Gå til innhold

Kutt i kontantstøtten

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitni

15

• mariamamma

12

• mumitrollet

11

• nanna

6

Mest aktive i denne tråden

Blir helt sprø av dette: staten"sponser" barnehageplasser, ergo må vi som ikke fikk barnehageplass få de pengene som tilsvarer statens sponsing....

Altså.

Staten sponser veibygging-jeg vil ha penger så jeg kan bygge vei til hytta mi!

Staten sponser bibliotek-jeg vil ha penger så jeg kan kjøpe mine egne bøker for det er det jeg foretrekker!

Staten sponser legetjenester-jeg vil ha penger for her jeg bor er det ikke noe sykehus...

Staten sponser landbruksvarer-jeg vil ha penger for jeg er veganer og det er pokker så dyrt!

Den lista der er jo uendelig lang...

Bygg gode barnehger til alle unger og dropp kontanstøtten.

"Staten sponser veibygging-jeg vil ha penger så jeg kan bygge vei til hytta mi!"

Du får jo kjøre rundt på alle andre sponsa veier..

"Staten sponser bibliotek-jeg vil ha penger så jeg kan kjøpe mine egne bøker for det er det jeg foretrekker!"

Du får jo låne og lese alle de bøkene som bibl. har, og bruke bibl. så mye du vil...

"Staten sponser legetjenester-jeg vil ha penger for her jeg bor er det ikke noe sykehus..."

Men du får jo tilgang til et annet om du skulle trenge det...

"Staten sponser landbruksvarer-jeg vil ha penger for jeg er veganer og det er pokker så dyrt!"

De som dyrker grønnsaker og frukt får også støtte fra staten...

"Den lista der er jo uendelig lang... Bygg gode barnehger til alle unger og dropp kontanstøtten."

Man er jo desverre ikke garantert at barnehagene er gode..

Tenk så heldige de er de ungene som faktisk kan få være hjemme de første årene sammen med mamma/pappa eller ei snill dagmamma!

Dessuten varer nok kontantstøtta bare til det blir barnehage-tilbud for alle som ønsker...

Mener du virkelig det?

Vi fikk ikke barnehageplass og ingen jeg kjenner vil være dagmamma. Jeg våger ikke å sende barnet mitt til en fremmed person. Vi sliter med å få endene til å møtes. Vår eldste datter har fått gå på sfo to dager i uka fodri det ikke er noen barn i nabolaget som er på hennes alder. Jeg skal også si opp foreldre og barn bladet. Vi sitter med høy gjeld. Nå er vi nødt til å redusere sfo til en dag p.g.a økonomien mens du sitter der og fryder deg. Fy søren og denne regjeringa skal liksom gjøre det mere likt for barn. De gjør heller det motsatte og lar oss som ikke får barnehageplass måtte svi for det. De gjør forskjellene bare større.

Hadde de kuttet ut kontantstøtten så hadde de kanskje hatt råd til å bygge flere barnehager.

Jeg fryder meg jo ikke fordi dere får dårligere økonomi! Jeg er bare imot hele kontantstøtten, det har jeg vært hele tiden.

Gjest foreldre og barn

Blir helt sprø av dette: staten"sponser" barnehageplasser, ergo må vi som ikke fikk barnehageplass få de pengene som tilsvarer statens sponsing....

Altså.

Staten sponser veibygging-jeg vil ha penger så jeg kan bygge vei til hytta mi!

Staten sponser bibliotek-jeg vil ha penger så jeg kan kjøpe mine egne bøker for det er det jeg foretrekker!

Staten sponser legetjenester-jeg vil ha penger for her jeg bor er det ikke noe sykehus...

Staten sponser landbruksvarer-jeg vil ha penger for jeg er veganer og det er pokker så dyrt!

Den lista der er jo uendelig lang...

Bygg gode barnehger til alle unger og dropp kontanstøtten.

