Gyda Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 jada. Men jeg forstår ikke helt problemet. du får jo betalt for å ha barnet i barnehage også mht statens subidier, så hva er problemet? Enten får man penger via barnehageplass ellers får man det gjenom å være hjemme. Jeg forstår ikke hva som er så galt med å gå hjemme med ungene. Jobber i barnehage jeg og er glad datteren min slapp 9 timers arbeidsdag som 1-åring. Du skjønner ikke problemet? Du skriver: "Enten får man penger via barnehageplass ellers får man det gjenom å være hjemme." Det er ikke så enkelt. Det er da haugevis av folk som er i full jobb og bruker kontantstøtta til å betale svarte dagmammaer og praktikanter. Er det rettferdig (og det er ikke gratis å ha et barn i barnehagen heller, da.)? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213050-kutt-i-kontantst%C3%B8tten/page/4/#findComment-1558399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonia Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 "Jeg synes det er en underlig (ny) ide å få betalt for IKKE å bruke et offentlig støttet tilbud." Saken er den at de som ikke har fått barnehageplass må kanskje være hjemme p.g.a det. Er du klar over hvor trangt økonomisk det kan være å sitte der med en inntekt når man hadde regnet med man skulle få sitte med to? Synes du det er greit at det skal være så store forskjeller for barn økonomisk fordi noen har vært uheldige og ikke få barnehageplass? Enten vi liker det eller ikke, så vil det være forskjeller mellom barn. Noen av forskjellene henger sammen med foreldrenes økonomi. Jeg synes ikke det er greit at barn av økonomisk vanskeligstilte er hjemme fordi foreldrene kan få over 3000 kr pr mnd skattefritt for det. Hvis alternativet er å BETALE 2250 eller mer pr mnd for barnehageplass sier det seg selv hva man velger. I en del av disse tilfellene kunne det vært veldig bra for barna å komme i barnehage, iallfall for noen timer pr dag. Når det ikke er nok barnehageplasser, må det gjøres noe med det- og det fort. Det ville nok blitt en del barnehageplasser for de pengene kontantstøtten koster. På individ-nivå kan jeg godt forstå ønsket om å motta offentilg støtte for både det ene og det andre, men på samfunns-nivå synes jeg det blir vanskelig å forsvare. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213050-kutt-i-kontantst%C3%B8tten/page/4/#findComment-1558404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oppi det hele? Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Hva med barna oppi dette? Da jeg var liten var mamma hjemme. Dette var helt vanlig før. Tror mamman min hadde vært lykkelig om hun hadde mottatt kontantstøtte da jeg var barn. Ikke fikk hun pensjonspoeng heller. Jeg valgte det samme for mitt barn og ingen av vår tids materialistiske goder kan veie opp imot den tiden vi fikk sammen. Hvorfor må begge ut i jobb? Problemet er at vi bor oss i hjel i dette landet. Enten ved dyre lån på hus og biler, eller ved å måtte leie til vanvittige husleiepriser. I Oslo er prisene helt absurde . DET har politikerne sørget for. Så gir de litt. tar igjen. Flytter summer og setter oss opp imot hverandre. Summen burde likestilles med det staten subsidierer en barnehageplass og spes nå da staten subsidierer enda mer ved å la prisene gå ned. Folk med gjennomsnittlig inntekt har en barnehagesats likelydende folk med millioninntekt. Ja jeg betaler det samme som kronprins Haakon. Mannen min går på attføring og jeg har laveste lønnstrinn i kommunen. Wow. Går en millionær hjemme med barnet etter fyllte 1 og får kontantstøtte får en sosialklient det samme. Jeg forstår irritasjon over rike folk som har dagmamma, mottar kontantstøtte for så å være i full jobb. Men du har også folk som går hjemme som opptar barnehageplass andre trenger sårt. Dessverre må dette få være et valg, for de som kan det. Og ikke alle får barnehageplass som ønsker det? Hva med inntekten de går glipp av? Hva er vel stakkars 3ooo kroner for dem. Bedre enn ikke noe. Langt bedre enn ikke noe. Men hva med barna våre? Hva er best for dem? Barnehagen i de første årene er et tilbud for foreldrene - ikke barna. Så foreldrene kan tjene penger. Ja kontantstøttespørsmålet er vanskelig men ikke alle har valg og ikke