Gå til innhold

Kutt i kontantstøtten

Anbefalte innlegg

Gjest ikke glad for kontantstøtten

Staten sponser ulike områder alt ettersom som hvilken farge regjeringen har.

MEN en del av argumentasjonen som var sterkt inne i bildet da Bondevik regjerte var at de som ikke kan benytte seg av et statstøttet tilbud måtte kunne få de pengene i lomma.

Ingen gjennomskuet at den kristne konservative tanken bak var å få mor tilbake til den alle helligste gjerning hun var født til, nemlig å være hustru og mor...

Fortsetter under...

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitni

15

• mariamamma

12

• mumitrollet

11

• nanna

6

Mest aktive i denne tråden

jada. Men jeg forstår ikke helt problemet. du får jo betalt for å ha barnet i barnehage også mht statens subidier, så hva er problemet? Enten får man penger via barnehageplass ellers får man det gjenom å være hjemme. Jeg forstår ikke hva som er så galt med å gå hjemme med ungene. Jobber i barnehage jeg og er glad datteren min slapp 9 timers arbeidsdag som 1-åring.

Jeg har ikke sagt at det er galt å være hjemme sammen med sine egne barn, hvor har du det fra? Jeg tror tvert om de fleste ønsker sine barn det beste, og organiserer livet ut fra det.

Men jeg skjønner ikke hvorfor staten skal betale foreldre, dvs. kvinner, for å være hjemme og frivillig arbeidsløse og ikke arbeidssøkende.

At offentlige tilbud/tjenester er subsidierte, er ikke noe argument. Som andre før meg har sagt til det kjedsommelige, er det ingen fornuft i at borgerne skal motta penger på konto hver måned dersom de ikke bruker *det og det tilbudet*.

jada. Men jeg forstår ikke helt problemet. du får jo betalt for å ha barnet i barnehage også mht statens subidier, så hva er problemet? Enten får man penger via barnehageplass ellers får man det gjenom å være hjemme. Jeg forstår ikke hva som er så galt med å gå hjemme med ungene. Jobber i barnehage jeg og er glad datteren min slapp 9 timers arbeidsdag som 1-åring.

En ting til:

Hadde ideen om kontantstøtte handlet om et reelt valg, ville selvsagt enslige foreldre mottatt en atskillig større sum enn kvinner som har private forsørgere slik at de slipper å tenke på inntekt for eget vedkommende.

Gjest girasol

MEN en del av argumentasjonen som var sterkt inne i bildet da Bondevik regjerte var at de som ikke kan benytte seg av et statstøttet tilbud måtte kunne få de pengene i lomma.

Ingen gjennomskuet at den kristne konservative tanken bak var å få mor tilbake til den alle helligste gjerning hun var født til, nemlig å være hustru og mor...

"Ingen gjennomskuet at den kristne konservative tanken bak var å få mor tilbake til den alle helligste gjerning hun var født til, nemlig å være hustru og mor..."

Ikke nedvurder oss nå da - "ingen gjennomskuet..." ;-)

M.v.h.

Gjest glad for kontantstøtten

Jeg ser ingenting negativt med å få muligheten til å tilbringe mer tid sammen med barna våre.

"Poenget er, selv om kontantstøtta var fin for deg, er den veldig urettferdig for andre. Her er det snakk om en støtteordning som man må ha ganske god økonomi for å kunne ta i bruk, altså en usosial og urettferdig ordning som etter mitt skjønn burde tas vekk."

Du unner alstå ikke noen kontantstøtta selv om den ikke passer deg?

Usosial? hva mener du?

Vi har i utgangspunktet ikke noen god økonomi, min samboer har ei normal lønn, vi har 4 barn, og jeg jobber bare litt kveldstid/helg event. passer barn.

For meg virker det som om de som tjener mye bedre enn oss klager på at de ikke har råd å ta permisjon/mottakontantstøtte.

Og det er kanskje sånn at oss som i utgangspunktet ikke tjener så bra, får et mindre tap ved å være hjemme noen år med kontantstøtte?

Det jo litt med den livsstilen man har før man får barn også.

Den er usosial fordi mange ikke har økonomi til å bruke ordningen (jmf f.eks. aleneforsørgere som var det denne "undertråden" dreide seg om).

Livstil? Her i byen koster et meget enkelt krypinn et par millioner...

