Gjest Det ideelle? Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Her sliter vi veldig om både natt og dag. Hun vil rett og slett ikke sove.... Begynner å bli sliten ja. Det er bare om kvelden at det går bra. Da er hun rolig. Jeg ville helst at det skulle sett slik ut. Stå opp klokken 7, legge seg 10 opp igjen rundt halv tolv, legge seg igjen halv tre og sove til rundt 16.00, for så å legge seg igjen rundt halv åtte om kvelden. Det fungerer ikke sånn her, men hvordan er det hos dere andre 9 mnd babyer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212979-soverutiner-9-mnd-baby/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Det er nokså vanlig at de forandrer søvnmønster i den alderen. Mange som har vært "englebarn" mht. søvn som små babyer, blir vanskelige å legge når de er ca. 7 - 9 mnd. Jeg synes du legger den siste "idealluren" litt for sent, det kan fort ødelegge for kvelden / natten at hun sover helt til kl. 16. Mange går over fra to lurer til én når de er ca. 12 mnd., da er denne ene gjerne ca. 12 - 14 (ofte enda litt tidligere og lengre) i starten, og så forkortes / forskyves den gradvis til perioden 14 - 15 eller litt før. Jeg vet ikke om dette hjelper deg noe, du skriver ikke noe om hva hun gjør hvis hun får styre dagsovingen selv. Hvis det som er naturlig for henne, likner på det jeg skriver om én lang lur, kan det tenkes at du sparer frustrasjon ved å gi etter. Du kan i så fall forsøke å legge henne kl. 19. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212979-soverutiner-9-mnd-baby/#findComment-1556443 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma til jente Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Hvis du skal innføre rutiner og få et mønster i sovingen bør du sette av en ukes tid der du prøver å følge de nye søvnrutinene og tilrettelegger best mulig for at barnet får sove på disse tidene. Det gjorde i allefall jeg Hadde en periode problemer med å få henne til å sove lengre strekk hvis vi bare var inne. Da sov hun ca 20 min og så våknet hun, men var jo tydelig ikke nok for henne for hun var veldig sutrete og skulle bare bæres- veldig slitsomt. Men hvis vi var ute på trilletur derimor så kunne hun sove flere timer i strekk! Men er jo ikke alltid det passer å gå ut å trille hver gang hun skal sove... Så det jeg gjorde var å ta vognen inn og la henne i den og trillet til hun sovnet. Da hun våknet etter 20 min begynte jeg å trille igjen, viste meg ikke for henne og tok henne ikke opp, bare trillet... og hun sovnet igjen! Sov 20 min til og våknet og jeg gjentok trillingen. To ganger til gjorde jeg dette og da hadde hun sovet i to timer sammenlagt. Neste dag var nesten likedan, men så dag tre eller fire våknet hun ikke etter 20 min, men sov 1,5 time i strekk!! Fortsatt sover hun i vognen inne, men det skal ikke mye trilling til før hun sover, og sover i ca 1,5 time pr lur (2 lurer for dagen) Det hender fortsatt at hun våkner etter bare en halvtime- tre kvarter, men da bare triller jeg litt og så sovner hun igjen. Jeg merker at min datter er avhengig av at jeg tilrettelegger for sovingen hennes. Kan f.eks ikke gå i kjøpesenter el butikker når hun skal sove. Da sovner hun ikke for det blir for mye støy og lys. Så enten er vi hjemme når hun skal ha luren sin eller så triller jeg en lang tur i et litt rolig område. Det krever jo litt planlegging, men fungerer så bra og er absolutt verdt det ettersom hun er en helt annen unge når hun får sovet sine 2-3 timer pr dag! Hun er forresten 8 mnd. Natt sovingen har aldri værtet problem for oss, hun har sovet gjennom uten mat i mange mnd (12-13 timer) Lykke til med rutine innarbeidingen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212979-soverutiner-9-mnd-baby/#findComment-1556482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Har ikke lest de andre svarene, men jeg synes du forventer at hun skal sove veldig mye. Mine to barn gikk over fra to til en lur da de var ca. 9 måneder, og sov da ca. halvannen time fra ca. kl. 11.30. Vet noen barn sover mye mer, men vet også om de som sover mindre. Kanskje du også skulle forsøke å begrense dagsovingen til én dupp? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212979-soverutiner-9-mnd-baby/#findComment-1556504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Frøkna mi er 10 mnd, og sover nå fra syv til syv, så lur nr.1 fra ni til elleve, og lur nr.2 fra halv tre til fire. Jeg har slitt endel for å få til dette, det har blitt mye skriking og omstridte metoder. Første punkt var å få henne til å sovne ALENE om kvelden. Kjørte en ferber light. La henne i senga, gikk ut når hun var rolig, gikk inn igjen etter 2 minutter gråting. Så gikk jeg ut igjen når hun hadde roet seg ned igjen, og etter 2 minutter kom jeg inn igjen. Det tok 45 minutter første kveld, så 20 minutter, så gikk det mye bedre. Nå legger jeg henne i senga, går ut, og hun har sovnet innen 2 minutter uten en lyd. Så var det å lære henne å sovne alene på dagen. Legger henne i vogna, gir smokken, går, så sovner hun. Det tok litt tid det og, måtte mange ganger trille eller holde henne i hånden til hun sovnet. Du må se når barnet blir trøtt. Du kan gå ut fra at det sannsynligvis aldri bør være lenger våken enn 3 timer, ofte bare 2,5. Max 4 hvis siste luren ender for tidlig. Vi har hatt et fryktelig styr med sovinga, på natten sov hun ikke mer enn 3 timer sammenhengende fra hun var 3 til hun var 8 mnd. Det var rett og slett en liten "skrikekur" som måtte til, og det fungerte utmerket her i huset. Men jeg hørte hele tiden på gråten hennes om hun var hysterisk eller bare litt sinna og trøtt altså, og lot henne aldri ligge og gråte mer enn 2 minutter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212979-soverutiner-9-mnd-baby/#findComment-1556647 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Det ideelle? Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Hvis du skal innføre rutiner og få et mønster i sovingen bør du sette av en ukes tid der du prøver å følge de nye søvnrutinene og tilrettelegger best mulig for at barnet får sove på disse tidene. Det gjorde i allefall jeg Hadde en periode problemer med å få henne til å sove lengre strekk hvis vi bare var inne. Da sov hun ca 20 min og så våknet hun, men var jo tydelig ikke nok for henne for hun var veldig sutrete og skulle bare bæres- veldig slitsomt. Men hvis vi var ute på trilletur derimor så kunne hun sove flere timer i strekk! Men er jo ikke alltid det passer å gå ut å trille hver gang hun skal sove... Så det jeg gjorde var å ta vognen inn og la henne i den og trillet til hun sovnet. Da hun våknet etter 20 min begynte jeg å trille igjen, viste meg ikke for henne og tok henne ikke opp, bare trillet... og hun sovnet igjen! Sov 20 min til og våknet og jeg gjentok trillingen. To ganger til gjorde jeg dette og da hadde hun sovet i to timer sammenlagt. Neste dag var nesten likedan, men så dag tre eller fire våknet hun ikke etter 20 min, men sov 1,5 time i strekk!! Fortsatt sover hun i vognen inne, men det skal ikke mye trilling til før hun sover, og sover i ca 1,5 time pr lur (2 lurer for dagen) Det hender fortsatt at hun våkner etter bare en halvtime- tre kvarter, men da bare triller jeg litt og så sovner hun igjen. Jeg merker at min datter er avhengig av at jeg tilrettelegger for sovingen hennes. Kan f.eks ikke gå i kjøpesenter el butikker når hun skal sove. Da sovner hun ikke for det blir for mye støy og lys. Så enten er vi hjemme når hun skal ha luren sin eller så triller jeg en lang tur i et litt rolig område. Det krever jo litt planlegging, men fungerer så bra og er absolutt verdt det ettersom hun er en helt annen unge når hun får sovet sine 2-3 timer pr dag! Hun er forresten 8 mnd. Natt sovingen har aldri værtet problem for oss, hun har sovet gjennom uten mat i mange mnd (12-13 timer) Lykke til med rutine innarbeidingen! Tusen takk for langt svar. Det er dette jeg også merker at når hun ikke sover minst 3 timer om dagen så er hun ikke seg selv. Bare sutrer og vil bli bært hele tiden. Skal prøve framover en ukes tid nå med faste rutiner hver dag hjemme for å se om det hjelper. Regner også med at grunnen til at hun har vært vanskelig å legge den siste tiden,har med at vi har kuttet ut nattpuppen nå nylig. Noe som har ført til mye gråt om natten. Jeg får bare prøve. Når sover foresten jenta di den siste luren sin? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212979-soverutiner-9-mnd-baby/#findComment-1556669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jonhild1365380938 Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Vår datter er nesten 9 mnd. og hun sover nok mye. Vi står opp mel. 7 og 8 hver dag. Storesøster skal i barnehagen, og når vi har levert henne er kl ca. 10. Det hender minstejenta sovner i bilen, uansett så legger hun seg og sover når vi kommer hjem. Sover som regel minst 3t. hvis ikke mer. Avhengig av hvor lenge hun sover, legger hun seg igjen etter 2t. Hun får ikke sove lenger enn til kl.17. Hun legger seg for natten rundt 19.oo, og sover da til morningen, men hun er våken og får mat i løpet av natta. På dagen sover hun alltid ute. Jeg bare setter ut vogna og hun sovner, ingen trilling. Har prøvd at hun skal sove inne på dagen de dagene det er kaldt her, da blir det lite søvn. Det er ikke det samme å sove i vugga/senga om dagen, heller ikke i vogna når den står inne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212979-soverutiner-9-mnd-baby/#findComment-1556676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
uvitende......! Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 hei. her i huser har prinsessen vår vært veldig flink med å sove helt fra vi kom kjem frå KK. hun er 9,5 mnd. hun våkner mellom 8-9 om morgenen, sover igjen i 10-11-tiden. når hun våker da, sover hun ca kl 16. (da bare en liten time). og hun legger seg for kvelden mellom 19.00-19.30 og da sover hun helt til 8-9 om morgenen uten mat.. så vi har vært VELDIG heldige.. Lykke til..!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212979-soverutiner-9-mnd-baby/#findComment-1557431 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma til jente Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Tusen takk for langt svar. Det er dette jeg også merker at når hun ikke sover minst 3 timer om dagen så er hun ikke seg selv. Bare sutrer og vil bli bært hele tiden. Skal prøve framover en ukes tid nå med faste rutiner hver dag hjemme for å se om det hjelper. Regner også med at grunnen til at hun har vært vanskelig å legge den siste tiden,har med at vi har kuttet ut nattpuppen nå nylig. Noe som har ført til mye gråt om natten. Jeg får bare prøve. Når sover foresten jenta di den siste luren sin? Siste luren har hun fra halv tre/tre til ca fire. Legger seg igjen for natten mellom syv og åtte en gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212979-soverutiner-9-mnd-baby/#findComment-1559871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.