Gå til innhold

er barns høyde "synonymt "med høyde i voksen alder?

Anbefalte innlegg

fei1365380229

Si ikke det! Han er livredd for at veksten har stoppet.. Når jeg sier at han ikke trenger å bli høyere, ser han tvilende på meg! Men 1.97 er nok litt i overkant selv for ham, ja!

Datteren min var 90 cm, tror neppe hun blir 1.80...

mvh

Syns han 1.85 er lavt? Er det veldig mange høye i klassen hans?

Jeg har en sønn som er 13 år og 1.41 cm, selvfølgelig lavest i klassen, men gir faen foreløpig.

Og så har jeg en sønn på 11 år som er 1.39 cm og maser og maser om at han er så lav hver eneste dag. Han har kommet i klasse sammen med alle de høyeste på trinnet og føler seg liten. Han liker ikke basket og fotball heller for de andre har ballen hele tiden.

Fortsetter under...

Syns han 1.85 er lavt? Er det veldig mange høye i klassen hans?

Jeg har en sønn som er 13 år og 1.41 cm, selvfølgelig lavest i klassen, men gir faen foreløpig.

Og så har jeg en sønn på 11 år som er 1.39 cm og maser og maser om at han er så lav hver eneste dag. Han har kommet i klasse sammen med alle de høyeste på trinnet og føler seg liten. Han liker ikke basket og fotball heller for de andre har ballen hele tiden.

Nei, han synes ikke det er lavt, og han er høyest i klassen! Men du vet, proffe fotballspillere er gjerne opp mot 1.90! :-) Drømmen lever!

mvh

Jeg var lengre enn min søster da jeg ble født. Da vi vokste opp hadde vi omtrent samme høyde, de forskjellige alderstrinnene.

Jeg kom i puberteten, og fikk mensen først. Jeg sluttet å vokse i høyden like etter.

Min søster fikk mensen 2 år senere enn meg, og vokste seg 5cm lenger.

fei1365380229

Nei, han synes ikke det er lavt, og han er høyest i klassen! Men du vet, proffe fotballspillere er gjerne opp mot 1.90! :-) Drømmen lever!

mvh

Proffe fotballspillere er alt fra 1.65 - 2 m de da :) Han Hestad er vel ikke mer enn 1.68.

Lengdeveksten går jo i rykk og napp. Lengden som barn kan gi en viss indikasjon, men ikke noe mer.

En som alltid har ligget i nedre kant av lengdekurven blir neppe 210. En som jevnt over har ligget i over lengdekurven stopper neppe på 150.

Sykdom og hormonelle forstyrrelser kan selvsagt påvirke dette.

mvh

Gjest girasol

Gubban...Da håper jeg virkelig at lillesøster på 19 mnd vokser myyye fram mot toårsdagen i mai. Hun er bare bittelitt over 80 cm lang tror jeg ;-)

Å men nå er ho i den viktigste voksealderen sin vet du! Knærten min blir 2 i februar, og han er 84 cm.nå. Jeg ser for meg at han vokser 1-2 cm.til fram til bursdagen sin, så hvis vi dobler den høyden blir han kanskje 171-172 cm.høy når han blir voksen?

Annonse

Å men nå er ho i den viktigste voksealderen sin vet du! Knærten min blir 2 i februar, og han er 84 cm.nå. Jeg ser for meg at han vokser 1-2 cm.til fram til bursdagen sin, så hvis vi dobler den høyden blir han kanskje 171-172 cm.høy når han blir voksen?

Godt mulig det, ja!

Siste kontroll var 15 mnds kontrollen og da var hun 79 cm lang. Godt mulig hun nå er litt høyere enn jeg har fått med meg ;-)

Pappaen er 182 og jeg 172 cm, så det rart hvis hun blir "kjempeliten" også da...

Tror ikke høyden som barn har så veldig stor sammenheng med høyde som voksen, man får nok en bedre pekepinn ved å se på foreldrenes høyde. Husker min lillebror ble spådd å bli nesten 2 meter da han var i 3-4års alderen, og det ble snakket om hormoner for å bremse veksten o.l. når han ble større. Det ble aldri nødvendig, han ble ikke lengre enn 181cm likevel!

Tror ikke høyden som barn har så veldig stor sammenheng med høyde som voksen, man får nok en bedre pekepinn ved å se på foreldrenes høyde. Husker min lillebror ble spådd å bli nesten 2 meter da han var i 3-4års alderen, og det ble snakket om hormoner for å bremse veksten o.l. når han ble større. Det ble aldri nødvendig, han ble ikke lengre enn 181cm likevel!

"man får nok en bedre pekepinn ved å se på foreldrenes høyde."

Tja... Min mor var ca. 150 cm og min far 192... Vi helsøstrene er vel ca. 152 cm, 158 cm og 170 cm. :o)

"man får nok en bedre pekepinn ved å se på foreldrenes høyde."

Tja... Min mor var ca. 150 cm og min far 192... Vi helsøstrene er vel ca. 152 cm, 158 cm og 170 cm. :o)

OK, da har du jo ei mor som er veldig lav, og en far som er veldig høy, er kanskje ikke så lett å forutsi barnas høyde da! Ser bare at jeg selv har blitt nøyaktig like høy som min mor, og brødrene mine er hhv. nøyaktig som sin far, og 2cm lavere enn faren. Dette stemmer bra for mannen min og hans søsken også, men kan jo være tilfeldig for det.

fei1365380229

OK, da har du jo ei mor som er veldig lav, og en far som er veldig høy, er kanskje ikke så lett å forutsi barnas høyde da! Ser bare at jeg selv har blitt nøyaktig like høy som min mor, og brødrene mine er hhv. nøyaktig som sin far, og 2cm lavere enn faren. Dette stemmer bra for mannen min og hans søsken også, men kan jo være tilfeldig for det.

Foreldrenes høyde gir en indikasjon på hvor høye man kan komme til å bli, men gener kommer fra generasjoner bakover også. Min mor er 1.65 og hennes bror er 2.05, de har ganske så lave foreldre.

Annonse

Gjest Wiggolo

For å si det sånn... jeg hadde på barne- og ungd.skolen en gutt i klassen som het Sindre. Sindre var minstemann gjennom alle skoleårene - alle jentene i klassen var høyere enn han! Liten og piinglete - men en suuuper kompis :)

Rart var det derfor når jeg en dag omlag 6-7 år metter vi gikk ut fra ungd.skolen ventet på bussen nede i byen. Etter en liten stund er det noen som sier "Hei, xxx!" Jeg snur meg.....og må titte lanngt opp...! Mannen var nærmere 1.90 og han het Sindre!! :)

Så individuelt er det nok - som alt annet! Har forøvrig en litt liten gutt selv som vi er spente på høydeutviklingen på.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...