk hun en annen utenpå, der var også den under like synlig, men da reagerte hun ikke. Det er ikke alltid logikk. Hun vil også bare ha gensere med rund hals. Knappestolpe foran og v-hals går ikke.Hun ligger også ofte og spreller som en liten unge, når klærne skal på. Jeg har strevd med dette i flere år og har ikke noen råd til deg. Jenta mi er jo så gammel at jeg burde jo bare legge klærne til henne sånn at hun kunne ordne seg selv, hvis ikke får hun bli hjemme. Hun bruker også Ritalin. Hun burde nok få tabletten før klærne skal på. Jeg vet ikke om jenta di bruker Ritalin eller lignende. Det kan kanskje hjelpe. Selv er jeg skeptisk til medisinbruken, men skoledagen hennes ble bedre. Jeg synes det høres helt utrolig ut at du holder på med jenta di i 2 timer. Jeg vet hvor frustrerende det kan være. Jeg har også en annen utviklingshemmet jente med FAS og ADHD. Hun er mye enklere å ha med og gjøre på morgenen. Jeg tenkte kanskje jeg kunne spørre deg om dette: Datteren min er 9 og har en bror med adhd, og en bror uten noen diagnose, men med tics og uro av og til. Spesialisten mener han med tics sannsynligvis ikke har tourette. Eldstemann med adhd, var også slik det blir beskrevet her, husker så godt problemene med å finne sokker uten sømmer! Og han misliker berøring og sover urolig, noe jeg tror kan komme av at han plages av dyner og lignende. Akkurat som sin far og sin søster. To spørsmål her: Jeg mener at datteren min har noen trekk som kan være adhd på "jentemåten"- blir ekstremt forstyrret av lyder ingen andre merker, glemsk og fraværende og har ikke forståelse for tid. Men i tillegg er hun konstant urolig, i betydningen indre uro. Hun kan sitte og hoppe, kan stå og hoppe, eller være helt stille mens hun lager strupelyder og klikkelyder. Når hun tar en kopp te, kan jeg se hun slår lett to ganger på bordkanten før hun tar sukker, og når hun har tatt sukkeret, stryker hun sukkerskålen lett, nesten ubemerket, etpar ganger ør hun lager noen strupelyder og drikker. Sitter hun inntil meg når vi ser tv, kan jeg høre lyder og merke rykningene. Hun sier hun ikke vil dette selv, og blir sår og sint om jeg spør. Og det har jeg jo gjort noen ganger, for å forsøke å finne ut på om hun f.eks. har en rytme i kroppen eller er musikalsk og uttrykker dette på denne måten, viljestyrt. Minner dette deg om Tourette - eller kan det være adhd-uro som kommer fram på denne måten? Eller kanskje bare helt vanlig barnslig oppførsel. Jeg er jo litt ekstra på vakt siden familien har så mange barn og voksne med adhd-atferd og noen har fått diagnose etterhvert. Kanskje ser jeg adhd også der det ikke er noe slikt. Og spørsmål to: Hva vil en eventuell diagnose "utløse" av goder for min datter? Eller for å si det på en annen måte - er det verd å få henne utredet? Jeg vet nemlig at barnas far vil bli meget sint om jeg foreslår det - og vet ikke om det er "verd prisen" dersom det eneste som skjer et at hun får en diagnose på et papir, og ellers vil alt fortsette som før? Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
adoptivmor1365380938 Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Jeg tenkte kanskje jeg kunne spørre deg om dette: Datteren min er 9 og har en bror med adhd, og en bror uten noen diagnose, men med tics og uro av og til. Spesialisten mener han med tics sannsynligvis ikke har tourette. Eldstemann med adhd, var også slik det blir beskrevet her, husker så godt problemene med å finne sokker uten sømmer! Og han misliker berøring og sover urolig, noe jeg tror kan komme av at han plages av dyner og lignende. Akkurat som sin far og sin søster. To spørsmål her: Jeg mener at datteren min har noen trekk som kan være adhd på "jentemåten"- blir ekstremt forstyrret av lyder ingen andre merker, glemsk og fraværende og har ikke forståelse for tid. Men i tillegg er hun konstant urolig, i betydningen indre uro. Hun kan sitte og hoppe, kan stå og hoppe, eller være helt stille mens hun lager