Gå til innhold

vektreduksjon og almentilstand


vampyren

Anbefalte innlegg

Jeg har gått ned 20 kg på 8 md, fra fedme til normaltvekt, med en god del trening og fullstendig kostomlegging. Spiser altså sunt og burde være sunnheten sjøl. Men nå får jeg kastet på meg all verdens infeksjoner: forkjølelse, bronkitt, bihulebetennelse, soppinfeksjon, UVI osv. Fryser mye, har jo ikke mye spekk på kroppen lenger.

Spørsmålet er: kan slankingen ha medført at jeg er mindre motstandsdyktig? Har immunforsvaret fått seg en knekk ved at kroppen er så endret? Eller er det bare tilfeldig at jeg nå blir så mye syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Susanna Hanvold, klinisk ernæringsfysiolog

Hei vampyren

Det er flott at du har klart å gå ned i vekt, men det er viktig å ikke gå ned i vekt for mye og for fort. Du sier ikke om du nå har en stabil vekt eller om du fortsatt har en vektreduksjon. Jeg vil anbefale deg å prøve å holde den vekten du har nå stabil, et ytterligere vekttap vil sannsynligvis være vanskelig å opprettholde i lengden.

Plagene du nå har kan som du sier komme av at du har hatt et stort vekttap, men de kan også være tilfeldige. Hvis du fortsatt går ned i vekt betyr det at energiinntaket ditt er lavere enn behovet, dette kan gjøre deg mindre motstandsdyktig mot ulike sykdommer. For å få dekket behovet for vitaminer og mineraler er det viktig at du har et variert og sunt kosthold. Jeg anbefaler at du spiser små, men hyppige måltider, prøver å holde vekten stabil og kler deg godt. Skriv ned når du er syk. Hvis problemet vedvarer bør du kontakte fastlegen, og da har du også en oversikt over hvor mye du har vært syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du spist i denne tiden?

Bra svar fra Susanna Hanvold. Jeg har spist godt og mye og sunt med fisk og kylling og massevis av grønnsaker og bønner og linser i alle former. Gått ned fordi jeg forbruker mer enn jeg tar inn, rett og slett. Stabiliserer vekten nå, med helt forandret kosthold. Ingen sier noe på slankingen min, legen min fornøyd og sjøl synes jeg aldri det har vært lettere å gå ned. Men fryser altså, og drar nå og kjøper meg ullundertøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...