Annonse

Jeg er også mest opptatt av hva som er best for mine barn, og har dermed valgt å være hjemme og motta kontantstøtte :o)

(passer enten et barn ekstra eller jobber litt kveldstid/helg for å få det til å gå rundt)

Du skriver:"Hvorfor skulle jeg være så jævla takknemlig når staten betaler like mye for den barnehageplassen et barn fikk fordi jeg valgte å være hjemme?"

Staten sponser èn barnehageplass med ca dobbelt så mye som kontantstøtta. (Har ikke nøyaktige tall for hånden nå)

Så nå når de gir mer til barnehage-barna, burde våre barn også få mer istede for reduksjon...

Jeg er også mest opptatt av hva som er best for mine barn, og har dermed valgt å ha ungen i barnehage 4 dager i uka. barnehagen er hjemme hos bhg assistenten, med 4 unger under 4 år.

Begge mine har hatt det kjempefint i denne barnehagen, og jeg er overbevist om at dette har vært mye bedre for deres utvikling enn å gå hjemme og tråkke med meg.

-o jeg er bombesikker på at uansett hvilket valg man tar mht dette er man selv overbevist om at det valget en selv har tatt er det riktige. -det behøver derimot ikke å være det riktige valget for en annen forelder med en annen unge.

Listen i innlegget over er ikke relevant fordi:

"Staten sponser veibygging-jeg vil ha penger så jeg kan bygge vei til hytta mi!"

Du får jo kjøre rundt på alle andre sponsa veier..

"Staten sponser bibliotek-jeg vil ha penger så jeg kan kjøpe mine egne bøker for det er det jeg foretrekker!"

Du får jo låne og lese alle de bøkene som bibl. har, og bruke bibl. så mye du vil...

"Staten sponser legetjenester-jeg vil ha penger for her jeg bor er det ikke noe sykehus..."

Men du får jo tilgang til et annet om du skulle trenge det...

"Staten sponser landbruksvarer-jeg vil ha penger for jeg er veganer og det er pokker så dyrt!"

De som dyrker grønnsaker og frukt får også støtte fra staten...

"Den lista der er jo uendelig lang... Bygg gode barnehger til alle unger og dropp kontanstøtten."

Man er jo desverre ikke garantert at barnehagene er gode..

Tenk så heldige de er de ungene som faktisk kan få være hjemme de første årene sammen med mamma/pappa eller ei snill dagmamma!

Dessuten varer nok kontantstøtta bare til det blir barnehage-tilbud for alle som ønsker...

Alle (?) med barn mellom 1-3 år mottar en form for statsstøtte.

Det blir jo ditt valg om du vil motta den som kontantstøtte eller støtte til barnehageplassen.

Så får man ut ifra sine egne tanker og følelser velge barnepass man selv mener er det beste for barnet. Jeg har valgt å passe barna mine selv den perioden. Og det betyr at jeg sparer staten for 1,5 barnehagestøtte og et annet barn får den barnehageplass vi kunne hatt.

Mens du går hjemme og "sparer" staten for penger, jobber jeg og betaler skatt. Jeg er redd at jeg rent økonomisk gjør en bedre jobb for staten.

Jeg er også mest opptatt av hva som er best for mine barn, og har dermed valgt å ha ungen i barnehage 4 dager i uka. barnehagen er hjemme hos bhg assistenten, med 4 unger under 4 år.

Begge mine har hatt det kjempefint i denne barnehagen, og jeg er overbevist om at dette har vært mye bedre for deres utvikling enn å gå hjemme og tråkke med meg.

-o jeg er bombesikker på at uansett hvilket valg man tar mht dette er man selv overbevist om at det valget en selv har tatt er det riktige. -det behøver derimot ikke å være det riktige valget for en annen forelder med en annen unge.

Nettopp. Vi har alle forskjellige tanker og følelser rundt dette "beste for barna våre", og da bør man også få valgfrihet.

En statstøtte til barnepass. Så kan man selv avgjøre hvilken type barnepass man ønsker.

Tenk om kontantstøtta hadde økt til det beløpet barnehagestøtta er?

Da hadde de fleste som hadde ønsket det hatt mulighet til å faktisk være hjemme med barnet sitt, og alle de som ønsket barnehage hadde mest sannsynlig fått plass :o)

(Staten dekker ca 6 000,- i tillegg får man trekt ifra 25 000,- av barnehageregninga hvert år..._Det_ får man ikke hos ureg. dagmamma..)

