Gå til innhold

Kan man fraskrive seg farskap?

Anbefalte innlegg

Gjest anonym for dette

Hvis man har ført opp en far på svangerskapspapirene og denne faren ikke ønsker å være far... kan han fraskrive seg farskapet?

Jeg ønsker heller ikke at han skal være faren. Da han har psykiske problemer og ny dame som er ennå værre.

Jeg har ikke ny kjæreste.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212908-kan-man-fraskrive-seg-farskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest anonym for dette

...., men barnet har vel krav på å ha en far?

...og bør ikke det være den som faktisk _er_ far?

Ja, men han betaler ikke for barnet. Han ønsker ikke å treffe barnet. Han sier selv han ikke ønsker å ha noe med oss å gjøre.

Dette hadde egentlig vært det beste for oss alle.

Derfor lurer jeg på om det er mulig.

Gjest anonym for dette

Vet ikke, men tenk på alt du frarøver barnet. F.eks. farsarven når den tid kommer...

Hvilken arv? Der er det bare gjeld og inkassosaker så det holder. Etter at jeg slutta å backe han opp og betale regninge hans så har han fått dette i rask rekkefølge.

Og hans nye kjæreste er skikkelig sosialklientell...

Ja, men han betaler ikke for barnet. Han ønsker ikke å treffe barnet. Han sier selv han ikke ønsker å ha noe med oss å gjøre.

Jeg synes ikke du skulle gjøre det. Skjønner at du er redd for at han plutselig skal ombestemme seg og komme og forlange samvær, men tror du sjansen er stor for det?

Annonse

Hvilken arv? Der er det bare gjeld og inkassosaker så det holder. Etter at jeg slutta å backe han opp og betale regninge hans så har han fått dette i rask rekkefølge.

Og hans nye kjæreste er skikkelig sosialklientell...

Nå ja, men det kan jo tenkes at fyren lever i 70 år til før han tar reper'n og innen da kan han jo være god for plenty gryn!

Gjest anonym for dette

Jeg synes ikke du skulle gjøre det. Skjønner at du er redd for at han plutselig skal ombestemme seg og komme og forlange samvær, men tror du sjansen er stor for det?

Veit ikke, men den nye samboeren setter griller i hodet på han og de ringte og skjelte MEG ut på telefonen.. at jeg ikke hadde ringt og informert han selv om jeg har vært påpasselig på å informere han om alle kontroller osv..

huff, nei jeg veit ikke. synes hele greia har blitt så sinnsykt vanskelig. hadde egentlig ønska han bare lot oss være i fred.

jeg vil leve

ja det er mulig han må skrive fra seg rette til barnet altså foreldreansvaret.

da har han ingen retttigheter til barnet.

men jeg må si at selv om man er sosialklient og har gjeld og er syk. så er det ike dermed sagt at man er en dårlig omsorgsperson.

så ikke tenk slik.

men nå vil jo han ikke ha noe med barnet å gjøre, spør han og se hhva han svarer..

men dette er noe du må tenke nøye igjenom.

Gjest anonym for dette

ja det er mulig han må skrive fra seg rette til barnet altså foreldreansvaret.

da har han ingen retttigheter til barnet.

men jeg må si at selv om man er sosialklient og har gjeld og er syk. så er det ike dermed sagt at man er en dårlig omsorgsperson.

så ikke tenk slik.

men nå vil jo han ikke ha noe med barnet å gjøre, spør han og se hhva han svarer..

men dette er noe du må tenke nøye igjenom.

Selvfølgelig kan personer med psykiske problemer være gode omsorgspersoner. Men dette er en person som ville brukt alle pengene første dag for så å låne penger hos noen andre til de andre dagene han trenger mat.

Han ville også sitti og spilt data hele dagen og ikke gitt barnet mat eller stell!

Han har ett tullsinne og er redd at han faktisk hadde slengt barnet i veggen eller hadde ristet det om det gråt mye... (det har skjedd andre steder - hvorfor skulle det ikke skje her..?)

jeg vil leve

Selvfølgelig kan personer med psykiske problemer være gode omsorgspersoner. Men dette er en person som ville brukt alle pengene første dag for så å låne penger hos noen andre til de andre dagene han trenger mat.

Han ville også sitti og spilt data hele dagen og ikke gitt barnet mat eller stell!