Dette går jo ikke ann å sammenligne. Om du har fått barnehageplass så har også du fått mulighet til å jobbe. Noen må være hjemme fordi de ikke har noen andre som kan passe barna. Når man da står der og skal uventet greie seg på bare en inntekt så hjelper det faktisk litt med kontantstøtten. Hvorfor skal de som får barnehageplass få både i pose og sekk? Det var da heller dere som burde hatt dyrere barnehageplasser fremfor at vi skal få reduksjon på kontntstøtten. Dere har da tross alt to inntekter og burde ha nok.

Dette går jo ikke ann å sammenligne. Om du har fått barnehageplass så har også du fått mulighet til å jobbe. Noen må være hjemme fordi de ikke har noen andre som kan passe barna. Når man da står der og skal uventet greie seg på bare en inntekt så hjelper det faktisk litt med kontantstøtten. Hvorfor skal de som får barnehageplass få både i pose og sekk? Det var da heller dere som burde hatt dyrere barnehageplasser fremfor at vi skal få reduksjon på kontntstøtten. Dere har da tross alt to inntekter og burde ha nok.

Vi betaler jo skatt av inntekten vår, og bidrar på den måten.

Gjest foreldre og barn

Hadde de kuttet ut kontantstøtten så hadde de kanskje hatt råd til å bygge flere barnehager.

Jeg fryder meg jo ikke fordi dere får dårligere økonomi! Jeg er bare imot hele kontantstøtten, det har jeg vært hele tiden.

Jeg ville heller betalt mere til barnehage om vi hadde hatt to inntekter enn å få reduksjon i kontantstøtten når man skal leve på en inntekt.

Hvor blir det av solidarieteten som denne regjeringa snakker så fint om? Det er til å bli kvalm av.

Annonse

Hvis 3000 utgjorde forskjellen, så fastholder jeg at dere NESTEN kunne klart det uansett. Det var uansett ikke poenget, en enslig forsørger kunne IKKE klart det. (Been there done that).

Å nesten klare det er jo ikke godt nok. Tre tusen kroner utgjør ganske mye på en måned!

Jeg skulle ønske at det å få barnehageplass var en selvfølge, og ikke noe som kan kalles "å få i pose og sekk".

Jeg tror at kontantstøtten blir et alibi for IKKE å bygge ut barnehagetilbudet.

Jeg synes det er en underlig (ny) ide å få betalt for IKKE å bruke et offentlig støttet tilbud.

Det ville være bedre å lage permisjonsordningene mer fleksible. Kanskje flere kunne bruke tidskonto?

Jeg er heller ikke tilhenger av at 1-åringer skal være i barnehage hver dag fra 7-17.

Dersom man får til litt andre ordninger; f eks med en fridag pr uke, får man jo ikke kontantstøtte.

Barnehageplasser burde være veldig billige eller gratis, spør du meg.

Og iallfall for dem som er 4-5 år. (Året før skolestart).

De burde få gratis barnehage X antall timer pr uke.

Jeg ville heller betalt mere til barnehage om vi hadde hatt to inntekter enn å få reduksjon i kontantstøtten når man skal leve på en inntekt.

Hvor blir det av solidarieteten som denne regjeringa snakker så fint om? Det er til å bli kvalm av.

Du har så rett!

Gjest foreldre og barn

Jeg skulle ønske at det å få barnehageplass var en selvfølge, og ikke noe som kan kalles "å få i pose og sekk".

Jeg synes det er en underlig (ny) ide å få betalt for IKKE å bruke et offentlig støttet tilbud.

Det ville være bedre å lage permisjonsordningene mer fleksible. Kanskje flere kunne bruke tidskonto?

Jeg er heller ikke tilhenger av at 1-åringer skal være i barnehage hver dag fra 7-17.

Dersom man får til litt andre ordninger; f eks med en fridag pr uke, får man jo ikke kontantstøtte.

"Jeg synes det er en underlig (ny) ide å få betalt for IKKE å bruke et offentlig støttet tilbud."