Nettopp. Vi har alle forskjellige tanker og følelser rundt dette "beste for barna våre", og da bør man også få valgfrihet.

En statstøtte til barnepass. Så kan man selv avgjøre hvilken type barnepass man ønsker.

Tenk om kontantstøtta hadde økt til det beløpet barnehagestøtta er?

Da hadde de fleste som hadde ønsket det hatt mulighet til å faktisk være hjemme med barnet sitt, og alle de som ønsket barnehage hadde mest sannsynlig fått plass :o)

(Staten dekker ca 6 000,- i tillegg får man trekt ifra 25 000,- av barnehageregninga hvert år..._Det_ får man ikke hos ureg. dagmamma..)

Jeg er som sagt uenig i hele prinsippet med kontantstøtte fordi man ikke bruker et gode.

Skulle man fått penger for ikke å bruke sykehjemsplass når man blir pensjonist?

Penger for ikke å bruke plass i Kulturskolen?

Penger for ikke å gå på offentlig skole?

Mens du går hjemme og "sparer" staten for penger, jobber jeg og betaler skatt. Jeg er redd at jeg rent økonomisk gjør en bedre jobb for staten.

Jeg jobber kveld/helg i tillegg til at jeg holder litt kusr, og betaler min skatt..

Jeg jobbet og betalte skatt mens mange andre satt i årevis på skolebenken.

Så om jeg velger å prioritere barna noen år, og dermed betale mindre skatt gjør jeg det med god samvittighet.

Er jo der for andres barn også, og tar ikke opp plass i b.hage for de som virkelig trenger det.. Så kanskje det går opp i opp :o)

Jeg er som sagt uenig i hele prinsippet med kontantstøtte fordi man ikke bruker et gode.

Skulle man fått penger for ikke å bruke sykehjemsplass når man blir pensjonist?

Penger for ikke å bruke plass i Kulturskolen?

Penger for ikke å gå på offentlig skole?

"Skulle man fått penger for ikke å bruke sykehjemsplass når man blir pensjonist?"

Nå er jo ikke sykehjemsplasser for pensjonister men for de som virkelig er syke og treger stell. De som trenger stell og ikke får sykehjemsplass, får hjemmehjelpstjeneste. (Selv om dette er et mye dårligere tilbud og absolutt burde vært bedre). Syke på sykehjem får en større støtte enn de som er hjemme....

"Penger for ikke å bruke plass i Kulturskolen?"

Kulturskolen er et fritidstilbud, ikke et tilbud om barnepass. Så vidt jeg vet er de aller fleste fritidstilbud for ungene støttet med tilskudd..

"Penger for ikke å gå på offentlig skole?"

Nå er det slik at alle _MÅ_ i følge norsk lov gå på skole, og alle har plass på skole, med statsstøtte...

Annonse

Den er usosial fordi mange ikke har økonomi til å bruke ordningen (jmf f.eks. aleneforsørgere som var det denne "undertråden" dreide seg om).

Livstil? Her i byen koster et meget enkelt krypinn et par millioner...

Men mange alenemødre sier selv at tiden mellom 1 og 3 år, med dobbel barnetrygd, bidrag, overgangsstønad og kontantstøtte (Og kanskje bostøtte også. Og dekket 70% av barnetilsynsregning? Har denne innvirkning på kont.støtta hvis barnetilsyn ikke får statstøtte?) slettes ikke er så verst. Det lønner seg nok for mange å prioritere å være hjemme med barna da...

(Ingen misunnelse for alenemødre altså, i de fleste tilfeller beundrer jeg dere for å klare dere gjennom sykdom, trassalder og masse mer -alene :o)

Jeg jobber kveld/helg i tillegg til at jeg holder litt kusr, og betaler min skatt..

Jeg jobbet og betalte skatt mens mange andre satt i årevis på skolebenken.

Så om jeg velger å prioritere barna noen år, og dermed betale mindre skatt gjør jeg det med god samvittighet.

Er jo der for andres barn også, og tar ikke opp plass i b.hage for de som virkelig trenger det.. Så kanskje det går opp i opp :o)

Siden du tydeligvis ikke har så mye utdannelse, synes jeg du skal forlange å få en sum som tilsvarer min skolegang utbetalt kontant :-)

dette er det dummeste og mest useriøse jeg har lest her inne på lenge. Er det mulig? Håper du fleipa her. Skrev ikke nitni at hun hadde jobbet flere år før hun mottok kontantstøtte? Nei jeg håper innlegget ditt var en spøk.

