Gå til innhold

Hva mener dere om dette?

Anbefalte innlegg

Gjest sandex

En 6-åring (1.klassing) må komme hjem fra skolen - i 12.30-tida, og være hjemme til foredlrene kommer fra jobb... (3-4 timer) Han låser seg selv inn?

Er det flere foreldre som gjør dette? Er virkelig SFO så ille at det ikke er bedre for en liten gutt å være der?

Har lyst å få svar fra andre foreldre - er dette noe som flere gjør? - kanskje det er meg det er noe galt med som synes det er synd på gutten?!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212957-hva-mener-dere-om-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det var lenge for en 1.klassing å være alene hjemme. Jeg hadde absolutt ikke valgt den løsningen for min førsteklassing. Hun er moden og liker å være alene hjemme. Men jeg begrenser meg til at hun kan være det til max 30 minutter omtrent 4 ganger i året.

Og jeg som synes det var ille at ei jente i 1. klasse kom hjem til tomt hus - kom til oss og ble ikke hentet før 2 - 2 1/2 time senere. Ho hadde jo med mobilen sin så da var det jo ikke noe problem....

Men jeg kommer nok til å vurdere å la min 1. klassing få lov til å gå hjem mellom kl 15 og 15:30 om ho ytrer ønske om det. Ho bruker vanligvis minst 20 minutter å gå, og jeg er hjemme 16:15.

Greit med litt kortere dager på SFO + litt trening på å gå hjem/være bittelitt alene.

Men først må ho lære å låse opp ytterdøra.

Jeg ville absolutt ikke valgt den løsningen.

Selv om SFO skulle være "ille" sånn med hensyn til hva man får for pengene, synes jeg det viktig at ungen får være der kameratene er. Min førsteklassing hadde nok ikke vært redd for å være hjemme, men det ville jo vært kjempetrist at han skulle dra hjem til tomt hus mens alle de andre gutta leker sammen på SFO. (Dessuten hadde han sikkert sittet foran en skjerm mesteparten av tiden, og det gjør han lenge nok pr. døgn som det er.)

Såpass mange timer gjør også at det blir behov for å ta seg mat osv., og jeg slipper ikke junior løs alene på kjøkkenet ennå. Han er for glad i eksperimenter til at han får holde på med kniver osv. uten tilsyn. Han har vært alene hjemme ved flere anledninger, men ikke i timevis.

Annonse

Det synes jeg er for lenge, hvis dette er vanlig rutine. At min førsteklassing kunne ha gjort det en gang eller to, er jeg sikker på, men jeg ville ikke ha hatt det slik vanligvis.

Min gutt har SFO mandag og fredag, og frem til ca 1. desember var han der til 1615, og kom hjem samtidig med meg 1630. Den siste måneden før jul, ville han gjerne gå hjem litt før, og nå er avtalen at han går hjem 1530. Da får han en liten time der han enten kan være i ro og fred (han har to småsøstre) eller han kan leke med kameratene sine hjemme eller hos dem. Han har skrevet lapp om hvor han er når han ikke er hjemme.

Jeg regner med at utover våren vil han ønske å kunne gå hjem enda tidligere, kanskje klokka tre - og det vil være helt OK, tror jeg.

Jeg hadde ikke gjort det.

Kanskje ikke foreldrene har råd til SFO ?

Venninnen til vår datter, klarte seg selv på morgenen fra hun begynte på skolen, 6 år. Moren dro på jobb halv syv, vekte datteren pr. tlf. halv åtte, da kledde hun på seg selv, spiste sin påsmurte skive og dro på skolen.

Jeg var hjemme i permisjon dette året, og det var mer enn en vinterdag at denne venninnen måtte låne klær og sko av oss pga at hun hadde kledd seg for dårlig til kulda.

Datteren vår ville ikke være på SFO etter 3.klasse, så hun har dratt rett hjem etter skolen et par år nå. Det har gått veldig bra. Da setter hun seg med leksene, når de er ferdige ser hun på TV til vi andre kommer hjem, 2-3 timer etter henne.

Gjest mirakel*2?

Jeg hadde ikke gjort det.

Kanskje ikke foreldrene har råd til SFO ?