alle ønsker å sette bort ungen før den klarer å uttrykke seg eller gå. La dette få være en sak opptil de enkelte familier. Hadde vår inntekt vært lik den mange her har gått ut med tidligere, hadde nok jeg også vurdert å gå ut i full jobb fremfor å være hjemme for 3000 skattefrie kroner i mnd. men penger kan ikke erstatte den tiden jeg fikk med mitt barn. Hvorfor skulle jeg være så jævla takknemlig når staten betaler like mye for den barnehageplassen et barn fikk fordi jeg valgte å være hjemme? Og finnes det noen undersøkelse som sier hvor mange som ikke har benyttet seg av tilbudt plass i barnehage etter at kontantstøtten ble innført? De som kan velge må selv få bestemme hva som er best for seg og sitt barn. Vi betaler da skatt i huet og rævva og når vi først får noe, burde vi ikke juble vi som ønsker denne ordningen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213050-kutt-i-kontantst%C3%B8tten/page/4/#findComment-1558479 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariamamma Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Du skjønner ikke problemet? Du skriver: "Enten får man penger via barnehageplass ellers får man det gjenom å være hjemme." Det er ikke så enkelt. Det er da haugevis av folk som er i full jobb og bruker kontantstøtta til å betale svarte dagmammaer og praktikanter. Er det rettferdig (og det er ikke gratis å ha et barn i barnehagen heller, da.)? Nei jeg er helt enig med deg på det punktet. hadde en nabo som valgte det sånn.... og det var litt rart da vi hadde veldig dårlig råd på den tiden. Men vi valgte det slik. kanskje man heller skulle behovsprøve? Men rike folk betaler jo ikke akkurat mye i barnehageavgift heller da..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213050-kutt-i-kontantst%C3%B8tten/page/4/#findComment-1558484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reg@l Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 De kan vel ikke kutte med 4000 kroner i mnd når støtten ikke er så mye som 4000? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213050-kutt-i-kontantst%C3%B8tten/page/4/#findComment-1558494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest foreldre og barn Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Enten vi liker det eller ikke, så vil det være forskjeller mellom barn. Noen av forskjellene henger sammen med foreldrenes økonomi. Jeg synes ikke det er greit at barn av økonomisk vanskeligstilte er hjemme fordi foreldrene kan få over 3000 kr pr mnd skattefritt for det. Hvis alternativet er å BETALE 2250 eller mer pr mnd for barnehageplass sier det seg selv hva man velger. I en del av disse tilfellene kunne det vært veldig bra for barna å komme i barnehage, iallfall for noen timer pr dag. Når det ikke er nok barnehageplasser, må det gjøres noe med det- og det fort. Det ville nok blitt en del barnehageplasser for de pengene kontantstøtten koster. På individ-nivå kan jeg godt forstå ønsket om å motta offentilg støtte for både det ene og det andre, men på samfunns-nivå synes jeg det blir vanskelig å forsvare. "Når det ikke er nok barnehageplasser, må det gjøres noe med det- og det fort. Det ville nok blitt en del barnehageplasser for de pengene kontantstøtten koster." Hvorfor skal kontantstøtten få skylden for de manglende penger til utbygging av barnehager? Da kan man jo like godt si at de tapte pengene p.g.a de reduserte prisene for barnehage har skylden. Dessuten kommer ikke kvalitetssikre barnehager over natta heller. Det vil ta flere år før man har nok barnehageplasser for alle og når den tid kommer har sikkert ikke jeg behov for barnehage lenger. Kanskje du fikk barnehageplass nettopp fordi en annen valgte å være hjemme med kontanstøtte? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213050-kutt-i-kontantst%C3%B8tten/page/4/#findComment-1558559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitni Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Hva med barna oppi dette? Da jeg var liten var mamma hjemme. Dette var helt vanlig før. Tror mamman min hadde vært lykkelig om hun hadde mottatt kontantstøtte da jeg var barn. Ikke fikk hun pensjonspoeng heller. Jeg valgte det samme for mitt barn og ingen av vår tids materialistiske goder kan veie opp imot den tiden vi fikk sammen. Hvorfor må begge ut i jobb? Problemet er at vi bor oss i hjel i dette landet. Enten ved dyre lån på hus og biler, eller ved å måtte leie til vanvittige husleiepriser. I Oslo er prisene helt absurde . DET har politikerne sørget for. Så gir de litt. tar igjen. Flytter summer og setter oss opp imot hverandre. Summen burde likestilles med det staten subsidierer en barnehageplass og spes nå da staten subsidierer enda mer ved å la prisene gå ned. Folk med gjennomsnittlig inntekt har en barnehagesats likelydende folk med millioninntekt. Ja jeg betaler det samme som kronprins Haakon. Mannen min går på attføring og jeg har laveste lønnstrinn i kommunen. Wow. Går en millionær hjemme med barnet etter fyllte 1 og får kontantstøtte får en sosialklient det samme. Jeg forstår irritasjon over rike folk som har dagmamma, mottar kontantstøtte for så å være i full jobb. Men du har også folk som går hjemme som opptar barnehageplass andre trenger sårt. Dessverre må dette få være et valg, for de som kan det. Og ikke alle får barnehageplass som ønsker det? Hva med inntekten de går glipp av? Hva er vel stakkars 3ooo kroner for dem. Bedre enn ikke noe. Langt bedre enn ikke noe. Men hva med barna våre? Hva er best for dem? Barnehagen i de første årene er et tilbud for foreldrene - ikke barna. Så foreldrene kan tjene penger. Ja kontantstøttespørsmålet er vanskelig men ikke alle har valg og ikke alle ønsker å sette bort ungen før den klarer å uttrykke seg eller gå. La dette få være en sak opptil de enkelte familier. Hadde vår inntekt vært lik den mange her har gått ut med tidligere, hadde nok jeg også vurdert å gå ut i full jobb fremfor å være hjemme for 3000 skattefrie kroner i mnd. men penger kan ikke erstatte den tiden jeg fikk med mitt barn. Hvorfor skulle jeg være så jævla takknemlig når staten betaler like mye for den barnehageplassen et barn fikk fordi jeg valgte å være hjemme? Og finnes det noen undersøkelse som sier hvor mange som ikke har benyttet seg av tilbudt plass i barnehage etter at kontantstøtten ble innført? De som kan velge må selv få bestemme hva som er best for seg og sitt barn. Vi betaler da skatt i huet og rævva og når vi først får noe, burde vi ikke juble vi som ønsker denne ordningen? Jeg er også mest opptatt av hva som er best for mine barn, og har dermed valgt å være hjemme og motta kontantstøtte ) (passer enten et barn ekstra eller jobber litt kveldstid/helg for å få det til å gå rundt) Du skriver:"Hvorfor skulle jeg være så jævla takknemlig når staten betaler like mye for den barnehageplassen et barn fikk fordi jeg valgte å være hjemme?" Staten sponser èn barnehageplass med ca dobbelt så mye som kontantstøtta. (Har ikke nøyaktige tall for hånden nå) Så nå når de gir mer til barnehage-barna, burde våre barn også få mer istede for reduksjon... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213050-kutt-i-kontantst%C3%B8tten/page/4/#findComment-1558604 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitni Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Du skjønner ikke problemet? Du skriver: "Enten får man penger via barnehageplass ellers får man det gjenom å være hjemme." Det er ikke så enkelt. Det er da haugevis av folk som er i full jobb og bruker kontantstøtta til å betale svarte dagmammaer og praktikanter. Er det rettferdig (og det er ikke gratis å ha et barn i barnehagen heller, da.)? Kontantstøtta skulle gi folk valgmulighet. En statstøtte for de som valgte å passe barnet sitt selv, eller et annet alternativ til barnehage (som de kanskje mente var best for deres barn). Dette er jo også med på å gjøre barnehageplassene letter tilgjengelig for de som ikke har noe valg, eller som tror at barnehage er det eneste rette for ungene.. Vil tro at alle med barn mellom 1 og 3 år mottar statsstøtte, enten i form av barnehagetilskudd eller kontantstøtte. Skjønner ikke hvorfor det er så galt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213050-kutt-i-kontantst%C3%B8tten/page/4/#findComment-1558622 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitni Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Har levd på det samme jeg, men det var før jeg hadde hus-, bil- og studielån å betale i tilegg