Gjest prinsesse og prinse mamma Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Vi har en sønn på 5,5 år. han har alltid vært småspist og veldig sær i matveieen. Vi har fulgt alle råd fra helsestasjonen og gått etter "boka". Alle har sagt at dette går deg til. At vi skal servere han det samme som andre i familien spiser og ikke minst, ikke lage noe STYR rundt maten. Fine råd alt dette, og de er mer enn utprøvd..Han kan sikkert ha overlevd på pølser, brødskive m nugatti, salami, knekkebrød, brunost (men kun i barnehagen så klart), pannekaker, pizza, fiskepinner, chips, mandarineer, kiwi, epler, Ja dette er stort sett det han liker. Han er aktiv og ser ikke ut til å lide noen nød. Men han må jo snart begynne å smake på annen mat. Jeg tenker spesielt i og med at han skal begynne på skolen til høsten. Har dere noen tips? Hva gjør dere om ungen ordner styr hver gang det er middag? Vi har i det siste sagt at han må smake, men det er underlig styr, og det er utrivelig hver gang det er mat på bordet. I går tok pappan over styringa å sa han fikk spise for seg selv på stua om han ødela roen for oss andre. Det endte på stua, der han satt i 1,5 timer før han hadde i seg kanskje 5 skjeer med ris, kyllingfilet å bernesaus. Pappan mener vi skal ha på en bitteliten porsjon å forlange at han eter opp det. Det viste seg jo at han synes kylliingfilet smakte helt greit. Nå er jeg forbredt på samme styr i dag, og kan ikke si jeg gleder meg nei. Som sagt vet jeg at man skal la være å fokusere så mye på maten, men det må da være måte på. Kan ikke skjønne hvordan han skal få i seg de næringsstoffene han trenger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212828-n%C3%A5r-barn-nesten-ikke-liker-noe-mat/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Ikke bekymre deg for maten på skolen. De har vel med seg matpakke? Hos oss spiser de matpakke i 10-tiden, så er det sfo-måltid kl. 13. Da er det brød eller knekkebrød med vanlig pålegg (men neppe nugatti!). Varm-mat en gang i uka og da går det på tomatsuppe, pizza og hamburger... *Sukk* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212828-n%C3%A5r-barn-nesten-ikke-liker-noe-mat/#findComment-1554996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prinsesse og prinse mamma Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Ikke bekymre deg for maten på skolen. De har vel med seg matpakke? Hos oss spiser de matpakke i 10-tiden, så er det sfo-måltid kl. 13. Da er det brød eller knekkebrød med vanlig pålegg (men neppe nugatti!). Varm-mat en gang i uka og da går det på tomatsuppe, pizza og hamburger... *Sukk* Vi bruker kun nugatti i ferier og slikt da, glemte å skrive det hehe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212828-n%C3%A5r-barn-nesten-ikke-liker-noe-mat/#findComment-1555028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Om det er noen trøst, så er min datter på 5 1/2 år likedan.... Jeg tror også vi har forsøkt _alt_ . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212828-n%C3%A5r-barn-nesten-ikke-liker-noe-mat/#findComment-1555119 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Smakesmake Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Jeg synes det går an å forlange at barnet _smaker_ på maten. O gjerne ganske ofte på samme matvaren. Smaken forandrer seg, og plutselig kan han begynne å like noe som han ikke likte før. Min sønn på 8 år har vært litt sær opp gjennom årene, men heldigvis ikke av de verste. Han får ikke lov til å si at han ikke liker før han har smakt. Det siste året har han begynt å like flere ting som han ikke likte før, og han har dermed skjønt at smaken forandrer seg med årene. Hsis han en sjelden gang ikke har lyst til å smake på en ting, forteller vi om da fetteren var på besøk og ikke turde smake på lasagnen vi hadde til middag. Jeg ga han beskjed om at bare de som hadde smakt på middagen fikk is til dessert. Gutten hadde forferdelig lyst påis, så han tvang inn en bit lasagne. Oj, så godt han syntes det var! Spiste 3 store porsjoner. Moral: du kan gå glipp av en livrett dersom du ikke tør å smake! