Gå til innhold

Kutt i kontantstøtten

Anbefalte innlegg

Gjest foreldre og barn

Leser i foreldre og barn at kontantstøtten kuttes nå fra nyttår med over 4000 kr. måneden? Er det virkelig mulig? Regjeringa lovte jo og ikke røre denne støtten på noen år. Fy søren jeg blir bare så sint. Grrrr. Det er da tross alt ikke så lett å leve på en inntekt og ikke er det nok barnehageplasser heller.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213050-kutt-i-kontantst%C3%B8tten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitni

15

• mariamamma

12

• mumitrollet

11

• nanna

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest foreldre og barn

en plass må dem vel begynne..

jeg tror dem vil fjerne hele kontantstøtten innen noen år...dessverre

Vi har da ikke fått noe beskjed om denne reduksjonen og de sa jo at de ikke skulle røre den før om noen år. Skulle liksom slappe litt av med foreldre og barn bladet men dette ødela kvelden min her. Jeg synes dette er så dårlig gjort at jeg har ikke ord. Den regjeringa som er når er ikke til å stole på. Jeg kommer aldri til å stemme på de.

Gjest Men i alle dager....

Vi har da ikke fått noe beskjed om denne reduksjonen og de sa jo at de ikke skulle røre den før om noen år. Skulle liksom slappe litt av med foreldre og barn bladet men dette ødela kvelden min her. Jeg synes dette er så dårlig gjort at jeg har ikke ord. Den regjeringa som er når er ikke til å stole på. Jeg kommer aldri til å stemme på de.

Følger du ikke helt med eller? Dette ble bestemt i forbindelse med det nyeste statsbudsjettet, og ble i den forbindelse behørig omtalt i tallrike nyhetssendinger og debattprogrammer.

Annonse

Gjest foreldre og barn

De tok vekk omtrent det tillegget som kom da de reduserte barnetrygden.

-men for min del kan de godt fjerne hele kontantstøtten.

Mener du virkelig det?

Vi fikk ikke barnehageplass og ingen jeg kjenner vil være dagmamma. Jeg våger ikke å sende barnet mitt til en fremmed person. Vi sliter med å få endene til å møtes. Vår eldste datter har fått gå på sfo to dager i uka fodri det ikke er noen barn i nabolaget som er på hennes alder. Jeg skal også si opp foreldre og barn bladet. Vi sitter med høy gjeld. Nå er vi nødt til å redusere sfo til en dag p.g.a økonomien mens du sitter der og fryder deg. Fy søren og denne regjeringa skal liksom gjøre det mere likt for barn. De gjør heller det motsatte og lar oss som ikke får barnehageplass måtte svi for det. De gjør forskjellene bare større.

Gjest sandex

Mener du virkelig det?

Vi fikk ikke barnehageplass og ingen jeg kjenner vil være dagmamma. Jeg våger ikke å sende barnet mitt til en fremmed person. Vi sliter med å få endene til å møtes. Vår eldste datter har fått gå på sfo to dager i uka fodri det ikke er noen barn i nabolaget som er på hennes alder. Jeg skal også si opp foreldre og barn bladet. Vi sitter med høy gjeld. Nå er vi nødt til å redusere sfo til en dag p.g.a økonomien mens du sitter der og fryder deg. Fy søren og denne regjeringa skal liksom gjøre det mere likt for barn. De gjør heller det motsatte og lar oss som ikke får barnehageplass måtte svi for det. De gjør forskjellene bare større.

Det er vel de med barnehageplass som fryder seg over at kontantstøtten minkes... Jeg for min del irriterte meg GRØNN over de som bruker dagmamma og får beholde kontantstøtten. DET er ille :)

Men dere som er hjemme fortjener kontantstøtten x2 ihvertfall. For tiden er vi også uten barnehageplass OG dagmamma.. Misbruker besteforeldre og klarer å være i full jobb begge. Da er det gøy med kontantstøtten på toppen. Den går på sparekonto..

Gjest mumitrollet - tidligere "ufrivillig" mottaker av kontantstøtte

Det der ble da bestemt allerede da stasbudsjettet ble lagt frem?

Hvor mye er kontantstøtta på nå, da? Den var 3000 til og begynnemed, kankskje de bare har fjernet økningen?

Kutt ordninga og bygg barnehager i stedet, mener jeg!

