Gå til innhold

8 mnd, får hun i seg nok melk?

Anbefalte innlegg

Prinsessemamma

Har en datter på 8 mnd, siste mnd har hun gradvis blitt mindre og mindre interessert i pupp på dagtid, samtidig som hun har begynt å få mer mat (grøt, grønnsaker og skive 3-4 måltider pr dag). Ammer henne i 6-tiden om morgenen og så igjen i 9-tiden og da drikker hun godt begge gangene (etter å ha sovet hele natten uten mat). Men resten av dagen er hun ikke noe særlig interessert i pupp men spiser godt med grøt og skive, prøver å amme både før og etter maten men hun finner ikke roen ved brystet og det blir noen få slurker før hun reiser seg eller begynner å bite i stedenfor... Rett før hun skal legge seg får hun pupp, og da hender det at hun drikker bra men ikke alltid.

Merker at produksjonen er på vei ned, men jeg har egentlig lyst å amme lenge enda.

Jeg gir henne vann til maten som hun drikker av vanlig glass, og hun drikker vel ca et halvt glass til hvert måltid, og liker det godt. Men burde jeg heller gi henne melk til maten? Enten utpumpet morsmelk eller erstatning? Siden hun ammer såpass lite mener jeg? Eller er det nok med de to amme måltidene på morgenen og noen slurker her og der i løpet av dagen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212808-8-mnd-f%C3%A5r-hun-i-seg-nok-melk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prinsessemamma

Du har nå et en stor baby som får hovednæringen via vanlig mat. Melka er derfor mindre og mindre viktig. Selv har jeg ei som ikke ville mer da ho var 7 mnd. Så da sluttet jeg amming. Ho fikk erstatning fram til 11 mnd.

Ja det er vel bare å innse at babyen min har blitt stor og ikke trenger å bli ammet så mye mer... Men ville du byttet vann som hun drikker til maten med melk?

Heisan!

Jeg opplever akkurat det samme. Har en jente på 7,5 måneder og hun drikker veldig lite. Jeg gir henne ikke engang vann til maten (uff, det får jeg begynne med). Hun biter i flasken og har ikke ro til å ligge ved puppen. Avføringen er bra, men noe fastere enn hva jeg er vant med - det tyder vel egentlig på litt for lite væske, men hun gir ingen signaler på at det er vondt å bærsje, heller ingen indikasjoner på at hun er tørst.

Er vel bare å innse at barna "vokser til" - snufs.....

Jeg har vært å kjøpt kopp med hanker og sugetutt på idag - i håp om å få i henne litt mer drikke. Kanskje det blir gøy å drikke på en ny måte. Vi får se!

Lykke til! Så lenge hun er i god form så er det vel ingen fare - det er regelen jeg følger ihvertfall.

Prinsessemamma

Heisan!

Jeg opplever akkurat det samme. Har en jente på 7,5 måneder og hun drikker veldig lite. Jeg gir henne ikke engang vann til maten (uff, det får jeg begynne med). Hun biter i flasken og har ikke ro til å ligge ved puppen. Avføringen er bra, men noe fastere enn hva jeg er vant med - det tyder vel egentlig på litt for lite væske, men hun gir ingen signaler på at det er vondt å bærsje, heller ingen indikasjoner på at hun er tørst.

Er vel bare å innse at barna "vokser til" - snufs.....

Jeg har vært å kjøpt kopp med hanker og sugetutt på idag - i håp om å få i henne litt mer drikke. Kanskje det blir gøy å drikke på en ny måte. Vi får se!

Lykke til! Så lenge hun er i god form så er det vel ingen fare - det er regelen jeg følger ihvertfall.

Takk for svar. Det er vel naturlig at de begynner å trappe ned på ammingen nå ja, selv om det føles tidlig... Jeg gir henne vann til maten fordi jeg selv liker å drikke til maten, og tenker at hun sikkert blir tørst av brødmat og grøt. Må høre med helsesøster på neste kontroll om hva hun sier om å gi henne vann å drikke eller om hun bør få melk ved siden av maten.

Enig med deg i at så lenge barnet er fornøyd og vokser og legger på seg så er nok alt i orden :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...