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212828-n%C3%A5r-barn-nesten-ikke-liker-noe-mat/#findComment-1555260 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annanymidag Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Det er hårda bud - for det er bare EN ting som hjelper - nemlig at fra du henter i barnehagen og til middagen står på bordet så får de ikke NOEN ting å putte i munnen, ikke en eplebit, ikke en kjekssmule. Forutsatt at du klarer dette - så vil ungen spise middag, for da er de sultne nemlig. Jeg vet at dette ikke er lett, men er de vanskelige med matbordet så må en sulte dem litt på forhånd. Sånne kresne unger blir jo et mareritt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212828-n%C3%A5r-barn-nesten-ikke-liker-noe-mat/#findComment-1555280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prinsesse og prinse mamma Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Det er hårda bud - for det er bare EN ting som hjelper - nemlig at fra du henter i barnehagen og til middagen står på bordet så får de ikke NOEN ting å putte i munnen, ikke en eplebit, ikke en kjekssmule. Forutsatt at du klarer dette - så vil ungen spise middag, for da er de sultne nemlig. Jeg vet at dette ikke er lett, men er de vanskelige med matbordet så må en sulte dem litt på forhånd. Sånne kresne unger blir jo et mareritt. Hei. jeg er enig i alt du skriver, og det er utprøvd.Det rare med gutten vår er at han ikke synes å bli sulten heller om ham hopper over flere måltid. han blir så klart grinete å sur, men ikke slik at han synes det plager han selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212828-n%C3%A5r-barn-nesten-ikke-liker-noe-mat/#findComment-1555343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emigrant1365380937 Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Dette var omtrent en helt nøyaktig beskrivelse på vår datter på 5 1/2, så det høres temmelig vanlig ut. Igår ble vi faktisk enige om at hun slapp å spise (Lasagne, men det fantes ikke noe gehør for at dette var det samme som spaghetti, her skulle det ikke smakes nei...:-) men at det da ikke ble noe mat resten av den dagen. Det var helt OK for henne, alle var blide, helt til 8-tida om kvelden, hvor hun begynte å bli ganske sulten. Hun ropte fra senga, og når jeg kom inn lurte hun på om det var greit at hun kunne få dobbel frokost om morgenen, siden hun ikke hadde spsit middag......:-) Hvordan barn tenker... Jeg fikk dårlig samvittighet såklart, men stålsatte meg og sa joda, såklart du kan få dobbel frokost, men er det ikke bedre neste gang og spise litt middag sammen med oss ? Hun var tildels enig i dette, så det blir spennende å se om dette har hatt noen effekt til neste gang vi har middag hun plutselig har bestemt seg for at hun ikke liker. Jeg har etterhvert innsett at tvang ikke er veien, det fungerer jo overhodet ikke, og ender bare opp i en krangel. Så lenge ungen ikke er underernært, er det ingen som tar skade av en dag uten middag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212828-n%C3%A5r-barn-nesten-ikke-liker-noe-mat/#findComment-1555358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prinsesse og prinse mamma Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Dette var omtrent en helt nøyaktig beskrivelse på vår datter på 5 1/2, så det høres temmelig vanlig ut. Igår ble vi faktisk enige om at hun slapp å spise (Lasagne, men det fantes ikke noe gehør for at dette var det samme som spaghetti, her skulle det ikke smakes nei...:-) men at det da ikke ble noe mat resten av den dagen. Det var helt OK for henne, alle var blide, helt til 8-tida om kvelden, hvor hun begynte å bli ganske sulten. Hun ropte fra senga, og når jeg kom inn lurte hun på om det var greit at hun kunne få dobbel frokost om morgenen, siden hun ikke hadde spsit middag......:-) Hvordan barn tenker... Jeg fikk dårlig samvittighet såklart, men stålsatte meg og sa joda, såklart du kan få dobbel frokost, men er det ikke bedre neste gang og spise litt middag sammen med oss ? Hun var tildels enig i dette, så det blir spennende å se om dette har hatt noen effekt til neste gang vi har middag hun plutselig har bestemt seg for at hun ikke liker. Jeg har etterhvert innsett at tvang ikke er veien, det fungerer jo overhodet ikke, og ender bare opp i en krangel. Så lenge ungen ikke er underernært, er det ingen som tar skade av en dag uten middag. såsant så sant at de ikke skades av det. Problemet er at han aldri så ogsi spiser mer enn en bit.. Pappan er enda oppsatt på å prøve planen sin, så nå sitter gutten å skriker over 3 biter medisterpølse , 2 biter potet og litt fløtesaus ved siden av. Vi andre var ferdige for ca 20 min siden 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212828-n%C3%A5r-barn-nesten-ikke-liker-noe-mat/#findComment-1555370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
