Gjest Mor til hormonpungt Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Hei! Min datter har fått liste over plikter hun får for å lære seg jobbe litt i hjemmet, som rydde i og ut av oppvaskmaskin, vaske eget rom, og støvsuge dette, tørke støv andre steder i huset,gå ut med søppel osv. Vi forlater derfor månedslønn som har vært for ustabilt mhp innsats mot penger. Noen som har tilsvarende ordning, og hva har dere for priser på ulike ting? Tar gjerne innspill til jobber også, så det kan foreligge noe som heter frivillig inntjeningsmulighet. Vi må vekk fra tv og pc, det har snart tatt helt overhånd,selv med begrenset bruk, og i tillegg er det aggressivitet når en sier fra for `nte gang. Ja, kjære lesere, det er forsetter , grenser , plikter og krav i ett nytt år, ja. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212872-13-12-hva-betaler-dere-for-barns-innsats-i-hjemmet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Du føler ikke at dette blir et vanvittig logistikk problem da? Vi betaler 70 kroner uken for 13 åringen, men da skal han holde det ryddig på rommet, si ja til ting vi spør om (handle, lage middag, kaste søppel osv.), henge opp tøy etter seg, støvsuge og rydde kjellerstue og stue på fredager, kaste klær i skittentøyet (stort problem). Hvis vi tar han i å glemme ting så får han rett og slett ikke ukepenger - det skal ikke være nødvendig for oss å mase. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212872-13-12-hva-betaler-dere-for-barns-innsats-i-hjemmet/#findComment-1555517 Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Jeg får ikke 15 åringen min til å gjøre noe særlig, i allefall ikke uten å be henne om 4-5 ganger om å f.eks støvsuge. Hun får ikke fast ukelønn men får penger til kino og andre aktiviteter hun er med på samt penger til kantinemat på skolen, Avtalen er at hun skal støvsuge i stua, rydde rommet sitt og ta skittentøyet sitt ned på vaskerommet. Men som sagt; det er en evig kamp å få henne til å gjøre det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212872-13-12-hva-betaler-dere-for-barns-innsats-i-hjemmet/#findComment-1555686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Tror dette er fornuftig jeg. (Selv om mange synes det er fy-fy å gi barna penger for å bidra til fellesen. Men å gi barna penger for ingenting er helt OK) Har en på 14 her i huset ca. halvtid + en på 6. 6-åringen får noen kroner da ho selv tar initiativ til å gjøre noe + dersom ho gjør en litt større jobb. (Som gjerne tar ca. 30 minutter) + 20,- hver lørdag som går til litt godterier og litt sparing. 14-åringen er superlat. Får også 20,- på lørdagen + 50,- om han støvsuger huset (tar i underkant av 30 minutter). Vi har sakt at han kan få fler/andre jobber, men han er totalt uinteressert. Møkkete klær i vaska + rydde litt en sjelden gang på rommet får han ikke betalt for. Det hender også (ca. en gang pr. mnd) tar ut av oppvaskmaskinen. Uten betaling. Men han er også med pappaen på jobb noen ganger og får 50,- pr. time for dette. Han får altså ikke mye, men alt han får "blir bare borte" også. Ingen orden på å spare til noe han ønsker seg o.l. Så da får han klare seg med lite. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212872-13-12-hva-betaler-dere-for-barns-innsats-i-hjemmet/#findComment-1556340 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Datteren min tømmer oppvaskmaskinen som en fast jobb (vi kjører den ikke hver dag), i tillegg til at hun ordner sitt eget rom. Det betyr ikke at rommet alltid er ryddig og rent, men at det ikke er mitt ansvar. Jeg vasker klær som hun legger til vask, den kvinnelige delen av familien har ingen problemer med å håndtere skittentøy. Hun får 50 kr. fast i uka, men vi betaler ting som kinobilletter i tillegg. Hun har ikke noe høyt forbruk og er ikke spesielt kravstor mht. klær. Hun kan tjene ekstra på å støvsuge hele huset, det tar ca. 1 time og lønnes med 100 kr. Jeg regner med at det blir en annen ordning til høsten når hun begynner på videregående. Men vi kommer ikke til å ha noe opplegg hvor alle småtjenester har en pris. Men lillebroren prøver seg stadig med "hva får jeg for det?" når jeg ber ham gjøre ting. Så jeg ser ikke bort fra at det blir et annet system når han blir større. Mitt enorme statistiske utvalg på ett barn av hvert kjønn, tyder på at gutter er enklere vesner som foretrekker "arbeid mot godbit"- ordninger. Omtrent som hunder :-| 