Jeg har ikke sagt at det er galt å være hjemme sammen med sine egne barn, hvor har du det fra? Jeg tror tvert om de fleste ønsker sine barn det beste, og organiserer livet ut fra det.

Men jeg skjønner ikke hvorfor staten skal betale foreldre, dvs. kvinner, for å være hjemme og frivillig arbeidsløse og ikke arbeidssøkende.

At offentlige tilbud/tjenester er subsidierte, er ikke noe argument. Som andre før meg har sagt til det kjedsommelige, er det ingen fornuft i at borgerne skal motta penger på konto hver måned dersom de ikke bruker *det og det tilbudet*.

Til det kjedsommelige, ja. Sponset av staten? Hvem? Staten sponser mer for din barnehageplass enn for kontantstøtten jeg fikk. Ikke fikk jeg feriepenger. Heller ikke sykepenger hvis syk. Ikke feriepenger - kun kontantstøtten. Skal samfunnet sponse deg det dobbelte gjennom barnehage for at du skal kunne jobbe, da?

Kan man ikke bare glede seg over å ha fått plass og unne de som klarer å gå hjemme for skarve 3000 å ha dette tilbudet. Det er ikke alle som er rike og mottar kontantstøtte for å betale privat dagmamma.

Og er det slik at alle SKAL ha barnehageplass? Er det blitt en lov som sier at alle barn MÅ gå i barnehage etter ferdig fødselspermisjon? Kan en ikke få velge selv, hvis en har mulighet? Jeg klarer ikke å se argumentet om at samfunnet sponser kontantstøttemottakere mer enn andre.

Kontantstøtten kommer ikke bare de rike til gode og for de som faktisk ønsker å jobbe, men ikke får plass er da dette et fantastisk tilbud fremfor å ikke få en krone.

jeg hadde virkelig dårlig råd da jeg gikk hjemme, jeg valgte heller dårlig råd så sant vi klarte oss akkurat, fremfor å sende ungen i barnehage før hun klarte å uttrykke seg. Jeg hadde betalt skatt fra jeg var 19-34 år og snøt jeg samfunnet?Jeg har jobbet fra jeg gikk ut av gymnaset og betalt skatt siden. I vår bydel var det meget dårlig barnehagedekning og den er ikke blitt bedre på disse årene, så lykkelig var den som fikk vår plass og kunne tjene til livets opphold.

Skjønner ikke problemet!

Kontantstøtta skulle gi folk valgmulighet.

En statstøtte for de som valgte å passe barnet sitt selv, eller et annet alternativ til barnehage (som de kanskje mente var best for deres barn).

Dette er jo også med på å gjøre barnehageplassene letter tilgjengelig for de som ikke har noe valg, eller som tror at barnehage er det eneste rette for ungene..

Vil tro at alle med barn mellom 1 og 3 år mottar statsstøtte, enten i form av barnehagetilskudd eller kontantstøtte.

Skjønner ikke hvorfor det er så galt?

Er så enig med deg. jeg forstår virkelig ikke problemet.

Uansett er jeg veldig glad jeg fikk støtten så jeg kunne få være sammen med barnet mitt. Naboen var lykkelig for å få barnehageplass. Kanskje de fikk vår?

Nå hadde ikke vi dyre lån på hus, bil, hytte m.m, så vi klarte oss nogenlunde. Men gud så takknemlig jeg er for den tiden. Og-dattera mi elsker fortsatt å gå på loppemarked....;o)

dette er det dummeste og mest useriøse jeg har lest her inne på lenge. Er det mulig? Håper du fleipa her. Skrev ikke nitni at hun hadde jobbet flere år før hun mottok kontantstøtte? Nei jeg håper innlegget ditt var en spøk.

Nei, det var ikke en spøk, og ja det var seriøst.

Det var en kommentar til argumentet om at man sparer staten for penger ved å benytte seg av kontantstøtten og være hjemme. Som jeg skrev, så vil nok staten tjene mest på RENT ØKONOMISK at man heller er i jobb (i hvertfall for min del som betaler betydlig mer i skatt enn barnet mitt får i statsstøtte i barnehagen).

Nå er det vel andre argumenter enn de økonomiske fordelene for staten som har vært mest fremtredende i kontantstøttedebatten, men det var det jeg kommenterte akkurat her, og jeg står ved det:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...