Gjest mariamama

Sånn er det alltid. Først legger de på barnetrygden. Så tar de det tilsvarende beløp og trekker i fra barnetrygden og legger til kontantstøtten. Så tar de beløpet fra kontantstøtten, legger det ikke til barnetrygeden, men senker barnehagesatser. Samtidig øker sfo-prisene. Først fjerner de kjøkkenassistentene m.m i barnehagene pga stramt budsjett, så skal de innføre det i skolen. Hallo?

Men kontantstøtte? For eller imot? Jeg syns dette bør være et valg foreldrene skal få ta selv, hvis de har mulighet. Det er sterkt behov for utbygging av barnehager. Ja det er det ingen tvil om. det må de gjøre uansett. Men kontantstøtten er da vel den sum staten subsidierer en barnehageplass? Jeg var lykkelig mottaker av kontantstøtte. MEN politikere gjør så mye dumt. Hvem opphevet husleiereguleringsloven? Hvorfor må begge foreldre i jobb? Fordi det er blitt så forj''''' dyrt å bo!

De som har barnehageplass og er fornøyd med sin situasjon kan da vel la de som ønsker å være hjemme med barnet sitt velge det? Dessverre er det ikke mange som har råd til dette, for samfunnet vårt er blitt så dyrt. Jeg var selvstendig næringsdrivende og jobbet mest hjemme. Med kontantstøtten var dette mulig for oss. Hvorfor skulle ikke jeg få lov å velge dette? Ja jeg jobbet, men jeg var sammen med barnet mitt, hvilket regjeringen bedyrer vi skal være. Det er ikke alle som ønsker å sende 1-åringer i barnehagen og det er heller ikke alle som er så heldige å få en barnehageplass.

Nei jeg syns ordningen skal være som den er. Og foreldre som er hjemme med barna, lar jo et annet barn få plass i barnehage.

Skal politikerne bestemme alt for oss? Dersom vi har mulighet må vi da kunne få velge selv! jeg fikk hvertfall barn fordi jeg ville være sammen med barnet mitt. Og det fikk jeg. Takk!

La nå folk få velge selv, hvis de kan!

Annonse

Gjest glad for kontantstøtten

Det der ble da bestemt allerede da stasbudsjettet ble lagt frem?

Hvor mye er kontantstøtta på nå, da? Den var 3000 til og begynnemed, kankskje de bare har fjernet økningen?

Kutt ordninga og bygg barnehager i stedet, mener jeg!

Jeg fikk være hjemme med barna mine de første årene, og det er jeg veldig glad for! De begynte i barnehage da de var 3 år, og uten kontantstøtten hadde jeg ikke hatt muligheten til dette.

Jeg fikk være hjemme med barna mine de første årene, og det er jeg veldig glad for! De begynte i barnehage da de var 3 år, og uten kontantstøtten hadde jeg ikke hatt muligheten til dette.

Da hadde dere det såpass bra økonomisk at dere i hvert fall nesten kunne klart det uansett.

Svært mange andre, f.eks. eneforsørgere, har ingen mulighet til å være hjemme for 3000,- pr mnd.

Gjest glad for kontantstøtten

Da hadde dere det såpass bra økonomisk at dere i hvert fall nesten kunne klart det uansett.

Svært mange andre, f.eks. eneforsørgere, har ingen mulighet til å være hjemme for 3000,- pr mnd.

Vi hadde/har det litt stramt økonomisk.

De tok vekk omtrent det tillegget som kom da de reduserte barnetrygden.

-men for min del kan de godt fjerne hele kontantstøtten.

Jeg er såå glad for at vi har kontantstøtten! Hadde det ikke vært for den hadde vi ikke klart det økonomisk at jeg er hjemme dette året med minstemor på 1 år...

Første avsnitt i innlegget ditt stemmer ikke på oss. Vi klarte oss akkurat.

Gjest ikke glad for kontantstøtten

Blir helt sprø av dette: staten"sponser" barnehageplasser, ergo må vi som ikke fikk barnehageplass få de pengene som tilsvarer statens sponsing....

Altså.

Staten sponser veibygging-jeg vil ha penger så jeg kan bygge vei til hytta mi!

Staten sponser bibliotek-jeg vil ha penger så jeg kan kjøpe mine egne bøker for det er det jeg foretrekker!

Staten sponser legetjenester-jeg vil ha penger for her jeg bor er det ikke noe sykehus...

Staten sponser landbruksvarer-jeg vil ha penger for jeg er veganer og det er pokker så dyrt!

Den lista der er jo uendelig lang...

Bygg gode barnehger til alle unger og dropp kontanstøtten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...