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212872-13-12-hva-betaler-dere-for-barns-innsats-i-hjemmet/#findComment-1556374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest limane Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Min 12-åring har gjort disse jobbene lenge - minst i 3 år. Vi laget en liste over oppgaver - ta utav oppvaskmaskinen, gå med søpla, vanne blomster, vaske hunde- og kappematfatene osv. Hun har fått ukelønn kr 50 for dette. En del andre oppgaver hjemme får hun ikke lønn for - rydde rommet sitt, holde orden i garderoben, sette inn oppvask etter seg, rydde i videofilmer osv. Hun er veldig flink - og tar også ekstraoppgaver - f.eks. rydde stua, tømme og vaske ut av kjøleskapet, rydde og rengjøre inni bilen, og da får hun gjerne en 50-lapp ekstra for en slik oppgave. I sommer hjelp hun meg hver dag i en uke og tømme og rydde garasjen, og da fikk hun kr 1000 i lønn for "sommerjobb". Synes nok at en som er over 13 år godt kan ha en del oppgaver - de bruker jo mer penger i den alderen og trenger å tjene litt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212872-13-12-hva-betaler-dere-for-barns-innsats-i-hjemmet/#findComment-1558382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jeg vil leve Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Jeg får ikke 15 åringen min til å gjøre noe særlig, i allefall ikke uten å be henne om 4-5 ganger om å f.eks støvsuge. Hun får ikke fast ukelønn men får penger til kino og andre aktiviteter hun er med på samt penger til kantinemat på skolen, Avtalen er at hun skal støvsuge i stua, rydde rommet sitt og ta skittentøyet sitt ned på vaskerommet. Men som sagt; det er en evig kamp å få henne til å gjøre det. hei. jeg har fra barna var små sagt til dem at vi er 5 mennesker som bor her og alle må gjøre sitt. han eldste som er 11 vil være med på alt han støvsuger ,vasker osv. har ikke trengt å mase om noen ting. rommet hans er ryddig og der inne ordner han alt selv. jeg tror ikke at det er lurt og sy puter under armenne dems og gjøre alt for dem. de må lære seg å gjøre ting selv. dette har fungert bra for oss for det virker som om han har det ansvaret inne i seg. minsten som er 6 er også på denne måten passe på tingenne sine og ryder der uten at jeg trenger og si noe. min datter som er 10 er ikke fult så glad i å rydde men hun gjør det på sin måte. dette er ett felleskap og jeg er ikke en vaskekone som skal rydde etter dem. ang penger så er ikke dette noe de får penger for .for for meg er dette en selfølge. de får 100 kr vær i mnd som rekker til det meste. lørdags gott og kino og sånn tilegg betaler jeg. jeg tror det er viktig at barn får tidlig ansvar for sine egne ting så de vet og verdsette ded. feks om de hadde kastet skittne klær bare på gulvet så hadde dette forsvunnet for det skal i skittentøyet osv, sikkert derfor jeg ikke er en sur og grinette mamma som maser oh kjefter for alle må ta ansvar for sine egne ting. men som sagt dette fungere for oss ikke sikkert det hadde fungert på andre.. lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212872-13-12-hva-betaler-dere-for-barns-innsats-i-hjemmet/#findComment-1559949 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dubidua Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Jeg får ikke 15 åringen min til å gjøre noe særlig, i allefall ikke uten å be henne om 4-5 ganger om å f.eks støvsuge. Hun får ikke fast ukelønn men får penger til kino og andre aktiviteter hun er med på samt penger til kantinemat på skolen, Avtalen er at hun skal støvsuge i stua, rydde rommet sitt og ta skittentøyet sitt ned på vaskerommet. Men som sagt; det er en evig kamp å få henne til å gjøre det. Skal du ha det sånn? AT du skal mase 4-5 ganger for å få henne til å løfte armen? Inndra alle tilskudd til kino, blader, kantinemat på skolen - alt, til hun skjønner alvoret. Hold ikke på å mase på den måten. Vis henne at det å ikke bidra har konsekvenser. Ingen innsats = ingen kantinemat eller kino. Det er enkel regning som 15-åringer kan forholde seg til. Det gjør det tilogmed enkelt og forutsigbart for dem; de vet hva de kan gjøre for å bedre sin situasjon og de kommer til å gjøre det, om enn på subtile måter. Man skal ikke la seg bruke som hushjelp og skaffedyr selvom man har fått seg barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212872-13-12-hva-betaler-dere-for-barns-innsats-i-hjemmet/#findComment-1563689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest liede Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 hei. jeg har fra barna var små sagt til dem at