Han har ett tullsinne og er redd at han faktisk hadde slengt barnet i veggen eller hadde ristet det om det gråt mye... (det har skjedd andre steder - hvorfor skulle det ikke skje her..?)

hvor gammelt er barnet ditt da?

og har han sagt att han vil slenge barnet i veggen?.

husk at dte er ikke ditt behov som er viktig nå det er barnet ditt sitt.

men kansje du kan snakke med noen familiekontoret etc.

gi han en sjangse om han vil ha det barnet dit fortjener det.

Gjest anonym for dette

Det går nok ikke an å gå tilbake på et underskrevet papir, been there, done that! Utveien er å finne en type som er villig til å adoptere han, da kan far fraskrive seg ansvaret...

Denne mannen har ikke skrevet under noen farskapspapirer ennå. Han "glemte" det, og nå har det gått så langt at trygdekontoret mente vi måtte ta blodprøver hele gjengen.

Annonse

Gjest anonym for dette

hvor gammelt er barnet ditt da?

og har han sagt att han vil slenge barnet i veggen?.

husk at dte er ikke ditt behov som er viktig nå det er barnet ditt sitt.

men kansje du kan snakke med noen familiekontoret etc.

gi han en sjangse om han vil ha det barnet dit fortjener det.

Hvorfor skal man på død og liv tvinge han til å være far? Han egner seg ikke til det! Han kommer til å love barnet ting han ikke holder - nå lyver han jo til alle og enhver.. venner, familie. u name it.

Hvis en mann er gift så går ikke staten inn og krever blodprøve for å beskytte faren! Hvorfor finnes det ikke en lov som skal beskytte unger mot udugelige fedre (og mødre selvsagt)

Gjest anonym jeg også..

Denne mannen har ikke skrevet under noen farskapspapirer ennå. Han "glemte" det, og nå har det gått så langt at trygdekontoret mente vi måtte ta blodprøver hele gjengen.

Men vil han være far da?

Egentlig tror jeg du er meg, kunne jammen vært jeg som skrev innlegget...

Får for Guds skyld håpe barna våre ikke deler samme far..

Faren kan være så lite til stede som han bare vil, men farskapet kan han ikke fraskrive seg. (Med mindre en annen mann i fremtiden vil adoptere barnet, som en annen her også var inne på).

Far kan være så udugelig og håpløs som det er mulig, men til syvende og sist har barnet KRAV PÅ å vite hvem som er dets far. Dersom barnet nå ikke har noen kontakt med far, og aldri lærer å kjenne sin far, så kan det allikevel komme til å ønske å finne ut av sitt opphav i voksen alder. Uten et erklært farskap vil det ikke være noen person å oppsøke.

Selv i tilfeller med sæd-donor er det jo ikke lenger lov med anonyme donorer, nettopp pga _barnets_ rett til å kjenne sin fars identitet.

Du må nok (dessverre kanskje) tenke lenger enn til problemstillingene idag og de neste årene. Det er et lengre perspektiv inne i bildet her, som lovverket sikrer.

Han kan ikke fraskrive seg farskapet. Et barn må registeres med en mor og en far. Alternativet hadde vært at du ved fødselen førte opp "far ukjent". Selv da kunne dere risikert at han ble dømt til farskapet. Myndighetene er ikke interessert i å betale andres bidragsregninger...

Gjest anonym for dette

Han kan ikke fraskrive seg farskapet. Et barn må registeres med en mor og en far. Alternativet hadde vært at du ved fødselen førte opp "far ukjent". Selv da kunne dere risikert at han ble dømt til farskapet. Myndighetene er ikke interessert i å betale andres bidragsregninger...

Jeg skjønner at staten ikke ønsker å betale fars bidragsregninger - men det vil ikke han heller. Har fått 1 bidrag av han!

Han sier han ikke har penger og at utgiftene er større enn inntektene så da får jeg jo ingenting i utgangspunktet heller. Tjener akkurat nok til livets opphold selv, og det er tøft å ikke motta bidrag fra verken han eller staten.

Jeg skjønner at staten ikke ønsker å betale fars bidragsregninger - men det vil ikke han heller. Har fått 1 bidrag av han!

Han sier han ikke har penger og at utgiftene er større enn inntektene så da får jeg jo ingenting i utgangspunktet heller. Tjener akkurat nok til livets opphold selv, og det er tøft å ikke motta bidrag fra verken han eller staten.

Du får jo bidrag hvis du søker om det. Selv om far ikke har bidragsevne så får du fra staten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...