til det daglige! Og noen av oss klarer oss med kontantstøtta fordi vi har valgt bort stort og flott hus, ny bil m.m så lenge ungene er små.. Vi har lagt tomta på vent de siste årene fordi vi ville prioritere å være mest mulig hjemme med ungene. Ikke blir det sydenturer heller.. (-selv om jeg ikke føler at 10 dager på hytte i Sverige blir noe billigere.. ) ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213050-kutt-i-kontantst%C3%B8tten/page/4/#findComment-1558636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Og noen av oss klarer oss med kontantstøtta fordi vi har valgt bort stort og flott hus, ny bil m.m så lenge ungene er små.. Vi har lagt tomta på vent de siste årene fordi vi ville prioritere å være mest mulig hjemme med ungene. Ikke blir det sydenturer heller.. (-selv om jeg ikke føler at 10 dager på hytte i Sverige blir noe billigere.. ) ) Det er ikke alle som planlegger så godt som dere, da!!! Før du blir alt for selvgod: Her er det på ingen måte snakk om noe "stort og flott hus", men et nødvendig oppholdsted. Jeg gidder ikke å sette i gang med noen langtekkelig forklaring for hvordan verden kan endre seg for folk uten at det er planlagt. Det kan skje alle, inkludert deg. Poenget er, selv om kontantstøtta var fin for deg, er den veldig urettferdig for andre. Her er det snakk om en støtteordning som man må ha ganske god økonomi for å kunne ta i bruk, altså en usosial og urettferdig ordning som etter mitt skjønn burde tas vekk. (dette må være den tusende kontaktstøttediskusjonen jeg har vært med på på DOL gjennom de siste seks årene, tror ikke jeg gidder mer.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213050-kutt-i-kontantst%C3%B8tten/page/4/#findComment-1558681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Og noen av oss klarer oss med kontantstøtta fordi vi har valgt bort stort og flott hus, ny bil m.m så lenge ungene er små.. Vi har lagt tomta på vent de siste årene fordi vi ville prioritere å være mest mulig hjemme med ungene. Ikke blir det sydenturer heller.. (-selv om jeg ikke føler at 10 dager på hytte i Sverige blir noe billigere.. ) ) Nemlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213050-kutt-i-kontantst%C3%B8tten/page/4/#findComment-1558688 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Hva med barna oppi dette? Da jeg var liten var mamma hjemme. Dette var helt vanlig før. Tror mamman min hadde vært lykkelig om hun hadde mottatt kontantstøtte da jeg var barn. Ikke fikk hun pensjonspoeng heller. Jeg valgte det samme for mitt barn og ingen av vår tids materialistiske goder kan veie opp imot den tiden vi fikk sammen. Hvorfor må begge ut i jobb? Problemet er at vi bor oss i hjel i dette landet. Enten ved dyre lån på hus og biler, eller ved å måtte leie til vanvittige husleiepriser. I Oslo er prisene helt absurde . DET har politikerne sørget for. Så gir de litt. tar igjen. Flytter summer og setter oss opp imot hverandre. Summen burde likestilles med det staten subsidierer en barnehageplass og spes nå da staten subsidierer enda mer ved å la prisene gå ned. Folk med gjennomsnittlig inntekt har en barnehagesats likelydende folk med millioninntekt. Ja jeg betaler det samme som kronprins Haakon. Mannen min går på attføring og jeg har laveste lønnstrinn i kommunen. Wow. Går en millionær hjemme med barnet etter fyllte 1 og får kontantstøtte får en sosialklient det samme. Jeg forstår irritasjon over rike folk som har dagmamma, mottar kontantstøtte for så å være i full jobb. Men du har også folk som går hjemme som opptar barnehageplass andre trenger sårt. Dessverre må dette få være et valg, for de som kan det. Og ikke alle får barnehageplass som ønsker det? Hva med inntekten de går glipp av? Hva er vel stakkars 3ooo kroner for dem. Bedre enn ikke noe. Langt bedre enn ikke noe. Men hva med barna våre? Hva er best for dem? Barnehagen i de første årene er et tilbud for foreldrene - ikke barna. Så foreldrene kan tjene penger. Ja kontantstøttespørsmålet er vanskelig men ikke alle har valg og ikke alle ønsker å sette bort ungen før den klarer å uttrykke seg eller gå. La dette få være en sak opptil de enkelte familier. Hadde vår inntekt vært lik den mange her har gått ut med tidligere, hadde nok jeg også