Gå til innhold

er barns høyde "synonymt "med høyde i voksen alder?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

fei1365380229

Det kommer jo veldig an på hvor gammelt barnet er også og hvordan vekstkurven deres har vært.

Vi har en gutt som har ligget 5 cm under den laveste percentilen hele veien, han blir garantert liten som voksen.

Noen gjør plutselige veksthopp eller stanser i vekst da bør man følge med, men stort sett så tror jeg de fleste følger kurven, men at puberteten kan være forsinket/fremskyndet og da blir resultatet kanskje ikke helt det man ville tro.

Min åtteåring (blir ni til sommeren) har alltid vært litt langt nede på gjennomsnittskurven både når det gjelder vekt og høyde. Hun har alltid vært litt lavere enn klassekameratene. I sommer vokste hun såpass mye at andre bemerket at hun hadde strekt seg endel. Vi merket det ikke annet enn at alle buksene plutselig ble så korte ;-)

På kontroll på helsestasjonen i høst, så vi at hun nesten hadde havna midt på snittet mht. høyden, så jeg tror nok det er vanskelig å spå sluttresultatet mange år før de er ferdig utvokst..

Femåringen vår er forøvrig bittelitt over snittet hva høyden angår. Hun rekker storesøster til midt på fjeset.

Minstesøster på 19 mnd er akkurat som eldstemann var, lavere enn snittet.

Har hørt at man skal doble høyden ved nøyaktig 2 års alder. Da får du høyden som ferdig utvokst.

Gubban...Da håper jeg virkelig at lillesøster på 19 mnd vokser myyye fram mot toårsdagen i mai. Hun er bare bittelitt over 80 cm lang tror jeg ;-)

Gubban...Da håper jeg virkelig at lillesøster på 19 mnd vokser myyye fram mot toårsdagen i mai. Hun er bare bittelitt over 80 cm lang tror jeg ;-)

*Snøft* Og hva er galt med en høyde på litt over 1,60? Skulle gjerne vært 1,60 jeg.

Annonse

Tror også jeg har hørt det der om dobling av toårshøyden= voksenhøyde.

Eldstemann hos oss var veldig lav i 1-2årsalderen, husker ikke akkurat høyden, men vi var til utredning for ulike ting, bl.a. det.

Nå er han 6,5 og er 118 cm tror jeg, og det er vel sånn middels høyde, kanskje litt under?

Nr to er 4,5 år og 107 cm.

Nr tre vet jeg ikke, men jeg tipper hun er sånn ca 90 cm?

fei1365380229

Har hørt at man skal doble høyden ved nøyaktig 2 års alder. Da får du høyden som ferdig utvokst.

Gjelder visstnok bare jenter. På gutter skal man doble og plusse på 5-7 cm.

Min eldste sønn skal bli 1.65 hvis jeg plusser på 7 cm. Røntgen har estimert han til å bli 1.64

*Snøft* Og hva er galt med en høyde på litt over 1,60? Skulle gjerne vært 1,60 jeg.

Åh, herregud, nå avslører jeg mine heller dårlige mattekunnskaper... Når jeg skrev inn, tenkte jeg at 80+80 var 140 *hehe*

Enig med deg i at 160 cm er en helt grei høyde :-)

Min eldste sønn skal bli 1.65 hvis jeg plusser på 7 cm. Røntgen har estimert han til å bli 1.64

Da blir sønnen min 1.97... Ingenting som tyder på det foreløbig, han er 15 og 1.85!

mvh

Annonse

Og jeg har hørt at det bare gjelder for gutter!

Hvis vi skulle doblet høyden til datteren min da hun var 2 år, ville hun ligget ann til å bli over 1.70 høy. Noe som er svært lite sannsynlig tatt i betraktning hvilke gener hun har, og hvor høy hun er i dag (ligger helt i nedre enden av normalen).

fei1365380229

Og jeg har hørt at det bare gjelder for gutter!

Hvis vi skulle doblet høyden til datteren min da hun var 2 år, ville hun ligget ann til å bli over 1.70 høy. Noe som er svært lite sannsynlig tatt i betraktning hvilke gener hun har, og hvor høy hun er i dag (ligger helt i nedre enden av normalen).

Mine unger skulle blitt:

Gutt1: 158 cm + 5-7 cm?

Gutt2: 170 cm + 5-7 cm?

Jente3: 164 cm

Jente4: 152 cm

For håpe det ikke stemmer da :).

Si ikke det! Han er livredd for at veksten har stoppet.. Når jeg sier at han ikke trenger å bli høyere, ser han tvilende på meg! Men 1.97 er nok litt i overkant selv for ham, ja!

Datteren min var 90 cm, tror neppe hun blir 1.80...

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...