Venninnen til vår datter, klarte seg selv på morgenen fra hun begynte på skolen, 6 år. Moren dro på jobb halv syv, vekte datteren pr. tlf. halv åtte, da kledde hun på seg selv, spiste sin påsmurte skive og dro på skolen.

Jeg var hjemme i permisjon dette året, og det var mer enn en vinterdag at denne venninnen måtte låne klær og sko av oss pga at hun hadde kledd seg for dårlig til kulda.

Datteren vår ville ikke være på SFO etter 3.klasse, så hun har dratt rett hjem etter skolen et par år nå. Det har gått veldig bra. Da setter hun seg med leksene, når de er ferdige ser hun på TV til vi andre kommer hjem, 2-3 timer etter henne.

"Venninnen til vår datter, klarte seg selv på morgenen fra hun begynte på skolen, 6 år. Moren dro på jobb halv syv, vekte datteren pr. tlf. halv åtte, da kledde hun på seg selv, spiste sin påsmurte skive og dro på skolen."

Sånt synes jeg er forferdelig trist.

"Venninnen til vår datter, klarte seg selv på morgenen fra hun begynte på skolen, 6 år. Moren dro på jobb halv syv, vekte datteren pr. tlf. halv åtte, da kledde hun på seg selv, spiste sin påsmurte skive og dro på skolen."

Sånt synes jeg er forferdelig trist.

Jeg hadde heller ikke gjort det, moren er alenemor, da hadde jeg meldt barnet mitt inn på SFO.

Gjest jetteen

SFO er slett ikke ille.

Her vi bor er faktisk SFO svært bra,mye aktiviteter og et hærlig gjeng med assistenter.

Men for noen kan det være et økonomisk spørsmål.

Her er det også et eksempel på at barn som må gå hjem alene og være alene frem til kl 16-17

Jeg vet at h*n virkelig ønsker å være på sfo.Det hender faktisk at h*n får lov å snike til seg noen timer der også...tror nok flere som jobber der synes synd i barnet.

Annonse

Uff det er lang tid til en 6 åring ja.

Kunne kanskje hatt halvplass til henne i det minste sånn at det blir kortere dager alene eller at det blir noen dager pr uke å være hjemme alene.

Synd at det skal være så forbasket dyrt sånn at noen bare er nødt til å velge feil.

Gjest sandex

Uff det er lang tid til en 6 åring ja.

Kunne kanskje hatt halvplass til henne i det minste sånn at det blir kortere dager alene eller at det blir noen dager pr uke å være hjemme alene.

Synd at det skal være så forbasket dyrt sånn at noen bare er nødt til å velge feil.

SFO her er ihvertfall ikke så dyrt. De hadde løst problemet med 900,- pr. mnd... Begge foreldre er i jobb, så det kan ikke være så vanskelig med rett prioritering tror jeg.. ?!

SFO her er ihvertfall ikke så dyrt. De hadde løst problemet med 900,- pr. mnd... Begge foreldre er i jobb, så det kan ikke være så vanskelig med rett prioritering tror jeg.. ?!

Ja du sier noe der for disse foreldrene er begge i jobb å da burde nok sfo plass vært mulig økonomisk.

Hva når hun var mindre? var hun i barnehage/dagmamma? det er jo dyrere det.

Gjest sandex

Ja du sier noe der for disse foreldrene er begge i jobb å da burde nok sfo plass vært mulig økonomisk.

Hva når hun var mindre? var hun i barnehage/dagmamma? det er jo dyrere det.

Ja, han var i barnehage da, så skjønner ikke helt hvorfor de gjør det slik...?! Mye mer sosialt for han å få være på SFO i blant. En dag kom han hjem og hadde glemt nøkkelen.. Da måtte han gå ca. 2 km tilbake - på trafikkert vei, til skolen.. Og begynte da å lete etter kjente for å komme inn i et hus.. Naboen vår var heldigvis hjemme da :( Så han fikk komme inn..

Ja, han var i barnehage da, så skjønner ikke helt hvorfor de gjør det slik...?! Mye mer sosialt for han å få være på SFO i blant. En dag kom han hjem og hadde glemt nøkkelen.. Da måtte han gå ca. 2 km tilbake - på trafikkert vei, til skolen.. Og begynte da å lete etter kjente for å komme inn i et hus.. Naboen vår var heldigvis hjemme da :( Så han fikk komme inn..

Uff det er ikke lett å være liten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...