vurdert å gå ut i full jobb fremfor å være hjemme for 3000 skattefrie kroner i mnd. men penger kan ikke erstatte den tiden jeg fikk med mitt barn. Hvorfor skulle jeg være så jævla takknemlig når staten betaler like mye for den barnehageplassen et barn fikk fordi jeg valgte å være hjemme? Og finnes det noen undersøkelse som sier hvor mange som ikke har benyttet seg av tilbudt plass i barnehage etter at kontantstøtten ble innført? De som kan velge må selv få bestemme hva som er best for seg og sitt barn. Vi betaler da skatt i huet og rævva og når vi først får noe, burde vi ikke juble vi som ønsker denne ordningen? "Barnehagen i de første årene er et tilbud for foreldrene - ikke barna." DET er i høyeste grad en meningsytring, ingen sannhet! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213050-kutt-i-kontantst%C3%B8tten/page/4/#findComment-1558689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Hvis du ikke VIL forstå hva jeg mener, så gir jeg opp! Jeg forstår at du var litt uheldig med formuleringen i innlegget jeg først svarte på, og driver og ror deg bort. :knegger: 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213050-kutt-i-kontantst%C3%B8tten/page/4/#findComment-1558694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Jeg forstår at du var litt uheldig med formuleringen i innlegget jeg først svarte på, og driver og ror deg bort. :knegger: Ikke mye du forstår, da... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213050-kutt-i-kontantst%C3%B8tten/page/4/#findComment-1558697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Dette går jo ikke ann å sammenligne. Om du har fått barnehageplass så har også du fått mulighet til å jobbe. Noen må være hjemme fordi de ikke har noen andre som kan passe barna. Når man da står der og skal uventet greie seg på bare en inntekt så hjelper det faktisk litt med kontantstøtten. Hvorfor skal de som får barnehageplass få både i pose og sekk? Det var da heller dere som burde hatt dyrere barnehageplasser fremfor at vi skal få reduksjon på kontntstøtten. Dere har da tross alt to inntekter og burde ha nok. At du ikke kan jobbe fordi du ikke har barnehageplass kan jo ordnes med å skaffe full barnehagedekning heller enn å betale de som ikke får plass. Kontantstøtte er feil fordi det er prinsippet om at du skal få penger for ikke å benytte deg av et offentlig tilbud. Derfor er listen i innlegget over relevant. Svigerfar har ingen utdannelse ut over grunnskolen, skal han kreve å få utbetalt et beløp som tilsvarer det sønnen hans har blitt støttet med gjennom 10 års videre utdannelse? Fra staten er barnehager en nødvendighet fordi man ønsker en stor del av befolkningen, også kvinner, i arbeid. Hvis noen velger å ikke arbeide, står de jo fritt til det, men jeg synes ikke man skal forlange at staten skal betale for det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213050-kutt-i-kontantst%C3%B8tten/page/4/#findComment-1558701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitni Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Det er ikke alle som planlegger så godt som dere, da!!! Før du blir alt for selvgod: Her er det på ingen måte snakk om noe "stort og flott hus", men et nødvendig oppholdsted. Jeg gidder ikke å sette i gang med noen langtekkelig forklaring for hvordan verden kan endre seg for folk uten at det er planlagt. Det kan skje alle, inkludert deg. Poenget er, selv om kontantstøtta var fin for deg, er den veldig urettferdig for andre. Her er det snakk om en støtteordning som man må ha ganske god økonomi for å kunne ta i bruk, altså en usosial og urettferdig ordning som etter mitt skjønn burde tas vekk. (dette må være den tusende kontaktstøttediskusjonen jeg har vært med på på DOL gjennom de siste seks årene, tror ikke jeg gidder mer.) "Poenget er, selv om kontantstøtta var fin for deg, er den veldig urettferdig for andre. Her er det snakk om en støtteordning som man må ha ganske god økonomi for å kunne ta i bruk, altså en usosial og urettferdig ordning som etter mitt skjønn burde tas vekk." Du unner alstå ikke noen kontantstøtta selv om den ikke passer deg? Usosial? hva mener du? Vi har i utgangspunktet ikke noen god økonomi, min samboer har ei normal lønn, vi har 4 barn, og