Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Persille

Billa var med i en test av denne vaksinen. Vi fikk ikke vite om hun fikk vaksine eller saltvann i forkant, og hun fikk den tre ganger.

Men hun ble kjempesyk! 41 i feber i mange dager i strekk, ikke noe mat, lite drikke - i det hele tatt.

Så det var tydelig at hun fikk vaksine og ikke saltvann. Det ble heller ikke påvist noen spesiell endring eller nedgang i bakteriene, dermed hadde denne lite å si for henne.

Derfor er ikke dette noe jeg anbefaler helt ukritisk.

Dette burde være argument mer enn nok for dem som i det hele tatt er i tvil:

"Bakteriell hjernehinnebetennelse er nærmest hundre prosent dødelig dersom barnet ikke behandles. Den kan også føre til store nevrologiske skader. Vaksinen vil redde liv, understreker overlege ved Folkehelseinstituttet, Arne Høiby."

ER det noe å lure på? Mine barn er "for store" til dette, men hadde så klart svart JA, hvis dette var aktuelt.

Mine er 5 og 7 år og faller dermed ut av aldersgruppen som bør vaksineres, men hadde de vært små så hadde jeg fått dem vaksinert ja.

Minsten min er 2 år, og jeg så at de skrev at bare barn under 2 år burde vaksineres. Er dette en type hjernehinnebetennelse som bare er farlig for småbarn? Jeg har da hørt om mye eldre barn som blir alvorlig syke av hjernehinnebetennelse... Får vel ta det opp med fastlegen, tenker jeg!

Gjest blomsterløk

Jeg leste den artikkelen i går, og har tenkt en del på dette etter det.

Nå er gutten min eldre enn de som det står anbefales vaksine. Han er 4 år. Men han har astma, og den er ganske så kraftig innimellom. Spesielt ved forskjølelse og andre infeksjoner. Så jeg er veldig i tvil på om vi kanskje burde vaksinere han nå. Det stod jo at barn med slike sykdommer burde vaksineres, men vet ikke om det også gjaldt de under 2 år.

Annonse

Det første jeg gjorde når jeg kom på jobb i dag var å ringe legen for å få min sønn, som blir to i starten av februar vaksinert. Fikk da beskjed om å ringe helsestasjon, gjorde det og de måtte sjekke det ut. En time gikk og de ringte meg tilbake og sa jeg måtte kontakte legen min. Ringte igjen legekontoret, og fikk nå vite at de skulle lage en resept som jeg henter på apoteket, og tar med til legen når jeg får time og blir dermed vaksinert. Det som slår meg er at både på legekontoret og helsestasjonen var de ikke informert om nyhetene i går og det som stod på vg nett i dag. Før avisene og nyhetene gikk ut med dette, burde de rette instanser være informert !

Det står ingenting om barn over to år. Kan de ikke få sykdommen tro? Mine barn er også begge over to, og den minste blir 3 i mai. Regner da med at det ikke er noe poeng. Ikke er de spesielt utsatt på noen måte heller.

MEN, jeg kjenner en som mistet sin ettårige datter pga denne sykdommen. Forferdelig greie - og så utrolig fort som det gikk også fra de mistenkte at noe var galt til hun døde. huff!

Det første jeg gjorde når jeg kom på jobb i dag var å ringe legen for å få min sønn, som blir to i starten av februar vaksinert. Fikk da beskjed om å ringe helsestasjon, gjorde det og de måtte sjekke det ut. En time gikk og de ringte meg tilbake og sa jeg måtte kontakte legen min. Ringte igjen legekontoret, og fikk nå vite at de skulle lage en resept som jeg henter på apoteket, og tar med til legen når jeg får time og blir dermed vaksinert. Det som slår meg er at både på legekontoret og helsestasjonen var de ikke informert om nyhetene i går og det som stod på vg nett i dag. Før avisene og nyhetene gikk ut med dette, burde de rette instanser være informert !

Noen ganger er det også helsepersonell som må være flinkere til å oppdatere seg. Jeg har i alle fall en del erfaring med leger som ikke holder seg tilstrekkelig ajour på sitt felt.

Mrs. Wallace

Det står ingenting om barn over to år. Kan de ikke få sykdommen tro? Mine barn er også begge over to, og den minste blir 3 i mai. Regner da med at det ikke er noe poeng. Ikke er de spesielt utsatt på noen måte heller.

MEN, jeg kjenner en som mistet sin ettårige datter pga denne sykdommen. Forferdelig greie - og så utrolig fort som det gikk også fra de mistenkte at noe var galt til hun døde. huff!

Jeg lurte også på dette med alder. Vet om ei jente på 6 år som døde av hjernehinnebetennelse, så jeg lurer på hvorfor de bare anfefaler vaksinen til barn opp til 2 år.

Minstemor blir to i slutten av mars. Hun har ikke astma, men får lett slimete bronkier og går i perioder på ventoline.

Fikk ikke dette med meg i går, men jeg burde kanskje ringe legen og bestille vaksine? Får snakke med mannen min om det.

Dette burde være argument mer enn nok for dem som i det hele tatt er i tvil:

"Bakteriell hjernehinnebetennelse er nærmest hundre prosent dødelig dersom barnet ikke behandles. Den kan også føre til store nevrologiske skader. Vaksinen vil redde liv, understreker overlege ved Folkehelseinstituttet, Arne Høiby."

ER det noe å lure på? Mine barn er "for store" til dette, men hadde så klart svart JA, hvis dette var aktuelt.

Ja, en venninne av meg som bor i hjemlandet mitt (i Europa) mistet det 16 mdr gamle barnet sitt ifjor pga dette.

Annonse

Jeg lurte også på dette med alder. Vet om ei jente på 6 år som døde av hjernehinnebetennelse, så jeg lurer på hvorfor de bare anfefaler vaksinen til barn opp til 2 år.

Jeg ringte helsesøster om dette i dag, da jeg har to som blir 3 i februar.

Jeg kunne bestille time på vaksinasjonskontoret i kommunen, og betale 200 for hver vaksine. Hun sa at barn under 2 trengte flere doser( 4-5 stk), mens eldre barn trengte 1 dose. Hun sa at vaksinene ville komme inn i vaksinasjonprogrammet, og da med vedlikeholdssprøyter ca hvert 10 år. Ihvertfall var det slik jeg forsto det.

Jeg skal bestille time til mine to ihvertfall.

Gjest kalendria

Jeg ringte helsesøster om dette i dag, da jeg har to som blir 3 i februar.

Jeg kunne bestille time på vaksinasjonskontoret i kommunen, og betale 200 for hver vaksine. Hun sa at barn under 2 trengte flere doser( 4-5 stk), mens eldre barn trengte 1 dose. Hun sa at vaksinene ville komme inn i vaksinasjonprogrammet, og da med vedlikeholdssprøyter ca hvert 10 år. Ihvertfall var det slik jeg forsto det.

Jeg skal bestille time til mine to ihvertfall.

I felleskatalogen står det at barn mellom ca ett år og 23 mnd bare trenger en dose, og at barn opptil 5 år trenger en dose.

Jeg skal bestille time til mine to i morgen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...