strupelyder og klikkelyder. Når hun tar en kopp te, kan jeg se hun slår lett to ganger på bordkanten før hun tar sukker, og når hun har tatt sukkeret, stryker hun sukkerskålen lett, nesten ubemerket, etpar ganger ør hun lager noen strupelyder og drikker. Sitter hun inntil meg når vi ser tv, kan jeg høre lyder og merke rykningene. Hun sier hun ikke vil dette selv, og blir sår og sint om jeg spør. Og det har jeg jo gjort noen ganger, for å forsøke å finne ut på om hun f.eks. har en rytme i kroppen eller er musikalsk og uttrykker dette på denne måten, viljestyrt. Minner dette deg om Tourette - eller kan det være adhd-uro som kommer fram på denne måten? Eller kanskje bare helt vanlig barnslig oppførsel. Jeg er jo litt ekstra på vakt siden familien har så mange barn og voksne med adhd-atferd og noen har fått diagnose etterhvert. Kanskje ser jeg adhd også der det ikke er noe slikt. Og spørsmål to: Hva vil en eventuell diagnose "utløse" av goder for min datter? Eller for å si det på en annen måte - er det verd å få henne utredet? Jeg vet nemlig at barnas far vil bli meget sint om jeg foreslår det - og vet ikke om det er "verd prisen" dersom det eneste som skjer et at hun får en diagnose på et papir, og ellers vil alt fortsette som før? Takk for svar! Så tilfeldigvis at det var kommet et spørsmål til meg her. Det var koselig. Jeg er ingen ekspert på disse tingene, men kan dele litt erfaringer. Det du beskriver synes jeg minner veldig mye om tourette og adhd, slik jeg kjenner til det. Også når en vet at mange med tourette har adhd som tilleggsdiagnose. Vår jente på 9 år, har også dette med å være glemsk og fraværende. Hun klarer ikke å holde orden i tingene sine, Hun har heller ikke god forståelse for tid, Hun har også mattematikkvansker og har tilpasset undervisning. Ellers har hun liten tålmodighet når det gjelder skolearbeidet.Det skal lite til før hun "klikker". F.eks på grunn av sokker som ikke kommer riktig på. Eller bokstaver hun ikke får til. Jenta vår ble også irritert når jeg maste om disse rykningene. Jeg ville også vite om dette var noe hun kunne noe for osv. Du er i tvil om det er tourette, adhd -uro eller helt vanlig oppførsel. For meg virker det veldig som tourette. Hun kan prøve å skjule/maskere rykningene, ved at hun fortsetter bevegelsen og får den til å se naturlig ut. Jenta vår hadde ikke vokale tics bortsett fra en periode med ufrivillig banning. Nå ser vi sjelden tics. Men hadde hun ikke fått tourette diagnosen, så hadde nok adhd diagnosen vært verre å oppdage. Det er mange som stiller seg uforstående til at hun har adhd. Men vi er ikke i tvil lenger. Så til det andre du spør om. Jeg synes det var viktig med diagnose å få svar på hvorfor ting var som det var. Hun fikk jo da begynne med ritalin og skolehverdagen ble enklere for henne. Jeg var også først i tvil om diagnose. Tenkte om dette ble et stempel, som kunne ødelegge for henne i yrkesvalg e.l. Men med tanke på at det med diagnose ville bli enklere å få hjelpen hun trenger i skolen, så ville vi gjerne at diagnose skulle settes. Vi har også mulighet for å søke hjelpestønad, men har ikke gjort det foreløpig. Jeg tror det er verdt å få jenta di utredet. Spesielt for hennes del. Og kanskje hun kan få hjelp for ticsene. Kjenner til ei som ble kvitt spyttetics etter kun en samtale hos psykolog. Så det går ann å få hjelp. Kanskje det også dreier seg om tvang, sånn som du forteller om sukkerkoppen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest apelsin Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Du må sjekke hun for fas/fae. Anonym. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ariadne Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Du må sjekke hun for fas/fae. Anonym. Hei apelsin. Om du kikker på datoene, så skrev trådstarter sitt innlegg i 2006. Det er mange gamle tråder, og fort gjort å svare på noe gammelt her på dol! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.