jeg jobber bare litt kveldstid/helg event. passer barn. For meg virker det som om de som tjener mye bedre enn oss klager på at de ikke har råd å ta permisjon/mottakontantstøtte. Og det er kanskje sånn at oss som i utgangspunktet ikke tjener så bra, får et mindre tap ved å være hjemme noen år med kontantstøtte? Det jo litt med den livsstilen man har før man får barn også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213050-kutt-i-kontantst%C3%B8tten/page/4/#findComment-1558715 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitni Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 At du ikke kan jobbe fordi du ikke har barnehageplass kan jo ordnes med å skaffe full barnehagedekning heller enn å betale de som ikke får plass. Kontantstøtte er feil fordi det er prinsippet om at du skal få penger for ikke å benytte deg av et offentlig tilbud. Derfor er listen i innlegget over relevant. Svigerfar har ingen utdannelse ut over grunnskolen, skal han kreve å få utbetalt et beløp som tilsvarer det sønnen hans har blitt støttet med gjennom 10 års videre utdannelse? Fra staten er barnehager en nødvendighet fordi man ønsker en stor del av befolkningen, også kvinner, i arbeid. Hvis noen velger å ikke arbeide, står de jo fritt til det, men jeg synes ikke man skal forlange at staten skal betale for det. Listen i innlegget over er ikke relevant fordi: "Staten sponser veibygging-jeg vil ha penger så jeg kan bygge vei til hytta mi!" Du får jo kjøre rundt på alle andre sponsa veier.. "Staten sponser bibliotek-jeg vil ha penger så jeg kan kjøpe mine egne bøker for det er det jeg foretrekker!" Du får jo låne og lese alle de bøkene som bibl. har, og bruke bibl. så mye du vil... "Staten sponser legetjenester-jeg vil ha penger for her jeg bor er det ikke noe sykehus..." Men du får jo tilgang til et annet om du skulle trenge det... "Staten sponser landbruksvarer-jeg vil ha penger for jeg er veganer og det er pokker så dyrt!" De som dyrker grønnsaker og frukt får også støtte fra staten... "Den lista der er jo uendelig lang... Bygg gode barnehger til alle unger og dropp kontanstøtten." Man er jo desverre ikke garantert at barnehagene er gode.. Tenk så heldige de er de ungene som faktisk kan få være hjemme de første årene sammen med mamma/pappa eller ei snill dagmamma! Dessuten varer nok kontantstøtta bare til det blir barnehage-tilbud for alle som ønsker... Alle (?) med barn mellom 1-3 år mottar en form for statsstøtte. Det blir jo ditt valg om du vil motta den som kontantstøtte eller støtte til barnehageplassen. Så får man ut ifra sine egne tanker og følelser velge barnepass man selv mener er det beste for barnet. Jeg har valgt å passe barna mine selv den perioden. Og det betyr at jeg sparer staten for 1,5 barnehagestøtte og et annet barn får den barnehageplass vi kunne hatt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213050-kutt-i-kontantst%C3%B8tten/page/4/#findComment-1558740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Hadde de kuttet ut kontantstøtten så hadde de kanskje hatt råd til å bygge flere barnehager. Jeg fryder meg jo ikke fordi dere får dårligere økonomi! Jeg er bare imot hele kontantstøtten, det har jeg vært hele tiden. Det var langt fra full barnehagedekning da kontantstøtten ble innført... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213050-kutt-i-kontantst%C3%B8tten/page/4/#findComment-1558767 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitni Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Det var langt fra full barnehagedekning da kontantstøtten ble innført... Nettopp.. -og nå reduseres den i takt med utbygginga -synd. Innen kont.støtta er borte er minstemann passert 3år. Men jeg unner likevel at andre også kunne fått muligheten til å velge å være hjemme med sine små -med kont.støtte eller annen støtte/utvidet permisjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213050-kutt-i-kontantst%C3%B8tten/page/4/#findComment-1558769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Ikke mye du forstår, da... Nei, jeg er jo domm som et brø. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213050-kutt-i-kontantst%C3%B8tten/page/4/#findComment-1558791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.