linko Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Dette var omtrent en helt nøyaktig beskrivelse på vår datter på 5 1/2, så det høres temmelig vanlig ut. Igår ble vi faktisk enige om at hun slapp å spise (Lasagne, men det fantes ikke noe gehør for at dette var det samme som spaghetti, her skulle det ikke smakes nei...:-) men at det da ikke ble noe mat resten av den dagen. Det var helt OK for henne, alle var blide, helt til 8-tida om kvelden, hvor hun begynte å bli ganske sulten. Hun ropte fra senga, og når jeg kom inn lurte hun på om det var greit at hun kunne få dobbel frokost om morgenen, siden hun ikke hadde spsit middag......:-) Hvordan barn tenker... Jeg fikk dårlig samvittighet såklart, men stålsatte meg og sa joda, såklart du kan få dobbel frokost, men er det ikke bedre neste gang og spise litt middag sammen med oss ? Hun var tildels enig i dette, så det blir spennende å se om dette har hatt noen effekt til neste gang vi har middag hun plutselig har bestemt seg for at hun ikke liker. Jeg har etterhvert innsett at tvang ikke er veien, det fungerer jo overhodet ikke, og ender bare opp i en krangel. Så lenge ungen ikke er underernært, er det ingen som tar skade av en dag uten middag. også her er lasagne KRISE... som lapskaus og gryteretter (hvor flere indgredienser er sammen). Vi har derfor nesten aldri lasagne etc...orker ikke oppstyret hver gang. Har kommet til at det ikke er verdt det, selv om f.eks lapskaus er noe av det beste jeg vet selv. Har nok med det vanlige styret ved middag, og har nok gitt etter her ja. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212828-n%C3%A5r-barn-nesten-ikke-liker-noe-mat/#findComment-1555421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 også her er lasagne KRISE... som lapskaus og gryteretter (hvor flere indgredienser er sammen). Vi har derfor nesten aldri lasagne etc...orker ikke oppstyret hver gang. Har kommet til at det ikke er verdt det, selv om f.eks lapskaus er noe av det beste jeg vet selv. Har nok med det vanlige styret ved middag, og har nok gitt etter her ja. Barna våre liker heller ikke lasagne, lapskaus og gryteretter. Kort sagt liker de ikke tomatsaus. Og vet dere hva, de slipper å spise det. *dukker* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212828-n%C3%A5r-barn-nesten-ikke-liker-noe-mat/#findComment-1555514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emigrant1365380937 Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Barna våre liker heller ikke lasagne, lapskaus og gryteretter. Kort sagt liker de ikke tomatsaus. Og vet dere hva, de slipper å spise det. *dukker* org skrev: Og vet dere hva, de slipper å spise det. *dukker* _______________________ Joa la vel kanskje opp for noen kommentarer, men ikke så mye at det er noe å dukke for vel :-) Nå var iallefall ikke vårt tilfelle begrenset til Lasagne (kun et eksempel siden det var igår) men hva som helst som ikke likes "den dagen". Hun liker gryterett, spaghetti, osv.osv, men neste dag er det plutselig ikke noe særlig. Hun elsker erter (er dette vanlig ? synes jeg husker at jeg hatet det...), men plutselig en dag liker hun det ikke, da det er "feil farve" på dem. Og champingnon, tror hun kan spise seg mett på kun det. Pizza ? Mestparten i Pizza er uspiselig bortsett fra oliven, familiepizzaen blir plukket ren for hele oliven og går over til henne ! Rar smak gitt...:-) Vi har den oppfatning at det er lov å si "liker ikke" etter man har smakt, men ikke på grunnlag av prinsessen på erten nykker. Som sagt har vi tidligere utøvd noe tvang; EEEEN bit, etc., men det funker dårlig og er helt sikkert feil måte å handle det på. Gårsdagens "ingen middag" virket bedre, men det gjenstår å se om det gir resultater... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212828-n%C3%A5r-barn-nesten-ikke-liker-noe-mat/#findComment-1555607 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Tran, sana-sol, et halvt eple, noen appelsinbåter, ei lita gulrot, en kålrabibit, 'smugle' sunt pålegg på brødskivene, servere små middagsporsjoner sirlig sortert i arter og klasser, ikke småspising mellom måltidene, ikke kjeks eller boller, ikke saft eller juice - og ellers bare la tiden jobbe for et utvidet smaksrepertoar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212828-n%C3%A5r-barn-nesten-ikke-liker-noe-mat/#findComment-1555616 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cumbria Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Been there... Men jeg synes ikke det høres ut som om gutten spiser så uvanlig lite forskjellig, det du beskriver er ganske vanlig "liste" for en unge å like... Vi har gradvis fått utvidet repertoaret her i huset, men det har IKKE vært noen lett og hyggelig vei å gå. Sterkt press og mye styr har det vært, men med det resultat at ungen nå faktisk smaker på maten, og hun liker flere middagsretter nå enn tidigere. Frukt og grønt derimot er fortsatt et problem. Vi bruker vitaminer for å veie opp noe for dette. Mitt råd er å være konsekvent, tilby maten, han MÅ smake, og liker han det ikke er det å vente til kveldsmat noen timer senere. Ha tålmodighet, det går seg til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212828-n%C3%A5r-barn-nesten-ikke-liker-noe-mat/#findComment-1556209 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.