Saken er den at de som ikke har fått barnehageplass må kanskje være hjemme p.g.a det. Er du klar over hvor trangt økonomisk det kan være å sitte der med en inntekt når man hadde regnet med man skulle få sitte med to? Synes du det er greit at det skal være så store forskjeller for barn økonomisk fordi noen har vært uheldige og ikke få barnehageplass?

Hvorfor skulle du få barnehageplass og ikke jeg? Du fortjente ikke plass en gang med din innstilling.

Det er ikke snakk om å fortjene og ikke fortjene. Jeg bor tilfeldigvis i en kommune som har satset på å bygge ut til full bhg dekning. Da min eldste var 1 år fikk vi plass i 4. inntaksrunde, og det var omtrent som å vinne i lotto. Da lillesøster søkte bhg var det nesten full dekning, og nå får nesten alle plass.

Hvis ikke presten og hans kompanjonger i stortinget hadde innført kontantstøtten for 5-6 år siden, hadde det kanskje vært full bhg dekning i hele landet nå?

-forøvrig synes jeg det er geiest å holde denne diskusjonen på et litt høyere plan enn å diskutere om mine unger fortjener barnehageplass eller ikke.

Annonse

helt enig med deg.

VI betaler. Vi er samfunnet. men er ikke barna en del av samfunnet da? Og bør ikke vi få kunne velge hva som er det beste for hver enkelt av oss? Tviler på at samfunnet betaler mer for mitt barn om det er hjemme med meg, enn hva det faktisk koster å ha henne i barnehage. Tror heller samfunnet har spart penger jeg.

Argumentet var TID og det bør være mer enn nok. Eller hva?

God helg!

"Vi betaler"

Hvem er "vi"?

Kjære vakre vene Atene. Kan ikke folk få velge dette selv? Tror du virkelig det vil bli full barnehagedekning over natta? Ser du noen tegn til det? Hva er det som er så galt med å være sammen med barnet sitt de første leveårene? Er for likestilling jeg, men himmel og hav? Hva er det du ønsker å forsvare? Antar at du har barnehageplass så for deg spiller det vel ingen rolle. Sydenferie sammenliknes med å gå hjemme?

Tromsø kommune, en av de aller verste i landet på barnehagedekning, har nå klart å få til omtrent full dekning. Det går an!

Søstra mi ble alene med gutten sin like etter fødselen.

Ho klarte seg bare fint med overgangsstønad, bidrag og kontantstøtta...

Og jeg vet flere aleneforsørgere som har klart seg greit med kontantstøtta og de støtteordningene alene forsørgere får mens barna er små

Har levd på det samme jeg, men det var før jeg hadde hus-, bil- og studielån å betale i tilegg til det daglige!

Gjest foreldre og barn

Det er ikke snakk om å fortjene og ikke fortjene. Jeg bor tilfeldigvis i en kommune som har satset på å bygge ut til full bhg dekning. Da min eldste var 1 år fikk vi plass i 4. inntaksrunde, og det var omtrent som å vinne i lotto. Da lillesøster søkte bhg var det nesten full dekning, og nå får nesten alle plass.

Hvis ikke presten og hans kompanjonger i stortinget hadde innført kontantstøtten for 5-6 år siden, hadde det kanskje vært full bhg dekning i hele landet nå?

-forøvrig synes jeg det er geiest å holde denne diskusjonen på et litt høyere plan enn å diskutere om mine unger fortjener barnehageplass eller ikke.

Jeg hadde unnet andre kontantstøtte om jeg selv hadde vært like heldig som deg å få barnehageplass. Kanskje fordi jeg skjønner bedre enn deg? Eller kanskje jeg bryr meg litt mere om andre enn deg?

Jeg hadde unnet andre kontantstøtte om jeg selv hadde vært like heldig som deg å få barnehageplass. Kanskje fordi jeg skjønner bedre enn deg? Eller kanskje jeg bryr meg litt mere om andre enn deg?

Som sagt, jeg vil ikke diskutere dette på personlig plan. Jeg er mot kontantstøtten av prinsipp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...