vi er 5 mennesker som bor her og alle må gjøre sitt. han eldste som er 11 vil være med på alt han støvsuger ,vasker osv. har ikke trengt å mase om noen ting. rommet hans er ryddig og der inne ordner han alt selv. jeg tror ikke at det er lurt og sy puter under armenne dems og gjøre alt for dem. de må lære seg å gjøre ting selv. dette har fungert bra for oss for det virker som om han har det ansvaret inne i seg. minsten som er 6 er også på denne måten passe på tingenne sine og ryder der uten at jeg trenger og si noe. min datter som er 10 er ikke fult så glad i å rydde men hun gjør det på sin måte. dette er ett felleskap og jeg er ikke en vaskekone som skal rydde etter dem. ang penger så er ikke dette noe de får penger for .for for meg er dette en selfølge. de får 100 kr vær i mnd som rekker til det meste. lørdags gott og kino og sånn tilegg betaler jeg. jeg tror det er viktig at barn får tidlig ansvar for sine egne ting så de vet og verdsette ded. feks om de hadde kastet skittne klær bare på gulvet så hadde dette forsvunnet for det skal i skittentøyet osv, sikkert derfor jeg ikke er en sur og grinette mamma som maser oh kjefter for alle må ta ansvar for sine egne ting. men som sagt dette fungere for oss ikke sikkert det hadde fungert på andre.. lykke til 11 år gamle gutter er ikke heeelt det samme som 15 år gamle jenter dessverre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212872-13-12-hva-betaler-dere-for-barns-innsats-i-hjemmet/#findComment-1565114 Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Her i huset får ungene ingenting for vanlig normalt bidrag til fellesskapet i form av litt husarbeid på hver eller å se etter småsøsknene i kort tid innimellom. De får penger til ting de trenger + "lønn" for større arbeid som når de tar fjøsstellet, passer de mindre søsknene over lengre tid(et par timer når vi er borte f.eks). osv. Men da er det snakk om lønnsutbetaling en gang i måneden eller så, og det er ingen fast pris pr arbeidsoppgave, men mye/lite etter hvorvidt de har jobbet mye eller lite den mndn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212872-13-12-hva-betaler-dere-for-barns-innsats-i-hjemmet/#findComment-1565129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lille rosinen Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 hei. jeg har fra barna var små sagt til dem at vi er 5 mennesker som bor her og alle må gjøre sitt. han eldste som er 11 vil være med på alt han støvsuger ,vasker osv. har ikke trengt å mase om noen ting. rommet hans er ryddig og der inne ordner han alt selv. jeg tror ikke at det er lurt og sy puter under armenne dems og gjøre alt for dem. de må lære seg å gjøre ting selv. dette har fungert bra for oss for det virker som om han har det ansvaret inne i seg. minsten som er 6 er også på denne måten passe på tingenne sine og ryder der uten at jeg trenger og si noe. min datter som er 10 er ikke fult så glad i å rydde men hun gjør det på sin måte. dette er ett felleskap og jeg er ikke en vaskekone som skal rydde etter dem. ang penger så er ikke dette noe de får penger for .for for meg er dette en selfølge. de får 100 kr vær i mnd som rekker til det meste. lørdags gott og kino og sånn tilegg betaler jeg. jeg tror det er viktig at barn får tidlig ansvar for sine egne ting så de vet og verdsette ded. feks om de hadde kastet skittne klær bare på gulvet så hadde dette forsvunnet for det skal i skittentøyet osv, sikkert derfor jeg ikke er en sur og grinette mamma som maser oh kjefter for alle må ta ansvar for sine egne ting. men som sagt dette fungere for oss ikke sikkert det hadde fungert på andre.. lykke til Høres ut som du gjør en god jobb! Tror at det å lære seg å bidra til fellesskapet er noen gode stikkord.. Men, hva var det du mente at du gjør hvis klærne ikke havner i skittentøykurven? For jeg husker mamma truet med, og ved et par tilfeller gjorde alvor av, at hun skulle kaste tingene våre ut hvis vi ikke ryddet dem på plass. Husker at dette gjorde meg veldig sint og følte det som lite respektløst å kast tingene mine på bakken ute. Jeg har ikke lyst å lære mine barn å være respektløs på denne måten. Men, jeg har jo ingen barn enda da. Så jeg er nok bare en bedreviter som ikke har peiling :-) Høres ut som du behandler barna dine med respekt. Det tror/syns jeg er veldig viktig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212872-13-12-hva-betaler-dere-for-barns-innsats-i-hjemmet/#findComment-1579421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.